AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #81 Del Skrevet 4. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Ser ut som det samme som TEP4100 på NTNU. Tror du det er vanskeligere enn det på NTNU? Anonymkode: 48d41...bcd Ikke meg du spurte, men på statisikken så har bacheloremnet i fluidmekanikk NTNU hatt strykprosent på mellom 0 og 5 prosent de siste 5 årene. Det er jo noe helt annet enn 55% som @Fysikeren skrev at bacheloremnet ved UiO hadde da han tok det. Mulig NTNU hadde 55% strykprosent da du studerte, men det er i hvert fall ikke slik nå lenger Uansett det som har vært poenget mitt er jo at det ikke er så lett å sammenligne to emner om man ikke har tatt begge. Læringsmålene kan være helt like, men om det ene faget gir samme eksamensoppgave hvert år og det andre aldri har to eksamener som ligner på hverandre så blir jo vanskelighetsgraden helt forskjellig. Samme gjelder om den enes foreleseren kraftig hinter til hva som blir eksamensoppgaven og legger opp undervisningen slik at om man har fulgt med på forelesningene så gjør man det greit på eksamen. I Fluidmekanikk ved UiO så hadde man i hvert fall for noen år siden en foreleser som var opptatt av å teste studentenes forståelse. Denne foreleseren krevde mer enn de fleste andre forelesere i realfag ved UiO. Det finnes helt sikkert forelesere som er like krevende på NTNU. Men jeg tviler sterkt på at alle foreleserne ved NTNU er like krevende som de mest krevende ved UiO. Anonymkode: 37335...9f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #82 Del Skrevet 4. september 2020 På 2.9.2020 den 22.11, AnonymBruker skrev: Jeg kom meg gjennom med gjennomsnittlig IQ, men med en brennende lidenskap for teknikk og godt betalt jobb. For å få et inntrykk av arbeidsmengde sjekk dette løsningsforslaget fra innlevering 1 i matte 1000 som er det grunnleggende mattefaget som har felles pensum mellom mange høyskoler og universitet dette er 3 oppgaver https://docplayer.me/43959892-Losningsforslag-innlevering-i-byfe-emfe-1000-oppgavesett-1-innleveringsfrist-14-september-klokka-14-00-antall-oppgaver-3.html Anonymkode: 88eca...7c1 Jeg merker godt at det er lenge siden jeg hadde 3mx på videregående. Knapt noe av dette ga mening for meg. Anonymkode: e0856...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #83 Del Skrevet 4. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker said: I Fluidmekanikk ved UiO så hadde man i hvert fall for noen år siden en foreleser som var opptatt av å teste studentenes forståelse. Denne foreleseren krevde mer enn de fleste andre forelesere i realfag ved UiO. Det finnes helt sikkert forelesere som er like krevende på NTNU. Men jeg tviler sterkt på at alle foreleserne ved NTNU er like krevende som de mest krevende ved UiO. Anonymkode: 37335...9f4 Edit: Alle forelesere er opptatt av å teste studentenes forståelse, men enkelte er mer opptatt av det enn andre og enkelte er flinkere til å teste forståelse enn andre. Det er mer jobb å lage en original eksamensoppgave enn å kun bruke fjorårets oppgave og endre noen detaljer. Anonymkode: 37335...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #84 Del Skrevet 4. september 2020 På 2.9.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev: Gitt at de jobbet hardt? Eller må man være intelligent for å klare det? Er matten for hard for vanlige folk? Anonymkode: 48d41...bcd Jeg tror alle som kommer inn på NTNUs sivilingeniørstudier er intelligente nok til å få middels karakterer. Men om du er svak i de relevante realfagene for studiet du ønsker å studere så gjør du lurt i å friske opp kunnskapene før du begynner på sivilingeniørstudiet. Da får du en mye mykere overgang. Mener å huske at karakterkravet i matematikk er 4 i R2 så man må jo ha noen matematiske kunnskaper inne for å komme seg inn på NTNU. Men om man har 4er så betyr jo det også at man er blant de med dårligst karakter i matematikk når man starter på NTNU. Man gjør det lettere for seg om man f.eks bruker sommerferien til å passe på at man har god kontroll på matematikken. Samt få inn gode studierutiner. Grunnen til at mange faller bakpå er fordi de enten starter med for dårlig grunnlag slik at de alltid blir hengende bakpå eller fordi de ikke har gode får gode nok studierutiner slik at de etter en stund havner bakpå. Starter man med godt nok grunnlag og med god selvdisiplin så klarer man seg nok uansett om man seg nok uansett hva slags intelligens man måtte ha. Men bedret selvdisiplin er jo noe alle lover seg selv på nyttårsaften og som svært mange ikke klarer å opparbeide seg. Så ikke gitt at man klarer å få den delen til. Det kreves arbeid og kan være tungt å få inn gode vaner. Anonymkode: 3fbfc...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #85 Del Skrevet 4. september 2020 En gjennomsnittelig nordmann hadde ikke kommet seg gjennom siv.ing.-utdanningen. Og det er slik det skal være, det skal ose bittelitt supermann av en siv.ing. På grunn av stort arbeidspress er det nødvendig med et hel bråte skippertak. Da jeg tok utdannelsen hadde vi som regel 4 dager mellom hver eksamen. Jeg klarte fint å lese gjennom 500 til 1000 sider på 4 dager og få OK karakterer. Av de jeg kjenner som ikke er siv.ing. er det ingen som er istand til det. Anonymkode: cd921...36c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. september 2020 #86 Del Skrevet 5. september 2020 På 3.9.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev: Det var et eksempel på arbeidsmengde, innlevering 1 i det første mattefaget med 3 oppgaver er 10 sider med løsning. Det var innelveringer jeg kunne bruke flere dager på oppgave 1a. Anonymkode: 88eca...7c1 Ja, mange realfagstudier krever mye arbeid. Men dette med mange obligatoriske innleveringer har jo to sider. Det blir mye å gjøre, men det er også en måte å presse studentene til å jobbe jevnt og trutt i stedet for å ta alt i skippertak rett før eksamen. Strykprosenten går ned når det er mye obligatorisk. Innleveringene er jo også laget slik at alle skal klare å få bestått om de legger ned innsats. Innleveringene er jo ikke laget for å felle studentene, de er der for å få studentene til å klare emnene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #87 Del Skrevet 5. september 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarte fint å lese gjennom 500 til 1000 sider på 4 dager og få OK karakterer. Av de jeg kjenner som ikke er siv.ing. er det ingen som er istand til det. Anonymkode: cd921...36c Veldig mange studier som har større pensum i antall sider enn siv.ing. da, og folk klarer jo det... Anonymkode: d51cd...a1b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. september 2020 #88 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg tror alle som kommer inn på siving NTNU klarer å gjennomføre. Det er såpass høyt inntakskrav at jeg tror alle som starter har høy nok intelligens til å fullføre. Så er det selvsagt enkelte som som ikke har motivasjonen/selvdisiplinen til å gjennomføre. Men det er jo noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #89 Del Skrevet 5. september 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: En gjennomsnittelig nordmann hadde ikke kommet seg gjennom siv.ing.-utdanningen. Og det er slik det skal være, det skal ose bittelitt supermann av en siv.ing. På grunn av stort arbeidspress er det nødvendig med et hel bråte skippertak. Da jeg tok utdannelsen hadde vi som regel 4 dager mellom hver eksamen. Jeg klarte fint å lese gjennom 500 til 1000 sider på 4 dager og få OK karakterer. Av de jeg kjenner som ikke er siv.ing. er det ingen som er istand til det. Anonymkode: cd921...36c Haha. Dummeste jeg har lest. Anonymkode: 49ec0...f6c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #90 Del Skrevet 5. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha. Dummeste jeg har lest. Anonymkode: 49ec0...f6c Enig. Anonymkode: d51cd...a1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #91 Del Skrevet 5. september 2020 På 3.9.2020 den 1.52, AnonymBruker skrev: Du tror at nesten alle ville klart det. Da er min påstand at du ikke er siv. ing. fra NTNU. Anonymkode: 800dd...871 Nemlig. For hvorfor er vi da ikke alle siv.ing...? Jeg skjønte en ting av skjemaet linket til over, og det var tallet null.... kanskje var det et totall der også. Anonymkode: f4d78...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #92 Del Skrevet 5. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange studier som har større pensum i antall sider enn siv.ing. da, og folk klarer jo det... Anonymkode: d51cd...a1b Ikke kom og fortell meg at mange studier har 500-1000 sider pensum per fag, og har 4 fag per semester. Anonymkode: cd921...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #93 Del Skrevet 5. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Haha. Dummeste jeg har lest. Anonymkode: 49ec0...f6c Da må du nesten fortelle hvorfor dette er det dummeste du har lest. Anonymkode: cd921...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #94 Del Skrevet 5. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke kom og fortell meg at mange studier har 500-1000 sider pensum per fag, og har 4 fag per semester. Anonymkode: cd921...36c Jeg tror ikke på at alle fag på siv.ing. har kun fag med 500-1000 sider pensum. Jeg sier at mange studier har større pensum i antall sider enn siv.ing. 1) Hvilke fag på siv.ing. har 1000 sider pensum da? Sett opp en liten liste til meg siden du har så god oversikt. Dette vil jeg ha dokumentasjon på. 2) Vil også ha dokumentasjon på at ikke et neste fag på NTNU har pensum under 500 sider. Anonymkode: d51cd...a1b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #95 Del Skrevet 5. september 2020 På 2.9.2020 den 22.00, AnonymBruker skrev: Nei, tror ikke det. Akkurat som mange ikke ville klart bilmekaniker, økonom, markedsføring etc pga interessen ikke er der. Anonymkode: 5f2b9...5fa Alle klarer markedsføring, selvom man ikke har interesse. Dette faget er såenkelt som det kan være... Anonymkode: 50e65...86b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #96 Del Skrevet 5. september 2020 Er jo mange siv.inger fra NTNU i denne tråden som har kommentert tidligere.. Spent på om noen av dere vil bekrefte at alle fag har mer enn 500 sider og at enkelte har 1000 sider? 🤔 Anonymkode: d51cd...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #97 Del Skrevet 5. september 2020 Jeg hadde neppe klart det fordi jeg har null interesse for realfag. Jeg er intelligent på andre områder, men jeg klarer ikke å forstå matte eller andre realfag fordi jeg blir sur og vrang med en gang. Jeg hadde nok ikke holdt ut én uke på siving. Anonymkode: f870c...192 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #98 Del Skrevet 5. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke på at alle fag på siv.ing. har kun fag med 500-1000 sider pensum. Jeg sier at mange studier har større pensum i antall sider enn siv.ing. 1) Hvilke fag på siv.ing. har 1000 sider pensum da? Sett opp en liten liste til meg siden du har så god oversikt. Dette vil jeg ha dokumentasjon på. 2) Vil også ha dokumentasjon på at ikke et neste fag på NTNU har pensum under 500 sider. Anonymkode: d51cd...a1b 1) Jeg skal begrense meg litt - nesten alle fagene jeg har tatt med 7.5 studiepoeng har hatt 500 sider med pensum eller mer. Matte 3 hadde faktisk færre sider. Men for å gi noen eksempler: Matte 1 Programmering Fysikk 1 Fysikk 2 Reguleringsteknikk Digital signalbehandling Datamaskinarkitektur Jeg sa faktisk mellom 500 og 1000 sider per fag, ikke at alle fagene hadde 1000 sider. Jeg mener at Matte 1 hadde rundt 1000 sider pensum. 2) Jeg har aldri sagt at det ikke finnes fag på NTNU under 500 sider. Du vet at NTNU er et "paraplyuniversitet" som underviser et veldig spredt spekter av fag? NTH som udannet siv.ing. før ble tatt inn under NTNU-paraplyen i 1996. Jeg har hatt en undervisningsstilling ved NTNU for mange år tilbake, og har også undervist studenter som tok master (siv.ing.) påbygning. Jeg skal love deg at de gikk på en smell... I jobben jeg har nå har jeg sett ganske mange karakterutskrifter med studenter i samme situasjon. Det som veldig ofte går igjen er gode karakterer de 3 første årene og så daler snittet til D eller E. Så jeg hevder fortsatt at gjennomsnittsnordmannen ikke hadde hatt nubbsjans til å komme seg gjennom studiet. Anonymkode: cd921...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2020 #99 Del Skrevet 5. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) Jeg skal begrense meg litt - nesten alle fagene jeg har tatt med 7.5 studiepoeng har hatt 500 sider med pensum eller mer. Matte 3 hadde faktisk færre sider. Men for å gi noen eksempler: Matte 1 Programmering Fysikk 1 Fysikk 2 Reguleringsteknikk Digital signalbehandling Datamaskinarkitektur Jeg sa faktisk mellom 500 og 1000 sider per fag, ikke at alle fagene hadde 1000 sider. Jeg mener at Matte 1 hadde rundt 1000 sider pensum. 2) Jeg har aldri sagt at det ikke finnes fag på NTNU under 500 sider. Du vet at NTNU er et "paraplyuniversitet" som underviser et veldig spredt spekter av fag? NTH som udannet siv.ing. før ble tatt inn under NTNU-paraplyen i 1996. Jeg har hatt en undervisningsstilling ved NTNU for mange år tilbake, og har også undervist studenter som tok master (siv.ing.) påbygning. Jeg skal love deg at de gikk på en smell... I jobben jeg har nå har jeg sett ganske mange karakterutskrifter med studenter i samme situasjon. Det som veldig ofte går igjen er gode karakterer de 3 første årene og så daler snittet til D eller E. Så jeg hevder fortsatt at gjennomsnittsnordmannen ikke hadde hatt nubbsjans til å komme seg gjennom studiet. Anonymkode: cd921...36c "500-1000 per fag på siv.ing.", dine ord, impliserer at 500 er nedre grense. Det bør vel en siv.ing. forstå? Jeg nekter å tro at ikke ett av fagene på siv.ing. har under 500 sider, men dette har du jo forsåvidt bekreftet allerede med Matte 3 som eksempel. Jeg tror heller ikke Matte 1 har 1000 sider pensum, eller at så mange andre fag på siv.ing. har det. Jeg er ganske sikker på at studier som medisin, psykologi, klinisk ernæring, blant annet har større pensum i antall sider. Etter det jeg har hørt har folk dårligst karekterer de første semesterene når de tar de teoretiske felles-fagene som matte, fysikk osv., mens de får bedre når de kan velge valgfag og mindre tunge linjer. Så du påstår det er motsatt? Sikker på at du har så god oversikt som du tror du har? Jeg tror gjennomsnittsnordmannen hadde klart seg fint til stå-karakter i alle emner på det letteste siv.ing.-studiet med har jobbing. Anonymkode: d51cd...a1b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 5. september 2020 #100 Del Skrevet 5. september 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er jo mange siv.inger fra NTNU i denne tråden som har kommentert tidligere.. Spent på om noen av dere vil bekrefte at alle fag har mer enn 500 sider og at enkelte har 1000 sider? 🤔 Anonymkode: d51cd...a1b Antall sider sier som regel ingenting om vanskelighetsgraden i realfag. Mange realfagsbøker har mye tekst for å gjøre det lettest mulig for studentene som ikke har andre hjelpemidler enn boka. Forfatteren kommer med illustrasjoner, eksempler, skriver ting på svært enkelt språk og kommer med mange løste oppgaver. Da blir sidetallet høyt, men det gjør jo ikke boken noe vanskeligere. Det er jo heller ikke slik at man må lese alt for å forstå alt boka prøver å lære bort. Det blir som om du skal lære noen å telle. I tillegg til at du forklarer ungen reglene for telling så er det naturlig å gi noen eksempler. Du kan godt gi ungen en bok med samtlige tall mellom 1 og 1 milliard, men ungen trenger jo ikke se samtlige eksempler for å lære å telle. Om ungen faktisk føler behov for å se samtlige eksempler så er det en indikasjon på at ungen ikke har forstått systemet. Man kan ha en pensumbok i matematikk på 1000 sider hvor man kun trenger å lese 100 av sidene for å ha lært seg alt boka har å lære bort. Det er jo å kunne reglene og å forstå konseptene som er det vesentlige, ikke å ha lest ekstremt mange eksempler. Har man forstått faget så trenger man ikke å se flere eksempler. Selv synes jeg det virker svært spesielt om man 4 dager før eksamen bestemmer seg for å lese samtlige sider i en matematikkbok på 1000 sider. Det blir litt som om ungen rett før foreldrene skal holde en "telleprøve" igjen leser gjennom boka med samtlige tall mellom 1 og 1 milliard. Da tviler man fort på at ungen faktisk kan telle. Endret 5. september 2020 av Nimbus2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå