Gå til innhold

Kunne folk flest klart sivilingeniørstudiet på NTNU?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Brunello skrev:

Et embedsstudie. 

Ja, jeg skjønner jo at du har da har tatt et profesjonsstudiet, jeg lurte på hvilket. 

Er jo veldig lite relevant med karakter i matte hvis du ble psykolog. 

Anonymkode: a3b03...c50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner jo at du har da har tatt et profesjonsstudiet, jeg lurte på hvilket. 

Er jo veldig lite relevant med karakter i matte hvis du ble psykolog. 

Anonymkode: a3b03...c50

Er jurist, så mattekarakteren hadde ikke noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
På 7.9.2020 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Hva med indøk? Det er jo en del lettere.

Anonymkode: 48d41...bcd

Kommer man inn på indøk(industriell økonomi) så er man i hvert fall intelligent nok til å fullføre. Indøk har jo blant landets høyeste inntakskrav. 

Om Indøk er lettere enn andre sivilingeniør-studier kommer an på hva slags fag man trives med. De første fagene man tar på sivilingeniør-studier er uansett temmelig like uavhengig av hvilken retning man velger. Så her blir jo vanskelighetsgraden omtrent lik.

Tror heller ikke det blir noe lettere når man kommer til spesialiseringen. Sitter man i en klasse med kun skoleflinke og ambisiøse mennesker så er det nok lett å føle seg dum selv om man er superflink sammenlignet med gjennomsnittspersonen. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2020 den 20.52, AnonymBruker skrev:

Er jo mange siv.inger fra NTNU i denne tråden som har kommentert tidligere.. Spent på om noen av dere vil bekrefte at alle fag har mer enn 500 sider og at enkelte har 1000 sider?

🤔

Anonymkode: d51cd...a1b

Det er lenge siden jeg studerte, men det er mye av de samme folkene som rusler i gangene der.

Jeg kan ikke bekrefte  at det er så mye som 500-1000 side i alle fag. Jeg tror det er noe overdrevet. Selv om jeg i likhet med alle andre her ikke kan "dokumentere det" utover personlige anekdoter står jeg fast på at pensum er vesentlig større i volum enn andre lignende studier.

Husk at 25% ikke klarer å gjennomføre videregående. Det er bakteppet her. Jeg mener ikke at man må være Supermann eller Einstein for å komme gjennom. Langt ifra. Klarer man å få en firer i matte på VGS vil man hangle seg gjennom med nok innsats.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Isambard skrev:

Det er lenge siden jeg studerte, men det er mye av de samme folkene som rusler i gangene der.

Jeg kan ikke bekrefte  at det er så mye som 500-1000 side i alle fag. Jeg tror det er noe overdrevet. Selv om jeg i likhet med alle andre her ikke kan "dokumentere det" utover personlige anekdoter står jeg fast på at pensum er vesentlig større i volum enn andre lignende studier.

Husk at 25% ikke klarer å gjennomføre videregående. Det er bakteppet her. Jeg mener ikke at man må være Supermann eller Einstein for å komme gjennom. Langt ifra. Klarer man å få en firer i matte på VGS vil man hangle seg gjennom med nok innsats.

Takk for svar. Jeg tror også dette er overdrevet, men tror på at pensum er stort.

Husk at premisset her er at man jobber hardt da. Jeg tror ikke 25% ikke klarer vgs. dersom de faktisk jobber hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg tror også dette er overdrevet, men tror på at pensum er stort.

Husk at premisset her er at man jobber hardt da. Jeg tror ikke 25% ikke klarer vgs. dersom de faktisk jobber hardt. 

Jeg tror glatt på at pensum er 500-1000 sider i hvert fag, men det overlapper. Så det er ikke alt som er nytt pensum. I et av fagene jeg tok var jo 200 sider med veileder fra svv pensum. Det var jo bare en praktisk forklaring på det som sto i boken. Men begge deler er pensum. Og den veilederen var også pensum i et annet fag jeg ikke har hatt.

Anonymkode: eb91a...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være litt realistisk her. Folk flest har jo problemer med å komme seg igjennom matematikken på videregående. 

Anonymkode: cd94a...2ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror glatt på at pensum er 500-1000 sider i hvert fag, men det overlapper. Så det er ikke alt som er nytt pensum. I et av fagene jeg tok var jo 200 sider med veileder fra svv pensum. Det var jo bare en praktisk forklaring på det som sto i boken. Men begge deler er pensum. Og den veilederen var også pensum i et annet fag jeg ikke har hatt.

Du tror på det, andre ikke. Får vel kjøre en ny meningsmåling om det også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RaptorStrike skrev:

Det avhenger av hva man legger i premisset "folk flest".

Det er vel ganske naturlig å anta at man mener "folk flest", altså de fleste av folk, eller over 50% av alle som blir født?

Anonymkode: 299d5...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RaptorStrike skrev:

Det avhenger av hva man legger i premisset "folk flest".

Det er naturlig å tolke dette som > 50% av befolkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du tror på det, andre ikke. Får vel kjøre en ny meningsmåling om det også da..

Jeg forklarte hvorfor jeg tror på det også da. Men altså pensum på SV er jo også såpass i enkelte fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forklarte hvorfor jeg tror på det også da. Men altså pensum på SV er jo også såpass i enkelte fag.

Jeg så dette, men jeg stoler ikke noe mer på din vurderingsevne enn noen andre sin av den grunn. Vil gjerne høre fra flest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RaptorStrike
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ganske naturlig å anta at man mener "folk flest", altså de fleste av folk, eller over 50% av alle som blir født?

Anonymkode: 299d5...4d1

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er naturlig å tolke dette som > 50% av befolkningen. 

Jeg synes ikke «folk flest» naturlig betyr halvparten. Jeg tenker overveldende majoritet, altså minst ⅔, om ikke mer.

Men om vi legger lista så lavt som halvparten av befolkningen, så er svaret på spørsmålet i HI ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, RaptorStrike skrev:

Jeg synes ikke «folk flest» naturlig betyr halvparten. Jeg tenker overveldende majoritet, altså minst ⅔, om ikke mer.

Men om vi legger lista så lavt som halvparten av befolkningen, så er svaret på spørsmålet i HI ja.

Så du tror 2/3 kunne klart det også? Altså folk med godt under gjennomsnittlig IQ? Jeg synes det er ganske useriøst at du mener at folk med under 90 i IQ kunne klart ganske abstrakt matematikk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror 2/3 kunne klart det også? Altså folk med godt under gjennomsnittlig IQ? Jeg synes det er ganske useriøst at du mener at folk med under 90 i IQ kunne klart ganske abstrakt matematikk. 

Hahaha !!!!  2/3 kunne klart å bli siving.???  Kun de 2 desidert beste i matte/fysikk ble siving. i mitt årskull av nærmere 100 elever ihvertfall...

Anonymkode: c4173...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du svarte, men:

Så veldig abstrakt er da ikke kalkulus og linear algebra + litt diff.likninger. Ikke verre enn at mange vil kunne lære seg løsningsalgoritmer + forstå ideene bak, slik at man klarer å bestå eksamen. 

Anonymkode: 4ee2b...640

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må i hvertfall ha interessen, for alle de obligatoriske fagene. Det hadde ikke jeg, og jeg gadd ikke en gang å prøve å forstå f.eks prosessteknikk. 

Anonymkode: 4633e...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet blir veldig teoretisk etter hvert.

Det som er helt åpenbart for meg er at mindre enn 50% ville klart det dersom de kom inn på NTNU via et smutthull uansett hvor hardt de jobbet på NTNU. De har ikke grunnlaget man bygger på og de har ikke trent hjernen nok i matematikk. 25% har ikke engang vitnemål fra VGS.

Skal vi forutsette at hjernen deres har ligget i hardtrening i matte fra de ble født?  Hvor trekker vi eventuelt grensen? . 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...