Gå til innhold

Folk frykter nå tiltakene, ikke viruset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere jeg snakker med uttrykker nå at det er karantene og tiltak de frykter, ikke den faktiske sykdommen. Det er mye skam knyttet til smitte og man påfører andre en enorm byrde med karantene og isolasjon. Synes det er trist og ille.

Anonymkode: f5bcc...806

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor må vi alle gjøre alt vi kan for å overholde smittevernregler, karanteneregler, isolasjon osv osv. Slik at færrest mulig utsettes  for  tiltak, karantene, isolasjon, sykdom

Anonymkode: 4e33a...90e

• Liker 5
Skrevet

Er det en byrde og forebygge at andre eventuelt smittes av Corona? Sitte 10 dager i karantene i sitt eget hjem, og lov til og gå tur og gå i butikken .Og tiltakene ? Hvilke tiltak har vi nå egentlig ? Vaske hender , holde en meter , være hjemme når man er syk. Alt er åpent ( unntatt utelivet som stenger 24) Men er det noen andre tiltak nå egentlig ? Skoler og barnehager er åpne , treningssenteret, kinoer osv . Hva er det som er en byrde ? Vaske hendene ? 

Anonymkode: 8d79c...c34

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en byrde og forebygge at andre eventuelt smittes av Corona? Sitte 10 dager i karantene i sitt eget hjem, og lov til og gå tur og gå i butikken .Og tiltakene ? Hvilke tiltak har vi nå egentlig ? Vaske hender , holde en meter , være hjemme når man er syk. Alt er åpent ( unntatt utelivet som stenger 24) Men er det noen andre tiltak nå egentlig ? Skoler og barnehager er åpne , treningssenteret, kinoer osv . Hva er det som er en byrde ? Vaske hendene ? 

Dette med lov til å gå på butikken er en god grunn til å innføre påbud om munnbind på butikk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg "frykter" ikke karantene fordi jeg ikke har reist i sommer, og ikke oppsøker folkemengder med potensiell smitte. Lever overhodet ikke isolert, går på jobb og er begrenset sosial. 

Tiltak som innebærer enkel hygiene og avstand er da ikke noe å få psykiske problemer av. 

Anonymkode: b36c3...a74

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Konungr skrev:

Dette med lov til å gå på butikken er en god grunn til å innføre påbud om munnbind på butikk.

Ja det er jeg enig i. Det burde brukes munnbind i butikker slik det er i de fleste land nå. Med tanke på at folk i karantene kan gå i butikken er det rart de ikke har innført dette. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg enig i. Det burde brukes munnbind i butikker slik det er i de fleste land nå. Med tanke på at folk i karantene kan gå i butikken er det rart de ikke har innført dette. 

Nettopp, vet aldri hvem man treffer på i butikken.

Skrevet

Har folk lov å gå i butikkene når de er i karantene?????

Anonymkode: 4e33a...6ed

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Jo. Ja, man kan gå på butikken når man er i karantene. Karantene og isolasjon er ikke det samme.
Men det anbefales jo at man får andre til å handle for seg eller får bestilt varer hjem eller liknende. Men må man så kan man.

Anonymkode: 9c140...d61

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Jo de har lov til det. Det er bare de med påvist smitte som skal være isolert hjemme. De i karantene kan går turer, gå i matbutikk og på apotek. 

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo. Ja, man kan gå på butikken når man er i karantene. Karantene og isolasjon er ikke det samme.
Men det anbefales jo at man får andre til å handle for seg eller får bestilt varer hjem eller liknende. Men må man så kan man.

Vil legge til at det er snakk om nødvendige besøk til matbutikk og apotek, ikke en shoppingtur på senteret.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil legge til at det er snakk om nødvendige besøk til matbutikk og apotek, ikke en shoppingtur på senteret.

Ok. Gir mening. Under nedstengningen i vår så var vel butikker det eneste som var åpent, likevel gikk smitten drastisk ned. Så det er tydelig at man ikke risikerer så mye smitte i matbutikker hvor folk flest holder avstand. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skulle havne i karantene, får jeg ikke svangerskapskontroller. Jeg er såpass langt i graviditeten at det er veldig viktig å bli fulgt opp, så det ville vært mer personlig byrde for meg (siden det kan gå utover barnet mitt). Kall meg egoistisk, men skulle noe skje barnet mitt pga manglende oppfølging (fordi jeg er i karantene) så ville jeg til å klage på manglende oppfølging i ettertid.  Barnet er viktigst for meg. Jeg syns det er synd at evt andre blir syke/dør, men skulle barnet mitt dø pga manglende oppfølging blir det personlig.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Hvis jeg skulle havne i karantene, får jeg ikke svangerskapskontroller. Jeg er såpass langt i graviditeten at det er veldig viktig å bli fulgt opp, så det ville vært mer personlig byrde for meg (siden det kan gå utover barnet mitt). Kall meg egoistisk, men skulle noe skje barnet mitt pga manglende oppfølging (fordi jeg er i karantene) så ville jeg til å klage på manglende oppfølging i ettertid.  Barnet er viktigst for meg. Jeg syns det er synd at evt andre blir syke/dør, men skulle barnet mitt dø pga manglende oppfølging blir det personlig.

Jeg skjønner bekymringen din, men da har du jo et egenansvar å unngå situasjoner hvor du potensielt kan bli satt i karantene. Om du holder deg smitte- og karantenefri så er det ikke noe problem. Verre å faktisk føde som koronasyk. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner bekymringen din, men da har du jo et egenansvar å unngå situasjoner hvor du potensielt kan bli satt i karantene. Om du holder deg smitte- og karantenefri så er det ikke noe problem. Verre å faktisk føde som koronasyk. 

JEg er ikke så mye ute, men det kan ikke helt unngås helt uansett. Mannen min er på jobb, kan fort dra med seg smitte hjem. Vi er også og handler i matbutikker/apotek, og er sammen med familie av og til, venner mer sjeldent. Er også på sykehuset hver eneste uke for kontroller og ser jo folk da også.  Smitten kan finnes overalt. Det er ingen garanti for at jeg holder meg frisk fram til fødsel, heller ikke at mannen gjør det. Snakker ikke da kun om corona, men feks også forkjølelse.

• Liker 3
Skrevet (endret)

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere jeg snakker med uttrykker nå at det er karantene og tiltak de frykter, ikke den faktiske sykdommen. Det er mye skam knyttet til smitte og man påfører andre en enorm byrde med karantene og isolasjon. Synes det er trist og ille.

Anonymkode: f5bcc...806

Pokker så mye folk klager over tiltakene og at ting er så vanskelig.. Vi har tiltakene for at sykehusene ikke skal bli overfylt, at man mister kontrollen på viruset og at færrest mulig skal dø av Covid-19 inntil vi får vaksine.
Folk i 1940 hadde det VANSKELIG.   Dette er ingenting i forhold. At folk ikke skjønner at vi må ha tiltak i en pandemi hvor nesten ingen har immunitet er latterlig..

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tiltak som gjør at man ikke får spille fotball, håndball, trene kampsport, selskapsdans, man får i praksis ikke utført jobben sin dersom man er skuespiller, danser, musiker, men neida, ingen tiltak her...

Så nei, alt er absolutt ikke åpent.

Anonymkode: b3ccb...c9b

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, NorthernLight skrev:

Pokker så mye folk klager over tiltakene og at ting er så vanskelig.. Vi har tiltakene for at sykehusene ikke skal bli overfylt, at man mister kontrollen på viruset og at færrest mulig skal dø av Covid-19 inntil vi får vaksine.
Folk i 1940 hadde det VANSKELIG.   Dette er ingenting i forhold. At folk ikke skjønner at vi må ha tiltak i en pandemi hvor nesten ingen har immunitet er latterlig..

Bullshit. Det ble sagt at det var derfor vi hadde tiltakene i mars. Nå er det så godt som ingen på sykehusene i Norge, likevel åpnet vi ikke for breddeidretten. Det har INGENTING med å hindre st sykehusene blir overfylt å gjøre. I så fall kunne man heller åpnet opp, og så tatt en skikkelig lockdown i 10 dager om kapasiteten på sykehusene skulle nærme seg å bli sprengt.

Anonymkode: b3ccb...c9b

• Liker 8
Skrevet

Nei, folk flest gjør faktisk ikke det. Vi har full frihet til å leve et fullverdig og fritt liv innenfor disse rammene. Det er noen bortskjemte, kjipe, usolidariske, egoister som frykter tiltak. Vi andre TILPASSER oss. Mange mennesker i mange land lever under mye strammere rammer enn vi gjør nå hele livet uten å klage. SLUTT Å SUTRE!!

Anonymkode: fb745...f83

• Liker 5
  • Opprett ny...