Gå til innhold

Hvorfor virker det som alle hater sosiale medier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle her oppfordrer til å slette sosiale media. Og det er teit med folk som bruker det, enda verre virker det som det er om noen er avbildet. Men hvorfor er det da så mange som bruker det? 

Anonymkode: bc7c0...f3a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det virker som alle elsker sosiale medier.

Anonymkode: 48e83...696

Skrevet

Mulig fordi folk føler seg litt tvunget, mye beskjeder blir gitt der, alle "andre" er der osv. 
Egentlig bare noe forbanna falskt, skrytete og ødeleggende aktivitet.. Fremmer bare mer selvopptatte, kalde, usosiale og utro mennesker. Fremmer stress og mindre sosial omgang fysisk mellom mennesker.

Lite positivt, egentlig. 

Anonymkode: 1485b...962

• Liker 3
Skrevet

Jeg hater ikke sosiale medier, det kan absolutt ha sitt hyggelige bidrag i hverdagen min. For min del dreier det seg om inspirasjon fra Instagram og bilder på Snapchat av folk jeg bryr meg om. 

Når det er sagt så kan jeg også synes at det kan fort bli overfladisk på sosiale medier. Og jeg ser at flere bruker SoMe i stedenfor å ha mer direkte personlig kontakt med folk. At SoMe ikke er et supplement til kontakt, det er kontakten. I tillegg så forsvinner skillet mellom privat liv og offentlig liv. Da så mye dokumenteres og deles. Et øyeblikk på en fjelltopp telles liksom ikke lenger, om du ikke deler det på Instagram. Satt på kafé her en dag. Var en forelder og en kanskje 1 år gammel gutt. Gutten satt å smilte til forelderen, men vedkommende så det ikke. Satt med nesa i telefonen. Og kan en tilknytningsteori, så vet en hva det kan medføre viss det opptrer hyppig. Eller hva med å møte en venninne, som stadig sitter å skriver med andre på mobilen. Hyggelig. 

Gjest Achelois
Skrevet

Sosiale media er her for å bli. 

Det store spørsmålet er; to log on or to log off.

Ditt valg.

Skrevet

De som oppfordres til å slette seg fra sosiale medier er gjerne de som gir uttrykk for at de lar livet og følelsene sine nærmest styres av det. Blir du deprimert av og vurderer vennskap ut fra mangel på likes på insta, følger kjærestens aktivtet på snapchat for å være sikker på at han ikke snapper mer med andre enn med deg og blir dypt fornærmet over at noen ikke gratulerer deg med dagen på facebook til tross for at de har gratulert deg IRL er det sannsynligvis i din egen interesse å flytte fokus.

Jeg har mye glede av sosiale medier - det har mange gode sider, men også en god del problematiske sider. Som så mye annet her i livet, kommer det an på hvordan du bruker det og hva du velger å vektlegge.

Skrevet

Sosiale medier er det 21. århundres opium for folket - man sløver ned folks kritiske sans ved å holde på oppmerksomheten deres, og det at man gir avkall på sitt privatliv i den grad man gjør idag når gevinsten er noen patetiske likes, er helt utrolig.

Fornuftige mennesker holder seg unna; tror neppe at Nelson Mandela satt med nesen i en iPhone, og kan ikke forestille meg at Gandhi ville ha brukt verdifull tid på å sjekke hvor mange likes den siste selfien han hadde fått på Facebook.

Det eneste sosiale medier bidrar til, er å forkorte tiden man kunne ha brukt til andre ting.

Anonymkode: 1cef9...ba5

• Liker 1
Skrevet

Synes SoMe har negativt for seg enn positivt.

Skrevet

Det er fordel med at man kan få kontakt med flere samtidig og planlegge, raskere support via chat enn telefon osv.

Men at det ikke er begrensninger på hvor mye innhold folk legger ut er ikke bra.. Nesten ikke noe privatliv og bombardering av andres øyeblikk.

Forstår godt de som logger av og lever som på 2000-tallet igjen.

Anonymkode: 70a7f...36c

Skrevet
On 9/3/2020 at 12:36 AM, Calm said:

Når det er sagt så kan jeg også synes at det kan fort bli overfladisk på sosiale medier. Og jeg ser at flere bruker SoMe i stedenfor å ha mer direkte personlig kontakt med folk. At SoMe ikke er et supplement til kontakt, det er kontakten. I tillegg så forsvinner skillet mellom privat liv og offentlig liv. Da så mye dokumenteres og deles. Et øyeblikk på en fjelltopp telles liksom ikke lenger, om du ikke deler det på Instagram.

Ja.. Bekjente og venner som tagger hverandre i kommentarffelt, ikke henvender seg privat når de skal finne på noe.

Mye av den virkelige kontakten forsvinner..

Anonymkode: 70a7f...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...