AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Hei! Hele livet har jeg vært det man kan kalle slank. Jeg har variert mellom å være normalt slank til periodevis ganske tynn i stressende perioder. Nå ligger jeg på normalen, men er redd for å gå ned i vekt igjen. Jeg veier meg aldri men merker på klærne, energinivå og kroppstemperaturen når vekta er på vei nedover. Jeg trener regelmessig. Føler jeg spiser greit, men det virker nesten som om forbrenninga løper maraton med meg i blant. En normalt dag for meg kan se slik ut: Frokost: Havregrøt kokt på mandelmelk. Toppet med peanøttsmør og syltetøy eller banan og mandler. Er jeg skikkelig sulten rører jeg inn et egg/cottage cheese/proteinpulver Lunsj: To skiver brød eller tre knekkebrød (husman eller havre) med varierende pålegg + en frukt Middag: En porsjon med hva enn vi lager. Dette er uspesifisert, men jeg spiser til jeg er fornøyd og passe mett. Orker ikke være stappmett. Kveldsmat: To skiver brød med pålegg eller kornblanding med mandelmelk + en frukt eller yoghurt. Pålegg kan være alt fra smøreost til makrell i tomat. Knasker mye grønnsaker og prøver å holde meg til ordentlig mat for det meste, men bruker proteinpulver en sjelden gang. Jeg spiser godteri/kake helst i helgene, men nekter ikke meg selv å spise det om jeg er sugen. Jeg vet dere her inne ikke er eksperter, men jeg trenger et normalt menneske sitt perspektiv på om dette er nok mat. Det varierer selvfølgelig mer enn dette, men det oppsummerer en gjennomsnittlig hverdag for meg. Anonymkode: 77ee3...dc1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Syns dette høres helt innafor ut jeg da. Du kan jo prøve å telle kaloriene iløpet av en vanlig dag å se hva du ligger på. Anonymkode: f98d2...ebf 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Lunsjen kunne kanskje vært noe større. Anonymkode: 934c8...1ea
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Høyde og om du er aktiv i hverdagen (styrketrening f.eks) er relevant. Vanskelig å si om du spiser nok eller ikke. Personlig høres det ut som om du spiser helt greit og har et sunt forhold til mat. At du er avslappet i forhold til mat er det viktigste. Det er helt normalt at vekta går litt opp og ned. Om du føler at du blir for tynn i de periodene du går ned, så kan du jo bare spise deg litt mettere én av måltidene hver dag til du føler at vekta er tilbake der du liker den best. Synes ikke du skal begynne å telle kalorier osv. Ikke gå veien som fører til tvangstanker om kalorier, hva du spiser og når, hvor mye osv. Akkurat nå spiser du sunt og unner deg noe godt nå og da. Det er flott. Bare spis litt mer når du merker at du går ned, så tilbake til normalen når du føler at kroppen er der du liker den 🙂 Det trenger ikke å være mer komplisert enn det. Anonymkode: 0bcea...792 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Høres i utgangspunktet greit ut, det er størrelsen på middagen og hva det er som er jokeren. Er det barneposjoner er dette kanskje lite, men er det det jeg vil kalle en vanlig posjonsstørrelse er dette bra. Anonymkode: ce849...c8d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Hvorfor er dette i det hele tatt en problemstilling? Du spiser nok hvis du er på den vekta du ønsker å være, for lite hvis du veier mindre enn du ønsker å veie. Anonymkode: 0d3f2...292 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Høres helt normalt ut. Men dersom problemstillingen din er at du ønsker å gå opp i vekt så bør du spise litt mer enn det du gjør? Skjønner ikke helt hvorfor du stresser så mye over kostholdet om du er på den vekten du ønsker å være på. Da spiser du åpenbart nok. Anonymkode: 0db27...807
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #8 Skrevet 3. september 2020 Du spiser mer enn meg hvertfall. Men det kommer jo an på høyde, aktivitet og kjønn. Hvis du føler deg for tynn kan du jo legge til litt godteri, nøtter, tørket frukt, bruke mer olje i maten og ikke minst drikke kalorier (juice, melk (evt med oboy), smoothie osv). Flytende kalorier er ofte lettere å få i seg. Men vil anbefale deg å kjøpe en badevekt, så kan du veie deg et par ganger i måneden og følge litt med. Da slipper du å stresse med om du spiser nok osv. Og dermed ta tak i det før klærne blir for store. Anonymkode: 65bc1...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå