AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Jeg er et skolebarn av 90-tallet, og jobber i dag selv i skolen. Selv føler jeg det er helt andre utfordringer i skolen i dag enn tidligere. Vi snakker adferdsvansker og voldelige tendenser. Selv på min skole som er nesten mobbefri finnes det en del slike elever. Elever som ikke hører på ÈN beskjed, og som kan rasere et klasserom i sinne eller utøve vold mot ansatte. Dette er i en mindre by, og jeg tør ikke tenke på hvordan det er på skolene i storbyene. På min tid var det også utfordringer, men personlig følte jeg ikke det var som det er i dag. Vi var ikke så beskyttet som barn er i dag, og lærere kunne fint ta oss et tak fysisk om de følte for det. I dag får man nesten en sak på seg om man tar i armen til barnet bare for å geleide han/hun et sted. Har selv opplevd at barn skriker "aaaau" når jeg såvidt har vært borti, mens de selv kan sparke og slå som besatte. Dessverre fins det få konsekvenser for slik oppførsel i dag. Alt i alt syns jeg de verste elevene har blitt verre, men også at de "vanlige" elevene har blitt mer veloppdragne og lydige. Det er veldig mange skikkelige barn i dag, høflige, omtenksomme, snille og lette å ha med å gjøre. Mange foreldre i dag gjør en god jobb med barna sine. Hva mener dere? Hadde vært artig å få en godt voksen lærers mening om dette, en som har undervist både på 90-tallet og frem til i dag. Anonymkode: 7aedc...3d4 28
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 2. september 2020 Jeg har en klasse på 28 elever på vgs hvorav 10 stk har vedtak om å få sitte på grupperom under prøver pga stress. Noen ganger tar jeg meg i å tenke at minst 8 av dem har foreldre som har sydd litt for store puter under armene på dem... og jeg uroer meg for hvordan det går med dem når de skal eksamener i gymsaler på universitetet om ett års tid. Det er fantastisk kjekke og snille ungdom, men jeg må innrømme at jeg noen ganger tenker "skjerp deg, du har ikke angst, du er en helt standard usikker tenåring". Ikke om alle selvfølgelig,.men en del av dem er jo vokst opp med å konstant vende blikket innover. Og det er ikke alltid en god ting. Anonymkode: 71d8d...440 68
minister-mio Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 På nittitallet var vel fortsatt en del av barna med atferdsvansker ikke i vanlig skole. Nå skal alle inn i skolen, med de fordeler og ulemper det har. 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Barna på 90 tallet var mer selvstendige og hørte bedre etter kontra barna i dag. Det er min erfaring som lærer i 30 år. Anonymkode: 6f831...3af 33
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Tja du glorifiserer en del, det var urolige elever da jeg var ung også, ikke en prøvde å forstå de. Ene læreren i klassen til mitt søsken, kastet en elev gjennom vinduet liksom. jeg er glad vi har kommet lenger enn det Nå som da , finnes det en del udugelige lærere, de kunne jeg tenkt meg å luket bort. Vi fikk dessverre en av de i Første klasse, makan tip bedritten lærer, i tillegg har rektorer mye å si på hvordan skolen er Anonymkode: 1cd52...970 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Jeg tror mye ligger i det at alt er blitt så pedagogisk riktig. Tilnærming og læring av barn er jo blitt mye bedre! Men man bør kunne lage en grense, heve stemmen og feks ta i armen om barna ikke kan oppføre seg. (Ta i armen som å få de vekk, ikke vold). Skolen skal og være tilrettelagt alle, men det blir jo i praktisk mer å få alle til å passe i samme lille boks. Før kunne de skolene trøblete ungdommene få gå på en annen skole som var mer praktisk og passet bedre. Anonymkode: bcffc...fee 15
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er et skolebarn av 90-tallet, og jobber i dag selv i skolen. Selv føler jeg det er helt andre utfordringer i skolen i dag enn tidligere. Vi snakker adferdsvansker og voldelige tendenser. Selv på min skole som er nesten mobbefri finnes det en del slike elever. Elever som ikke hører på ÈN beskjed, og som kan rasere et klasserom i sinne eller utøve vold mot ansatte. Dette er i en mindre by, og jeg tør ikke tenke på hvordan det er på skolene i storbyene. På min tid var det også utfordringer, men personlig følte jeg ikke det var som det er i dag. Vi var ikke så beskyttet som barn er i dag, og lærere kunne fint ta oss et tak fysisk om de følte for det. I dag får man nesten en sak på seg om man tar i armen til barnet bare for å geleide han/hun et sted. Har selv opplevd at barn skriker "aaaau" når jeg såvidt har vært borti, mens de selv kan sparke og slå som besatte. Dessverre fins det få konsekvenser for slik oppførsel i dag. Alt i alt syns jeg de verste elevene har blitt verre, men også at de "vanlige" elevene har blitt mer veloppdragne og lydige. Det er veldig mange skikkelige barn i dag, høflige, omtenksomme, snille og lette å ha med å gjøre. Mange foreldre i dag gjør en god jobb med barna sine. Hva mener dere? Hadde vært artig å få en godt voksen lærers mening om dette, en som har undervist både på 90-tallet og frem til i dag. Anonymkode: 7aedc...3d4 Jeg synes forlvrig du uttrykker deg på en kjip måte, det er ikke nødvendigvis sånn at barn med utfordringer , ikke har foreldre som gjør en god jobb Anonymkode: 1cd52...970 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Bare mine egne tanker da men... Hvem er det som har størst problemer i skolen i dag? Guttene.. Hva gjorde guttene før kontra nå? Før var de mye mer fysisk aktive og guttene hadde sin lekeslossing. Er det ikke ett paradoks at ungdomsvolden øker, når vi i dag allerede fra 1.års alderen opplærer guttene til at man ikke skal slå,dytte osv? Jeg er kvinne, og jeg vil aldri helt forstå hvorfor gutter har dette behovet for å lekesloss, leke krig osv. Min samboer har helt andre tanker rundt dette, og jeg synes det er meget interessant...Jeg tror ikke verdens og skolenes voldsproblemer, adferdsproblemer kan løses kun fra ett kvinneperspektiv. Rett og slett fordi vi kvinner synes det er lavmål og barnslig at smågutter skal lekesloss. Jeg tror flere fedre og menn må komme på banen og hjelpe oss på halvveien. Anonymkode: 04834...4f7 15
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Jeg begynte på skolen mens det ennå var 70-tallet, og var ung voksen da 90-tallet startet. Det høres ut som du snakker om 50-åra eller noe. «Ta barna et tak fysisk»? På min barneskole var det en tre-fire utagerende elever, og skolen hadde ca 150 barn. Rektor tok ofte verstingene med på turer, eller de fikk gå til vaktmesteren. Det var allsang og teater og gruppearbeid om u-land og mobbing og håndarbeidsdager og friidrett. Det var en spesialskole i byen. Det virker ikke som frekvensen er så mye høyere av problembarn på mine barns skole. Ingen i deres klasser, en på hvert trinn (av typen vi andre foreldre ser og hører, eller barna forteller om). Læringstrykket er betraktelig høyere. Jeg hadde knapt lekser, de har mye. Jeg har bare hørt om raserte klasserom og vold mot lærere i media. Det finns sikkert, men ikke overalt og vi bor i Oslo. Anonymkode: f3169...64d 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Nå er ikke jeg lærer med 30 år på ryggen, men jeg jobber i barneverntjenesten og elsker dagens skolebarn! De er jevnt over høflige, morsomme, kunnskapsrike og ikke minst inkluderende. Men, lærerne har en kjempekrevende jobb, så er det sagt. «Alle» i enhetsskolen, og lærerne skal romme helt absurd mange roller og dokumentasjonskrav. All ære til både lærerne og barna! Anonymkode: d3560...bc3 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 Barn av 90 tallet her, kull 94 Jo lærere tok tak i oss om de ville. Husker vi hadde en som var større enn andre gutta i klassen. Han ble tatt på fersken i å utøve vold mot medelev. Da tok dwn mannlige læreren han hardt i armen røska han opp og dro han ut av klasserommet. Vi hørte han fikk kjeftebrøl av læreren ute på gangen mens han hylgrein. Etter det slo han ikke mer faktisk. Alle i klassen godtet seg at jævelen endelig fikk som fortjent. Ble selv dratt etter øra i krl timen av lærerinnen, jeg og en kompis haha Osv osv osv... Anonymkode: d0538...8af 18
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Du glorifiserer egen barndom. Du velger å se vekk fra alt det negative og tenker bare på det positive. Du kan ikke bruke egne mangelfulle minner som en fasit på hvordan skolen var på 90-tallet. I tillegg er holdningene dine skremmende hvis du faktisk jobber på skole. Du insinuerer at atferdsproblemer kommer av dårlig oppdragelse. Det er aldeles hårreisende. Attpåtil stiller du spørsmål ved et regelverk som er ment å beskytte barn fra lærere som utnytter autoriteten sin. Vil du tilbake til tiden hvor frekkhet i klassen førte til banking med spanskrør? Jeg får vondt av å lese innlegget ditt og hvor negativ du er til barna du omgir deg med på daglig basis. Dagens barn er jevnt over høflige og ordentlige og med respekt for lærerne sine. Kanskje er det nettopp her problemet ligger, at du ikke evner å gjøre deg fortjent til den respekten. Jeg håper ikke du er lærer. Anonymkode: 7a6e8...9dd 4
Sunnys Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 På 90 tallet hadde lærere sykt mye makt. Elevene var ofte redde for læreren. Fikk et klask i ansiktet av en sur lærer. det var lærere som ikke grep inn i mobbeskaker. Lærere som kjeftet og skrek i timene. Lærere med liten kompetanse og som skremte elevene om de ble tatt med tyggis i friminuttet. uforutsigbare lærere som brukte makten sin feil. heldigvis er elevene mer beskyttet i dag. og heldigvis er barn mer trygge på skolen og har et bedre forhold til læreren sin enn på 90 tallet. 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 Jeg er så glad for at jeg gikk på skolen på 90-tallet og ikke i dag. Den gang var det faktisk ro og orden i timen. Vi hadde tre elever i klassen som i perioder var utagerende, men hver eneste gang de laget uro i timen eller oppførte seg som pøbler i friminuttene, ble de sendt på rektors kontor. Og så fikk de en lang prat med rektor, foreldrene ble tilkalt eller eleven fikk brev med hjem, og så fikk han straffelekser av læreren. De sluttet raskt med den stygge oppførselen sin. Lærerne brukte tiden til å undervise, ikke til å dulle med oss. Anonymkode: d7324...2c6 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 Ungdomsskolen er veldig annerledes. Når jeg gikk der på 90 tallet, var det om å gjøre å komme seg fortest ut døra når det ringte til friminutt. De "kule" gikk langt vekk og tok seg en røyk og resten pratet sammen face to face. Nå i 2020 må elevene nærmest dyttes ut fordi de sitter med nesa ned i mobiltelefonen. Det er selvsagt ikke bra med røyk, men man fikk i det minste stimulert noen sosiale antenner. Anonymkode: ab9a0...971 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Hadde udiagnosert ADHD gjennom hele skolegangen. Tenker at i dag hadde det kanskje blitt plukka opp bedre enn da. Hadde vert en fordel, det kan jeg skrive under på! Anonymkode: c654b...8b1 8
Silva Pluvialis Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 (endret) I de siste årene har det blitt mye mer fokus på å tilrettelegge, forstå og hjelpe elevene til å føle mestring, noe som er veldig bra. Det var nok av brutale lærere før som aldri skulle ha vært i det yrket fordi de var kjeftesmeller av en annen verden. Jeg heier i alle fall på alle nyutdannede lærere. De som har problemer nå blir bedre fanget opp, så på sikt tror jeg at man vil se at barn har det bedre på skolen enn de hadde det før (selv om det kanskje ser motsatt ut, foreløpig). Endret 3. september 2020 av Uatskillelig
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 Jeg var et sjenert og forsiktig 90-tallsbarn som var redd gjennom hele barneskolen. Det var så mye kjeft og negativ stemning i klasserommet at jeg aldri turte å si noe som helst. Jeg hadde stort læringspotensiale, men lærte langt under evne fordi jeg var så mye redd. Jeg ble aldri sett av læreren, var bare redd. På foreldresamtalene fikk jeg kjeft fordi jeg var så stille. Du må tørre å prate mer, sa de. Jeg hadde to elever med ADHD i klassen. Enten var de inne i klasserommet og fikk kjeft eller så var de ute med en ufaglært assistent. De ble som regel behandlet som dritt. I dag jobber jeg som lærer selv og jeg er så utrolig glad for den utviklingen som har skjedd i skolen. Det er mer fokus på godt læringsmiljø og gode relasjoner. Alle elever blir sett og satt pris på. Barn med diagnoser blir sett og forstått på en helt annen måte. Da jeg gikk på skolen var de kjent som "problembarna". De slemme. Ingen ville ha noe med dem å gjøre. I dag vet alle i klassen at Petter har en diagnose som gjør det vanskelig å sitte stille, men han er en god gutt og skal selvfølgelig inkluderes i leken. Anonymkode: 3296f...13f 12
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 Jeg tror ikke det er så svart-hvitt som er det enten var bedre eller verre før. Alle skoler har ulikt miljø. Det som har endret seg, er vel økt kunnskap om læringsmiljø, sosiale forhold og større fokus på subjekt-subjekt-forholdet i relasjonene mellom elever og lærere. "Problembarn" skal møtes med tilrettelegging og relasjonsbygging, i stedet for straff. Da jeg gikk på skolen, fra 96, var mobbing et omfattende problem. Nesten hver eneste klasse hadde ett mobbeoffer som resten av klassen frøs ut, latterliggjørde eller utøvde vold mot. Det var kampen for tilværelsen på min skole. Enten var du med, eller så var du ute - helt ute. Helst i rennesteinen på skoleveien. Lærerne hadde ingen kunnskap om mobbing. De mest plagede elevene fikk rømme hjem i friminutter. Problembarn ble sendt på gangen når det ble for ille. Det verste var at elevene mobbet lærerne. Grovt. Det var daglige skjellsord, latterliggjøring, baksnakking, jevnt over ulydigheter og spydigheter - og det eskalerte jo om læreren reagerte. Til slutt ville ingen vikarer ville ha oss. På ungdomsskolen ble en litt forsiktig lærer mobbet og sjikanert så grovt at hun ble sykmeldt fram til hun sa opp. Jeg håper for Guds skyld lærere har bedre støtte i fagforening og arbeidsplass enn hva de hadde da. Anonymkode: 0ba16...ba7 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare mine egne tanker da men... Hvem er det som har størst problemer i skolen i dag? Guttene.. Hva gjorde guttene før kontra nå? Før var de mye mer fysisk aktive og guttene hadde sin lekeslossing. Er det ikke ett paradoks at ungdomsvolden øker, når vi i dag allerede fra 1.års alderen opplærer guttene til at man ikke skal slå,dytte osv? Jeg er kvinne, og jeg vil aldri helt forstå hvorfor gutter har dette behovet for å lekesloss, leke krig osv. Min samboer har helt andre tanker rundt dette, og jeg synes det er meget interessant...Jeg tror ikke verdens og skolenes voldsproblemer, adferdsproblemer kan løses kun fra ett kvinneperspektiv. Rett og slett fordi vi kvinner synes det er lavmål og barnslig at smågutter skal lekesloss. Jeg tror flere fedre og menn må komme på banen og hjelpe oss på halvveien. Anonymkode: 04834...4f7 Jeg har to gutter selv. Selvsagt lærer jeg dem at de ikke skal slå og dytte andre! De må da lære vanlig folkeskikk. Men lekesloss får de, herje, leke krig. Det er noe annet. Jenter får også det her. Slå og dytte er jo å være ekkel til andre. Så, helt uenig. Anonymkode: 64011...0c6 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå