Gå til innhold

Hvordan redusere/stoppe festing i kollektivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et kollektiv, og er ikke så begeistret for festing i kollektivet. Særlig ikke på grunn av Corona.

Det kommer jo fremmede mennesker inn her og tar på alt. Føler jeg må gå rundt og vaske over med antibac på alt.

Det er også veldig forstyrrende med denne festningen, jeg konsentrerer meg best på kveldstid, og sitter ofte langt utpå kvelden med innleveringer m.m, enten det er hverdag eller helg.

Og så skal man jo prøve å sove, noe som heller ikke er mulig når det er dunkdunk-musikk og folk som renner inn og ut dørene, skriker og hoier.

Skjønner at dette er sånn som man må regne med når man bor i et kollektiv, men synes det er vanskelig å være den som sier ifra om at det helst ikke bør være fest her flere ganger i måneden. Spesielt når noen i kollektivet er veldig glad i en fest.

Hadde jeg hatt mulighet og råd til å flytte så hadde jeg gjort det.

Tips og råd?

Anonymkode: 8956d...b35

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan alltid komme med en liten hvit løgn. "en kompis av meg har fått influensalignende symptomer og venter på å få testet seg, funker det om vi er forsiktige en liten uke med tanke på karantene?". Da er det forhåpentligvis rolig en uke eller to.

Jeg er student selv og bor i kollektiv (det er full fest her akkurat nå forresten.. på en onsdag). Det er veldig mye man må finne seg i, men om det er noe studenter er redd for så er det å miste undervisning og sosialliv et par uker pga karantene

Anonymkode: 05ad4...d5f

Gjest chunkylover53
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips og råd?

Kontakt den som er utleier.

Skrevet

«Flere ganger i måneden»? Hadde skjønt deg hvis det var flere ganger i uken. Ja, slikt må man faktisk regne med når en bor i kollektiv med studenter. Skaff deg deltidsjobb så du kan bo alene, evt averter etter andre med samme behov du kan flytte sammen med.

Anonymkode: 284b5...1df

• Liker 10
Skrevet

Sånt må man tolerere når man bor i kollektiv. Jobb heller på lesesal på studiestedet eller biblioteket.

Anonymkode: b0d08...956

• Liker 3
Gjest chunkylover53
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Flere ganger i måneden»? Hadde skjønt deg hvis det var flere ganger i uken. Ja, slikt må man faktisk regne med når en bor i kollektiv med studenter. Skaff deg deltidsjobb så du kan bo alene, evt averter etter andre med samme behov du kan flytte sammen med.

Anonymkode: 284b5...1df

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånt må man tolerere når man bor i kollektiv. Jobb heller på lesesal på studiestedet eller biblioteket.

Anonymkode: b0d08...956

I helg må man tolerere det. Ikke i ukedager.

Skrevet
10 minutter siden, chunkylover53 said:

I helg må man tolerere det. Ikke i ukedager.

Må man egentlig det? Kommer jo an på hvor man bor. Bor man f.eks. i Sio, så kan man få slutt på festing i kollektivet hvis man opplever det som sjenerende.

Anonymkode: 17c27...aa9

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man egentlig det? Kommer jo an på hvor man bor. Bor man f.eks. i Sio, så kan man få slutt på festing i kollektivet hvis man opplever det som sjenerende.

Jeg mener man må tolerere det når man har valgt å bo sammen med mange studenter.

Du står fritt til å finne deg en bolig alene.

Skrevet

Jeg tenker at i og med at verden er midt i en pandemi, så må det kunne gå an å si fra om at man ikke er så happy over at det kommer fremmede inn der man bor. Det synes jeg at de du bor sammen med burde ha forståelse for.

Er det helt utelukket for deg å finne deg en deltidsjobb og kunne bo alene, ts? Nå vet jeg ikke hvor du bor, men SiO f.eks har ganske rimelige hybler.

Skrevet

Med tanke på de siste uker fremvisninger fra den norske ungdom, så har jeg ikke store troa på at de evner å høre på hverken det ene eller andre

Anonymkode: a9804...5dd

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, chunkylover53 said:

Jeg mener man må tolerere det når man har valgt å bo sammen med mange studenter.

Nei, man står ikke fritt til å finne seg en bolig alene når boligmarkedet er som det er. Det er lange ventelister for aleneboliger for studenter.

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man står ikke fritt til å finne seg en bolig alene når boligmarkedet er som det er. Det er lange ventelister for aleneboliger for studenter.

Så klart du står fritt til å finne deg bolig alene. Hva mener du hindrer en? Det er ingenting som tilsier at man må bo i en alenebolig for studenter.

Skrevet

Slik har det vært i ethvert kollektiv jeg har bodd i, eller besøkt. (mange år siden nå) 

Med tanke på korona er jeg veldig avslappet på egne vegne, og samtidig ganske utsatt. Er bare ekstra forsiktig generelt i nærkontakt med andre, og særlig med eldre. Hadde ikke stresset med å vaske over med antibac slik du gjør. Viruset lever ikke lenge på overflater, vasker du egne hender før du tar det i ansiktet er det mer enn nok. 

Anonymkode: 7f6fa...ec9

Skrevet

Jeg bodde i kollektiv i to år, flytta for meg selv så fort jeg hadde muligheten 

Anonymkode: e5069...363

Skrevet
6 timer siden, chunkylover53 skrev:

Hvorfor skal de som fester få bestemme?? Hvor er logikken i det?

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
1 minutt siden, Apocalypte skrev:

Hvorfor skal de som fester få bestemme?? Hvor er logikken i det?

Fordi det er en samfunnsnorm at studenter fester i kollektiv i helgene. Er man en som ikke fester får man finne seg en bolig alene eller et kollektiv med likesinnede.

Skrevet
6 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Fordi det er en samfunnsnorm at studenter fester i kollektiv i helgene. Er man en som ikke fester får man finne seg en bolig alene eller et kollektiv med likesinnede.

Ts skriver at deg gjelder på helg og ukedager.  Ingen skal finne seg i festing midt i uka når man bor med mange andre og skal opp tidlig, det burde være regler på dette.

Gjest chunkylover53
Skrevet
11 timer siden, Apocalypte skrev:

Ts skriver at deg gjelder på helg og ukedager.  Ingen skal finne seg i festing midt i uka når man bor med mange andre og skal opp tidlig, det burde være regler på dette.

Det har jeg også sagt.

Skrevet

Bor du i blokk/tilknyttet et universitet/samskipnad? Si ifra til evnt trivselsvert etc.

Det burde jo være slik at alle må godta besøk i fellesarealene, og om en ikke ønsker så burde det respekteres. Spesielt nå for tiden mtp corona. Men man må nesten regne med musikk/festing i helger frem til stilletid kl 00 i helgene, 23 i hverdager.

Anonymkode: 855ca...e5b

Skrevet

Rar denne "arrangøren" å noterer navn og kontaktinfo på alle som kommer? 

Hvis ikke, er ikke det ulovlig? 

Har dere ikke kollektivregler? 

Anonymkode: 1a7dd...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...