Gå til innhold

Din beste pai-oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter gode pai-oppskrifter. Både middagspaier og dessertpaier. Har du noen å dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse tre er noen av mine favoritter:

Kyllingpai

150 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

400 g grillet kylling

150 g bacon

1 løk

3 dl melk

5 egg

½ pk frossen spinat (jeg bruker fersk, liker ikke frossen)

1 ts salt

½ ts hvit pepper

1 dl revet ost

Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel alt godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter.

Belle of the South Pecan Tart

250 g hvetemel

125 g smør

2 ss finhakkede pecannøtter

4-5 ss iskaldt vann

200 g pecannøtter

3 store vispede egg

250 g sukker

250 g sirup

30 g smeltet smør

1 ts vaniljeessens

vispet krem til servering

Sikt mel i en bolle og smuldre i melet. Rør inn nøtter og vann. Kjevle ut til en 25 cm paiform. Dryss pecannøttene over bunnen. Visp eggene med sirup, sukker, smør og vaniljeessens og hell det over i formen. Stek ved 190 grader i 45 minutter. La avkjøles litt før den serveres med vispet krem.

God gammeldags eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

2-3 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,75 dl sukker

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Skrevet

Mmm! De ser gode ut alle tre! :sikle: Tusen takk!

• 2 uker senere...
Skrevet

Min oppskrift som jeg synes er veldig god. Den tar litt tid, men er verdt det (synes jeg).

Skinkepai:

Du trenger:

200g smør

4 dl mel

4-5 ss vann

1 purreløk

1 broccoli

1 liten boks mais

Bogskinke el annen skinke

Hvitost

3 dl melk

4 egg

Smuldre smør og mel sammen, og la deigen stå i kjøleskapet i 30 minutter.

Bland deretter inn vannet og elt kjapt inn alt vannet. La deretter deigen stå i kjøleskapet i 30 minutter til.

Imens kutter du opp skinke i biter (jeg pleier å bruke en pakke bogskinke, men du kan godt bruke annen skinke du liker). Kutt opp 1 purreløk i små skiver, og 1/2-1 broccoli i små buketter.

Når deigen har stått 30 minutter i kjøleskapet for andre gang, så klemmer du den ut i paiformen. Klem godt opp i kantene. Paideigen skal ikke være så tykk, så ikke vær redd det skal bli for lite selv om det ser lite ut.

Stikk gaffelen rundt i paibunnen. Stek paien på ca. 225-250 grader midt i ovnen i ca. 10 minutter.

Deretter putter du oppi alt fyllet, og tømmer over sammenvispet egg og melk.

Legg over revet ost.

Stek videre i ca. 25 minutter +/-.

Nam nam!!

Skrevet (endret)

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...