søndagsengel? Skrevet 20. juli 2005 #1 Skrevet 20. juli 2005 Jeg er på jakt etter gode pai-oppskrifter. Både middagspaier og dessertpaier. Har du noen å dele med meg?
Arkana Skrevet 20. juli 2005 #2 Skrevet 20. juli 2005 Disse tre er noen av mine favoritter: Kyllingpai 150 g smør 200 g hvetemel 2 ss vann 400 g grillet kylling 150 g bacon 1 løk 3 dl melk 5 egg ½ pk frossen spinat (jeg bruker fersk, liker ikke frossen) 1 ts salt ½ ts hvit pepper 1 dl revet ost Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel alt godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter. Belle of the South Pecan Tart 250 g hvetemel 125 g smør 2 ss finhakkede pecannøtter 4-5 ss iskaldt vann 200 g pecannøtter 3 store vispede egg 250 g sukker 250 g sirup 30 g smeltet smør 1 ts vaniljeessens vispet krem til servering Sikt mel i en bolle og smuldre i melet. Rør inn nøtter og vann. Kjevle ut til en 25 cm paiform. Dryss pecannøttene over bunnen. Visp eggene med sirup, sukker, smør og vaniljeessens og hell det over i formen. Stek ved 190 grader i 45 minutter. La avkjøles litt før den serveres med vispet krem. God gammeldags eplepai 5 dl hvetemel ¼ ts bakepulver 2-3 ss sukker 125 g smør 1 egg, lettpisket 4-5 ss vann 5-6 røde epler i skiver 1,75 dl sukker 1 ss maisenna 2 ts revet sitronskall 2 ss sitronsaft ½ ts allehånde ¼ ts malt nellik ½ ts kanel litt melk og sukker til toppen Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.
søndagsengel? Skrevet 20. juli 2005 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2005 Mmm! De ser gode ut alle tre! Tusen takk!
Lassie Skrevet 31. juli 2005 #4 Skrevet 31. juli 2005 Min oppskrift som jeg synes er veldig god. Den tar litt tid, men er verdt det (synes jeg). Skinkepai: Du trenger: 200g smør 4 dl mel 4-5 ss vann 1 purreløk 1 broccoli 1 liten boks mais Bogskinke el annen skinke Hvitost 3 dl melk 4 egg Smuldre smør og mel sammen, og la deigen stå i kjøleskapet i 30 minutter. Bland deretter inn vannet og elt kjapt inn alt vannet. La deretter deigen stå i kjøleskapet i 30 minutter til. Imens kutter du opp skinke i biter (jeg pleier å bruke en pakke bogskinke, men du kan godt bruke annen skinke du liker). Kutt opp 1 purreløk i små skiver, og 1/2-1 broccoli i små buketter. Når deigen har stått 30 minutter i kjøleskapet for andre gang, så klemmer du den ut i paiformen. Klem godt opp i kantene. Paideigen skal ikke være så tykk, så ikke vær redd det skal bli for lite selv om det ser lite ut. Stikk gaffelen rundt i paibunnen. Stek paien på ca. 225-250 grader midt i ovnen i ca. 10 minutter. Deretter putter du oppi alt fyllet, og tømmer over sammenvispet egg og melk. Legg over revet ost. Stek videre i ca. 25 minutter +/-. Nam nam!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå