Gå til innhold

Prøve i Canvas - kan den tas senere på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøver annenhver uke i det ene emnet jeg tar i høst. Disse tar vi i Canvas. Beskjeden fra foreleser er at prøvene avholdes tirsdag kl. 11:00 og varer en time. Er det sånn at prøven må tas kl 11 eller kan jeg ta den litt senere på dagen? Kommende uke har jeg en viktig legetime som delvis kolliderer med tidspunktet for den andre prøven, jeg rekker ikke starte før ca 11:30. Noen med erfaring som vet om det er mulig? Jeg skal selvsagt kontakte skolen i morgen, men tenkte det var noen kloke hoder som har erfaring med dette her. 

Å utsette legetimen er ikke et alternativ, det er en spesialisttime jeg har ventet på siden før coronapandemien startet og avbestiller jeg nå frykter jeg det blir nye åtte måneder med venting. Det er ikke krise om jeg ikke får tatt prøven, vi må avlegge og bestå seks av åtte prøver for å ta eksamen. Jeg bestod første prøve med godt monn og regner jo med at jeg består de resterende også, men om jeg ikke tar denne prøven blir det litt mer press i forhold til de resterende seks prøvene. 

Anonymkode: 87bcd...91c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis foreleser har sagt at prøve avholdes et bestemt tidspunkt, så ville jeg gått ut ifra at du må ta prøven dette tidspunktet. Hadde du kunne tatt den når du ville så ville antagelig beskjeden vært at prøven åpnes da og da, og den må være gjort innen da og da. 

Anonymkode: ea0b1...f57

• Liker 1
Skrevet

Hos oss så ble prøven åpnet og stengt innen et spesifikt tidsrom på noen timer.  Om du ikke rekker før 11;30 så har du en halvtime på å ta prøven og ikke en time. Sier jo seg selv. Rommet med prøven står ikke åpent i mange dager eller i 5 timer om prøven skal tas på 1 time. Igjen, sier jo seg selv. 

Om du ikke kan ta en prøve på skolen fordi du er syk, hva gjør du da? jo du tar den en annen gang. Slik er det via nett også.
Kontakt skolen og si du ikke kan ta prøven da og få enten en ny mulighet eller få stryk. Går du skole så må du faktisk prioritere skole. Er du syk så prioriterer du helsehjelp og da må du akseptere dårligere karakterer fordi du går glipp av undervisning, innleveringer eller prøver. 

Anonymkode: 786d8...ea2

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss så ble prøven åpnet og stengt innen et spesifikt tidsrom på noen timer.  Om du ikke rekker før 11;30 så har du en halvtime på å ta prøven og ikke en time. Sier jo seg selv. Rommet med prøven står ikke åpent i mange dager eller i 5 timer om prøven skal tas på 1 time. Igjen, sier jo seg selv. 

Om du ikke kan ta en prøve på skolen fordi du er syk, hva gjør du da? jo du tar den en annen gang. Slik er det via nett også.
Kontakt skolen og si du ikke kan ta prøven da og få enten en ny mulighet eller få stryk. Går du skole så må du faktisk prioritere skole. Er du syk så prioriterer du helsehjelp og da må du akseptere dårligere karakterer fordi du går glipp av undervisning, innleveringer eller prøver. 

Det går selvsagt an å finne en balansegang. Helse er selvsagt førsteprioritet, og deretter kommer skole. Men de trenger ikke å utelukke hverandre. Som TS sier går det fint å gå glipp av den ene. Spørsmålet hennes er rent praktisk ad. canvas, og hun har i tillegg planer om å ta kontakt med skolen i morgen. 

Husker du hvordan det var ved første prøve, TS? Stengte prøven etter den timen? Du kan eventuelt høre om du kan få utsatt levering en halvtime ettersom du starter en halvtime senere, og legge ved dokumentasjon på legetime. Jeg forstår godt at du ikke vil utsette en legetime i spesialisthelsetjenesten. 

Anonymkode: fd866...eea

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går selvsagt an å finne en balansegang. Helse er selvsagt førsteprioritet, og deretter kommer skole. Men de trenger ikke å utelukke hverandre. Som TS sier går det fint å gå glipp av den ene. Spørsmålet hennes er rent praktisk ad. canvas, og hun har i tillegg planer om å ta kontakt med skolen i morgen. 

Husker du hvordan det var ved første prøve, TS? Stengte prøven etter den timen? Du kan eventuelt høre om du kan få utsatt levering en halvtime ettersom du starter en halvtime senere, og legge ved dokumentasjon på legetime. Jeg forstår godt at du ikke vil utsette en legetime i spesialisthelsetjenesten. 

Anonymkode: fd866...eea

Det vet jeg jo, man må ikke velge men er man syk, så må man bare godta at man kan gå glipp av viktige ting. 
har selv gått 3 år skole samtidig som at jeg har gått til psykolog hele veien, gruppeterapi i tillegg 2 ganger i uken i 1 år. Attpåtil vært inn og utav sykehuset for utredning som endte med en operasjon. Så jeg vet godt hvordan det er å gå skole og å være syk samtidig. 

Hos oss så sto det også på canvas med dato og klokkeslett for når delen med prøven og besvarelsen er åpen og stenger. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker du hvordan det var ved første prøve, TS? Stengte prøven etter den timen?

Jeg startet 11 og var ferdig noen minutter før 12. Leverte og logget av, så om prøven ble stengt etter en time vet jeg ikke. Er derfor jeg er usikker nå. 

Beskjeden er at prøven er kl. 11 tirsdag og varer en time, så er nok det jeg må forholde meg til. Har bare et lite håp om at det kanskje er litt mer fleksibelt i Canvas enn ved en prøve med fysisk oppmøte. Jeg skal sjekke med universitetet i morgen, men regner med at jeg må glipp av denne prøven. Det er som skrevet i HI ingen krise, så lenge jeg består fem av seks gjenværende prøver.

TS

Anonymkode: 87bcd...91c

Skrevet

Prøven stenger kl 12, men du kan logge deg inn når du vil mellom 11 og 12. Men rommet låses altså da slagen☺️ Foreleserne kan åpne prøven igjen senere, og sikkert for enkeltstudenter, så om du får tilrettelegging vil den samme prøven åpnes for deg senere. 

Skrevet

Hør med skolen. Jeg vil tro at de kan gjøre unntak og åpne en time senere for deg. Legen er ofte forsinket så ta det med i betraktning. Send inn bilde av legetime til foreleser så ordner det seg nok. Lykke til!

Anonymkode: d0697...d45

Skrevet

Jeg har ikke peiling, er lenge siden jeg studerte, men er det slik at alle får samme prøven? Med spørsmål som har rett/galt svar? 

Om du får ta den senere på dagen, så kan du jo jukse ved å få spørsmålene fra medelever? 

Anonymkode: 53111...d78

Skrevet

Jeg ville sendt en mail til foreleseren og forklart situasjonen, det er mulig at hun eller han vil være villig til å la prøven stå litt lengre åpen for deg, eller endre tidspunktet for kun deg. Det skader i hvert fall ikke å spørre om du har noen andre muligheter. 

Anonymkode: b330f...c7d

Skrevet
13 timer siden, Anzii skrev:

Prøven stenger kl 12, men du kan logge deg inn når du vil mellom 11 og 12. Men rommet låses altså da slagen☺️ Foreleserne kan åpne prøven igjen senere, og sikkert for enkeltstudenter, så om du får tilrettelegging vil den samme prøven åpnes for deg senere. 

Det gjør de da jo aldri, de skal ihvertfall aldri gjøre det. Om en lærer gjør det, så håper jeg medelevene melder hen inn! 
For TS kan da spørre en medelev om å få en kopi av prøven 11;30. Også skriv et notat med alle svar eller hele besvarelsen. Kontakt lærer når hun er ferdig, lærer åpner rommet klokken 13:00. Automatisk 6 på TS, for hun har gjort prøven ferdig før rommet ble åpnet. 

Hos oss så fikk vi ikke ta prøven senere på grunn av det. Om det var et viktig tema så måtte læreren lage en helt ny prøve i temaet, om det var stort nok tema. Eller ta en oppsummerende prøve mot slutten av termin, hvor man da tar en storprøve som gjelder alle tema i det faget det halvåret.  
Det gjaldt både på nett og på skolen, men spesielt på nett. For elevene hadde jo kopi av sine egne besvarelser de lett kunne sende til andre for å hjelpe til med juks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...