AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Er det noen her som har fått skallfasetter på tennene? Hva var din erfaring og hva ble prisen? Jeg vurderer skallfasetter. Tennene mine er ikke pene. Har veldig god selvtillit og er generelt fornøyd med meg selv, men jeg liker virkelig ikke tennene mine. Når jeg møter nye mennesker og er på bilder blir jeg utrolig selvbevisst på dette. Jeg forstår faktisk ikke hvorfor tannlegen ikke ga meg regulering (med tanke på hvor lite folk får reguleringer over) på de øverste tennene mine. Samtidig er det deler av problemet som ikke kan fikses med regulering, så det er ikke et alternativ å få usynlig regulering bak tennene. Selvom jeg vurderer dette, er jeg redd for resultatet skal bli dårlig eller at jeg skal angre av en eller annen grunn. Men, jeg har så lyst til å få fine tenner og et fint smil når jeg smiler med tennene. Også er det jo pengene da. Jeg vet at skallfasetter lett blir dyrt. Det er rundt 4-6 tenner som trenger å fikses på. Jeg tjener ikke så mye (er student), men har endel sparepenger og få utgifter. Så jeg er villig til å bruke opp mot 30K hvis jeg virkelig bestemmer meg for at jeg vil dette. Men jeg vil gjerne høres andre erfaringer og tanker rundt dette. Hvis det er relevant er jeg 21 år. Anonymkode: b665c...85c
forkjølajente Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Finn en tannlege som får god omtale,gjerne av noen du kjenner om du velger å gjøre det. Bestill en time der og få en vurdering før du bestemmer deg 👍
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Ser at du ønsker svar fra folk som har erfaring med skallfasetter, men håper det er ok at eg gir råd sjølv om eg ikkje har skallfasetter. Vil råde deg til å tenke deg godt om før du begynner å "tukle" med friske tenner. Tennene blir jo slipt, så det blir nok vanskelig å angre i etterkant. Og skallfasetter varer ikkje evig. Det kan bli veldig dyrt, med hyppige besøk hos tannlegen. Det ville vore noe anna viss tennene dine hadde omfattende karies/syreskader. Har sjølv hatt litt av eit styr med tennene mine pga kunstige deler som stadig vekk ramler av. Eg har altså ikkje skallfasetter, så det blir ikkje heilt det samme, men tryna på sykkel som ungdom og har fått limt på plast på fleire av fortennene. Dette må stadig skiftes ut, og eg kan ikkje tygge knekkebrød, rå gulrot, nøtter el likn, for da knekker det av biter. Har kun eitt hull, i ein jeksel. Måtte få montert porselenskrone fordi det ble sprekk i tanna etter mislykka rotfylling. Krona knakk etter 1 år (skulle aldri ha spist skorpa på pizzaen), og eg måtte betale for ny krone (ingen garanti på tannbehandling, utrolig nok). Sjølv om tannlegen limer så godt han/ho kan, så vil ikkje kunstige tanndeler vare særlig lenge, viss du da ikkje klarer å leve bare av grøt. ☺️ Du har sikkert eit fint smil som det er. Tennene trenger ikkje vere heilt rette og "perfekte" for å ha eit fint smil. Har googla bilder av skallfasetter, og synes det ser litt kunstig/Hollywood ut. Viss du ser deg rundt, så vil du legge merke til at mange har litt ujamn tannstilling. Er bare sjarmerende det. 🙂 Anonymkode: b3d88...d03
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at du ønsker svar fra folk som har erfaring med skallfasetter, men håper det er ok at eg gir råd sjølv om eg ikkje har skallfasetter. Vil råde deg til å tenke deg godt om før du begynner å "tukle" med friske tenner. Tennene blir jo slipt, så det blir nok vanskelig å angre i etterkant. Og skallfasetter varer ikkje evig. Det kan bli veldig dyrt, med hyppige besøk hos tannlegen. Det ville vore noe anna viss tennene dine hadde omfattende karies/syreskader. Har sjølv hatt litt av eit styr med tennene mine pga kunstige deler som stadig vekk ramler av. Eg har altså ikkje skallfasetter, så det blir ikkje heilt det samme, men tryna på sykkel som ungdom og har fått limt på plast på fleire av fortennene. Dette må stadig skiftes ut, og eg kan ikkje tygge knekkebrød, rå gulrot, nøtter el likn, for da knekker det av biter. Har kun eitt hull, i ein jeksel. Måtte få montert porselenskrone fordi det ble sprekk i tanna etter mislykka rotfylling. Krona knakk etter 1 år (skulle aldri ha spist skorpa på pizzaen), og eg måtte betale for ny krone (ingen garanti på tannbehandling, utrolig nok). Sjølv om tannlegen limer så godt han/ho kan, så vil ikkje kunstige tanndeler vare særlig lenge, viss du da ikkje klarer å leve bare av grøt. ☺️ Du har sikkert eit fint smil som det er. Tennene trenger ikkje vere heilt rette og "perfekte" for å ha eit fint smil. Har googla bilder av skallfasetter, og synes det ser litt kunstig/Hollywood ut. Viss du ser deg rundt, så vil du legge merke til at mange har litt ujamn tannstilling. Er bare sjarmerende det. 🙂 Anonymkode: b3d88...d03 Jeg er veldig enig i at det lett kan se litt kunstig ut med skallfasetter. Derfor ønsker jeg ikke å ta alle tennene, bare der mellomrommet er stygt og tennene veldig spisse. Men mye av det du er inne på med at det lett kan bli dyrt, deler som må skiftes og å ikke tukle med friske tenner er det som holder meg tilbake. Jeg har også forresten fått limt på en del av den ene fortannen etter jeg tryna på sykkel. Har ikke hatt noe problemer med den da, og det er 8 år siden denne måneden. Prøver jo å unngå harde ting som eple, gulerot, osv., men av og til glemmer jeg meg. Men er redd for at skallfasettene ikke skal holde like bra. Anonymkode: b665c...85c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Tror det er 7000-8000 kr pr tann og de varer lenge, de er laget av porselen. Anonymkode: 43d4d...881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå