Gå til innhold

Flere som føler seg presset til å gå i selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er en uting å holde store selskaper nå. Men er bedt i både 80 års lag og konfirmasjon. Jeg føler at jeg må gå siden det er nær familie, og vil ikke skuffe spesielt konfirmanten. Men jeg liker ikke situasjonen rundt covid og har slett ikke lyst.

Forstår de som ber inn at de setter folk i en vanskelig situasjon? Jeg er redd flere sier ja fordi de ikke vil være den kjipe. Men jeg mener de som ber inn er kjipe. Utsett disse selskapene til neste år, helse er viktigere. Konfirmanten får gavene sine uansett. 80 åringen også... 

Flere som føler de må gå i selskap?

Anonymkode: 226eb...2d6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes det er vel nettopp nå man har den absolutt beste unnskyldningen til å IKKE ville delta.

Sier glatt nei i øst og vest 😉

• Liker 4
Skrevet

Det er en vanskelig balansegang. Har selv deltatt i noen selskaper i sommer når smitten var lav. Men nå når det øker igjen er det vanskeligere. Feks jeg var på besøk hos en venninne nylig som ikke på forhånd sa at hun var blitt forkjølet. Det opplyste hun om når jeg først var der hvor hun fortalte at hun skulle teste seg men "det er sikkert bare forkjølelse, ikke korona". Vel, to dager etter, denne søndagen skulle jeg i familieselskap som jeg vanligvis hadde dratt på, men plutselig ble det problematisk å skulle omgås de eldre slektningene mine dersom jeg selv var i inkubasjonstiden til en luftveissykdom og var smittet av venninnen min. 

Endte opp med å ikke gå, og da var det full forståelse. 

Anonymkode: 467a3...7a9

• Liker 5
Skrevet (endret)

FØler meg presset til å gå i en konfirmasjon jeg skal i om 3 uker ja. (til nevø). Hadde synes det var helt greit om jeg ikke var i en sårbar situasjon selv, for jeg er ikke så redd for å bli smittet av noe direkte. Men når jeg tenker over alt det kan gå utover (at enten jeg eller mannen kan bli smittet av noe) så kjenner jeg på at jeg kunne ønske at jeg slapp å gå. Er gravid nå i uke 34, og ved selskaps tider er jeg kun noen få uker unne fødsel. Blir jeg syk får jeg ikke lov å komme på kontroller på sykehus noe som er veldig viktig på slutten (får lov til å føde da). Skulle mannen bli syk får han ikke lov til å være med på fødsel.

Det er veldig forventninger om at tante og onkel (onkel er også fadder) dukker opp på den konfirmasjoen, og både svoger, konfirmant og svigemor blir nok veldig skuffet om vi ikke dukker opp..

Så vidt jeg har skjønt skulle det være rundt 20 stk i leid lokale, men jeg har sagt klart i fra til arrangør at både jeg og mannen min skal plasseres minst 1 m unna (gjerne enda lenger unna) folk vi ikke har i samme hustand/ser på som nærkontakter. 

Endret av tussi84
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, tussi84 skrev:

FØler meg presset til å gå i en konfirmasjon jeg skal i om 3 uker ja. (til nevø). Hadde synes det var helt greit om jeg ikke var i en sårbar situasjon selv, for jeg er ikke så redd for å bli smittet av noe direkte. Men når jeg tenker over alt det kan gå utover (at enten jeg eller mannen kan bli smittet av noe) så kjenner jeg på at jeg kunne ønske at jeg slapp å gå. Er gravid nå i uke 34, og ved selskaps tider er jeg kun noen få uker unne fødsel. Blir jeg syk får jeg ikke lov å komme på kontroller på sykehus noe som er veldig viktig på slutten (får lov til å føde da). Skulle mannen bli syk får han ikke lov til å være med på fødsel.

Det er veldig forventninger om at tante og onkel (onkel er også fadder) dukker opp på den konfirmasjoen, og både svoger, konfirmant og svigemor blir nok veldig skuffet om vi ikke dukker opp..

Du er veldig fornuftig som ikke drar som høygravid. Det skjønner nok slektningene dine. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er veldig fornuftig som ikke drar som høygravid. Det skjønner nok slektningene dine. 

JEg tviler. Jeg skimtet frampå at det kunne hende at jeg ikke kom når jeg fikk høre når dagen var, men fikk bare tilbake det går nok bra. Det klarer du sikkert fint. Hjelper ikke så mye om jeg ikke drar om mannen drar uansett da. Hvis han blir syk av noe så blir nok jeg smittet. JEg trenger mannen min der ved fødsel. Ikke fordi jeg ikke klarer å føde fysisk alene (det skulle jeg alltid klart), men det er den mentale støtten da..

• Liker 3
Skrevet

Vi skal i konfirmasjon til søndag. I dag har det blitt opplyst om flere nye tilfeller i deres (konfirmanten) nærområde. Har absolutt ikke lyst til å reise, men er eneste tante. Ene ungen min er blitt syk, feber og luftveissymptomer, så hun er nå testet og vi venter på resultatet. Så hun skal uansett ikke gå. 

Anonymkode: 72997...487

Skrevet

Ja, vi er bedt i bårndåp om litt over en uke, slekt fra hele landet og mange i risikogruppe som skal være til stede. Skulle ønske de utsatte det, for å være ærlig. Men skjønner jo at det er vanskelig å utsette barndåp veldig lenge også, da. Er ikke det samme når ungen har blitt to år og springer rundt. 

Anonymkode: dd8c6...a1a

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke dratt nå. Kunne vurdert det i juni/juli.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva er det med dere som ikke klarer å si nei til eventer? Seriøst? Dere er voksne mennesker - som sier nei til andre voksne mennesker. Javel, så blir folk skuffet! Og så da? Tåler ikke folk å bli skuffet lenger? Er det så vanvittig ille å skuffe folk i ny og ne? 

Kjære vene, skulle tro det å bli skuffet/å skuffe noen var det fæleste som kunne skje en slik dere prater. Welcome to life! Det kan være en gedigen skuffelse innimellom, hvis dere ikke takler å si nei til en konfirmasjon/dåp/bursdag etc pga av noe så reelt som en faktisk smittefare så har dere fanken opplevd lite motgang i livet!

Endret av Hatsumomo
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, tussi84 skrev:

JEg tviler. Jeg skimtet frampå at det kunne hende at jeg ikke kom når jeg fikk høre når dagen var, men fikk bare tilbake det går nok bra. Det klarer du sikkert fint. Hjelper ikke så mye om jeg ikke drar om mannen drar uansett da. Hvis han blir syk av noe så blir nok jeg smittet. JEg trenger mannen min der ved fødsel. Ikke fordi jeg ikke klarer å føde fysisk alene (det skulle jeg alltid klart), men det er den mentale støtten da..

Ta en hvit løgn og si at det er jordmor som har sagt at du og mannen din skal holde dere unna andre enn nærkontakter de siste ukene før fødsel. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lett å ha konfirmant nå heller. Det blir jo gjennomført i høst selv om jeg mener det burde ikke bli gjort. For vår del er det en grense på 10 gjester pr konfirmant i kirken. Mange foreldre ble så glade for dette for da kan besteforeldrene være i kirken. Jeg tenker at det blir en stor forsamling med eldre folk i risikogruppen men ingen ser ut til å bry seg med det. Så da er det jo ikke noe hyggelig hvis vår sønn er den eneste uten gjester i kirken pga at alle de inviterte trakk seg. Derfor mener jeg at hele greia kunne blitt utsatt eller det kunne vært kun foreldre og søsken som fikk komme i kirken. 

Anonymkode: 822d9...5b2

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lett å ha konfirmant nå heller. Det blir jo gjennomført i høst selv om jeg mener det burde ikke bli gjort. For vår del er det en grense på 10 gjester pr konfirmant i kirken. Mange foreldre ble så glade for dette for da kan besteforeldrene være i kirken. Jeg tenker at det blir en stor forsamling med eldre folk i risikogruppen men ingen ser ut til å bry seg med det. Så da er det jo ikke noe hyggelig hvis vår sønn er den eneste uten gjester i kirken pga at alle de inviterte trakk seg. Derfor mener jeg at hele greia kunne blitt utsatt eller det kunne vært kun foreldre og søsken som fikk komme i kirken. 

Anonymkode: 822d9...5b2

Ts her

Jeg forstår deg veldig godt, og er enig med deg i at det burde vært utsatt 1 år, eller til dette ikke lenger er noen fare. Men en ting er kirken, en annen ting er selskapet etterpå hvor det skal serveres mat osv. Sjansen for å bli smittet i kirken er mindre enn i et selskap hvor man omgår på en anen måte. Lite vits å holde 1 meters regel hvis alle skal ta i samme kakespade osv.

Ok så går konfirmasjonen som vanlig i kirken, men dropp selskapet etterpå. Konfirmanten får jo gaver uansett, eller utsett selve selskapet til neste år. Det er ikke ideelt jeg ser den, men det er tross alt bedre.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er bedt i bårndåp om litt over en uke, slekt fra hele landet og mange i risikogruppe som skal være til stede. Skulle ønske de utsatte det, for å være ærlig. Men skjønner jo at det er vanskelig å utsette barndåp veldig lenge også, da. Er ikke det samme når ungen har blitt to år og springer rundt. 

Anonymkode: dd8c6...a1a

ts her.

Barnedåp må jo være det letteste å utsette, da hovedpersonen ikke kunne byr seg mindre. Om barnet rekker å bli 1 år eller mer, så er det fremdeles veldig lite.

Skrevet

Det eneste jeg synes er en uting er de som gir andre dårlig samvittighet fordi de tar sine valg. Det må være helt legitimt å si nei-takk til deltagelse i disse dager. 

Men at flertallet ønsker å leve tilnærmet som før, nå når det er lite smitte, og i ser at smittevernsreglene har god effekt, det forstår jeg godt. Det har vært helt fantastisk å være i bryllup, konfirmasjoner, vennemiddager, sammenkomster på jobb.... igjen. Personlig føler jeg det er trygt nok, orker ikke å sette slikt på vendt i måneder og år, så da tar jeg en liten risiko og lever fint med det. 

Så kan vi som synes dette er helt ok leve som normalt, mens de som ikke ønsker dette kan sitte hjemme - uten å kreve at alle andre innretter seg etter dem. 

Anonymkode: 8658e...b45

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er egoistisk og dårlig gjort av mennesker å invitere til konfirmasjoner, bryllup, dåp o.l. nå.

Jeg for min del har ingen problem med å si nei. Problemet her i gården oppstår når mannen min ikke sier nei, og drar i disse tingene fordi han føler han må. Jeg kan ikke nekte en voksen mann å gjøre det. Han må ta sine egne (IDIOTISKE) valg. Men det går jo utover meg som faktisk nå er høygravid, fordi hvis han blir smittet så blir jeg også det.

Derfor skulle jeg gjerne ønske at regjeringen gikk inn og nektet folk å holde arrangementer nå! Nettopp fordi veldig mange ikke evner å tenke selv og inviterer til alt mulig, og deltar i alt mulig.....!!

Anonymkode: efa82...b70

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, Hatsumomo skrev:

Hva er det med dere som ikke klarer å si nei til eventer? Seriøst? Dere er voksne mennesker - som sier nei til andre voksne mennesker. Javel, så blir folk skuffet! Og så da? Tåler ikke folk å bli skuffet lenger? Er det så vanvittig ille å skuffe folk i ny og ne? 

Kjære vene, skulle tro det å bli skuffet/å skuffe noen var det fæleste som kunne skje en slik dere prater. Welcome to life! Det kan være en gedigen skuffelse innimellom, hvis dere ikke takler å si nei til en konfirmasjon/dåp/bursdag etc pga av noe så reelt som en faktisk smittefare så har dere fanken opplevd lite motgang i livet!

Enig!

Og dere som krever at folk tropper opp i barnedåper, konfirmasjoner osv. på tross av smittefare, HVA ER DET MED DERE??!!! Hvor egoistiske og selvopptatte er det mulig å bli?

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en uting å holde store selskaper nå. Men er bedt i både 80 års lag og konfirmasjon. Jeg føler at jeg må gå siden det er nær familie, og vil ikke skuffe spesielt konfirmanten. Men jeg liker ikke situasjonen rundt covid og har slett ikke lyst.

Forstår de som ber inn at de setter folk i en vanskelig situasjon? Jeg er redd flere sier ja fordi de ikke vil være den kjipe. Men jeg mener de som ber inn er kjipe. Utsett disse selskapene til neste år, helse er viktigere. Konfirmanten får gavene sine uansett. 80 åringen også... 

Flere som føler de må gå i selskap?

For en konfirmant er kanskje gavene hele poenget, men for en 80-årling er nok samværet det viktigste og gavene mest en formalitet. Når man er 80 begynner også sannsynligheten for å ikke få en neste bursdag å bli betydelig. Og hva er det som tilsier at neste år blir noe bedre? I beste fall har noen risikogrupper fått vaksine, men heller ikke det er gitt.

Anonymkode: 313c5...182

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er egoistisk og dårlig gjort av mennesker å invitere til konfirmasjoner, bryllup, dåp o.l. nå.

Anonymkode: efa82...b70

1. Når de fleste mener dette er uproblematisk, og at det er på god tid at den type aktivitet har tatt seg opp igjen.

2. Når myndighetenes retningslinjer følges. 

Hvorfor er man da idiot som ikke følger dine, private, koronaregler? 

Anonymkode: 8658e...b45

• Liker 5
Skrevet

Ja. Må reise på tvers av landet med fly, buss og bybane for å komme i konf. Vertskapet skjønner ikke helt hvorfor jeg er skeptisk, for det er jo ikke korona der de bor... 😏

Anonymkode: c9b21...085

• Opprett ny...