Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei 23 år gammel jente som driver å vurderer fremtiden min ang. jobb. Jeg har jobbet 2 år i klesbutikk: der trivdes jeg med arbeidsoppgaver men har opplevde ganske fort at jeg ikke er komfortabel med direkte kundeservice. Fikk fort angst når kundene prøvde ha en lengre samtale enn det jeg var vant til. Jeg har jobbet 2 år (frem og tilbake) i helsetjenesten også, men opplevde der at jeg var redd for ansvar og å gjøre ting feil. Jeg bryr meg alt for mye (ja faktisk alt for mye) om mennesker og fikk dårlig samvittighet for alt jeg måtte gjøre. Hvis jeg gjorde en ting feil ødela det meg i flere uker og jeg tok med jobben hjem hver dag. Jeg måtte dobbeltsjekke medisinene jeg ga ut 100 ganger før jeg stolte på meg selv at det var riktig. Poenget er bare at jeg har prøvd meg i litt ulike jobber. 

Siden jeg har innsett at å jobbe med mennesker ikke er noe for meg da jeg er alt for sensitiv, følsom og redd - revurderer jeg fremtiden min. Jeg har pusset opp i hus sammen med kjæresten min og synes det var veldig morsomt. Jeg føler at jeg er litt praktisk anlagt. Jeg har begynt å tenke på om snekker-yrket kan være noe for meg. MEN, jeg har gått helt andre veier enn det som trengs til å kunne bli snekker. Så jeg lurte på, har jeg sjanse til å bli snekker i en voksen alder? Hva slags veier må jeg gå da?

Jeg føler at det å kunne jobbe dagtid, med kolleger, snekre, bygge og ikke måtte ha ansvar for brukers liv er noe som kan passe meg perfekt. Håper ingen dømmer meg og at dere kan hjelpe meg litt <3 Tusen takk på forhånd!

Anonymkode: f2aa5...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en kvinne på 27 år og begynte nettopp med fagbrev som tømrer. Beinhard jobb, men god lønn og lærer masse. 

Anonymkode: 55c56...943

• Liker 2
Skrevet

Google Bli snekker.no.

Anonymkode: 832e3...800

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 27 år og begynte nettopp med fagbrev som tømrer. Beinhard jobb, men god lønn og lærer masse. 

Hvordan beinhard mener du da? Tunge løft eller vanskelige kunder osv?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan beinhard mener du da? Tunge løft eller vanskelige kunder osv?

Du bør tåle all slags vær.

Du bør være glad i fysisk arbeid, og da mener jeg ikke "tusle rundt hele dagen", men ekstremt tunge løft og ugunstige stillinger du må jobbe i hvor armleddene og skuldrene verker sånn at du er redd de skal falle av etter endt arbeidsdag.

Du bør klare å være ekstremt nøyaktig samtidig som du jobber under tidspress.

Du bør kunne takle et mannsdomimert miljø hvor samtalene ofte går i jakt, fotball og verktøy.

Du bør ikke være redd for høyder.

Du bør like å være så fysisk sliten at du har lyst til å spy enkelte dager.

Du bør kunne engasjere deg i matrialer, typer treverk, forskjellige typer skruer og millimeterarbeid. Og helst synes det er spennende.

• Liker 1
Skrevet

Og du bør takle å stå i veldig høy støy hele dagen.

• Liker 1
Skrevet

Er det egentlig mulig å være voksen jente? 

Anonymkode: 4ea59...85b

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke? go for it!

Sitter med samme tankene selv, og kjenner meg igjen i det du beskriver. Vurderer selv å bli matros eller CNC operatør. For å bli snekker kan du enten søke deg inn på VGS byggfag og gå to år der + 2 år i lære, eller bli voksenlærling med rundt 5 år i lære. Det er tidkrevende og blir perioder med lite/ingen lønn, men om du virkelig synes det er interessant hadde jeg gått for det.

Skrevet

Tips til andre yrker du kan vurdere: møbelsnekker, maler, elektriker, rørlegger, heismontør, kuldemontør (heter det ikke det...?). 

Jeg syns absolutt du skal gå for å bytte retning når du har funnet noe du syns er interessant. Det finnes noe som heter voksen lærling (?), kontakt opplæringskontoret der du bor og spør. Du kan også kontakte karrieresenteret i ditt fylke og få informasjon der. 

Anonymkode: b4870...88e

Skrevet

Voksen jente? Mener du kvinne?

Anonymkode: 6edd5...07c

• Liker 1
Skrevet

Fader til kverulering🤮

Anonymkode: 884e3...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...