tussi84 Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Jeg var litt opptatt av corona situasjonen i mars mnd, men ettersom månedene har gått og jeg har sett hva alle tiltakene har ført til negativt sett så blir jeg bare lei alt som har med coronaen å gjøre. Jeg har blitt lei fordi jeg ser det går utover livskvaliteten og helse tjenester hos veldig mange. Jeg hører og vet om folk som: - har mistet jobbene sine, hvor økonomien er blitt veldig vanskelig. Noen venter fortsatt på dagpenger. - som sitter ensomme på sitt eget bosted dag ut og dag inn, uten at familie eller venner tørr å besøke dem. Sosiale medier blir aldri det samme, og ikke alle har tilgang til det heller. Mange Sosiale grupper er stengt med enn då lenge, så de blir sittende alene.. - pasienter som får operasjoner utsatt, inkl spesielt operasjoner som blir ansett som viktige. - eldre mennesker som sitter på sykehjem som knapt får ta i mot besøk av sine kjære, om de hele tatt får lov. Varierer har jeg skjønt.. - kreft pasienter som får behandlinger utsatt. - psykisk syke som får mindre oppfølging pga corona. - gravide som ikke får lov til å komme på kontroller ved et minste symptom. At foster dør evt spiller vel ingen rolle vel? Og så mye mer... Det er så mye som kunne vært gjort anderledes. Det skulle blitt lagt til rette for at alle skulle få den helse hjelpen og den sosiale omsorgen som de trenger. Det er ikke riktig at alt annet enn corona skal bli nedprioritert. Og derfor er jeg lei alt sammen. Den dagen alle pasienter blir prioritert slik de skal, så skal jeg holde kjeft. I mens blir jeg bare mer og mer forbanna og lei av dette her. 14
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Er det meningen at vi skal kommentere på dette? Anonymkode: 82261...ef5 1
tussi84 Skrevet 2. september 2020 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det meningen at vi skal kommentere på dette? Anonymkode: 82261...ef5 Er lov å komme med meningene sine. Det er et debatt forum og alle har forskjellige meninger. Noen deler ikke samme syn som meg, mens andre gjør kanskje det. Derfor hadde det vært fint å lese andres synspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Har du personlige erfaringer med at helsevesenet blir nedprioritert? Det er i hvert fall ikke sånn her jeg bor. Kreftbehandling til en bekjent pågår som vanlig, venninnen min blir godt fulgt opp i graviditeten. Vi har lav smitte i Norge pga tiltakene, og dermed mer ressurser til å drifte et helsevesen som ikke bare handler om korona. Det hadde ikke vært sånn med frislipp av smitte. Anonymkode: 76182...cce 2
tussi84 Skrevet 2. september 2020 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2020 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du personlige erfaringer med at helsevesenet blir nedprioritert? Det er i hvert fall ikke sånn her jeg bor. Kreftbehandling til en bekjent pågår som vanlig, venninnen min blir godt fulgt opp i graviditeten. Vi har lav smitte i Norge pga tiltakene, og dermed mer ressurser til å drifte et helsevesen som ikke bare handler om korona. Det hadde ikke vært sånn med frislipp av smitte. Anonymkode: 76182...cce Har erfaringer fra april mnd personlig. Fikk ikke lov å dra på svangerskapskontroller pga situasjonen. Fikk heller ikke komme på sykehuset selv om jeg har et risiko svangerskap. På den tiden slo jeg meg til to med det på en måte siden det var så tidlig i graviditeten. Har vært på både sykehus og fastlegen veldig ofte siden den gang, men nå er jeg i uke 34. HvA om jeg blir syk av noe? Må ikke være corona, kan være en vanlig forkjølelse eller et minste lille symptom. Da blir jeg ikke undersøkt for jeg får ikke lov å oppsøke hverken sykehus eller lege. Det står i sms om time avtaler at har man symptomer på noe skal Man holde seg hjemme. Akkurat nå er jeg på sykehuset en gang per uke. Enten pga jeg skal på vekstkontroll og til jordmor, eller fordi jeg skal følges opp pga risiko svangerskap. Håper jo At jeg skal unngå å bli syk før jeg føder, men det er jo ikke noe garanti for at jeg holder meg frisk. Finnes utallige måter å bli smittet på, selv om jeg holder meg mest inne for tiden. Mannen kan jo dra med smitte fra jobb, jeg kan bli smittet av noe i butikken eller det kan skje på sykehuset. En annen ting er at jeg har lest om gravlde på gravidits forumet som ikke fikk lov til å komme på overtidskontroll på sykehuset fordi hun hadde diaré. Diaré er forsåvidt et normalt tegn på at fødsel nærmer seg, men fordi det også kunne være tegn på corona så ble vedkommende avisst ved sykehuset. Jeg har også lest om folk som ikke får lov å dra på svangerskapskontroller pga andre symptomer. Det vil si ingen sjans for å feks oppdage svangerskapsforgiftning da man ikke får levert urin prøve feks eller fulgt med på blodtrykket. En bekjent av meg har også kreft og kan fortelle om at cellegift behandling som hun skulle hatt er blitt utsatt på ubestemt tid. Farmoren min er forsåvidt innlagt på et helsehus for øyeblikket. Hun får ha besøk maks 1 time i uka, fordelt på 30 ×2. Det gjelder for alle på hennes avdeling. På et sykehjem i en annen kommune bor moren til en bekjent av meg. De får ikke lov å ta i mot besøk i det hele tatt. Endret 2. september 2020 av tussi84 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Helt enig. Jeg fikk 4 kontroller totalt i mitt svangerskap ( født 16. Mai.) urinen ble testet 3 ganger. De gambler med det ufødte barns liv! Nå trenger datteren min fysioterapi, men vi kommer oss aldri dit heller, med to eldre barn i barnehage har vi hatt symptomer hele tiden. Anonymkode: 0af82...9e3 11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 9 minutter siden, tussi84 skrev: Har erfaringer fra april mnd personlig. Fikk ikke lov å dra på svangerskapskontroller pga situasjonen. Fikk heller ikke komme på sykehuset selv om jeg har et risiko svangerskap. På den tiden slo jeg meg til to med det på en måte siden det var så tidlig i graviditeten. Har vært på både sykehus og fastlegen veldig ofte siden den gang, men nå er jeg i uke 34. HvA om jeg blir syk av noe? Må ikke være corona, kan være en vanlig forkjølelse eller et minste lille symptom. Da blir jeg ikke undersøkt for jeg får ikke lov å oppsøke hverken sykehus eller lege. Det står i sms om time avtaler at har man symptomer på noe skal Man holde seg hjemme. Akkurat nå er jeg på sykehuset en gang per uke. Enten pga jeg skal på vekstkontroll og til jordmor, eller fordi jeg skal følges opp pga risiko svangerskap. Håper jo At jeg skal unngå å bli syk før jeg føder, men det er jo ikke noe garanti for at jeg holder meg frisk. Finnes utallige måter å bli smittet på, selv om jeg holder meg mest inne for tiden. Mannen kan jo dra med smitte fra jobb, jeg kan bli smittet av noe i butikken eller det kan skje på sykehuset. En annen ting er at jeg har lest om gravlde på gravidits forumet som ikke fikk lov til å komme på overtidskontroll på sykehuset fordi hun hadde diaré. Diaré er forsåvidt et normalt tegn på at fødsel nærmer seg, men fordi det også kunne være tegn på corona så ble vedkommende avisst ved sykehuset. Jeg har også lest om folk som ikke får lov å dra på svangerskapskontroller pga andre symptomer. Det vil si ingen sjans for å feks oppdage svangerskapsforgiftning da man ikke får levert urin prøve feks eller fulgt med på blodtrykket. En bekjent av meg har også kreft og kan fortelle om at cellegift behandling som hun skulle hatt er blitt utsatt på ubestemt tid. Farmoren min er forsåvidt innlagt på et helsehus for øyeblikket. Hun får ha besøk maks 1 time i uka, fordelt på 30 ×2. Det gjelder for alle på hennes avdeling. På et sykehjem i en annen kommune bor moren til en bekjent av meg. De får ikke lov å ta i mot besøk i det hele tatt. Det var leit å høre. Tror du det hadde vært bedre og mer ressurser til helsevesenet dersom vi ikke hadde tiltak som bremset spredningen? Anonymkode: 76182...cce 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Hva er alternativet? Smitte alle leger og sykepleiere? Da blir det i alle fall stans i kontroller og operasjoner. Det er viktig at helsepersonell ikke smittes. Alle synes tiltakene er kjipe. Alle. Men det er slik det er nå. Anonymkode: 591c9...c60 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Jeg er drittlei selv Alenemor og er mere ensom enn noen gang. avhengi av kollektiv transport men i disse tider skal det unngås og da blir vi værende hjemme. aktiviteter er avlyst, lekeland og badeland er frarådet. ved minste tegn på forkjølelse må barna være hjemme. kjenner at dette blir en helvettes lang høst og vinter😭 Anonymkode: 03e3d...b3e 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Ja vi i Norge har det nok verre enn alle dem som lever i fattige land som ikke har mulighet omtrent til å beskytte seg for korona eller noe. Nordmenn er noen egoister som ikke tåler noe, alt blir klaget på. Er som unger som ikke er voksen. Nei vær glad dere er født i Norge og ikke i dem landene som sliter mye verre enn det vi gjør. Er lite å klage for enn det dem har å oppleve og leve med enn vi har her. Anonymkode: a0b10...f5c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er drittlei selv Alenemor og er mere ensom enn noen gang. avhengi av kollektiv transport men i disse tider skal det unngås og da blir vi værende hjemme. aktiviteter er avlyst, lekeland og badeland er frarådet. ved minste tegn på forkjølelse må barna være hjemme. kjenner at dette blir en helvettes lang høst og vinter😭 Anonymkode: 03e3d...b3e Drittlei ja. men tipper du ikke villet byttet plass med dem som bor i fattige land som ikke har råd til noe. Da har du og dere luksus i forhold. Men hjernen er nok for død til å fatte det, uten å oppleve det sjøl. Dra ned dit og sitt der og syt. Anonymkode: a0b10...f5c
tussi84 Skrevet 2. september 2020 Forfatter #12 Skrevet 2. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var leit å høre. Tror du det hadde vært bedre og mer ressurser til helsevesenet dersom vi ikke hadde tiltak som bremset spredningen? Anonymkode: 76182...cce Selvfølgelig er det viktig med tiltak av typen hold deg hjemme hvis syk, men det er ikke til å legge skjul på at ved enkelte tilfeller /sykdommer er det viktig med kontroll/undersøkelselser selv om man skulle være syk/ha noen symtomer selv. Feks dette med å sjekke urinen og blodtrykk under et svangerskap for å oppdage svangerskapsdiabetes (så det ikke blir alvorlig med fare for død), eller sjekke at fosteret vokser som det skal (vekst kontroller) Det hender at fostere slutter å vokse/vokser så lite at det er lurt å følge nøye med). Det kunne blitt gjort tiltak for at ved nødvendig helsehjelp (jeg mener dette blandt annet går under nødvendig helsehjelp) så skulle man heller hatt mer smittevern tiltak på feks sykehusene for å nettopp skulle få disse kontrollene. Det kunne feks vært at vedkommende som var syk/hadde symptomer måtte møte opp ved egen inngang med munnbind + handsker på et tidspunkt det var få andre på sykehuset. Vedkommende ble så fulgt fra inngangen til undersøkelsesrom, og fulgt ut igjen etterpå. De ansatte hadde hadde hatt på verneustyr + definsiert rommet i etterkant. 2
tussi84 Skrevet 2. september 2020 Forfatter #13 Skrevet 2. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er alternativet? Smitte alle leger og sykepleiere? Da blir det i alle fall stans i kontroller og operasjoner. Det er viktig at helsepersonell ikke smittes. Alle synes tiltakene er kjipe. Alle. Men det er slik det er nå. Anonymkode: 591c9...c60 Det finnes måter å unngå det på. LEs det forrigre innlegget mitt. Det er ingen som vil takke sykehuset i ettertid for manglende oppfølging fordi baby du bar på døde, siden du ikke fikk lov til å komme på kontroller, når det kunne vært forhindret. 1
MyMichelle Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 (endret) Ok. Greit å være lei, mange er det, inkludert meg. MEN hvis mange blir så leie at de ikke gidder følge smittevernreglene, så blir ikke noe bedre. Det blir verre for alle. Det er ikke riktig at andre pasienter blir nedprioriterte. Men får vi ikke ned smitten, vil det skje med enda flere. Sykehuskøene vil bli enda lengre. Se bare på de som festet, og de som importerte smitte de siste månedene. De ødela slik at man ikke kan kjøpe alkohol etter midnatt. De ødela for utestedene. De ødela for breddeidretten. De ødela for artister og andre som ventet på at det ble lov med forsamlinger på 500. De som ikke gidder følge smittevernreglene ødelegger for seg selv, så fortsetter de å klage over hvor fælt alt er. Endret 2. september 2020 av MyMichelle 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er drittlei selv Alenemor og er mere ensom enn noen gang. avhengi av kollektiv transport men i disse tider skal det unngås og da blir vi værende hjemme. aktiviteter er avlyst, lekeland og badeland er frarådet. ved minste tegn på forkjølelse må barna være hjemme. kjenner at dette blir en helvettes lang høst og vinter😭 Anonymkode: 03e3d...b3e Merkelig det der, DU er avhengig av kollektivtransport, men mener det skal unngås? Hvem har sagt at de som er AVHENGIG av kollektivtransport skal unngå det? Ingen. Det er ditt eget valg. Det er også ditt eget valg å la være å dra til lekeland/badeland. Det er nemlig åpent der, bare begrenset med plasser. Så igjen - ditt valg. Det trenger ikke bli en lang høst og vinter, det blir hva DU gjør det til. Anonymkode: 612c3...a8a 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Helt enig med deg. Er så lei corona. Kjenner flere som har mistet jobben. det er også veldig få ledige stillinger.. Jeg selv har mistet 50% av min jobb, og å søke ny/ekstrajobb er nesten umulig da markedet er så begrenset. Er lei sure folk på butikken som overvåker andre om de har brukt antibac og man må forsvare seg med at man har en egen i lomma.. Anonymkode: ce4e2...2c2 2
tussi84 Skrevet 2. september 2020 Forfatter #17 Skrevet 2. september 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg. Er så lei corona. Kjenner flere som har mistet jobben. det er også veldig få ledige stillinger.. Jeg selv har mistet 50% av min jobb, og å søke ny/ekstrajobb er nesten umulig da markedet er så begrenset. Er lei sure folk på butikken som overvåker andre om de har brukt antibac og man må forsvare seg med at man har en egen i lomma.. Anonymkode: ce4e2...2c2 Enig det går over all styr. Om man har brukt sin egen antibac før man går inn i butikken, trenger man ikke bruke den som er i butikken. 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 Har sluttet å bry meg etter at myndighetene åpnet grensene! Anonymkode: e22cc...18a 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sluttet å bry meg etter at myndighetene åpnet grensene! Anonymkode: e22cc...18a Åpner grensene også får de panikk når smitten (selvfølgelig) begynner å stige. Patetisk. Anonymkode: 18516...b31 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Åpner grensene også får de panikk når smitten (selvfølgelig) begynner å stige. Patetisk. Anonymkode: 18516...b31 Enig! Vi kunne fått en normaltilstand i Norge med like lav smitte som vi så på forsommeren dersom de ikke måtte sette grensene på vid gap og operere med tåpelige farger på landene. Har en kollega som ble smittet i såkalt "grønt land" Anonymkode: 76182...cce 2
Anbefalte innlegg