Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har født ved Ålesund Sykehus i det siste? Lurer på hvordan det blir med far på føden nå. Har prøvd å snakke med jordmor på sykehuset men får bare dumme difuse svar. 

Anonymkode: 0955b...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far får være til stede fra aktiv fødsel og to-tre timer etter at barnet er født. Videre får han besøke mor og barn på barsel mellom kl. 18-20.

Anonymkode: 83ba3...ac9

• Liker 1
Skrevet

Far får være med fra aktiv fødsel ja. Veldig synd i og med at han nesten gikk glipp av omtrent hele fødselen min pga dette. 

Anonymkode: 5871c...83b

Skrevet

Håper inderlig det åpner litt mer iløpet av den neste mnd.. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far får være med fra aktiv fødsel ja. Veldig synd i og med at han nesten gikk glipp av omtrent hele fødselen min pga dette. 

Hvordan gjorde dere det da? Han satt på parkeringa å venta, eller dro han hjem?

Vi har bare 5min kjøretur i bil, så tenker han drar hjem. Ting kan jo plutselig ta lang tid... 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjorde dere det da? Han satt på parkeringa å venta, eller dro han hjem?

Vi har bare 5min kjøretur i bil, så tenker han drar hjem. Ting kan jo plutselig ta lang tid... 

Han dro hjem, men så skjedde alt plutselig veldig fort så selv om vi ikke har lang reisevei var det såvidt han rakk det. Skjønner ikke problemet med at far får være med fra begynnelsen. Lykke til😀

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble født der for ca 30 år siden. Mamma sa at det var ett bra sykehus å føde på og var mer fornøyd med det enn hvor hun fødte mine søsken. Vet ikke hvordan det er nå dessverre, men ålesund er ikke så rammet av covid?

Anonymkode: a9b85...42f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ble født der for ca 30 år siden. Mamma sa at det var ett bra sykehus å føde på og var mer fornøyd med det enn hvor hun fødte mine søsken. Vet ikke hvordan det er nå dessverre, men ålesund er ikke så rammet av covid?

Anonymkode: a9b85...42f

Ikke TS, men er gravid og skal føde hos Ålesund Sykehus selv. 

Ålesund er ikke særlig rammet, men sykehuset her er helt nazi. Ikke får jeg tatt med barnefar på ultralyd eller noe. Altså, om barnefar bærer smitte så kan jeg garantere at jeg som samboer også er smittet. 

Gruer meg veldig til fødsel! Vil ikke føde alene eller at barnefar går glipp av den aktive fødselen!

Anonymkode: 8b885...58b

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke TS, men er gravid og skal føde hos Ålesund Sykehus selv. 

Ålesund er ikke særlig rammet, men sykehuset her er helt nazi. Ikke får jeg tatt med barnefar på ultralyd eller noe. Altså, om barnefar bærer smitte så kan jeg garantere at jeg som samboer også er smittet. 

Gruer meg veldig til fødsel! Vil ikke føde alene eller at barnefar går glipp av den aktive fødselen!

Enig, det er så latterlig far ikke får være med på barsel, eller starten på fødsel. Men på BESØK får han komme, er jo større smitte risiko det... 

Vi leker litt med tanken på å kjøre til Lillehammer, når termin nærmer seg, der får far være med på både fødsel fra start og hele barseltiden :) 

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han dro hjem, men så skjedde alt plutselig veldig fort så selv om vi ikke har lang reisevei var det såvidt han rakk det. Skjønner ikke problemet med at far får være med fra begynnelsen. Lykke til😀

Gikk det greit å være alene store deler da? Er førstegangs og mildt sagt stressa som f at far ikke får vær med... 

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, det er så latterlig far ikke får være med på barsel, eller starten på fødsel. Men på BESØK får han komme, er jo større smitte risiko det... 

Vi leker litt med tanken på å kjøre til Lillehammer, når termin nærmer seg, der får far være med på både fødsel fra start og hele barseltiden :) 

Ikke dumt 🧐

• Liker 1
Skrevet

Ålesund sykehus og de strenge restriksjonene deres mot fødende kvinner er bare helt på jordet! Det er jo knappest covid-19 smitte i Møre og Romsdal. 

Anonymkode: 6a31c...150

• Liker 9
Skrevet

Får bare føde på parkeringa. De kommer nokk ned for å hjelpe skal du se. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gikk det greit å være alene store deler da? Er førstegangs og mildt sagt stressa som f at far ikke får vær med... 

Jeg skulle selvfølgelig helst ha hatt han der, men det gikk greit. Veldig trist å ikke ha den største støttespilleren sin tilstede. Leste i Sunnmørsposten i dag at de ikke kommer til å lette på restriksjonene heller. Jeg skjønner at de ikke vil ha smitte inn på avdelingen, men det henger ikke på greip at far da kan komme og gå mellom 18-20 de dagene man ligger på barsel. Vi var to på rommet og begge hadde besøk samtidig naturligvis. Større smitterisiko det selv om det er lite smitte i Møre og Romsdal

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får bare føde på parkeringa. De kommer nokk ned for å hjelpe skal du se. 

Jeg skal føde i protest nede ved kiosken dersom far ikke får være med, om noen uker leser dere om meg i smp 👍😉

Anonymkode: 6a31c...150

• Liker 11
Skrevet

Følger denne!! Kanskje vi burde gå ut med en slags offentlig demonstrasjon? Det er jo flere forskere som har sagt sitt om dette her? 

Det finnes jo ganske mange av oss, vi må jo få til å utføre noe om vi går sammen. 

Anonymkode: 09408...5ba

• Liker 7
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Følger denne!! Kanskje vi burde gå ut med en slags offentlig demonstrasjon? Det er jo flere forskere som har sagt sitt om dette her? 

Det finnes jo ganske mange av oss, vi må jo få til å utføre noe om vi går sammen. 

Anonymkode: 09408...5ba

Jeg blir med! 🙆🏼‍♀️ Vurderer til og med hjemmefødsel da jeg har sykehus angst og da trenger jeg partneren min mer enn noe annet!

• Liker 3
Skrevet

Dagens sak i SMP:

https://www.smp.no/nyheter/2020/09/02/–-Gitt-dagens-utvikling-i-smittetilfeller-nasjonalt-er-en-oppmykning-lite-sannsynlig-nå-22592652.ece?rs231351599115354390&t=1

"– Vi velger å opprettholde strenge restriksjoner fordi vi er bekymret for konsekvensene av smitte og en eventuell karantenesetting av personell som følge av dette, sier konstituert klinikksjef Janita Skogeng ved klinikk for kvinner, barn og unge i Helse Møre og Romsdal.
Hun forteller at konsekvensen av en smittesituasjon i Ålesund kan være å måtte stenge det mest spesialiserte fødselstilbudet i fylket.
– Alle kvinner med risikofaktorer er selektert til Ålesund hvor vi har høyere vaktberedskap og nødvendige støttefunksjoner som for eksempel nyfødt intensiv. Konsekvensene ved en nedstenging er at nærmeste fødetilbud for risikofødende fra Møre og Romsdal er St. Olavs i Trondheim, sier Skogeng.

Ingen planer om å mykne opp
Det er den faglige ledelsen ved avdelingen som bestemmer hvilke regler som gjelder for ledsager ved fødsel. Foreløpig er det ikke planlagt å mykne opp ifølge Skogeng.
– Avdelingsledelsen har ikke tatt stilling til om, og når, det kan gjøres endringer i restriksjonene. Gitt dagens utvikling i smittetilfeller nasjonalt er en oppmykning lite sannsynlig nå, sier hun til Sunnmørsposten.
Reglene som gjelder i dag har vært sånn siden midten av juni.

For få enerom
– Bakgrunnen for at vi i Helse Møre og Romsdal er restriktive er at vi ikke har enerom for alle fødende og derved er sårbarheten i forhold til smitte spesielt stor. Vi har ikke arealer som muliggjør tilstrekkelig isolasjon av mor og barn sammen med ledsager eller far, og vi har for få enerom til at det praktisk lar seg gjennomføre med noen i isolasjon og noen ikke, sier Skogeng.

Avdelingen får jevnlig henvendelser om rutinene og det er noen få som tilkjennegir at de ikke er fornøyd med ordningen slik den fungerer i dag. Skogeng forteller at de også får tilbakemeldinger fra fødende som opplever seg godt ivaretatt under de rådende omstendighetene.

Føde-/barselavdelingene i Møre og Romsdal har i normal drift tilbud om barselopphold i familierom hvor ledsager eller far kan være til stede i inntil ett døgn, så langt det er kapasitet. De tilbyr ikke ledsager opphold i avdelingen ved innleggelse før fødsel.
"

Jeg skal selv føde i Ålesund i januar, og ut i fra begrunnelsen deres i SMP har jeg full forståelse for at de gjør det som de gjør :)  Men jeg forstår godt at noen synes at det er vanskelig å forholde seg til. 

• Liker 1
Skrevet

Gjelder ikke dette alle sykehus? Her fikk jeg beskjed fra jordmor om at når fødselen var i gang så måtte jeg komme inn for en sjekk alene, når de får tatt undersøkelsene og vet at fødselen er i gang så får far komme inn. 

Sånn har det vært siden mars her hvor jeg bor, og det er heller ingen med smitte på dette bygget men de må likevel ta slike forhåndsregler. Det er jo for de ansattes sikkerhet at de gjør det slik. 

Hvordan de gjør det på barsel og tiden etter fødsel er en annen sak, jeg tenker om de først har sluppet inn så må de kunne få være? Her tror jeg det nå praktiseres at far får være såfremt at han ikke forlater bygget, så man bli innestengt med andre ord.

Anonymkode: 664d6...868

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir med! 🙆🏼‍♀️ Vurderer til og med hjemmefødsel da jeg har sykehus angst og da trenger jeg partneren min mer enn noe annet!

Samme her, eller bare legge meg ned på parkeringsplassen. Tenker på dette hver eneste dag, gruer meg skikkelig til å måtte gå opp dit alene, vente på aktiv fødsel, så far får komme inn et par timer, så dra igjen. Syns det er så latterlig heile greia. Irreterer og bekymrer meg grønn! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...