Skeeter Skrevet 3. september 2020 #61 Skrevet 3. september 2020 17 timer siden, chunkylover53 skrev: Jeg er i min fulle rett til å oppholde meg på et offentlig forum. Det er da virkelig ikke et "offentlig" forum, det er ikke Staten som drifter det på noen måte og det er ingen menneskerett å være på Kvinneguiden. Det er tilgjengelig for alle, ja, da det er åpent. Men det er Egmont som eier og drifter merkevaren Kvinneguiden, som er et kjent merkenavn for "alle". Du må selvfølgelig gjerne komme med forslag og alt - men den dagen det ikke ligger penger i forumet og annonseinntektene derfra, vil de nok trekke ut pluggen på det raskt. Trives du ikke med å henge på et forum som markedsfører seg selv hovedsakelig mot kvinner, er nettet fullt av andre steder! 5
Anglofil Skrevet 3. september 2020 #63 Skrevet 3. september 2020 (endret) 24 minutter siden, chunkylover53 skrev: Så dere fraskriver dere ansvaret for at menn sjikaneres og diskrimineres som følge av navnet på forumet deres? Mener dere at dere ikke står ansvarlig for hva som skrives på deres forum? Hei Viser til reglene, hvor det står følgende: Sitat Kvinneguidens diskusjonsforum er tilgjengelig for alle. Brukerne er selv ansvarlige for innholdet de poster. Kvinneguiden kan ikke garantere riktigheten i innhold, dette er brukernes eget ansvar. Vi går ut fra at brukeren har de nødvendige rettigheter til innlegg som postes hos oss. Vi har et regelverk det blir moderert utifra. Der står det følgende: Sitat Det er ikke lov å poste innhold med: * Diskriminerende, nedsettende eller hatefullt innhold. Med dette menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor en gruppe på grunn av deres hudfarge, kjønn, nasjonale eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn, legning, leveform eller orientering, eller nedsatte funksjonsevne. Moderatorene tar utgangspunkt i Straffelovens §185, men på Kvinneguiden tillater vi heller ikke innlegg som inneholder oppfordringer til eller fyrer opp under hat. Å kalle et forum for "Kvinneguiden" utelukker ikke at menn kan være brukere. Vi tillater menn å være brukere. Hadde vi derimot moderert bort eller nektet noen tilgang på bakgrunn av at de er menn hadde dette vært å regne som diskriminering. Det gjør vi ikke. Kvinneguiden er forøvrig ikke et offentlig forum, som Skeeter påpeker, men et privateid forum. Anglofil (teamleder) Endret 3. september 2020 av Anglofil 6
Gjest chunkylover53 Skrevet 3. september 2020 #64 Skrevet 3. september 2020 1 time siden, Skeeter skrev: Det er da virkelig ikke et "offentlig" forum, det er ikke Staten som drifter det på noen måte og det er ingen menneskerett å være på Kvinneguiden. Det er tilgjengelig for alle, ja, da det er åpent. Men det er Egmont som eier og drifter merkevaren Kvinneguiden, som er et kjent merkenavn for "alle". Du må selvfølgelig gjerne komme med forslag og alt - men den dagen det ikke ligger penger i forumet og annonseinntektene derfra, vil de nok trekke ut pluggen på det raskt. Trives du ikke med å henge på et forum som markedsfører seg selv hovedsakelig mot kvinner, er nettet fullt av andre steder! Det er et like offentlig sted som Oslo City. Det er et privat sted der alle har tilgang. Ergo har eier et ansvar for at det ikke diskrimineres på bakgrunn av kjønn. Nei, nettet er ikke fullt av andre steder. De fleste andre norske fora er små, og mange menn søker seg hit pga forumets størrelse. Det er på tida at man tar hensyn til disse brukerne.
Gjest chunkylover53 Skrevet 3. september 2020 #65 Skrevet 3. september 2020 (endret) 1 time siden, Anglofil skrev: Hei Viser til reglene, hvor det står følgende: Vi har et regelverk det blir moderert utifra. Der står det følgende: Å kalle et forum for "Kvinneguiden" utelukker ikke at menn kan være brukere. Vi tillater menn å være brukere. Hadde vi derimot moderert bort eller nektet noen tilgang på bakgrunn av at de er menn hadde dette vært å regne som diskriminering. Det gjør vi ikke. Kvinneguiden er forøvrig ikke et offentlig forum, som Skeeter påpeker, men et privateid forum. Anglofil (teamleder) Det er godt mulig du tror at Egmont kan fraskrive seg ansvaret for hva som blir skrevet her på forumet, men holder likevel ikke vann juridisk sett. Egmont som eier av forumet er ansvarlig for at deres plattform ikke blir benyttet til diskriminering av noen basert på sitt kjønn. Så nå må du lese hva jeg rent faktisk skriver, ikke hva du tror jeg skriver. Jeg skriver ikke at Kvinneguiden nekter menn å være brukere, jeg skriver at Kvinneguiden bidrar aktivt til diskriminering ved at mange av deres brukere sjikanerer menn for å benytte seg av forumet på bakgrunn av forumets navn. Dere har et ansvar for hva deres brukere gjør, og skal tilrettelegge for at diskriminering ikke finner sted. Dere kan faktisk ikke bare skrive at brukerne selv er ansvarlig og deretter børste hendene deres. Hvorfor tror du kommentarfeltene på VG etc. blir ryddet så ofte? Det er fordi VG blir stående ansvarlig for hva som publiseres på deres sider. Kvinneguiden er like offentlig som det Oslo City er, altså at alle har tilgang med mindre det finnes gyldig grunn for det. Du kan altså ikke gjemme deg bak at det privat og man derfor kan gjøre som man vil. Tror du ikke private bedrifter har et ansvar for at det ikke skjer diskriminering innad i dem, eller tror du at det bare er offentlige bedrifter som har det ansvaret? Det er merkelig at en teamleder har så lite kunnskap om hvilke regler som gjelder. Endret 3. september 2020 av chunkylover53
Anglofil Skrevet 3. september 2020 #66 Skrevet 3. september 2020 14 minutter siden, chunkylover53 skrev: Det er godt mulig du tror at Egmont kan fraskrive seg ansvaret for hva som blir skrevet her på forumet, men holder likevel ikke vann juridisk sett. Egmont som eier av forumet er ansvarlig for at deres plattform ikke blir benyttet til diskriminering av noen basert på sitt kjønn. Så nå må du lese hva jeg rent faktisk skriver, ikke hva du tror jeg skriver. Jeg skriver ikke at Kvinneguiden nekter menn å være brukere, jeg skriver at Kvinneguiden bidrar aktivt til diskriminering ved at mange av deres brukere sjikanerer menn for å benytte seg av forumet på bakgrunn av forumets navn. Dere har et ansvar for hva deres brukere gjør, og skal tilrettelegge for at diskriminering ikke finner sted. Dere kan faktisk ikke bare skrive at brukerne selv er ansvarlig og deretter børste hendene deres. Hvorfor tror du kommentarfeltene på VG etc. blir ryddet så ofte? Det er fordi VG blir stående ansvarlig for hva som publiseres på deres sider. Kvinneguiden er like offentlig som det Oslo City er, altså at alle har tilgang med mindre det finnes gyldig grunn for det. Du kan altså ikke gjemme deg bak at det privat og man derfor kan gjøre som man vil. Tror du ikke private bedrifter har et ansvar for at det ikke skjer diskriminering innad i dem, eller tror du at det bare er offentlige bedrifter som har det ansvaret? Det er merkelig at en teamleder har så lite kunnskap om hvilke regler som gjelder. Hei Som nevnt tidligere har Kvinneguiden et regelverk som kan leses her. Diskriminering nevnes spesifikt i de retningslinjer som er satt. Moderatorene modererer utifra gitt regelverk. Vi tar med oss dine innspill for videre diskusjon. Anglofil (teamleder) 3
Gjest chunkylover53 Skrevet 3. september 2020 #67 Skrevet 3. september 2020 22 minutter siden, Anglofil skrev: Hei Som nevnt tidligere har Kvinneguiden et regelverk som kan leses her. Diskriminering nevnes spesifikt i de retningslinjer som er satt. Moderatorene modererer utifra gitt regelverk. Vi tar med oss dine innspill for videre diskusjon. Anglofil (teamleder) Du hører jo ikke på hva jeg sier. Dere har et ansvar for å sørge for at diskriminering ikke skjer på forumet deres. Menn sjikaneres på bakgrunn av sitt kjønn her, fordi det heter Kvinneguiden. Da hjelper det ikke å si at "vi er private og vi har et regelverk vi sier brukerne skal følge". Dere må gjøre noe aktivt. Dere er ansvarlig for ALT som står her inne.
Gjest loveli Skrevet 3. september 2020 #68 Skrevet 3. september 2020 4 timer siden, chunkylover53 skrev: Det er godt mulig du tror at Egmont kan fraskrive seg ansvaret for hva som blir skrevet her på forumet, men holder likevel ikke vann juridisk sett. Egmont som eier av forumet er ansvarlig for at deres plattform ikke blir benyttet til diskriminering av noen basert på sitt kjønn. Så nå må du lese hva jeg rent faktisk skriver, ikke hva du tror jeg skriver. Jeg skriver ikke at Kvinneguiden nekter menn å være brukere, jeg skriver at Kvinneguiden bidrar aktivt til diskriminering ved at mange av deres brukere sjikanerer menn for å benytte seg av forumet på bakgrunn av forumets navn. Dere har et ansvar for hva deres brukere gjør, og skal tilrettelegge for at diskriminering ikke finner sted. Dere kan faktisk ikke bare skrive at brukerne selv er ansvarlig og deretter børste hendene deres. Hvorfor tror du kommentarfeltene på VG etc. blir ryddet så ofte? Det er fordi VG blir stående ansvarlig for hva som publiseres på deres sider. Kvinneguiden er like offentlig som det Oslo City er, altså at alle har tilgang med mindre det finnes gyldig grunn for det. Du kan altså ikke gjemme deg bak at det privat og man derfor kan gjøre som man vil. Tror du ikke private bedrifter har et ansvar for at det ikke skjer diskriminering innad i dem, eller tror du at det bare er offentlige bedrifter som har det ansvaret? Det er merkelig at en teamleder har så lite kunnskap om hvilke regler som gjelder. Det finnes da nok av steder man ikke blander kjønn og de stedene er da verre? Og dette foregår både i private og kommunale bedrifter. Kvinneguiden har et kjønnsbestemt navn, men alle kjønn er velkomne. Sånn er det ikke på kvinnetoalett, kvinnefrisører for muslimer, kvinneidrett, kvinneditt og datt. I butikker heter det ofte "dameavdeling", men avdelingen er åpen for alle og ikke diskriminerende. Det er bare i dameavdelingen man finner f.eks. ammeBH, gravidklær og stilletthæler osv. Det er ikke diskriminerende for mannfolk som har lyst til å handle denne typen varer. Men etterspørsel henger ofte sammen med tilbud, og tilbud henger ofte sammen med etterspørsel. Det betyr ikke at det er diskriminerende, men at det fyller et behov for en spesifikk gruppe.
Million Skrevet 3. september 2020 #69 Skrevet 3. september 2020 Kanskje Kvinneguiden må skifte navn til Almennguiden eller noe slikt etterhvert, så krenka mannfolk kan rulle inn geipen og finne seg en annen fanesak å bli krenka for. 4
Gjest chunkylover53 Skrevet 3. september 2020 #70 Skrevet 3. september 2020 19 minutter siden, loveli skrev: I butikker heter det ofte "dameavdeling", men avdelingen er åpen for alle og ikke diskriminerende. Det er bare i dameavdelingen man finner f.eks. ammeBH, gravidklær og stilletthæler osv. Det er ikke diskriminerende for mannfolk som har lyst til å handle denne typen varer. Men etterspørsel henger ofte sammen med tilbud, og tilbud henger ofte sammen med etterspørsel. Det betyr ikke at det er diskriminerende, men at det fyller et behov for en spesifikk gruppe. Har du noen gang sett en mann bli sjikanert av andre kunder fordi han har gått inn på dameavdelingen og kjøpt klær?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. september 2020 #71 Skrevet 4. september 2020 Altså jeg skal gå med på at enkelte brukere har en lei tendens til å rakke ned på menn eller be dem pelle seg ut av kvinneguiden. Det er på ingen måte OK - og de bør egentlig gå litt i seg selv. Jeg forstår godt at menn reagerer på det, samtidig som jeg også forstår de som reagerer på sjåvinistiske menn som er negativ til kvinner av prinsipp. Men fra det å reagere på at enkelte brukere er mannevonde til å påstå at det er diskriminerende å ha et nettsted med navnet Kvinneguiden er det i grunnen et ganske drøyt sprang. Jeg lurer på - som i en annen tråd for noen dager siden - om det er slik at Bergensguiden kun er for bergensere og diskriminerer resten av landet med sitt navn? Hva med å innse at Kvinneguiden er en guide for hvem som helst til kvinnen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå