Gå til innhold

På tide å bytte navn på Kvinneguiden

Anbefalte innlegg

Gjest chunkylover53
Skrevet

I disse tider er virkelig navnet "Kvinneguiden" utdatert. Det er kjønnsdiskriminerende, både i navn og fargeutforming. Både menn og de som ikke identifiserer seg med kjønn har en mindreverdig posisjon på forumet, hvilket til stadighet påpekes av kvinner som uttaler "dette er KVINNEguiden" når en mann deltar i en tråd.

Hva er ledelsens tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså. Om det er et forum man ikke føler seg velkommen på, hvorfor bruke tiden sin der? Jeg for eksempel identifiserer meg ikke som kristen, så jeg stikker heller ikke nesa mi innpå kristenforumer. Skjønner ikke problemet.

• Liker 21
Gjest chunkylover53
Skrevet
3 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Altså. Om det er et forum man ikke føler seg velkommen på, hvorfor bruke tiden sin der? Jeg for eksempel identifiserer meg ikke som kristen, så jeg stikker heller ikke nesa mi innpå kristenforumer. Skjønner ikke problemet.

Jeg er i min fulle rett til å oppholde meg på et offentlig forum. Ingen har lov til å diskriminere meg på bakgrunn av mitt kjønn. Dette retorikken må du lenger ut på landet med.

Skrevet
Akkurat nå, chunkylover53 skrev:

Jeg er i min fulle rett til å oppholde meg på et offentlig forum. Ingen har lov til å diskriminere meg på bakgrunn av mitt kjønn. Dette retorikken må du lenger ut på landet med.

Du kan selvfølgelig bruke tiden din på et hvilket som helst forum - men jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen velger å bruke tiden sin på et forum man ikke føler seg velkommen på. Du har din rett til å gjøre hva du vil, men jeg personlig ser ikke hvorfor man stikker nesa si inn på et forum som man ikke føler seg velkommen på, og så ytrer ønsker om at forumet skal endres. Da burde det jo være enklere, rent praktisk, å finne et annet forum som man kanskje vil føle seg mer velkommen på.

• Liker 6
Gjest chunkylover53
Skrevet
7 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Du kan selvfølgelig bruke tiden din på et hvilket som helst forum - men jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen velger å bruke tiden sin på et forum man ikke føler seg velkommen på. Du har din rett til å gjøre hva du vil, men jeg personlig ser ikke hvorfor man stikker nesa si inn på et forum som man ikke føler seg velkommen på, og så ytrer ønsker om at forumet skal endres. Da burde det jo være enklere, rent praktisk, å finne et annet forum som man kanskje vil føle seg mer velkommen på.

Forutsetningene for et godt forum er et bredt utvalg av brukere. Kvinneguiden er en av de største forumene i Norge, blant annet fordi det er mange menn som bruker det. I så måte bruke ikke en nettside diskriminere halvparten av befolkningen med navnet sitt.

Du står fritt til å finne et like stort eller større forum til meg som er kjønnsnøytralt.

Skrevet (endret)
9 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Forutsetningene for et godt forum er et bredt utvalg av brukere. Kvinneguiden er en av de største forumene i Norge, blant annet fordi det er mange menn som bruker det. I så måte bruke ikke en nettside diskriminere halvparten av befolkningen med navnet sitt.

Du står fritt til å finne et like stort eller større forum til meg som er kjønnsnøytralt.

Da tenker jeg at de mennene som velger å bruke et forum som heter Kvinneguiden - så får man mene hva man måtte ønske om navnet - er inneforstått med at forumet høyst sannsynlig vil være ment for kvinner. Dette er ikke om forum, men har lagt merke til forskjellene på nettsidene Side2.no og Side3.no. Det er ikke rakettforskning å se hvilken nettside som er ment for kvinner og menn. Selv elsker jeg noen av artiklene på Side3.no, samtidig som det ofte publiseres ting der som jeg bare tenker "Oi shit, dette var virkelig en artikkel ment for menn". Jeg skriver ikke til Side3.no og ber de endre innhold eller fargevalg uansett - nettopp fordi jeg stakk nesa mi innpå en nettside som hovedsakelig er ment for menn.

Kvinneguiden har eksistert ganske lenge, iallfall i internett-målestokk. Jeg nekter simpelthen å tro at menn som går inn på denne nettsiden blir forundret når de ser fargevalg eller tematikken det ofte diskuteres her inne. Enkelte menn går jo inn på forumet nettopp for å få kvinners synspunkt på ting.

Skjønner fremdeles ikke problemet, jeg. :klo:

Det er mange ting her i samfunnet ment for menn og vice versa. Ikke alt kan endres på fordi man selv velger å bruke tiden sin på noe som er ment for det andre kjønnet.

Endret av Nightcrawler
skrivefeil
  • Liker 5
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Motsatt. Ikke engang et kvinneforum ment for kvinner, får vi ha i fred for mannssjåvinister og menn som er gærninger.

Gjest chunkylover53
Skrevet
5 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Det er mange ting her i samfunnet ment for menn og vice versa. Ikke alt kan endres på fordi man selv velger å bruke tiden sin på noe som er ment for det andre kjønnet.

Så du tenker at diskriminering av menn er helt fair, og at likestilling kun er noe kvinner skal nyte godt av?

Skrevet

Så du tenker at diskriminering av menn er helt fair, og at likestilling kun er noe kvinner skal nyte godt av?

Jeg tenker at man ikke kan forvente at alt skal være 100% fritt for diskriminering, uavhengig av hvilket kjønn man har. Så synes jeg heller ikke at Kvinneguiden er diskriminerende, det er vel kanskje derfor vi to har vanskelig for å bli enige.

• Liker 2
Gjest chunkylover53
Skrevet
2 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Jeg tenker at man ikke kan forvente at alt skal være 100% fritt for diskriminering, uavhengig av hvilket kjønn man har.

Husk det når det ikke gagner deg.

Jeg har uansett ikke noe interesse av å diskutere det med deg, jeg vil høre fra ledelsen.

Skrevet

Jeg er mann og har helt siden jeg ble far kommet inn på kvinneguiden på min søken etter råd. Det har blitt ekstra ofte etter jeg ble aleneforelder. (innimellom all trollingen finnes det hjelp å få). Jeg vil ikke gå så lang å kalle navnet kvinneguiden diskriminerende for det.

Kommentatorer kan fort være diskriminerende, men det kommer man ikke unna uansett hva forumet heter.

Jeg er allikevel enig i at navnet kvinneguiden er utdatert med tanke på at forumet benyttes av alle kjønn.

Men, hva tenker du navnet på forumet burde være?

Skrevet

Foreslår at vi kan endre fra Kvinneguiden til Personguiden når Vi Menn endrer navn til Vi Mennesker?

• Liker 11
Skrevet

Litt mer seriøst. Det er ikke diskriminering når dere får være med. 

Kvinner er i hovedsak målgruppen, og derfor tilpasses forumet til målgruppen. 

• Liker 5
Gjest chunkylover53
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Pannekake567 skrev:

Men, hva tenker du navnet på forumet burde være?

Livsguiden. Det er tross alt mange utrolig gode tråder her inne som gir svaret på alt mulig. Blir jo også langt mindre tabu for oss menn å delta på forumet med et mer kjønnsnøytralt navn.

3 minutter siden, Hasselnøtter skrev:

Kvinner er i hovedsak målgruppen, og derfor tilpasses forumet til målgruppen. 

Hvordan er de målgruppen? Det er et brukerbasert forum, ingen tråder opprettes av forumet selv.

5 minutter siden, Hasselnøtter skrev:

Foreslår at vi kan endre fra Kvinneguiden til Personguiden når Vi Menn endrer navn til Vi Mennesker?

Har Vi Menn et forum?

Endret av chunkylover53
Skrevet
3 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Hvordan er de målgruppen?

Se på navnet da, hallo?

Skrevet
1 minutt siden, chunkylover53 said:

Livsguiden. Det er tross alt mange utrolig gode tråder her inne som gir svaret på alt mulig. Blir jo også langt mindre tabu for oss menn å delta på forumet med et mer kjønnsnøytralt navn.

Hvordan er de målgruppen? Det er et brukerbasert forum, ingen tråder opprettes av forumet selv.

Har Vi Menn et forum?

Livsguiden var bra. Kanskje du skulle vurdere å starte opp en konkurrent 🙂

Han/hun/hen mener vel at skallet tilpasses kvinner. Det er ingenting i veien med det i mine øyne.

Vi Menn.. finnes det fortsatt 😂. Husker det var et forum kalt verdens beste pappa. Det forumet savner jeg.

Gjest chunkylover53
Skrevet
2 minutter siden, Nightcrawler skrev:

Se på navnet da, hallo?

Det er intet annet enn navnet som tilsier at kvinner er målgruppen. Det er ikke noe annet innhold på siden som tilsier at det ikke kunne hett Livsguiden eller noe annet kjønnsnøytralt. For det er et fantastisk forum, men jeg skulle ønske at det ikke var så belastet via navnet.

Gjest chunkylover53
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Pannekake567 skrev:

Livsguiden var bra. Kanskje du skulle vurdere å starte opp en konkurrent 🙂

Han/hun/hen mener vel at skallet tilpasses kvinner. Det er ingenting i veien med det i mine øyne.

Vi Menn.. finnes det fortsatt 😂. Husker det var et forum kalt verdens beste pappa. Det forumet savner jeg.

Det finnes forumer med nøytrale navn, som f.eks. VG Debatt og Diskusjon, men brukerbasen oppleves langt mindre. Grensesnittet er mye bedre her også, da VG Debatt henger igjen i 2001 og Diskusjon bruker en dårligere versjon av denne plattformen. Og brukerbase er hovedargumentet for et godt forum.

Endret av chunkylover53
Skrevet

Det er intet annet enn navnet som tilsier at kvinner er målgruppen. Det er ikke noe annet innhold på siden som tilsier at det ikke kunne hett Livsguiden eller noe annet kjønnsnøytralt. For det er et fantastisk forum, men jeg skulle ønske at det ikke var så belastet via navnet.

Nei? Du klaget jo på fargevalget også? Kan jeg spørre deg hva som er så ufattelig problematisk - eventuelt belastet - med at det heter Kvinneguiden?

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, chunkylover53 skrev:

I disse tider er virkelig navnet "Kvinneguiden" utdatert. Det er kjønnsdiskriminerende, både i navn og fargeutforming. Både menn og de som ikke identifiserer seg med kjønn har en mindreverdig posisjon på forumet, hvilket til stadighet påpekes av kvinner som uttaler "dette er KVINNEguiden" når en mann deltar i en tråd.

Hva er ledelsens tanker om dette?

Kjønnsguiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...