Gå til innhold

Lillebror på 11 har blitt vegetarianer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er ganske kult at han tar sine egne avgjørelser, og støtter at han er det. Jeg bare lurer på om han trenger noe kosttilskudd. Isåfall hva slags, og hvilken type anbefaler dere? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

som vegetarianer ingenting av tilskudd.  Da vil han spise litt egg og melkeprodukter i tillegg til frukt og grønt.  

Anonymkode: 7f222...f9b

• Liker 6
Skrevet

En vegetarianer skal ta kosttilskudd. Jeg ble skikkelig dårlig da jeg var i den vegetariske perioden av livet mitt (som heldigvis gikk over) og måtte ta kosttilskudd. En kropp klarer seg ikke kun på frukt og grønnsaker.

Anonymkode: b33c4...648

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vegetarianer skal ta kosttilskudd. Jeg ble skikkelig dårlig da jeg var i den vegetariske perioden av livet mitt (som heldigvis gikk over) og måtte ta kosttilskudd. En kropp klarer seg ikke kun på frukt og grønnsaker.

Var du vegetarianer eller veganer? Fordi vegetarianere kan jo spise egg og meieriprodukter.

• Liker 11
Skrevet

Lurt å ta omega tilskudd (fremstilt av planter).

Anonymkode: 8de57...916

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv som veganer lever jeg ikke på frukt og grønnsaker. 

Anonymkode: 5dec1...cf5

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv som veganer lever jeg ikke på frukt og grønnsaker. 

Ja det er mye annet som er vegansk som ikke bare er frukt og grønt. 

• Liker 3
Skrevet

Burde han da ta jerntilskudd? Og omega-3-fettsyrer? Og hvordan finner man disse for barn? Den jeg så på apoteksiden var for voksne.

Skrevet
4 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Var du vegetarianer eller veganer? Fordi vegetarianere kan jo spise egg og meieriprodukter.

Vegetarianer og jo, jeg spiste egg og meieriprodukter. Fikk allikevel alvorlig vitaminmangel.

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg som veganer tar absolutt ingenting og er allikevel sunn og frisk(5.året nå, så tror jeg ville merket det). Ville satt meg inn i vegansk/vegetariansk mat med det han trenger og kanskje sjekke regelmessig om han mangler noe. Synes forresten det er nydelig at unge mennesker er så bevisste❤️

Anonymkode: f11cd...cec

• Liker 7
Skrevet

Vegetarianer og jo, jeg spiste egg og meieriprodukter. Fikk allikevel alvorlig vitaminmangel.

Hvilken vitaminer da?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan alle få, det handler om variert og bevisst kosthold. Da har du spist feil, for lite eller for lite variert. Jeg var veggis i 30 år uten å ta noe, alle prøver var fine.

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde alvorlig vitaminmangel som alteter,men som veganer har jeg ikke hatt noen mangler. Just sayin

Anonymkode: e4cc0...266

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Burde han da ta jerntilskudd? Og omega-3-fettsyrer? Og hvordan finner man disse for barn? Den jeg så på apoteksiden var for voksne.

Masse jern i egg, brokkoli m.m. Snakk med en lege før du gir jerntilskudd til barn.

Anonymkode: afe26...501

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg som veganer tar absolutt ingenting og er allikevel sunn og frisk(5.året nå, så tror jeg ville merket det). Ville satt meg inn i vegansk/vegetariansk mat med det han trenger og kanskje sjekke regelmessig om han mangler noe. Synes forresten det er nydelig at unge mennesker er så bevisste❤️

Anonymkode: f11cd...cec

Jeg vil nok gi han noe bare får å være på den sikre siden. Han er jo fortsatt under utvikling og vil ikke ta sjansen på at han kan mangle noe😊 Ble imponert av at han har begynt å tenke selv🥰 stolt storesøster.

• Liker 2
Skrevet

Leste nå på nycomed.no at begge tilskuddene både jern og omega-3-fettsyrer var samme dose for både barn og voksne.

Skrevet
3 timer siden, Humle Brumle skrev:

Jeg synes det er ganske kult at han tar sine egne avgjørelser, og støtter at han er det. Jeg bare lurer på om han trenger noe kosttilskudd. Isåfall hva slags, og hvilken type anbefaler dere? 

Vegeterianer, nøtter og avokado. Om han er av typen som spiser fisk(husker ikke hva det heter pescasianer e.l.) så fisk gjerne laks pluss tidligere nevne. Daglig. Gir omega 3 og andre viktige fettsyrer.

Anonymkode: 75cf7...214

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida. En vegetarianer går kun «glipp» av fisk og kjøtt. Kjøtt er nesten uten næring, og fisk spiser 11-åringer flest så lite av at kostholdet hans nok er som normalt. Folk flest i verden er semi-vegetarianere, så det han gjør er å spise helt normal mat. I motsetning til de av oss som stapper oss fulle av næringsfattig kjøtt og hvete og tror vi ikke er underernærte (og tjukke).

Anonymkode: e42ed...525

• Liker 4
Skrevet

Hvis han spiser nok egg/melkeprodukter trengs nok ikke B12. Men du bør gi omega-3 (algeolje) og d-vitamin. D-vitamin bør man ta i vinterhalvåret uavhengig av om man er vegetarianer eller ei.

Viktig at han ikke spiser kun tilbehør til kjøttet, men at kjøttet erstattes med vegetabilsk proteinkilde, eks. noe med bønner, linser, kikerter, tofu etc. Soya (f.eks. i form av tofu, soyabasert kjøtterstatning, soyayoghurt, soyamelk) har alle de essensielle aminosyrene og er følgelig en fullverdig proteinkilde. Ellers bør du få han til å spise nøtter, frø og kjerner (eks. gresskarkjerner) innimellom. C-vitamin øker jernopptaket, kalsium hemmer jernopptaket. Derfor bør han eksempelvis spise/drikke noe med c-vitamin som paprika, appelsinjuice etc. til måltidene og passe på så det ikke for ofte drikkes melk til måltider. Belgvekster og nøtter, grovt brød, frø og kjerner er gode kilder til jern. 

Anonymkode: b6594...67e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...