Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved å jobbe turnus (og redusert) vs dagjobb og fri helger/helligdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva dere tenker og hvilken erfaring dere har til arbeidstider. 

Har jobbet i helsevesenet i rundt 10år. For det meste har jeg jobbet D/A, en lengre periode D/A/N. Dette ble mye, måtte snu døgnet ofte, A-D vakter gikk utover søvnen. Gikk deretter over til å jobbe kun natt og redusert. Dette har ført til at jeg har det litt mer fleksibelt. Jeg har litt lengre friperioder innimellom og trenger ikke jobbe alt for mange vakter på rad. Fordelene er at jeg kan roe ned når jeg har fri, jeg har mulighet å oftere ta en tur på hytten, reise osv. Men ulempen er jo at jeg år etter år ikke kan planlegge mer enn ett år av gangen. Ny turnus hvert år. Slitsomt å aldri vite og ofte jobbe når andre har fri (helger, helligdager). Både mann og barn har jo fri og "mamma er jo så sjeldent hjemme når vi har fri". Samtidig har jeg jo mer tid i hjemme og kan ordne og stelle slik hverdagen blir litt enklere. 

Men nå vurderer jeg å se etter dagjobb uten helg-og helligdager. Da kan jeg planlegge langt frem i tid. Har fri hver helg, jul, påske, pinse osv. Men jeg vil jo ikke da få disse friperiodene som jeg liker som nattevakt. Og vi begge vil slutte ca samtidig og kanskje ha det mer travelt på ettermiddagene. 

Ønsker å høre deres erfaring. Ulemper og fordeler, fortell gjerne også hva som veier tyngst. Greit å høre fra noen som kanskje har selv har jobbet redusert for så å jobbe 100% dag eller motsatt. 

Anonymkode: 7097e...a2f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykepleier og jobber turnus (dag/kveld) i 90% stilling. Jo, innimellom er det greit og ha fri en onsdag mens alle andre jobber. Men jeg vil jo heller ha fri en lørdagskveld enn en onsdag. 

Nå er jeg i permisjon med mitt første barn og jeg kjenner at jeg gruer meg til senvakter, helgejobbing, jobb på julaften osv. Jeg har altså ingen erfaring med og jobbe turnus samtidig som jeg har barn. Men jeg er så lei turnuslivet! Så drittlei av og aldri kunne reise vekk påske, pinse, jul eller noe fordi jeg ALLTID har minst en vakt. Helst flere, og gjerne jobb en helligdag, fri neste helligdag og jobb igjen tredje helligdag. Så lei av og høre alle gleder seg til langfri fordi 17 mai er en torsdag og da kan man bare avspasere fredagen. Det hjelper heller ikke at man omtrent ikke merker senvakt- og helgetillegget på lønnslippen... 

Dette ble veldig negativt ser jeg, men jeg er lei. Jeg ser etter dagstillinger og kommer til og se aktivt når permisjonen nærmer seg slutt. 

Anonymkode: cdc5a...b96

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som om du allerede har tenkt over ulemper og fordeler, så da spørs det hva som veier tyngst for deg? 
Jeg har en mann som jobber i helsevesenet, og han har det verste fra begge verdener: Jobb 07:30-16:00 alle hverdager, i tillegg til vakt kveld/helg og helligdager, og ingen friperioder (annet enn to uker i året som arbeidsgiver gjerne setter til november og andre tidspunkt hvor det - med skolebarn - er håpløst å få gjort noe med de ukene, det er alltid dårlig vær, og jeg har uansett ikke fri). Jeg synes personlig det er kjipt at jeg stadig må håndtere alt hjemme hele helga fordi han jobber, og samtidig har han ingen fridager hvor han kunne fått orden på huset, tatt bilen på verksted etc. Det er derfor jeg spør hva som veier tyngst for deg, for det er jo også fordeler med begge alternativer. Jeg har flere venner som er leger/sykepleiere (som har barn) som har hatt rene dagjobber, og som bevisst har gått tilbake til turnus, fordi de setter så stor pris på det å ha en tilfeldig onsdag helt for seg selv hjemme, uten barn og kaos. Enten til å bruke bare på seg selv, eller for å komme ajour med husarbeid, slik at man slipper å bruke av familietid på det. Men så er det også mange som ønsker å gå den andre veien (og å få disse rene dagjobbene kan være vanskelig). 

Om du har barn bør du legge stor vekt på hva din partner sier, siden valget får like stor (eller større) innvirkning på hen enn det får på deg.

Anonymkode: 42832...65a

Skrevet

Var tidligere samboer med en som jobbet der. "Fordelen" med alle natte- og helgevakter for henne var at jeg til slutt ble så lei av å sitte alene på kvelder og helger at vi gikk fra hverandre.... Klart det trengs folk som jobber på natten, men det går ut over egen helse og forhold.

Anonymkode: b461f...894

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var tidligere samboer med en som jobbet der. "Fordelen" med alle natte- og helgevakter for henne var at jeg til slutt ble så lei av å sitte alene på kvelder og helger at vi gikk fra hverandre.... Klart det trengs folk som jobber på natten, men det går ut over egen helse og forhold.

Anonymkode: b461f...894

Seriøst? Wow. 

Anonymkode: 799ab...aaa

• Liker 2
Skrevet

Jeg er sykepleier, og har småbarn. Var også lei av å jobbe ugunstige tider etter barna kom til verden. Fikk meg jobb som lærer for helsefagelever, og jobber nå 90%. Tar ekstravakter som sykepleier når det passer meg, og stortrives med denne løsningen! Lærerlivet er også fleksibelt mtp forberedelser før undervisning som kan gjøres hjemme på kveldstid hvis man foretrekker det. Så jeg velger selv. Noen uker jobber jeg intenst 7-15:30 feks, planlegger godt fremover, slik at jeg andre uker kan ta det litt mer med ro og få huset på stell mens barna er i barnehagen feks. 

Anonymkode: 138f3...42c

Skrevet

Har jobbet skift i seks år, det har mannen også. Har et barn på to år. Vi synes foreløbig det er ganske greit å jobbe skift. Nå skal det sies at jeg har offshore rotasjon med fire uker fri etter to uker påfølgende jobbing, som jeg synes er helt toppers. Mannen har en litt annerledes turnus, men de er ekstremt fleksible på arbeidsplassen hans.

Vi føler vi får mer egentid enn andre med vanlige kontortider som har små barn. Det er slitsomt til tider, og det er absolutt ikke bra for helsen å jobbe så mye natt og kveld som vi gjør, men foreløbig fungerer det greit for oss. Nå tjener vi såpass greit at vi har også muligheten til å gå litt ned i stilling begge to dersom det blir vanskelig å få familiekabalen til å gå opp til tider. Dette før vi ser etter vanlig dagjobb. Ser for meg det er mer slitsomt å ha dagjobb når man har barn. Kjenner alt for mange utbrente mødre med barn under fire år som ikke er i stand til å jobbe 100% vanlig kontortid. Jeg forstår dem veldig godt.

Skrevet

Forloveden min jobbet mye skift før vi ble sammen. Han jobbet masse natt på sykehuset for å spare penger. Gjorde vel det i 5-6 år, mest natt pga penger, men ellers "normal" løsning med dag, kveld og natt som jeg har skjønt.

Han fikk tilbud om en annen jobb, med fast arbeidstid 8-16. Han er så glad for det hver dag, og å kunne ha en normal døgnrytme som funker over tid. Å jobbe natt er ikke ideelt for noen i lengden, mye ulemper helsemessig. 

Den eneste fordelen, ifølge han, var jo det økonomiske, men også at han kunne reise en del i friperiodene pga turnusen. Han vil ikke tilbake til å ha det slik, det er han helt klar på. Jeg jobber normal arbeidstid selv, og vi setter veldig pris på å ha fri sammen.

Anonymkode: db6e3...777

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet både turnus og dagjobb. Har nå gått tilbake til turnus(D-A-N) Det er jo veldig individuelt hva som passer. Jeg trives best i turnus. Er B menneske som presterer best på kveld og natt. Så etter 5 år med kun dagjobb kastet jeg inn håndkleet. Levere ungene kl 7 hver dag og hente kl 16.30 ble travelt dag inn og dag ut. Kan være jeg går tilbake til dag når ungene blir større. 

Uansett jeg velger sjeldent kveld-dag i turnusen min. Vi har ønsketurnus og jeg jobber mer natt for å slippe kveldsvakter. Uansett velger jeg alltid kveld-kveld og dag-dag. 

Anonymkode: e16ad...c61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...