Gå til innhold

Hva er en normal mengde med oppussing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min kjære samboer kjøpte oss hus for 1 år siden. Huset er totalrenovert mellom 2012-2018 og kostet i øvre kant av vårt budsjett. Huset har noen rare løsninger (fra 60-tallet), mye strietapet og fæle farger. Etter vi hadde kjøpt begynte samboeren min å legge planer for alt vi skulle gjøre med huset (alt fra enkle små ting inne, til utvidelse av huset).

Så jeg begynte å pusse opp huset vårt kort tid etter overtagelsen. Vi er en familie på 3 og når vår sønn er våken er det familietid, så all oppussing har stort sett foregått på kveldstid eller før senvakter (dvs ca 4 arbeidstimer før jobbstart).

På ett år har jeg (helt alene):

Helsparklet, pusset og malt vårt soverom. Skrudd opp en svær Langlo garderobe.

Satt opp veggfornyer på stue/kjøkken (60-70 kvm). Sparklet og malt alle vegger. Satt opp lister oppe og nede. Malt hele taket. Slått ned en vegg og satt den opp igjen. Sparklet og pusset taket.

Satt opp veggfornyer på soverom (ca 10 kvm). Sparklet og malt, både vegger og tak. Nye lister oppe og nede.

Malt soverom og bygd en barneseng.

Bygd to små plattinger på utsiden av huset og bygd noen gjerder/levegger.

Nå har jeg akkurat begynt på gangen.

Likevel synes min samboer at ting tar for lang tid, bor på en byggeplass, trives ikke og vi har så dårlig økonomi. Til sammen har jeg brukt en plass mellom 60-70.000 kr i materiale og utstyr. I tillegg har jeg brukt skrudd opp mange nye møbler, hyller, skap osv.

Jeg og samboer har en god tone, men jeg synes hun forventer altfor mye på for kort tid. Er det jeg som er urimelig her? Er det ikke vanlig å pusse opp 1 rom per år? Hva er normalen?

Anonymkode: 49c22...99b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan hilse din samboer og fortelle at vi kjøpte hus for 8 år siden, og er fortsatt ikke ferdige! Vi har pusset opp mye, men har fortsatt igjen å bygge opp et bad (er påbegynt, og bygges opp fra grunnen), gjesterommet er ikke påbegynt, og hallen i 2.etasje er heller ikke påbegynt.

Om en skal gjøre alt selv, så går en litt lei, og så er det andre ting som skal gjøres, det koster penger så en må ha spart opp til neste rom. Ting tar tid!

Nå bodde vi ikke fast i huset de første 3 årene, og jobbet på det kun annenhver uke. Vi har renovert alt i første etasje, men som sagt ikke helt ferdige i 2.etasje. Blir vel ferdige neste år.

Dere får jobbe sammen, skaffe barnevakt om mulig, så får hun også prøvd seg. Jeg kunne ingenting når vi startet, men nå er jeg rene rivningseksperten, satt sammen hele kjøkkenet, lært etterisolering. Og sammen fant vi ut løsninger underveis om vi sto fast.

Anonymkode: 3a2b1...9e1

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor hjelper ikke hun til?

Anonymkode: 6d1b3...378

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2,5

Anonymkode: 9d145...842

• Liker 1
Skrevet

Normalt er ulikt for folk. 

Hvorfor hjelper ikke hun til? 

Skrevet

Jeg tenker at det er helt innafor å være utålmodig når man er den som jobber, men hun har fint lite hun skulle ha sagt når hun overlater all jobbing til deg. Greit nok at ikke alle får til listing og tapetsering, men maling og sparkling kan da alle få til. 

Hvorfor hjelper hun ikke til? 

• Liker 3
Skrevet

Hun hjelper ikke til fordi hun mangler tålmodighet. Hun kan jobbe i en kort periode, men blir raskt frustrert og kastet bare fra seg arbeidet i sinne

Skrevet

Da ville jeg sagt at enten får hun innfinne seg med at du tar den tiden du trenger (synes forøvrig du har gjort MYE på kort tid) eller hjelpe til/gjøre ting selv

Anonymkode: 576e6...b98

• Liker 1
Skrevet

Det er jo helt meningsløst at du skal gjøre alt. Men dersom hun f eks legger ned en like stor innsats i timer med å gjøre vanlig husarbeid, kan det hende arbeidsbelastningen ikke blir så ulik. Husarbeid tar jo også lenger tid når det er uorden. Kanskje dere kan se litt på arbeidsfordelingen dere imellom?

Ellers må jo samboere ha lov å lufte frustrasjon sånn generelt, men ikke greit hvis alt blir din skyld. Er nok viktig å ha et realistisk forhold til hvor lang tid det vil ta å pusse opp, og kanskje bestemme seg for f eks et halvår pause.

synes du har gjort MASSE-! 

Anonymkode: 41f65...731

Skrevet
3 hours ago, Pål1234 said:

Hun hjelper ikke til fordi hun mangler tålmodighet. Hun kan jobbe i en kort periode, men blir raskt frustrert og kastet bare fra seg arbeidet i sinne

Sett på podkast på høyttaler. La henne gå i Zen-mode mens hun sparkler eller maler. 😎😙 det er nesten som strikking.. synes jeg.

Vi har et rekkehus som vi pusser opp, i 1,5 år nå og vi er ikke ferdige. Men vi er to som jobber - men også, blir et par timer her og der, med to små barn og full jobb. Vi har byttet alle vegger - nye gipsplater, vi har byttet alt gulv og undergulv, vi har slått ned vegger og satt opp nye vegger. Blir som nytt. :)  Bad har vi ikke rørt ennå, så det blir snart. Men ja, jeg forstår veldig frustrasjon i å bo i oppussingsobjekt, blir mye rot, og følelsen av å aldri bli ferdig gnager på samvittighet. Har egentlig ikke noe tips.. Blir nå ferdig da, mann. :) 

Anonymkode: abfc7...434

Skrevet

Så lenge hun ikke løfter en finger bør hun bare holde kjeft🙂

Å bo i hus er omtrent et evighetsprosjekt, det er ofte ting som må/bør ordnes. 

Skrevet

Vi hadde et slikt prosjekt pågående for en del år siden. Til slutt kom vi fram til at det ikke var verdt det, solgte og kjøpte et nesten nytt hus. Beste avgjørelsen vi noen sinne har tatt. Og da var vi ikke begynt med de store, dyre prosjektene.

Anonymkode: c9ad2...6d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...