Gå til innhold

hvor lenge smitter forkjølelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er forkjølet og har tatt en koronatest som var negativ. Så er det sånn at man har karantene til man er "symptomfri" står det noen steder, mens andre steder står til karantene til man har god almenntilstand.

Jeg er ikke sår i halsen lenger, har et hosteanfall om morgenen men ikke mer,  snørrer ikke, snufser ikke, men er potte tett i ørene. Er ikke slapp lenger og har ikke vondt i hodet lenger. Jeg vil si at almentilstanden er normal igjen, men med en rest av symptomer som bare jeg merker.

Men er jeg fortsatt smittsom??? Jeg har noe viktig jeg må gjøre, som vil være karantenebrudd hvis jeg fortsatt regnes som syk.

Vanskelig dette.

Anonymkode: 15b44...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke svaret, jeg lurer på akkurat det samme. Barna kan gå i barnehage som normalt igjen nå etter at hele familien testet negativt, siden de bare har litt rennende snørr og sporadisk hoste igjen. Personalet der må være hjemme til de er helt symptomfrie.

Jeg hostet om kvelden i nesten to måneder etter en forkjølelse i februar. Denne gangen blir jeg tett i nesen om natten, og har irriterende hoste på kveldstid igjen. Det er ikke noe noen kan merke på meg på dagtid, men jeg har jo litt restsymptomer. Jeg tviler på at jeg kan smitte noen, men hvor går grensa?

Helt enig i at det er vanskelig. Noen ganger kan jo litt symptomer henge i veldig lenge. 

Anonymkode: 9d246...e52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed av min leder om å ha en symptomfri dag. 

Anonymkode: df92c...5dc

ja. Det er jo det som er spørsmålet: Hva betyr "symptomfri"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja. Det er jo det som er spørsmålet: Hva betyr "symptomfri"?

Symptomfri ligger i ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Symptomfri ligger i ordet. 

jeg er tett i ørene etter forkjølelse. Jeg nyser ikke, jeg hoster ikke, jeg er i fin form.

Er jeg symptomfri? er jeg syk? er jeg frisk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke symptomfri. Når du er tett i ørene vil det si at slimhinnene dine er hovene pga infeksjon.

Anonymkode: 84792...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er vanskelig selv. Mange hoster jo 2 til 4 uker etter en forkjølelse. Skal man være borte fra jobb og sånn 4 uker da? 

Mange får forkjølelse mellom 1 og 3 ganger årlig (voksne) mens barn har mye mer oftere. 

Med det resultatet vil det tilsvare at omtrent hele året ender opp hjemme enten fordi du eller barnet hoster etter en forkjølelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at alle regler har et formål. Og formålet med denne regelen er jo selvfølgelig å hindre smitte.

Derfor lurer jeg på om jeg er smittsom når mitt eneste symptom er hovne slimhinner i ørene? Og hva med de som fortsatt hoster litt tre uker senere - er de smittsomme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjølelse smitter mest rett før utbrudd, samt de første dagene med mye nysing/ tyntflytende blankt snørr. Når forkjølelsen er på hell, slik som hos deg nå, vil jeg si at du ikke er særlig smittsom lenger. 

Anonymkode: 22cd8...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forkjølelse smitter mest rett før utbrudd, samt de første dagene med mye nysing/ tyntflytende blankt snørr. Når forkjølelsen er på hell, slik som hos deg nå, vil jeg si at du ikke er særlig smittsom lenger. 

Anonymkode: 22cd8...226

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Common cold

The common cold is infectious from a few days before your symptoms appear until all of the symptoms are gone. Most people will be infectious for around 2 weeks.

Symptoms are usually worse during the first 2 to 3 days, and this is when you're most likely to spread the virus.

https://www.nhs.uk/common-health-questions/infections/how-long-is-someone-infectious-after-a-viral-infection/

De fleste er med andre ord smittsomme i 2 uker.

Anonymkode: 3a2fd...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...