AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Bare lurer på hva folk her inne mener. Smøret hennes smaker godt. Anonymkode: 70d29...222 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Jeg har vært på foredrag med henne to ganger og har lest flere av bøkene. Jeg likte rådene hennes godt i starten, men nå synes hun er veldig svart-hvitt der noen mat er "fy-mat" som man skal kaste helt bort. Jeg tror at noe av det hun sier er lurt og at man kan gjøre enkelte endringer i kostholdet etter hva hun sier, men det blir for firkantet for meg å følge alle rådene hennes. Anonymkode: 8ab8c...0f1 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Synes hun har mye bra å komme med, informasjon som ikke er så allment kjent, men likevel veldig viktig. Synes hun ser helheter i ting, har vært på et foredrag, men det er lenge siden nå. Fikk da inntrykk av at hun er «matpositiv», altså at hun ikke fordømmer noen ting men heller prøver å legge fokuset over på andre ting. Anonymkode: d86e7...3f6
addict Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært på foredrag med henne to ganger og har lest flere av bøkene. Jeg likte rådene hennes godt i starten, men nå synes hun er veldig svart-hvitt der noen mat er "fy-mat" som man skal kaste helt bort. Jeg tror at noe av det hun sier er lurt og at man kan gjøre enkelte endringer i kostholdet etter hva hun sier, men det blir for firkantet for meg å følge alle rådene hennes. Anonymkode: 8ab8c...0f1 Enig i dette. Hun legger også opp til et kosthold som koster veldig mye. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Hun er for enstrem. Og har ikke vitenskapelig dokumentasjon for mange av påstandene sine heller. Anonymkode: f9192...642 19
Jif Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er for enstrem. Og har ikke vitenskapelig dokumentasjon for mange av påstandene sine heller. Anonymkode: f9192...642 Enig. Jeg har bladd i den ene boken. Kildehenvisningene hennes var svært mangelfulle. Skjønner at det er mer kokebok enn vitenskapelige greier, men det ble litt for mye "en kan spise seg frisk fra autisme" for meg 15
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Nei. Ikke sjeldent sier hun ting det ikke finnes noen kilder på. Mat og helse er såpass viktig at jeg velger å lytte til noen som ikke bare synser om ting fordi det er en mening hun har. Anonymkode: fb7ad...453 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Hun er ganske kontroversiell med rådene sine og har ved flere anledninger fått kritikk fra forskningsmiljøet på grunn av at noen av rådene hun gir ikke backes opp av vitenskapen. Berit Nordstrand blir karakterisert som litt alternativ. Anonymkode: b72ed...d8d 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Bare les her: Her blir hun satt på plass av en lege-kollega: https://www.dagbladet.no/nyheter/lege---hun-er-en-trussel-mot-folkehelsa/72124284 Ernæringsmiljøet reagerer på at en kjent sportsutøver samarbeider med Berit Nordstrand: https://www.nrk.no/sport/sterke-reaksjoner-pa-eckhoffs-samarbeid-med-kontroversiell-kostholdsveileder-1.14889634 En ernæringsfysiolog reagerer på kostholdsutsagnene til Berit Nordstrand: https://www.klikk.no/side2/helse/ernaeringseksperter-reagerer-pa-kostholdutsagn---jeg-trodde-nordstrand-var-lege-hvordan-kan-hun-sta-inne-for-slike-pastander-4534876 Anonymkode: b72ed...d8d 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Tjomlid om kostholdsmytene til Nordstrand: https://tjomlid.com/2015/07/25/sukker-oppspinn-og-kostholdsmyter-fra-berit-nordstrand/ En artikkel om Berit Nordstrand i norsk tidsskrift for ernæring: https://www.ntfe.no/i/2019/2/tfe-2019-02b-26 Denne legen er med andre ord kontroversiell. Anonymkode: b72ed...d8d 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare lurer på hva folk her inne mener. Smøret hennes smaker godt. Anonymkode: 70d29...222 Alle desse bloggerne og fermenterings-«guruene» er noen tullinger. Du må ta med alle, skal du kritisere. Det de gjør er å oversette utbredte og helt vanlige oppskrifter fra engelsk og presentere dem samlet som «sine» på norsk. Sammen med de stjålne oppskriftene lister de opp en hel rekke helt udokumenterte «helsegevinster» som er ren bulshit. Berit og Bente og hele hurven er som spådamer på sirkus - ren staffasje. Anonymkode: 9bb60...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle desse bloggerne og fermenterings-«guruene» er noen tullinger. Du må ta med alle, skal du kritisere. Det de gjør er å oversette utbredte og helt vanlige oppskrifter fra engelsk og presentere dem samlet som «sine» på norsk. Sammen med de stjålne oppskriftene lister de opp en hel rekke helt udokumenterte «helsegevinster» som er ren bulshit. Berit og Bente og hele hurven er som spådamer på sirkus - ren staffasje. Anonymkode: 9bb60...6cd Berit Nordtrand oppnår mer cred ettersom hun er lege og det får mange til å tro på det hun påstår. Men nå blir hun kritisert av forskere og andre med relevant bakgrunn. For meg er hun alternativ og jeg tar det hun sier med en klype salt. Anonymkode: b72ed...d8d 7
every woman Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Jeg blir skeptisk til folk som bygger sitt forretningsimperium på å kjeltringerklære enkelte varegrupper, for så å lansere egne, dyre erstatninger for disse. Når påstandene heller ikke er godt dokumenterte, så skygger jeg unna. 22
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Synes hun har mye bra å komme med, informasjon som ikke er så allment kjent, men likevel veldig viktig. Synes hun ser helheter i ting, har vært på et foredrag, men det er lenge siden nå. Fikk da inntrykk av at hun er «matpositiv», altså at hun ikke fordømmer noen ting men heller prøver å legge fokuset over på andre ting. tja. Kan jo være en grunn til at hennes "informasjon" ikke er så allment kjent, nemlig at det er feil. Og hun har noen definitivt fordømmende ting, eks mot sukker, ferdigmat og vanlig salt. Havsalt er ikke sunnere enn vanlig mineralsalt, begge deler er NaCl Og masse råd som skal "styrke" immunforsvaret. spekulativt og tendensiøst. Et immunsforsvar skal ikke/kan ikke styrkes. Styrket immunforsvar = allergi. wasim zahid: "Eksempelvis sier hun at honning styrker immunforsvaret. Vent, hva?! Hva er egentlig forskjellen på et normalt og et styrket immunforsvar? " men han skriver også "Mange av rådene til lege Berit Nordstrand er gode, men hvorfor den pseudovitenskapelige innpakningen? " Anonymkode: 1a568...05d 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 6 timer siden, Jif skrev: Enig. Jeg har bladd i den ene boken. Kildehenvisningene hennes var svært mangelfulle. Skjønner at det er mer kokebok enn vitenskapelige greier, men det ble litt for mye "en kan spise seg frisk fra autisme" for meg Så hvor mange kokebøker har kilder med begrunnelser til oppskriftene? Det er et fåtall. Hallo, det er ei kokebok. Anonymkode: 6141a...2b4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: tja. Kan jo være en grunn til at hennes "informasjon" ikke er så allment kjent, nemlig at det er feil. Og hun har noen definitivt fordømmende ting, eks mot sukker, ferdigmat og vanlig salt. Havsalt er ikke sunnere enn vanlig mineralsalt, begge deler er NaCl Og masse råd som skal "styrke" immunforsvaret. spekulativt og tendensiøst. Et immunsforsvar skal ikke/kan ikke styrkes. Styrket immunforsvar = allergi. wasim zahid: "Eksempelvis sier hun at honning styrker immunforsvaret. Vent, hva?! Hva er egentlig forskjellen på et normalt og et styrket immunforsvar? " men han skriver også "Mange av rådene til lege Berit Nordstrand er gode, men hvorfor den pseudovitenskapelige innpakningen? " Anonymkode: 1a568...05d Nå er det vel ingen hemmelighet at hverken sukker, salt og ferdigmat ikke er spesielt helsefremmede. Når det gjelder å styrke immunforsvaret, så er jo det samme som å opprettholde et godt immunforsvar, på samme måte som at det kan svekkes. Sjansene for å bli syk er jo lavere feks ved influensa. Får man influensa så takler man det bedre enn dersom man har et veldig svakt immunforsvar. Når det gjelder at hun ikke fronter medisiner og spruting av hender, så er det vel fordi det ikke er der hennes ekspertise og formidling ligger. Hun er opptatt av KOSTHOLD og anbefaler da kosthold. En god fysisk og psykisk henger sammen med kosthold og fysisk aktivitet, og det er blir forsket på og bevist lenge. Anonymkode: 6141a...2b4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Berit Nordtrand oppnår mer cred ettersom hun er lege og det får mange til å tro på det hun påstår. Men nå blir hun kritisert av forskere og andre med relevant bakgrunn. For meg er hun alternativ og jeg tar det hun sier med en klype salt. Anonymkode: b72ed...d8d Javel, så hva er deg hun sier som du ikle tror på? Anonymkode: 6141a...2b4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 Det spørs hvilke råd. Hun har moderert seg en del de siste årene, men før var det mye kokosblomstsukker, «gluten er gift» og andre uttalelser som er helt på jordet. Mye av det hun fronter er jo egentlig bare sunn mat laget fra bunnen, og det er bra. Hovedfokuset hennes de siste årene har vel vært konsept smartkarbo og stor variasjon av planter for god tarmhelse. Anonymkode: 8d784...162 2
Jif Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hvor mange kokebøker har kilder med begrunnelser til oppskriftene? Det er et fåtall. Hallo, det er ei kokebok. Anonymkode: 6141a...2b4 Det er ikke begrunnelse for oppskriftene jeg savner, men når en drar inn påstander om helseeffekter, så er det mer enn en kokebok. 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 Syntes hun er alt for firkantet og ekstrem. Jeg mener det absolutt er lurt å tenke over hva man putter i seg, men jeg lager ikke avokado/sjokolade mousse om jeg har lyst på dessert. Da blir det skikkelig dessert, med sukker,!sjokolade og hele pakka. Balanse er fint, det gjelder alt i livet. Anonymkode: f9be3...d6c 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå