Gå til innhold

Hjelp, burde jeg ta meg råd til briller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forrige uke hadde jeg en synstest og konklusjonen var at optiker anbefaler at jeg begynner å bruke briller. Det er greit nok i seg selv, men jøssenavn, må det virkelig være så dyrt? Jeg kan ikke så mye om briller, men de (progressive) glassene de hadde til salgs ligger på litt over fire tusen, og så kommer innfatningen ved siden av... Jeg har ikke så god råd for tiden (student) og jeg sitter da og lurer på om jeg virkelig skal investere seks tusen i et par briller. Er det noen som har noen råd eller tips? Eventuelt vet om et sted som har litt rimeligere briller...

Jeg kan se greit uten, men hun mente at jeg vil bli fortere sliten når jeg f.eks skal konsentrere meg over lengre tid. Dette stemmer overens med hvordan jeg har det, og det er nok derfor jeg har så mye vondt i hodet

Anonymkode: 2029f...d70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en utrolig høy pris....må være billigere briller? Avbetaling osv. Ville likevel strekt meg langt for å få briller, synet ditt og hodepinen er absolutt viktig å gjøre noe med.

Anonymkode: 48d69...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du må ha progressive. Kanskje kan du ha en brille som ikke er progressiv som du bare kan bruke når du skal lese for eksempel. 

Er det på specsavers du har vært? Da jeg kjøpte progressive briller betalte jeg vel 3500 inkl synstest og innfatning. Har dog nylig kjøpt meg briller som ikke er progressive da optiker mener jeg ikke trenger progressive lengre, og betalte da 2600 for briller med det beste glasset, og det var inkludert synstest og innfatning til 1000 kr, så selve glassene var vel da bare i overkant av en tusenlapp. Fikk også 2 for 1, så fikk en gratis brille på kjøpet.

Anonymkode: 1a561...d25

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert du må ha progressive. Kanskje kan du ha en brille som ikke er progressiv som du bare kan bruke når du skal lese for eksempel. 

Er det på specsavers du har vært? Da jeg kjøpte progressive briller betalte jeg vel 3500 inkl synstest og innfatning. Har dog nylig kjøpt meg briller som ikke er progressive da optiker mener jeg ikke trenger progressive lengre, og betalte da 2600 for briller med det beste glasset, og det var inkludert synstest og innfatning til 1000 kr, så selve glassene var vel da bare i overkant av en tusenlapp. Fikk også 2 for 1, så fikk en gratis brille på kjøpet.

Nei, var ikke på specsavers. Burde jeg dra dit istedenfor? Er det et okei sted å finne briller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, var ikke på specsavers. Burde jeg dra dit istedenfor? Er det et okei sted å finne briller?

Ikke meg du siterte men jeg er fornøyd med dem, jeg ville sjekket :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte men jeg er fornøyd med dem, jeg ville sjekket :)

Okei, takk ☺️ Kan jeg spørre hva du betalte for dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret er ja. De har 2 for 1, som vil si at du f.eks. kan få solbriller med styrke som brille nummer to. (Anbefales.)

Progressive koster mer enn en lesebrille og en "gåbrille", men er ofte verdt det. Ikke sikkert du trenger det. Dra og hør med dem! De billigste innfatningene på Specsavers koster sånn 300 kroner tror jeg, også er vel progressive glass 1500 (?). Da får du to briller for ca 2000 om du ikke er så nøye på innfatning (i hvert fall merke!) 

Anonymkode: 49c2d...6b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du progressive? 
Jeg ville tatt meg råd. Jeg dro til optiker, og ble anbefalt å bruke briller omtrent hele tiden. Synet kan bli gradvis dårligere hvis man ikke bruker briller som anbefalt. Mitt syn ble en del dårligere på tre år, og en del av grunnen var at jeg ikke brukte brillene som jeg skulle. Jeg føler at jeg kan se greit uten, men ble overrasket over hvor godt jeg så med briller. Jeg måtte da kjøpe nye briller, og kjøpte et par briller til 5000. Jeg valgte å bruke så mye penger på briller fordi hvis jeg skal bruke dem så ofte så vil jeg ha gode og fine briller. Man kan sikkert finne gode og fine briller til en billigere pris, så det er kanskje ikke nødvendig å bruke så mye penger på briller. 

Anonymkode: a7b32...b64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant to par briller som jeg synes var fine på kanskje 10 minutt, så synes selv det er greit. Jeg vet om veldig mange som bruker specsavers og som er fornøyd med dem, og at man kan få seg briller uten å bli økonomisk ruinert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det som deg og i sommer gikk jeg til Synsam og der kan du abbonere på briller eller linser for en fast sum i måneden. Og jeg fikk 2 par vanlige briller og 1 par solbriller med styrke i. Anbefaler det. Da leier du brillene og får årlig synstest, og utskifting av glass i brillene, forsikring og du kan skifte ut et par briller hvert år. Anbefaler det på synsam.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger du progressive? 
Jeg ville tatt meg råd. Jeg dro til optiker, og ble anbefalt å bruke briller omtrent hele tiden. Synet kan bli gradvis dårligere hvis man ikke bruker briller som anbefalt. Mitt syn ble en del dårligere på tre år, og en del av grunnen var at jeg ikke brukte brillene som jeg skulle. Jeg føler at jeg kan se greit uten, men ble overrasket over hvor godt jeg så med briller. Jeg måtte da kjøpe nye briller, og kjøpte et par briller til 5000. Jeg valgte å bruke så mye penger på briller fordi hvis jeg skal bruke dem så ofte så vil jeg ha gode og fine briller. Man kan sikkert finne gode og fine briller til en billigere pris, så det er kanskje ikke nødvendig å bruke så mye penger på briller. 

Det er ikke sånn at fordi det er et merke på brillene som gjør at brillene koster flere tusen mer enn brillene uten merke så gjør det brillen bedre. Jeg personlig kunne selv ha brukt 5000 kr på en innfatning siden jeg har god råd, og så absolutt ikke på prisen da jeg kjøpte meg briller. Den som satt best på mitt fjes var en brilleinfatning til en tusenlapp likevel. Den andre brillen jeg fant som jeg også likte godt kostet 400 for innfatningen. Så det er ikke sånn at jo dyrere brilleinfatning, jo bedre. I alle fall ikke for oss som ikke er merkebevisst 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken styrke har du?

Selv betalte jeg litt over 4K på briller, men bruker de svært sjeldent - bruker kontaktlinser isteden. Har har du vurdert linser? :)  

Anonymkode: 2f9af...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Har du briller eller linser fra før? Jeg har normal styrke i linser, men siden jeg nå har kommet i en alder der armene av en eller annen grunn er blitt for kort trenger jeg lesebriller. Disse kjøper jeg i trepakning på Clas Ohlson og bruker de i tillegg til linsene. Anbefalt av Brilleland, der jeg er kunde, å gjøre det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Har du briller eller linser fra før? Jeg har normal styrke i linser, men siden jeg nå har kommet i en alder der armene av en eller annen grunn er blitt for kort trenger jeg lesebriller. Disse kjøper jeg i trepakning på Clas Ohlson og bruker de i tillegg til linsene. Anbefalt av Brilleland, der jeg er kunde, å gjøre det slik.

Har aldri brukt briller før, men trenger forskjellig styrke på hvert øye. Tviler på at jeg finner det på clas ohlson...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: jeg fikk ikke med noe skriv eller noe om hvilken styrke jeg trenger. Jeg tror jeg husker riktig, men må jeg ta kontakt med der jeg tok synstesten for å få dobbeltsjekket dette? Syns det var merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sånn at fordi det er et merke på brillene som gjør at brillene koster flere tusen mer enn brillene uten merke så gjør det brillen bedre. Jeg personlig kunne selv ha brukt 5000 kr på en innfatning siden jeg har god råd, og så absolutt ikke på prisen da jeg kjøpte meg briller. Den som satt best på mitt fjes var en brilleinfatning til en tusenlapp likevel. Den andre brillen jeg fant som jeg også likte godt kostet 400 for innfatningen. Så det er ikke sånn at jo dyrere brilleinfatning, jo bedre. I alle fall ikke for oss som ikke er merkebevisst 😊

Nei, absolutt ikke. Jeg brukte ikke 5000kr på en innfatning, det var glassene som var dyrest. Innfatningen kostet rundt 1500kr.  Det finnes mange fine briller til en billigere pris, som kan være vel så gode. Jeg bare tenkte ikke så mye på prisen når jeg kjøpte brillene, jeg var mer opptatt av at jeg skulle gå med den omtrent hele tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting: jeg fikk ikke med noe skriv eller noe om hvilken styrke jeg trenger. Jeg tror jeg husker riktig, men må jeg ta kontakt med der jeg tok synstesten for å få dobbeltsjekket dette? Syns det var merkelig

Du kan ringe, sende mail eller gå i butikken og spørre etter brilleseddelen din. Den kan du få. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chunkylover53
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt og få en utskrift av hva du skal ha! Jeg fikk et dokument fra Specsavers som beskrev "funnene" etter synstest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Ta kontakt og få en utskrift av hva du skal ha! Jeg fikk et dokument fra Specsavers som beskrev "funnene" etter synstest.

Okei, skjønner. Så da tar jeg bare med denne lappen i en butikk og viser den for å finne riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...