Gå til innhold

Kake til 50-årsdag.. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Trenger litt hjelp jeg...

Det har seg sånn at min kjære mor nærmer seg 50 år, og jeg vil derfor overraske henne med en nydelig kake etter en lang dag på jobb. Problemet er bare det at jeg klarer ikke å bestemme meg for hva slags kake jeg skal lage... :roll:

Noen som har tips til en superdupergod kake?

-Helst ikke bløtkake

-Må ikke være veeeeldig avansert

-Må helst ikke ta så veldig lang tid

-Bunnen kan gjerne være slik jeg kan lage den et par dager i forveien å fryse den ned.

Er mottakelig for alle forslag! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Suksessterte er vel noe de aller fleste liker, skikkelig godt! Jeg pleier alltid lage dobbel porsjon slik at kaken blir høy og fin, og også fordi den alltid forsvinner så fort. Ellers er jo gulrotkake også populært.

Suksessterte

5 eggehviter

250 g melis

150 g malte mandler

5 eggeplommer

125 g sukker

1 dl fløte

1 ts vaniljesukker

150 g smør

½ plate kokesjokolade

Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade (jeg pleier istedet å dele eggekremen i to og ha smeltet sjokolade i den ene, så brer jeg annenhver gang gul og brun krem mellom bunnene).

Gulrotkake med gourmetglasur

2 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

1 ts vaniljesukker

1 ts kanel

½ ts revet muskat

1 ts kardemomme

½ ts ingefær

1 dl soyaolje

4 dl grovt revne gulrøtter

50 g naturell kremost

30 g mykt smør

1 ts vaniljesukker

2 dl melis

Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter.

Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.

Skrevet

Suksessterte (Arkanas oppskrift) uten sjokolade, bre over et lag med krem og pynt med frisk frukt og friske bær :sikle:

Skrevet

Verdens beste sjokoladekake.

Suksesstertebunn.

Kaken toppes med:

3 dl fløte som piskes til krem. Smelt 1 plate kokesjokolade sammen med 2 ss kaffe. Avkjøl. Bland dette sammen og ha på toppen av kaka.

Gjest LoisLane
Skrevet

Suksessterte er alltid en slager.

Verdens beste, da?

Skrevet

takk for tips :)

suksessterte er bra, må kanskje prøve med sjokoladekrem.. :sikle: men jeg hadde kanskje planer om en sjokoladekake.. men jeg vet ikke..

:roll:

et spørsmål:

dersom man vil lage en kake som er beregnet for stor langpanne i rund form i stedet, hvor mye må man da kutte ned på ingrediensene?

det samme med oppskrift til liten langpanne i rund form... Noen som vet?

Skrevet

Har oppskrift på ei kake som er vanvittig poppulær her i mine kretser.

Den består av nøttebunn ( denne kan fryses ned ja), eggkrem, krem og frukt/bær! Har fått umåtelig mye skryt for denne, og det tok faktisk lang tid fra jeg smakte den første gang til jeg fikk oppskriften, fordi innehaveren ville at den skulle forbli en hemmelighet... :roll:

I allefall:

Bunn:

5 eggehviter

250 gr. hasselnøtter

250 gr. melis

Hakk nøttene, visp hvitene stive. Bland nøtter og melis. Rør forsiktig sammen nøtte/melis blanding og stive hviter. Ha dette i smurt springform 24-26 cm med bakepapir. Stek på nederste rille 25 min 180 grader.

Eggekrem:

5 eggeplommer

150 gr. sukker

1 dl fløte

150 gr. margarin/smør

2 ts. vaniljesukker

Bland plommer, sukker og fløte. Kok opp. Rør hele tiden. Tilsett smør og rør til det smelter. Av fra varmen, ha i vaniljesukker. Avkjøl og ha oppå kaken

Pisk krem og bre over kaken. Pynt med frukt og bær. Jeg bruker : kiwi, jordbær, blåe druer, hermetiske mandariner. Dette legger jeg i ringer..

Denne kaken er en nytelse for både øyne og gane! :)

Gjest Gjesta
Skrevet
takk for tips :)

suksessterte er bra, må kanskje prøve med sjokoladekrem.. :sikle: men jeg hadde kanskje planer om en sjokoladekake.. men jeg vet ikke..

:roll:

et spørsmål:

dersom man vil lage en kake som er beregnet for stor langpanne i rund form i stedet, hvor mye må man da kutte ned på ingrediensene?

det samme med oppskrift til liten langpanne i rund form... Noen som vet?

Du bør ha bakt litt før du trikser med former og steketid. Men du kan måle opp hvor mye kakerøre som går i langpanna, kontra hvor mye som går i rundforma, vurdere i forhold til heving og trekke fra prosentvis. Dessuten må du endre på steketiden, muligens også på temperaturen. Hvorfor ikke lage stor kake og ta med deg resten på jobben ;)

Skrevet

Dersom din mor har en "favoritt-kake" kunne du kanskje lage den?

Ellers er jo "verdens beste" kjempegod da.

"Peon" sin kakeoppskrift hørtes fristende og helt :sikle: ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...