AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Vi skal feire barnebursdag på en gård i familien og tenkte det er stas for barna å hilse på dyrene. Det er høns, sauer og gris her. Klassen består av barn med bakgrunn fra mange forskjellige land og religioner. Vi serverer mat som alle kan spise, det er ikke noe problem. Men så kom jeg på at siden muslimer ikke spiser svin, er det fortsatt greit å hilse på griser? Eller er dette noe vi må være obs på? Anonymkode: 90a30...9d0
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Ikke noe problem blant kollegaene mine hvertfall, det er kun å spise de som er en uting. Anonymkode: e4065...39a 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Nei nei det er helt ok Anonymkode: 2b811...841
Gran00 Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Vil tro det er greit for de fleste, men varierer sikkert fra familie til familie. Kan du sende melding og spørre? 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Vet ikke. Men hvorfor ta sjansen. Bare skjerm av grisene. Nok av annet å se på. Anonymkode: d105a...002
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Godt spørsmål! Tror jeg ville sendt en melding til foreldrene og spurt for å være på den sikre siden Anonymkode: fb105...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke. Men hvorfor ta sjansen. Bare skjerm av grisene. Nok av annet å se på. Anonymkode: d105a...002 Griser er jo noen av de flotteste og morsomste dyrene å se på bondegård! TS: Vil tro dette går helt fint. De kan jo evt bare unngå å hilse på grisene. Anonymkode: 41c01...50f 16
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Kan jo være andre barn som er allergisk også? Så hvis du sender en generell melding om dette pluss matallergi/matpreferanser så vil vel foreldrene si i fra? Anonymkode: cca86...f39 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke. Men hvorfor ta sjansen. Bare skjerm av grisene. Nok av annet å se på. Anonymkode: d105a...002 Så hvis ett barn ikke får lov å ha kontakt med griser så skal ingen av de andre heller? Anonymkode: 3332a...ae7 17
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Herregud... blir så sint når jeg leser sånne innlegg!!!! vi er så greie og inkluderende at vi firer på egne verdier bare fordi en gruppe fra det som kan sidestilles med en syk sekt, påstår at grisen er uren!! 🤯🤯🤯 la barna (også muslimene) lære at dyr har verdi! Enten de er en hest, hund eller gris!!! Anonymkode: b228b...7b9 32
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 En tur inn for å titte på grisene bør kunne gå helt fint. De av foreldrene som eventuelt reagerer på dette, bør heller se til å integrere seg litt bedre. Anonymkode: 0174e...3f1 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Jeg bor i Oslo, og det som er vanlig her, er å være litt detaljert i innbydelsen. Feks «vi serverer kyllingpølse», «vi serverer vegetarpizza og pepperonipizza» etc. + si fra om det er noen allergier el.l vi skal ta hensyn til. Så svarer gjerne noen foreldre feks at barnet ikke spiser svin, eventuelt heller ikke godteri med gelatin. Tilsvarende kan du skrive: «På gården treffer barna sauer, høner og griser» - Da får muslimske foreldre en mulighet til å ta stilling, og eventuelt gi beskjed til deg om de vil at barnet skal holde seg unna grisen. Min erfaring er at det er litt sånn 50/50 på hvor strengt praktiserende muslimer er når det kommer til ting som godteri av gelatin. Det samme gjelder sikkert for gris. Anonymkode: 00481...b52 16
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Ja, de fleste synes det er greit. Jeg kjenner muslimske barn som elsker Peppa Gris også Er det noen konservative skader det ikke å spørre foreldrene. Så lenge de slipper å ete grisen går det nok fint! Anonymkode: 723f4...613 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 Når de er så store at de kan være i bursdag uten foreldre, så vet de vel som regel selv hva de får lov til og ikke. Anonymkode: bc1f8...bf8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 Som muslims familie kan jeg si at det går helt fint... vi kan ikke spise svinekjøtt, men herregud.. man kan jo se på dyra, klappe og leke med. Null problem. Det blir som med katt.. vi spiser ikke katt herregud.. men mange av oss har katt som kjæledyr. Anonymkode: fadb9...f95 14
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Jeg er biologilærer, og har alltid mange muslimer i klassen. Vi utfører disseksjon på griseorganer, og det har aldri vært et problem. Kan ikke skjønne at det ikke skulle være ok å klappe gris! Anonymkode: 02738...89a 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 Oink, oink. 🐽 Anonymkode: 58596...559 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 De tåler vel å se på griser, det er spising av gris som er forbudt. Anonymkode: b597f...858 3
Mezzosoprena Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 Det kan de da vel strengt tatt passe på selv - jeg tenker at det kan fort bli for mange hensyn å ta og dette er ett hensyn jeg ikke hadde giddet å tenkte på. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud... blir så sint når jeg leser sånne innlegg!!!! vi er så greie og inkluderende at vi firer på egne verdier bare fordi en gruppe fra det som kan sidestilles med en syk sekt, påstår at grisen er uren!! 🤯🤯🤯 la barna (også muslimene) lære at dyr har verdi! Enten de er en hest, hund eller gris!!! Anonymkode: b228b...7b9 Hva med å roe ned littegrann? Muslimer flest er ikke en «syk sekt», og du sprer diskriminerende og feilaktige fordommer som støter barn av andre kulturer mye lengre bort fra det norske fellesskapet enn de hadde trengt å være. Muslimer unngår ikke å spise svin fordi de ikke respekterer grisers verdi, det handler om at kjøttet ikke anses for å være ren mat for mennesker. Å se på griser på en bondegård er ikke et problem for muslimske barn. Mange jøder unngår også svinekjøtt, det er ganske vanlig på verdensbasis. Kanskje en tullete religiøs skikk, men verken sykt eller særlig problematisk. Veggiser unngår å spise alt kjøtt, det betyr jo ikke at de ikke synes dyr har verdi. Vær så snill, skaff deg kunnskap heller enn å spre dritt. Jeg er for øvrig blendahvit norsk ateist, og unngår svin. Kjøttet gir meg avsmak og føles litt skittent, på en måte okse, lam og vilt ikke gjør. Handler ikke om at jeg ikke liker grisen som dyr. Anonymkode: bcb79...f86 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå