Gjest Iea Skrevet 2. september 2020 #1 Del Skrevet 2. september 2020 Hei, Jeg er i åttende uke med min første og sliter med kvalme. Begynner å bli ganske desperat her. Jeg fungerer ikke i hverdagen lenger. Er selvstendig næringsdrivende, men for kvalm til å jobbe.. egentlig for kvalm til det meste. Bare å gå på butikken krever det jeg har av krefter den dagen. Noen som kjenner seg igjen? Og hva gjør jeg med dette? Må jeg bare akseptere at det er sånn? Det har blitt verre og verre siden uke 6. For det meste sengeliggende nå. Det er kanskje et par timer i løpet av dagen der det letter og forsvinner, men ellers er jeg jevnt superkvalm. Det er helt grusomt... hjelp! Pappaen hjelper til så godt han kan, men det er ikke så mye han får gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Del Skrevet 2. september 2020 Jeg er også 8 uker på vei og har heldigvis hjemmekontor. Ganske kvalm hele tiden. Jeg har et barn fra før og kvalmen går over etterhvert for de fleste. Jeg husker bare ikke akkurat når. Anonymkode: 0157a...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iea Skrevet 2. september 2020 #3 Del Skrevet 2. september 2020 (endret) Hvordan takler du det, da? Presser du deg til å jobbe likevel? Jeg sliter med å sitte oppreist. Ante ikke at det kunne bli så kjipt. Endret 2. september 2020 av Iea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Del Skrevet 2. september 2020 Jeg klarer heldigvis å sitte oppreist, men jeg ligger også en del på sofaen med laptopen på fanget. Også har jeg tilgjengelig salte kjeks, mandler, vann, saft o.l ved siden av. Må spise litt hele tiden. Anonymkode: 0157a...622 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Del Skrevet 2. september 2020 Jeg hadde det sånn til og med uke 22. Ikke for å skremme 🙈😂 Det var ingenting som hjalp, annet enn å ligge helt stille på venstre side mens jeg så på/hørte på serier/filmer/lydbøker/podcasts. Jeg blir fortsatt fysisk dårlig av å høre introen til enkelte av disse. Herregud, jeg var så dårlig; husker jeg lo fastlegen rett opp i ansiktet da hun sa at «det kan være lurt å komme seg tidlig opp, få kvalmen overstått, ta en dusj og en treningsøkt før jobb.» Altså, jeg besvimte tredje-hver dag, satt på gulvet i dusjen når jeg måtte vaske håret, og dersom jeg «skulle noe» en dag så måtte ALT være gjort kvelden før, ellers slet jeg meg ut før jeg kom ut av huset 🙈 Det ble ikke tatt på alvor før i uke 19. De fant ut at jeg hadde lavt blodtrykk, dårlig regulering av responsen blodsukker —> blodtrykk, og ekstrem svangerskapskvalme. Og jeg ble sykemeldt, samt at mannen fikk en avtale med jobben - for jeg kunne jo ikke gjøre noenting alene. Falt om til høyre og venstre 😂 Anonymkode: c652e...5a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 2. september 2020 #6 Del Skrevet 2. september 2020 (endret) Beit sammen tennene og holdt ut de neste 7 månedene. Endret 2. september 2020 av addict Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinnwild Skrevet 2. september 2020 #7 Del Skrevet 2. september 2020 Finnes kvalmestillende medisiner man kan ta. Hør med legen din! Det letter etter første trimester for de fleste... Liten trøst så tidlig... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Del Skrevet 2. september 2020 Bestill en legetime, ja. Det kan godt hende du kan få hjelp av kvalmestillende. Det er ofte ikke noe vidundermiddel, jeg var fortsatt veldig kvalm med kvalmestillende, men jeg beholdt mer mat og ble mindre slapp. Jeg kjenner imidlertid andre som har blitt veldig mye bedre. Jeg fungerte rett og slett ikke i første og deler av andre trimester. Men det blir som oftest bedre utover i svangerskapet. Anonymkode: b5db5...4ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Del Skrevet 2. september 2020 Ingefærkapsler synes jeg hjalp! Kjøp på helsekostbutikk. Anonymkode: ef870...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Del Skrevet 2. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ingefærkapsler synes jeg hjalp! Kjøp på helsekostbutikk. Anonymkode: ef870...370 Pass på ingefærinntaket som gravid! Anonymkode: 53dff...453 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Del Skrevet 2. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingefærkapsler synes jeg hjalp! Kjøp på helsekostbutikk. Anonymkode: ef870...370 Jeg brukte også ingefærkapsler i første svangerskap. Men da jeg var gravid i fjor, var det kommet noe ny forskning som tyder på at det ikke er trygt for gravide med store mengder ingefær. Man kan bruke det i matlaging, men ikke drikke ingefærshots eller ta slike kapsler. https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise Anonymkode: b5db5...4ea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkesokken Skrevet 2. september 2020 #12 Del Skrevet 2. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde det sånn til og med uke 22. Ikke for å skremme 🙈😂 Det var ingenting som hjalp, annet enn å ligge helt stille på venstre side mens jeg så på/hørte på serier/filmer/lydbøker/podcasts. Jeg blir fortsatt fysisk dårlig av å høre introen til enkelte av disse. Herregud, jeg var så dårlig; husker jeg lo fastlegen rett opp i ansiktet da hun sa at «det kan være lurt å komme seg tidlig opp, få kvalmen overstått, ta en dusj og en treningsøkt før jobb.» Altså, jeg besvimte tredje-hver dag, satt på gulvet i dusjen når jeg måtte vaske håret, og dersom jeg «skulle noe» en dag så måtte ALT være gjort kvelden før, ellers slet jeg meg ut før jeg kom ut av huset 🙈 Det ble ikke tatt på alvor før i uke 19. De fant ut at jeg hadde lavt blodtrykk, dårlig regulering av responsen blodsukker —> blodtrykk, og ekstrem svangerskapskvalme. Og jeg ble sykemeldt, samt at mannen fikk en avtale med jobben - for jeg kunne jo ikke gjøre noenting alene. Falt om til høyre og venstre 😂 Anonymkode: c652e...5a2 Er du seriøs?! Jeg tror jeg hadde klikket, og så byttet fastlege på dagen! Er det mulig!! Ts, få deg en time til legen for å snakke om kvalmestillende 😊 det er ikke sikkert det tar alt, men forhåpentligvis hjelper det på kvalmetoppene! Jeg ble innlagt pga kvalme og oppkast, men det er heldigvis få som drar den så langt😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Del Skrevet 2. september 2020 Jeg spiser ofte. Jeg har mye jeg ikke orker tanken på, så jeg dro på butikken og kjøpte masse av det jeg føler jeg kan spise når jeg er kvalm. Drikker også mye juice og vann. Salte kjeks eller chips er det som hjelper meg mest når det er verst men ikke sikkert det hjelper alle. Anonymkode: 779a8...385 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenelz Skrevet 2. september 2020 #14 Del Skrevet 2. september 2020 - spis før du begynner å føle noe som helst form av sult - Cola - Saltet eller tørr kjeks uten smak - kaldt rom - snakke med legen om kvalmestillende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Del Skrevet 2. september 2020 Jeg var kvalm 24/7 i starten i alle mine tre svangerskap. Med førstemann tvang jeg meg selv på jobb, noe jeg selvsagt aldri skulle gjort. Jeg prøvde å småspise hele tiden, men det var jo lettere sagt enn gjort når man er så kvalm... Det som fungerte best var faktisk å spise mens jeg (selv!!) kjørte bil, med vinduet åpent slik at jeg fikk frisk luft samtidig. I svangerskap nummer to fikk jeg postafen av legen, og det fungerte som et mirakel! ❤️ Jeg var like trøtt, men for en lettelse å slippe kvalmen! Med tredjemann funket ikke postafen. Jeg var så heldig at kvalmen ga seg rundt uke 8-9 alle gangene. Med førstemann ga kvalmen seg bokstavelig talt over natta. Jeg hadde en liten blødning samtidig, og trodde at jeg hadde SA/MA og at kvalmen forsvant pga det, men nå er han 12 år. 😃 Anonymkode: 795ed...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Del Skrevet 2. september 2020 Ellers prøvde jeg diverse annet: - ingefær - har vel aldri vært så kvalm som da jeg prøvde ingefærkapsler, de funket IKKE - mest mulig hvile (sykmelding!), minst mulig stress. Selvsagt lettere sagt enn gjort når man har barn fra før - handle daglig, siden jeg aldri visste på forhånd hva jeg klarte å få i meg den enkelte dagen. Det som gikk dagen før var helt umulig neste dag etc. Jeg spiste det jeg klarte å få i meg, samme hva det var eller hvor usunt det var. Anonymkode: 795ed...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Del Skrevet 2. september 2020 7 timer siden, Iea skrev: Hei, Jeg er i åttende uke med min første og sliter med kvalme. Begynner å bli ganske desperat her. Jeg fungerer ikke i hverdagen lenger. Er selvstendig næringsdrivende, men for kvalm til å jobbe.. egentlig for kvalm til det meste. Bare å gå på butikken krever det jeg har av krefter den dagen. Noen som kjenner seg igjen? Og hva gjør jeg med dette? Må jeg bare akseptere at det er sånn? Det har blitt verre og verre siden uke 6. For det meste sengeliggende nå. Det er kanskje et par timer i løpet av dagen der det letter og forsvinner, men ellers er jeg jevnt superkvalm. Det er helt grusomt... hjelp! Pappaen hjelper til så godt han kan, men det er ikke så mye han får gjort. Men hvis det er så ille at du for det meste er sengeliggende, tenker jeg du burde ta en tur til legen. Det finnes hjelp å få! Anonymkode: 795ed...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Del Skrevet 2. september 2020 Kvalmen lettet betraktelig hos meg i slutten av uke 12. Føler med deg. Anonymkode: e2c2d...e0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iea Skrevet 3. september 2020 #19 Del Skrevet 3. september 2020 Ts her, Takk for oppmuntring og tips, alle sammen. Det hjelper å vite at andre har gått gjennom det samme. Og ikke minst at det går over.. til slutt. Satser på at jeg er jeg er en av de som det letter for i 12 uke ;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misslyketroll Skrevet 3. september 2020 #20 Del Skrevet 3. september 2020 Hei har hatt ekstern kvalme fra uke 7 til 11 som jeg er i nå, håper bare det går over i uke 12🤞🏻🤞🏻 Jeg går på kvalmestillende uten så mye effekt, men det gjør at jeg kan spise og dermed har sluppet sykehusinnleggelse 😊 jeg er sykemeldt og prøver å fokusere på at det viktigste er å passe på kroppen nå. Men som selvstendig næringsdrivende er vell det ikke en stor mulighet ? masse lykke til videre, håper du er en av de heldige som bare har det et par uker 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå