Gå til innhold

Mobbe-begrepet og aggressive foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt sjokkert av og til her inne. Er mobbe-begrepet helt ut av styr? 
eks 1: lille per blir lugget og slått av en 2 åring. Svar fra foreldre: det er mobbing, kall inn styrer pronto, eller bytt barnehage.

eks 2. Kari og hennes fem venner blir plaget av en gutt i klassen. Svar fra foreldre: krev handling etter mobbeparagrafen, hold barnet hjemme til gutten flyttes etc.

Har lagt merke til at det er den nye generasjon foreldre som er litt aggressive. Før var mobbing noe enkelte upopulære elever opplevde i årevis. Nå er mobbing en hver enkel negativ handling fra andre. 

Lurer skikkelig på hva generasjonen 25-30 år har lært på skolen om mobbing. Det er ekstreme reaksjoner fra mange av disse her inne. En vanlig mor blir jo helt redd for å sende barnet sitt hjem med andre jo... i tilfelle det blir «mobbe-situasjoner.»...

Det er også negativt for virkelige mobbeofre, som går på skolen dag inn og dag ut uten å ha noen å snakke med, som opplever utfrysning og ekle kommentarer. Som ikke sier noe til noen. 

Er virkelig disse det skrives om mobbeofre? Eller er bare dagens foreldre veldig aggressive? Kan ikke huske det var slik når jeg fikk barn for 20 år siden. Det virker som om enkelte går man av huse for å beskytte sine egne- uten tanke på at den som gjør negative ting kanskje får det enda vanskeligere. En veldig skremmende utvikling.

For ordens skyld: Jeg vil selvfølgelig ikke at barn skal bli slått/lugget/etc, men en og annen hendelse er jo helt vanlig i barnelivet?

Anonymkode: 14fa1...32b

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

eks 1: lille per blir lugget og slått av en 2 åring. Svar fra foreldre: det er mobbing, kall inn styrer pronto, eller bytt barnehage.

eks 2. Kari og hennes fem venner blir plaget av en gutt i klassen. Svar fra foreldre: krev handling etter mobbeparagrafen, hold barnet hjemme til gutten flyttes etc.

Har lagt merke til at det er den nye generasjon foreldre som er litt aggressive. Før var mobbing noe enkelte upopulære elever opplevde i årevis. Nå er mobbing en hver enkel negativ handling fra andre. 

Lurer skikkelig på hva generasjonen 25-30 år har lært på skolen om mobbing. Det er ekstreme reaksjoner fra mange av disse her inne. En vanlig mor blir jo helt redd for å sende barnet sitt hjem med andre jo... i tilfelle det blir «mobbe-situasjoner.»...

Det er også negativt for virkelige mobbeofre, som går på skolen dag inn og dag ut uten å ha noen å snakke med, som opplever utfrysning og ekle kommentarer. Som ikke sier noe til noen. 

Er virkelig disse det skrives om mobbeofre? Eller er bare dagens foreldre veldig aggressive? Kan ikke huske det var slik når jeg fikk barn for 20 år siden. Det virker som om enkelte går man av huse for å beskytte sine egne- uten tanke på at den som gjør negative ting kanskje får det enda vanskeligere. En veldig skremmende utvikling.

For ordens skyld: Jeg vil selvfølgelig ikke at barn skal bli slått/lugget/etc, men en og annen hendelse er jo helt vanlig i barnelivet?

Så du støtter mobbing og vold? interessant, jeg syns ikke det er greit og det minste slag bør slås ned på. Jeg ble mishandlet og slått uten at noen gjorde en dritt i flere år på barne/ungdomsskolen, men det skal man bare tåle i følge deg. 

Syns det er bra at foreldre tar tak i onde drittunger som ikke kan oppføre seg. 

Hilsen en som fikk livet ødelagt av slemme norske gutter på barneskolen og den dag i dag er redd for norske guttebarn / menn

Anonymkode: e5bb5...3ff

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du støtter mobbing og vold? interessant, jeg syns ikke det er greit og det minste slag bør slås ned på. Jeg ble mishandlet og slått uten at noen gjorde en dritt i flere år på barne/ungdomsskolen, men det skal man bare tåle i følge deg. 

Hilsen en som fikk livet ødelagt av slemme norske gutter på barneskolen og den dag i dag er redd for norske guttebarn / menn

Tror ts snakker om enkelthendelser.... 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden leser du ut fra det jeg skriver at jeg støtter mobbing?😱. Har selv fått barndommen ødelagt av mobbing, men det er jo ikke det jeg skriver om her. Les en gang til. 

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden leser du ut fra det jeg skriver at jeg støtter mobbing?😱. Har selv fått barndommen ødelagt av mobbing, men det er jo ikke det jeg skriver om her. Les en gang til. 

Ok sorry, trodde du mente at vi bare skulle akseptere at barn slår hverandre. Da misforstod jeg. Syns likevel det er greit å slå ned på det med en gang det skjer, å lære barna at vold ikke er greit. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok sorry, trodde du mente at vi bare skulle akseptere at barn slår hverandre. Da misforstod jeg. Syns likevel det er greit å slå ned på det med en gang det skjer, å lære barna at vold ikke er greit. 

Jeg er ikke uenig i at man skal slå ned på negativ atferd. Dette skrev jeg også. Det jeg mente var om mobbe-begrepet blir litt misbrukt ved enkelthendelser, og kanskje også tar både ressurser og krefter til å bekjempe den egentlige mobbingen- feks slik som du beskrev at du hadde opplevd. 

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har ts skrevet at hun støtter mobbing og vold??

Tror dagens unge og foreldre kanskje trenger en update på HVA mobbing FAKTISK er. Mobbing er ikke enkelthendelser. 

Idag er både mobbing og rasisme begreper som er så sterkt utvannet at alt er mobbing og rasisme. En farlig vei å gå om vi fortsetter i dette sporet.

Anonymkode: 06a16...157

• Liker 6
Skrevet

Jeg er langt på vei enig med deg. Plaging og erting skal selvsagt også tas på alvor og gripes fatt i, slik at det ikke utvikler seg til mobbing. Men, enkelthendelser er ikke mobbing! 

Anonymkode: f64fa...fde

• Liker 4
Skrevet

Helt enig. Noen ganger vipper pendelen helt i andre retningen før det stabiliserer seg. Håper dette også gjør det. Enkelthendelser er ikke mobbing. Det skal ikke godtas, selvsagt, men det er ikke mobbing. 

Anonymkode: c7a01...2cc

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er langt på vei enig med deg. Plaging og erting skal selvsagt også tas på alvor og gripes fatt i, slik at det ikke utvikler seg til mobbing. Men, enkelthendelser er ikke mobbing! 

Anonymkode: f64fa...fde

Men det er jo nettopp det du skriver. Hvis man bagatelliserer enkelthendelser, vil de ofte utvikle seg til mobbing. Et barn som har behov for å være slem mot noen andre og som ikke får noe reaksjon på det de første gangene det skjer, vil tenke at det er helt greit å fortsette. 

Anonymkode: 16f44...e5c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Noen ganger vipper pendelen helt i andre retningen før det stabiliserer seg. Håper dette også gjør det. Enkelthendelser er ikke mobbing. Det skal ikke godtas, selvsagt, men det er ikke mobbing. 

Anonymkode: c7a01...2cc

Nei, enkelthendelser faller ikke inn under definisjonen av mobbing. Mobbing er gjentakende negativ adferd. 

Anonymkode: 16f44...e5c

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg deler mange av dine tanker!👍 Jeg synes det er mye aggresivitet blant foreldre her inne. Hadde vært interessant å vite hvor gamle de var. Jeg er straks 40😁

Anonymkode: 5d349...0f2

• Liker 2
Skrevet

Det er mange foreldre som er så ufattelig tafatte. Det er vel der det kommer fra, som en slags motreaksjon på tafatthet. Feks føling på at "rune vil jo bare bli venner med ola" når rune han stengt ola inne i et skap på skolen. Eller selvopplevd " lasse husker ikke at det har skjedd. Armen gikk av seg selv når han slo else i fjeset" 

Anonymkode: 2489f...32f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...