Gå til innhold

Bør man bruke 36 måneders utsettelse før man betaler tilbake til Lånekassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å spare til EK eller putte i fond for å få mest avkastning mens man er ung? Eller bør man faktisk betale ned tidlig?

Anonymkode: 8917f...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke brukt utsettelsen om du ikke trenger den. Kanskje trenger du den senere og rentene løper jo. 

• Liker 4
Skrevet

EK er nyttig og gir en stabil vekst, fond er risiko men har muligheten for mer utbytte. 

Hadde jeg valgt hadde jeg både betalt ned på lånekassen og spart til EK. Man må uansett betale rentene for utsettelsen, og selv om de er lave så blir det noen kroner på 3 år. Tror man betaler under 1500 kr i mnd på lånekasselånet, men til gjengjeld er lånekassen det beste lånet man kan ha. 

Anonymkode: f3667...509

Skrevet

Nei de utsettelsene kan du få behov for senere ved feks arbeidsledighet osv.

Anonymkode: efac1...7d5

• Liker 5
Skrevet

Kan jo fint blåse to av årene med utsettelse for å bygge opp egenkapital, men om økonomien er presset og utdannelsen er utsatt for permittering/arbeidsledighet ville jeg ikke tatt sjansen på å bruke mer enn 12 av utsettelsene. Om man har dårlig økonomi og ikke har sjans til å spare penger uten å be om betalingsutsettelse bør man revurdere fond som helhet, da det kan bli ugreit ved en børskollaps

Skrevet

litt på siden her; men jeg går på aap og søkte om min første betalingsutsettelse. kan jeg også søke om sletting av renter nå, eller bør jeg vente til jeg har brukt flere utsettelser? aap går ut i mars.

Anonymkode: d2ba6...b87

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

litt på siden her; men jeg går på aap og søkte om min første betalingsutsettelse. kan jeg også søke om sletting av renter nå, eller bør jeg vente til jeg har brukt flere utsettelser? aap går ut i mars.

Fra Lånekassens nettsider:

Det enkleste er å søke én gang i året, helst straks året er slutt.

Det er lettere å søke én gang for flere perioder samlet, og da kan du også sende inn all dokumentasjonen samlet. Lånekassen kan uansett ikke fatte endelig vedtak før mot slutten av året etter det året du søker om rentefritak for. Grunnen er at søknaden om sletting av renter blir vurdert i forhold til årsinntekten din slik den vises i fastsettingen (likningen), og vi får ikke denne informasjonen fra skatteetaten før mot slutten av året. (min utheving)

Skrevet

Ikke bruk utsettelsen nå. Du vet aldri når du f.eks blir permittert eller arbeidsledig og trenger den utsettelsen mer. 

Anonymkode: d1269...249

• Liker 2
Skrevet

Vil sparte utsettelsen om du har dårlig råda. Månedlig avdrag utgjør uansett berre 1000-1500 kr, så det gjør ikke det heilt store utslaget på spare kontoen heller. 

Anonymkode: 0ab22...81c

Skrevet

Rentene løper jo så jeg ville ikke utsatt hvis jeg ikke måtte. Selv måtte jeg utsette, men endte jo opp med å få hele lånet slettet og da blir det noe annet. 

Anonymkode: c446a...935

Skrevet
16 minutter siden, Miss-Grey skrev:

Fra Lånekassens nettsider:

Det enkleste er å søke én gang i året, helst straks året er slutt.

Det er lettere å søke én gang for flere perioder samlet, og da kan du også sende inn all dokumentasjonen samlet. Lånekassen kan uansett ikke fatte endelig vedtak før mot slutten av året etter det året du søker om rentefritak for. Grunnen er at søknaden om sletting av renter blir vurdert i forhold til årsinntekten din slik den vises i fastsettingen (likningen), og vi får ikke denne informasjonen fra skatteetaten før mot slutten av året. (min utheving)

tusen takk🌸da skal jeg søke på slutten av neste år(for de 5 mnd jeg søker utsettelse for i år).

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

EK er nyttig og gir en stabil vekst, fond er risiko men har muligheten for mer utbytte. 

Hadde jeg valgt hadde jeg både betalt ned på lånekassen og spart til EK. Man må uansett betale rentene for utsettelsen, og selv om de er lave så blir det noen kroner på 3 år. Tror man betaler under 1500 kr i mnd på lånekasselånet, men til gjengjeld er lånekassen det beste lånet man kan ha. 

Jeg betaler 3000 til LK, mannen ca 2500. Det er avhengig av hvor stor gjeld man har. 1500 syns jeg høres lite ut 

Anonymkode: 00cc4...581

• Liker 3
Skrevet

Nei. Renten er veldig lav nå. Om 10 år er den kanskje 15%.

Anonymkode: 1f8a8...793

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Tror man betaler under 1500 kr i mnd på lånekasselånet, men til gjengjeld er lånekassen det beste lånet man kan ha. 

Minimumsbeløpet avhenger av hvor høyt lånet er. Minimumet for meg er på 3200, betalte i en periode 3500 pga. Høyere renter. Har ikke brukt utsettelsene selv, men det er jo en mulighet om det virkelig skulle knipe en måned (og bufferen på magisk vis er brukt opp).

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Miah skrev:

Minimumsbeløpet avhenger av hvor høyt lånet er. Minimumet for meg er på 3200, betalte i en periode 3500 pga. Høyere renter. Har ikke brukt utsettelsene selv, men det er jo en mulighet om det virkelig skulle knipe en måned (og bufferen på magisk vis er brukt opp).

Hvor mye gjeld har du? Inntekt? Hva har du studert?

Anonymkode: 8917f...c6f

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg betaler 2800 i mnd og, har mye lån :) Har ikke brukt betalingsutsettelse enda, vil heller bruke det dersom det virkelig er krise !

Anonymkode: d2e18...e07

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...