Gå til innhold

Naboen banker samboer, bør jeg ta lydopptak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen mishandler partneren. Vi som bor i samme oppgang ringte politiet,da vi hørte skrikene. Har alltid irritert meg over at det er så lytt, men ser jo at det er en fordel når det gjelder partnervold.

Politiet kom, og da var det selvfølgelig helt tyst der inn. Jeg vet ikke hva det endte med. Sikkert vanskelig å føre en sak, når politiet ikke selv har hørt bråket.

Vil det hjelpe om jeg tar lydopptak av skrikene hvis det skjer igjen?  Har de da mer å gå på?

Det er en baby innvolvert også. Blir det da automatisk en barnevernssak?

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring politiet hver gang dere hører noe. Hvis politiet ser indikasjoner på partnervold så anmelder de det selv. Det er de pliktige til. De kontakter også barnevernet.  Dere som naboer kan også anmelde vold, men det er vanskelig for dere som bare har hørt noe,ikke sett skader eller lignende. 

Anonymkode: 7c354...ce8

• Liker 42
Skrevet

Hvilken land er han fra? Du får fort stempel som rasist, så ville vært forsiktig.

Anonymkode: 989c6...a5e

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring politiet hver gang dere hører noe. Hvis politiet ser indikasjoner på partnervold så anmelder de det selv. Det er de pliktige til. De kontakter også barnevernet.  Dere som naboer kan også anmelde vold, men det er vanskelig for dere som bare har hørt noe,ikke sett skader eller lignende. 

Anonymkode: 7c354...ce8

Hvordan kan de se indikasjoner på partnervold? De kan jo ikke akkurat be henne kle av seg?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken land er han fra? Du får fort stempel som rasist, så ville vært forsiktig.

Anonymkode: 989c6...a5e

De er vietnamesere. 
Hvem ville stemplet meg som rasist?

• Liker 15
Skrevet

Ta opptak, ring politiet og send bekymringsmelding til barnevernet. 

• Liker 45
Skrevet

Bekymringsmelding til barnevernet

Anonymkode: da51c...957

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det rasisme å sende en bekymringsmelding til politiet om partnervold også nå?

Anonymkode: 6207e...868

Ja, enkelte grupper har lov til å banke kona pga. kultur eller religion. Den som ringer politiet kan fort bli anklaget for å være rasist.  

Anonymkode: 20b8c...5b3

• Liker 5
Skrevet

Du kan vel godt ta lydopptak, men bortsett fra i forhold til barnevern, vet jeg ikke om det har så stor betydning. Problemet i saker med partnervold er vel gjerne at offeret nekter å anmelde, trekker anmeldelsen, benekter det hele, ev. endrer forklaring i ettertid osv.

Forferdelig synd, men sånn er det.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enkelte grupper har lov til å banke kona pga. kultur eller religion. Den som ringer politiet kan fort bli anklaget for å være rasist.  

Men nå er vi i Norge.

Ville meldt fra til politi hver gang. Så slipper dere å angre den gangen det går riktig galt... samt at det logges hos politiet.

Kontakt også barnevernet.

Anonymkode: adfa7...f45

• Liker 44
Skrevet

Jeg tror faktisk det er ulovlig å ta opptak av det, selv når du tar det fra din egen leilighet. Men ingen kan nekte deg å ta et videoopptak av deg selv som viser hvordan man legger øyenskygge, baker saftige rundstykker, monterer en lampe, hekler en gryteklut eller hva som helst, "ment for youtube, broren din eller svigermor". Også plasserer du deg litt sånn taktisk i tid og rom for å få med mest mulig skrik og lyder. Så har du lydopptak uten å kunne anmeldes. 

Dere må definitivt fortsette å ringe politiet og helt klart varsle barnevernet. 

Anonymkode: febe4...121

• Liker 27
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk det er ulovlig å ta opptak av det, selv når du tar det fra din egen leilighet. Men ingen kan nekte deg å ta et videoopptak av deg selv som viser hvordan man legger øyenskygge, baker saftige rundstykker, monterer en lampe, hekler en gryteklut eller hva som helst, "ment for youtube, broren din eller svigermor". Også plasserer du deg litt sånn taktisk i tid og rom for å få med mest mulig skrik og lyder. Så har du lydopptak uten å kunne anmeldes. 

Dere må definitivt fortsette å ringe politiet og helt klart varsle barnevernet. 

Jeg tenkte lydopptak som jeg kan vise til politiet for å backe up dette. 

Skrevet

Men om politiet ikke kan gjøre noe, vil ikke det gjøre det farligere for henne da? At han blir sintere? Må være en mer effektiv måte. Kanskje prøve å snakke med henne selv og fortelle henne at barnevern er ikke slemme, krisesenter og politi vil hjelpe deg, du havner ikke på gata osv.

Anonymkode: 38a46...0b9

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull. Det er ingen som får lov til å banke opp kona i Norge. Ja det skjer uten at folk for straff men lovlig er det absolutt ikke!

• Liker 39
Skrevet
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg tenkte lydopptak som jeg kan vise til politiet for å backe up dette. 

Jeg skjønte det, men jeg er ganske sikker på du ikke har lov til å ta lydopptak av naboen. Hvis du "tilfeldigvis" får det med på opptak, derimot, har du lov. 

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Får lov av hvem?

Anonymkode: e5a8a...365

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte det, men jeg er ganske sikker på du ikke har lov til å ta lydopptak av naboen. Hvis du "tilfeldigvis" får det med på opptak, derimot, har du lov. 

Ja mener det er lov å ta opp tlf samtaler dersom du selv er med på opptaket, dette blir det samme.

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om politiet ikke kan gjøre noe, vil ikke det gjøre det farligere for henne da? At han blir sintere? Må være en mer effektiv måte. Kanskje prøve å snakke med henne selv og fortelle henne at barnevern er ikke slemme, krisesenter og politi vil hjelpe deg, du havner ikke på gata osv.

Hun kan veldig lite norsk. Tror ikke engelsken er så mye bedre.  Vanskelig å forklare det da. 
Enda en grunn til at det er ekstra vanskelig for kvinner å forlate mannen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...