Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Etter 3 etter

Etter 3 dager *

Anonymkode: 948f2...0cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i mye som er skrevet. Jeg har kanskje 70 søkere og anslår at 15-20 ringer. Kan bare se for meg hvordan det er i større bedrifter. 

Jeg er jo uforberedt når de ringer og ofte opptatt med annet/ på vei et sted, så jeg husker dem jo knapt etterpå. I tillegg er det som flere skriver svært få som ringer av annen grunn enn å «informere» om at de vurderer å søke og på et vis fisker etter at jeg skal oppfordre dem til det. De startet gjerne å fortelle om seg selv og har ingen spørsmål. Det er tydelig at mange tror dette er noe man bare bør gjøre og det oppleves ikke positivt med mindre de trenger informasjon om stillingen. 

Jeg har også opplevd folk som «bare har stukket innom for en prat». Dette anser jeg som grenseoverskridende og et forsøk på å manipulere seg til et intervju. Noen av telefonsamtalene er også litt i det landskapet. 

Ring hvis du har spørsmål du må ha svar på, ellers dropp det!

• Liker 5
Skrevet

Ikke ring, det er slitsomt. Vi lyste ut en stilling forrige uke, drøyt 200 søkere så langt. Rimelig kavete om de skal ringe i tillegg.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Sam Jones skrev:

Jeg har også opplevd folk som «bare har stukket innom for en prat». Dette anser jeg som grenseoverskridende og et forsøk på å manipulere seg til et intervju.

Helt klart enig. En stillingsutlysning er ikke en invitasjon til uoppfordret besøk, slik noen tror. Det virker som om at disse forventer å bli tatt inn med smil og åpne armer, tilbydd kaffe og kjeks, og en koselig prat på en times tid om alt og alle. Det er faktisk på grensen til respektløst, og dem som gjør dette blir automatisk strøket fra søkelistene, uavhengig kvalifikasjonene deres. Det har noe med uanstendig "oppførsel" og svært dårlig førsteinntrykk å gjøre. 

Slutt å besøk og slutt å ring. Har du helt prekære spørsmål så kan du i nøden ta kontakt, men aller helst på mail hvor vi kan svare når det passer oss. Utover det, søk og vent... vent og vent...til du hører noe fra oss. 

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper du har maks 10 søkere og får ca. 3 tlf.... 😆 

nei.

Anonymkode: e0694...728

Gjest Thoringen
Skrevet

Eneste gangene jeg har ringt om en stilling (typisk en recruitere jeg ringte) er når stillingsannonsen var såpass generell at jeg ble litt usikker på hva nøyaktig jobben gikk ut på eller det var såpass stor mismatch mellom tittelen og kravene for stillingen (sertifiseringer som dekker alt mellom himmel og jord men som samtidig ikke hadde noe med hverandre å gjøre).

Sparte meg tiden det tok for å skrive en søknad nesten alle gangene.

Så mitt råd - ikke ring med mindre du er usikker på om du vil søke eller ei og trenger mer info enn det som står i annonsen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Man må være klar over at det nok er mange yrkesveiledere/kurs i regi av NAV som anbefaler kontakt. Noen ganger før, og hvis ikke før, så etter. Så er dette irriterende, så er det jo noe en bør ta med NAV. Mange bedrifter hadde hatt godt av å renskrive jobbsøknaden og. Altfor mange arbeidsgivere er altfor slurvete med den jobben.

Og nå skal man visst ikke sende en mail heller ifølge noen.......

• Liker 2
Skrevet

Det er en del jobber med vanskelig stillingsbeskrivelser. Kjedelig å søke på en jobb som viser seg å være noe annet. Vil man unngå "irriterende jobbsøkere" som ringer, så får man skrive en bedre stillingsannonse.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...