AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Jeg skal søke på en stilling og lurer på om jeg skal arbeidsgiver først. Ser at det kun er oppgitt kontaktperson i annonsen og ikke telefonnummer til vedkommende. Betyr dette at man kan finne firmaets tel nr på nettet og ringe eller skal man unngå p ringe når tel ikke er oppgitt? Anonymkode: 7bd10...a76
Jodaneida Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Det pleier å stå i annonsen ring gjerne "blabla" for spørsmål. Står det ikke det så kan du ringe bedriften.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal søke på en stilling og lurer på om jeg skal arbeidsgiver først. Ser at det kun er oppgitt kontaktperson i annonsen og ikke telefonnummer til vedkommende. Betyr dette at man kan finne firmaets tel nr på nettet og ringe eller skal man unngå p ringe når tel ikke er oppgitt? Anonymkode: 7bd10...a76 Ofte betyr dette at dem ikke ønsker at du ringer. Tenk hvis alle skulle ringe først, hvor mange telefoner blir dem maset ihjel med da? Og hva tenker du å oppnå ved å ringe? Ikke gjør det. Ledere flest ønsker ikke det, og ser på det som mas og tjas, som potensielt kan gi deg negativt inntrykk. Bruk tid på å skrive en god CV og søknad. Det er det som må til for å få jobben. Anonymkode: 948f2...0cd 10
Jodaneida Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofte betyr dette at dem ikke ønsker at du ringer. Tenk hvis alle skulle ringe først, hvor mange telefoner blir dem maset ihjel med da? Og hva tenker du å oppnå ved å ringe? Ikke gjør det. Ledere flest ønsker ikke det, og ser på det som mas og tjas, som potensielt kan gi deg negativt inntrykk. Bruk tid på å skrive en god CV og søknad. Det er det som må til for å få jobben. Anonymkode: 948f2...0cd Tenker det kommer helt annpå type firma og stilling.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Vi ansetter aldri de som ringer. Dette er fordi det er masete når alle skal ringe.Hvis vi er interessert i å ha deg som ansatt så kontakter VI deg. Anonymkode: 10ed8...872 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, Jodaneida skrev: Tenker det kommer helt annpå type firma og stilling. Nei egentlig ikke. Mange bedrifter kvier seg for å utlyse stillinger fordi dem blir nedringt og oppsøkt av arbeidssøkere som gjør alt for å få oppmerksomhet. Og når dem først tar kontakt, så har dem liksom ingenting å si eller spørre om, det er bare for å snakke eller for å være nysgjerrig. Har man helt konkrete spørsmål som er avgjørende for at du søker eller ikke, så kan du ringe. Har du ikke det, er nysgjerrig eller ønsker å "vise interesse" på forhånd, så ikke ring. At bedriften ikke oppgir kontaktnummer på utlysningen er typisk bedrifter som ikke ønsker telefon fra deg. Husk at du er bare én av flere hundre eller tusen som søker eller ønsker kontakt. Som regel har ikke bedriften tid til å håndtere disse henvendelsene både før søknadsfrist, etter søknadsfrist og uti ansettelsesprosessen. Anonymkode: 948f2...0cd 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Det med at du skal ringe er noe gammelt som henger igjen. Ikke gjør det, med mindre du har et reelt spørsmål som det er avgjørende å få svar på før du søker, og som du ikke kan finne svaret på selv. Jeg kan ikke i min villeste fantasi komme på noe som faller innenfor denne kategorien. Du kan søke uansett, og ta evt spørsmål dersom du blir oppringt. Det er lov å takk nei til intervju dersom det er noe ved jobben som ikke passer deg. Det er ekstremt tydelig når folk ringer bare for å ringe, fordi de har hørt at da vil de huske deg og du har større sjanse for å få intervju. Det er IKKE sånn. Anonymkode: 6cc0a...5b4 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ansetter aldri de som ringer. Dette er fordi det er masete når alle skal ringe.Hvis vi er interessert i å ha deg som ansatt så kontakter VI deg. Anonymkode: 10ed8...872 Nettopp. Mange anser denne telefonen som negativ, og gjør at du blir nedprioritert. Med mindre du har noe helt spektakulære spørsmål eller klarer å imponere stort under denne telefonsamtalen. Men dette gjelder 1 av 1000 telefonhenvendelser. Jeg har selv vært i flere ansettelsesprosesser, og har skjøvet bort mange søknader fordi dem ringte på forhånd og ikke hadde noe vettug å komme med i den samtalen, altså ga negativt inntrykk før søknaden ble sendt inn. Det finnes aldri et godt tidspunkt å ringe på, så hver samtale kommer ubeleilig og uønsket. Anonymkode: 948f2...0cd 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei egentlig ikke. Mange bedrifter kvier seg for å utlyse stillinger fordi dem blir nedringt og oppsøkt av arbeidssøkere som gjør alt for å få oppmerksomhet. Og når dem først tar kontakt, så har dem liksom ingenting å si eller spørre om, det er bare for å snakke eller for å være nysgjerrig. Har man helt konkrete spørsmål som er avgjørende for at du søker eller ikke, så kan du ringe. Har du ikke det, er nysgjerrig eller ønsker å "vise interesse" på forhånd, så ikke ring. At bedriften ikke oppgir kontaktnummer på utlysningen er typisk bedrifter som ikke ønsker telefon fra deg. Husk at du er bare én av flere hundre eller tusen som søker eller ønsker kontakt. Som regel har ikke bedriften tid til å håndtere disse henvendelsene både før søknadsfrist, etter søknadsfrist og uti ansettelsesprosessen. Anonymkode: 948f2...0cd Haha, vi skrev nesten det samme samtidig. 🤣 Anonymkode: 6cc0a...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Jeg utlyser stillinger et par ganger i året, og får en hel haug med henvendelser. Det er helt greit å ringe dersom man har et spesifikt spørsmål. Men mange ringer fordi de tror det gir de en bedre sjanse til intervju, noe det i flesteparten av tilfellene ikke gjør. Majoriteten ringer uten å ha forberedt seg, og sier ting som ikke er så lurt eller blir helt vippet av pinnen dersom jeg spør om noe. Noen få klarer å briljere slik jeg legger merke til de, men flesteparten gir meg et negativt førsteinntrykk. Så med mindre du har noe spesielt du lurer på vil jeg råde deg til å tenke deg godt om før du ringer. Og viss du ringer, tenkt nøye over hva du skal si og ikke bable i vei 😉 Anonymkode: 5aa3e...926 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha, vi skrev nesten det samme samtidig. 🤣 Anonymkode: 6cc0a...5b4 Ja Enig med deg, og det er et viktig punkt: Har du spørsmål om jobben, stillingen og arbeidsplassen, så tar du dette på INTERVJUET. Et intervju er en toveissamtale om jobben mellom arbeidsplass og arbeidstaker, det er ikke et avhør eller en eksamen som folk tror. Intervjuet skal du bruke til alt som du lurer på. Bedriften tar kontakt med deg om du er av interesse, ikke motsatt! Anonymkode: 948f2...0cd 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg utlyser stillinger et par ganger i året, og får en hel haug med henvendelser. Det er helt greit å ringe dersom man har et spesifikt spørsmål. Men mange ringer fordi de tror det gir de en bedre sjanse til intervju, noe det i flesteparten av tilfellene ikke gjør. Majoriteten ringer uten å ha forberedt seg, og sier ting som ikke er så lurt eller blir helt vippet av pinnen dersom jeg spør om noe. Noen få klarer å briljere slik jeg legger merke til de, men flesteparten gir meg et negativt førsteinntrykk. Så med mindre du har noe spesielt du lurer på vil jeg råde deg til å tenke deg godt om før du ringer. Og viss du ringer, tenkt nøye over hva du skal si og ikke bable i vei 😉 Anonymkode: 5aa3e...926 Ja, denne telefonsamtalen som TS etterspør er faktisk en vanskeligere ting å håndtere enn et intervju, så man må være minst like forberedt til samtalen som et intervju. Rett og slett fordi du tar uønsket og uoppfordret kontakt med bedriften, og må derfor svare på hvorfor du gjør det, og overbevise om at det ikke kunne ventet til en potensiell intervjusituasjon. Det handlet om førsteinntrykk, og denne samtalen gjør det svært vanskelig for deg. Anonymkode: 948f2...0cd 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Ja, enig med de andre som har svart. Om man har et konkret spørsmål som er viktig å vite før du søker så tenker jeg at du kan ringe, men å ringe bare for å ringe er tull. Jeg hørte ofte om det før at man skulle ringe på forhånd for å bli lagt merke til, men virker som mange har gått bort fra det. Eller var det slik at arbeidssøkere ble og blir gitt dette rådet selv om det ikke nødvendigvis var/er ønskelig fra bedriftens side? Det virker i hvert fall som mange fortsatt tror at det er positivt og gjør at man får et fortrinn i forhold til andre søkere. Tenker det er bedre å legge litt mer arbeid i søknaden enn å mase på arbeidsgiver. Anonymkode: fff40...70c 3
Cordelia Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 (endret) Selvfølgelig skal man ha konkrete spørsmål når man ringer. Det sagt, så er ofte stillingsannonser ganske begrensede i informasjon. Eller en trenger informasjon før man vurderer om en skal søke stillingen i det hele tatt. Det kan være arbeidstider, stillingsprosent etc. Det blir feil å si at en skal vente med slike spørsmål til intervju. Har de email, så er jo det en fordel. Endret 2. september 2020 av Cordelia
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi ansetter aldri de som ringer. Dette er fordi det er masete når alle skal ringe.Hvis vi er interessert i å ha deg som ansatt så kontakter VI deg. Anonymkode: 10ed8...872 Jeg var den eneste som ringte på en stilling jeg søkte, og da sa de at det var veldig positivt, og egentlig litt rart at ingen andre hadde ringt. Men dette var på et eiendomsmeglerkontor, da. Da skal man gjerne være litt frempå. Tenker det er lurt å se an firmaet, og så må man også selvfølgelig ha konkrete spørsmål. Anonymkode: a2d22...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Jeg jobber i et konsern hvor lederne har mer enn nok å gjøre hele tiden, heldigvis. Så hvis man ringer på utlyste stillinger, får man kun snakke med hun som sitter i resepsjonen hvis man ringer... I og med vi har over 15 avdelinger i det ene selskapet og over 5 avdelinger i det andre, så er det veldig begrenset hva resepsjonisten kan svare på om akkurat den stillingen du er interessert i. I intervjuprosessen er både leder for avdelingen, leder for teamet og HR med, så da har man anledning til å spørre om alt man ønsker. Det blir ikke gjort noen "notat i margen" av resepsjonisten i forhold til hvem som ringer på forhånd eller ikke, men hos oss så er det veldig lite nyttig. Anonymkode: 1547d...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 Jeg synes dere som skriver at det å ringe arbeidsgiveren er bortkastet bør skjerpe dere! Jeg som leder setter pris på de som ringer på mine stillingsutlysninger. Det gir meg mulighet til å starte silingen tidligere slik at jeg kan velge bedre hvem jeg vil ha på intervju. Og ja, jeg har gitt jobb til de som har ringt før søknad også. De som f.eks. aldri blir innkalt er de som har upassende bilder som egner seg mer på Tinder o.l. Anonymkode: e0694...728 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere som skriver at det å ringe arbeidsgiveren er bortkastet bør skjerpe dere! Jeg som leder setter pris på de som ringer på mine stillingsutlysninger. Det gir meg mulighet til å starte silingen tidligere slik at jeg kan velge bedre hvem jeg vil ha på intervju. Og ja, jeg har gitt jobb til de som har ringt før søknad også. De som f.eks. aldri blir innkalt er de som har upassende bilder som egner seg mer på Tinder o.l. Anonymkode: e0694...728 Tipper du har maks 10 søkere og får ca. 3 tlf.... 😆 Anonymkode: 948f2...0cd 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dere som skriver at det å ringe arbeidsgiveren er bortkastet bør skjerpe dere! Jeg som leder setter pris på de som ringer på mine stillingsutlysninger. Det gir meg mulighet til å starte silingen tidligere slik at jeg kan velge bedre hvem jeg vil ha på intervju. Og ja, jeg har gitt jobb til de som har ringt før søknad også. De som f.eks. aldri blir innkalt er de som har upassende bilder som egner seg mer på Tinder o.l. Anonymkode: e0694...728 Her er det jo avgjørende hvor mange søkere du har og hvor mange telefoner du mottar. Hos oss har vi som regel mellom 70 og 150 søkere hver gang vi utlyser en stilling. Har vi 70 søkere så får vi gjerne 20 telefoner. 18 av disse er totalt innholdsløse, og søker starter gjerne samtalen med å si at «jeg tenkte jeg bare skulle ringe jeg...» De har INGEN konkrete spørsmål. Det eneste de gjør er å kaste bort min (og sin egen) tid. Mange ringer også og spør om ting som står tydelig beskrevet i annonsen. De få som ringer med helt avgjørende og relevante spørsmål, går helt fint. Men dette er unntaket. For de resterende 18 så teller denne samtalen utelukkende negativt i utvelgelsesprosessen til intervju. Anonymkode: 3a4bb...478 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det jo avgjørende hvor mange søkere du har og hvor mange telefoner du mottar. Nettopp. Forrige utlysningsrunde hadde vi 250 søkere, og rundt 100 telefoner iløpet av 20 dager fra disse som ønsket å gjøre et inntrykk, samtaler som var fullstendig meningsløs og innholdsfattig. Etter 3 etter søknadsfristen og et par uker fram i tid så begynte telefonene på nytt igjen å ringe, fordi søkerne da ville vette når tid det ble intervjuer, hvor lang tid prosessen tar osv osv, som igjen var fullstendig bortkastet både for oss og for dem. Etter 3-4 uker kommer bølge nr 2 med dem som ringer å spør hvordan saksbehandlingen ligger an, og hvor dem ønsker å gjøre et desperat forsøk på å imponere. I tillegg mottar man en drøss med mail, og i verste fall (som er min absolutte skrekk) så får man søkere på døren hos oss både før søknadsfrist og etter, for dem vil møte oss ansikt til ansikt heller. Da må man bruke tid på å avvise, og vise dem ut derifra. Så alt i alt. I løpet av én utlysningsprosess, som egentlig er ganske omfattende i seg selv med tanke på interessen, så mottar vi 100 - 180 telefoner i løpet av noen skarve uker - om akkurat det samme, om ingenting. Den omfattende utlysningsprosessen kommer jo som ofte i tillegg til andre arbeidsoppgaver i et allerede stappfullt tidsskjema som vi ledere har ettersom det er ingen som er ansatt til å gjøre det, og henvendelsene kommer på toppen av dette i et allerede svært hektisk og overbelastet skjema. Anonymkode: 948f2...0cd 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå