Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare overse brunello her, hva hen mener har ingenting å si. Du har rett til overgangsstønad mens du finner ut av ting, og også å overta fars permisjon. Er dere gift siden han ikke får meldt flytting uten å bekrefte samlivsbrudd? Isåfall må dere søke separasjon

Anonymkode: 85818...8a1

Nei vi er ikke gift - men skatteetatens sider sier tydelig at de sidestiller samboere med barn med gifte. Vi må allefall på pliktig mekling og få meklingsattest. Han fikk ikke melde flytting uten dokumentasjon 🤷🏽‍♀️🤷🏽‍♀️ kanskje dette er nytt? Vet ikke..

Anonymkode: 541fa...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har som sagt ikke sjans til å gå tilbake til jobben min. Det må i så fall bli i såpass redusert stilling at jeg ikke har sjans til å få endene til å møtes 😅

Full overgangsstønad er bare 18 700 kr i måneden og skattepliktig, så er ikke kanskje så lett å få endene til å møtes på den summen heller 😨

Anonymkode: e64f9...554

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har de mulighetene. Det var uansett ikke trådens tema, jeg prøver å finne ut av dette men trenger tid. Her ser det ut til at jeg blir 100% alenemor, å få en turnus tilpasset det er tilnærmet umulig 😛 

Jeg har som sagt ikke sjans til å gå tilbake til jobben min. Det må i så fall bli i såpass redusert stilling at jeg ikke har sjans til å få endene til å møtes 😅

Du har kanskje ikke mulighet til å gå tilbake til din gamle jobb, men du har en utdannelse som er fullt brukbar og hvis du leter så finner du. Derfor vil du ikke få OS, ihvertfall ikke til en ny utdannelse.

Anonymkode: d98b8...b67

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager da. Hold deg til tema? Barnefar kommer ikke til å ha barnet og kommer ikke til å betale nevneverdig i bidrag. Selvsagt VIL jeg jobbe som det jeg har utdannet meg til, jeg ELSKER å være sykepleier - men skal 1-åringen være alene hjemme da på helg, kveld og natt? Nevn også jobber som ikke innebærer turnus/skift som man lett får som uutdannet? Hva du mener samfunnet skal betale for og ikke er revnende likegyldig, jeg har heldigvis rett på overgangsstønad slik at jeg og barnet slipper å bo på gata mens jeg finner ut av dette her.

Du har ikke rett på OS hvis du nekter å se løsninger. Du får ikke dekket en ny utdannelse.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste vaskejobber krever også fagbrev, butikk har turnus osv. Hvorfor skal barnet lide for at barnets far ikke gidder å bidra? For det er barnet det til syven og sist går ut over. Men ingenting av dette var trådens tema, reglene og navsystemet er som det er - at du er uenig spiller ingen rolle. Dette er ferdig diskutert. Det er faktisk ikke drømmesituasjonen for meg heller, å bli alenemor og være avhengig av nav. Er ikke akkurat det jeg har drømt om hele livet.

Barnet lider ikke hvis du gjør ditt for å finne en tilpasset sykepleierjobb, for de finnes. Det er ikke sånn at hvem som helst bare kan komme å forvente OS. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Full overgangsstønad er bare 18 700 kr i måneden og skattepliktig, så er ikke kanskje så lett å få endene til å møtes på den summen heller 😨

Anonymkode: e64f9...554

Bedre enn ingenting 🤷🏽‍♀️ Og jeg kan jo jobbe dagvakter som sykepleier (ekstravakter eller redusert stilling) men 100% fast dagtid er tilnærmet umulig å få her jeg bor. 

Du har ikke rett på OS hvis du nekter å se løsninger. Du får ikke dekket en ny utdannelse.

Barnet lider ikke hvis du gjør ditt for å finne en tilpasset sykepleierjobb, for de finnes. Det er ikke sånn at hvem som helst bare kan komme å forvente OS. 

Se over. Man får ikke 8-16 jobb som sykepleier sånn uten videre. Her er det bare legekontoret som tilbyr slik arbeidstid, og der er det praktisk talt aldri ledige stillinger. Ellers er det lederstillinger, men jeg har hverken ledererfaring, egenskaper eller utdanning - så skårer ikke høyt der heller 😛 

• Liker 1
Skrevet

Søk stilling som saksbehandler for hjemmetjenester i kommunen eller søk stilling i NAV. Utdanningen din kan brukes til masse, du trenger bare litt tid til å komme over sjokket og finne mulighetene😊. Ignorer kjipe kommentarer og lykke til! 

Anonymkode: f86e3...0e6

• Liker 4
Skrevet

Altså NAV bryr seg katta om du kan få 100% dagtid eller ikke. Du får garantert ikke utdanning med OS, det får man ikke når man har utdanning fra før. 

Eneste måten du kan få OS er om du er arbeidsledig, men vet ikke reglene rundt det når du selv velger å si opp. 

Du må jo ikke jobbe som sykepleier da, det er mange muligheter med en sykepleieutdanning. 

Anonymkode: c3251...5f5

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså NAV bryr seg katta om du kan få 100% dagtid eller ikke. Du får garantert ikke utdanning med OS, det får man ikke når man har utdanning fra før. 

Eneste måten du kan få OS er om du er arbeidsledig, men vet ikke reglene rundt det når du selv velger å si opp. 

Du må jo ikke jobbe som sykepleier da, det er mange muligheter med en sykepleieutdanning. 

Anonymkode: c3251...5f5

Står ingenting om dette på NAVs nettsider, der står det bare at jeg må være i 50% arbeid - og det kan jeg få til. Nei det er faktisk ikke fryktelig mange muligheter her jeg bor. Noen finnes, og jeg skal få ordnet meg - men akkurat nå står jeg plutselig totalt uten inntekt og helt uten mulighet til å starte i jobben min igjen. 

Skrevet

Min venninne ble alene, var sykepleier og fikk OS da hun videreutdannet seg til helsesykepleier for å slippe kveld og helgevakter👍🏻

Anonymkode: f1a31...1a6

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne ble alene, var sykepleier og fikk OS da hun videreutdannet seg til helsesykepleier for å slippe kveld og helgevakter👍🏻

Anonymkode: f1a31...1a6

Tusen takk for relevant svar :) Håper noe lignende er mulig her også 😄

Skrevet
På 2.9.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Da han prøvde fikk han beskjed om at han måtte legge ved dokumentasjon på samlivsbruddet, blant annet attest? 

Jeg er sykepleier i 100% tredelt turnus, så hva jeg skal gjøre med jobb aner jeg ikke. Må vel omskolere meg fullstendig. Kan ikke begynne i jobben jeg har permisjon fra alle fall. 

Men man må legge ved dokumentasjon på oppløst samliv? Hvordan løser man det da liksom?

takk for tips :) 

Du kan høre med arbeidsgiver om tilrettelegging. Iallfall for en periode fremover. Evt be om permisjon fra kvelds og nattevakter og ta på deg ledige dagvakter.

Regner med du har ulønnet permisjon fordi baby er liten. Men ville fått baby inn i barnehagen så snart det er mulig og begynt å jobbe. 

Begynn å tenke på videreutdanning som gjør det mulig med dagstilling.  Vurder å jobbe for forsikringsselskap. Søk poliklinikker. Dette vet du sikkert. Men ville bare nevne det.

Du har sikkert mange bekymringer og mye å tenke på. Men prøv å puste med magen og planlegg fremover. Det kommer til å ordne seg. 

Masse lykke til med det økonomiske. Jeg kan ikke noe om NAV-systemet der. Sjekk om der er hjelpegrupper som kan bistå med mat og klær.  Håper det ordner seg og at du har foreldre som kan hjelpe deg litt. 

Skrevet
2 timer siden, Sensi skrev:

Du kan høre med arbeidsgiver om tilrettelegging. Iallfall for en periode fremover. Evt be om permisjon fra kvelds og nattevakter og ta på deg ledige dagvakter.

Regner med du har ulønnet permisjon fordi baby er liten. Men ville fått baby inn i barnehagen så snart det er mulig og begynt å jobbe. 

Begynn å tenke på videreutdanning som gjør det mulig med dagstilling.  Vurder å jobbe for forsikringsselskap. Søk poliklinikker. Dette vet du sikkert. Men ville bare nevne det.

Du har sikkert mange bekymringer og mye å tenke på. Men prøv å puste med magen og planlegg fremover. Det kommer til å ordne seg. 

Masse lykke til med det økonomiske. Jeg kan ikke noe om NAV-systemet der. Sjekk om der er hjelpegrupper som kan bistå med mat og klær.  Håper det ordner seg og at du har foreldre som kan hjelpe deg litt. 

Takk for svar! Ja jeg har fått permisjon fra kveld- og nattevakter, men det finns lite ledige dagvakter her.. Sjefen min var også klar på at jeg fikk ikke det over veldig lang tid 🤷🏽‍♀️ En så liten stilling uten UB tillegg utgjør også ganske minimalt i mnd 🙄

Skrevet

Man kan ha rett til overgangsstønad hvis man tjener mindre enn 549000 i året. 

Anonymkode: af990...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...