AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Vi har gått fra hverandre. For at han skal kunne melde flytting må vi jo på pliktig mekling, noe vi ikke har fått time til før om en mnd. Kan jeg søke overføring av fedrekvote og overgangsstønad før det? Han har kuttet helt kontakten og jeg er i ulønnet permisjon, så jeg sliter veldig økonomisk akkurat nå... Må jeg vente til han faktisk har meldt flytting først? Anonymkode: 541fa...145
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Du kan søke nå, men blir helt sikkert bedt om å ettersende dokumenter på mekling og at du bor alene. Anonymkode: 19892...cb1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har gått fra hverandre. For at han skal kunne melde flytting må vi jo på pliktig mekling, noe vi ikke har fått time til før om en mnd. Kan jeg søke overføring av fedrekvote og overgangsstønad før det? Han har kuttet helt kontakten og jeg er i ulønnet permisjon, så jeg sliter veldig økonomisk akkurat nå... Må jeg vente til han faktisk har meldt flytting først? Anonymkode: 541fa...145 Han kan melde flytting uavhengig av fvk. Få han til å melde flytting, men det er meklingspapirene fra fvk som teller. Men også bekreftelse på flytting. Anonymkode: 66f0c...a08
Brunello Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har gått fra hverandre. For at han skal kunne melde flytting må vi jo på pliktig mekling, noe vi ikke har fått time til før om en mnd. Kan jeg søke overføring av fedrekvote og overgangsstønad før det? Han har kuttet helt kontakten og jeg er i ulønnet permisjon, så jeg sliter veldig økonomisk akkurat nå... Må jeg vente til han faktisk har meldt flytting først? Anonymkode: 541fa...145 Hvorfor skal du søke overgangsstønad når du har jobb du er i permisjon fra? Overgangsstønad er vel for de som må gjøre noe med livet for å få jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 Folkeregistrert adresse har ikke noe å si, det er de såkalte faktiske forholdene som betyr noe. MEN! Du må ha meklingsattest for å få stødnadene som enslig forsørger. Men han må ikke vente med å endre adresse, det er noe han faktisk SKAL gjøre innen 7 dager etter flytting. Du kan sende inn søknad til nav, legg da ved timeinnkallingen fra familievernkontoret som du skal ha fått. Det er meget mulig at du får avslag, men du kan prøve. Anonymkode: 0dde3...d00 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Hvorfor skal du søke overgangsstønad når du har jobb du er i permisjon fra? Overgangsstønad er vel for de som må gjøre noe med livet for å få jobb. Overgangsstødnad kan man få selv om man er i jobb, men den blir da avkortet alt etter inntekten. Svar heller saklig i stedet for å komme med eder og galle. Anonymkode: 0dde3...d00 6
Brunello Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overgangsstødnad kan man få selv om man er i jobb, men den blir da avkortet alt etter inntekten. Svar heller saklig i stedet for å komme med eder og galle. Anonymkode: 0dde3...d00 Det er vel ikke eder og galle å forvente at folk forsørger seg selv med egen inntekt? Hvorfor i all verden skal andre betale for at folk flytter fra hverandre? Det er mange sosialytelser som er godt begrunnet. Overgangsstønaden er ikke en av de, men en ytelse som har overlevd fra den gang kvinner ikke jobbet og stod på bar bakke dersom de ble skilt. 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan melde flytting uavhengig av fvk. Få han til å melde flytting, men det er meklingspapirene fra fvk som teller. Men også bekreftelse på flytting. Anonymkode: 66f0c...a08 Hvordan da? Da han prøvde fikk han beskjed om at han måtte legge ved dokumentasjon på samlivsbruddet, blant annet attest? 39 minutter siden, Brunello skrev: Hvorfor skal du søke overgangsstønad når du har jobb du er i permisjon fra? Overgangsstønad er vel for de som må gjøre noe med livet for å få jobb. Jeg er sykepleier i 100% tredelt turnus, så hva jeg skal gjøre med jobb aner jeg ikke. Må vel omskolere meg fullstendig. Kan ikke begynne i jobben jeg har permisjon fra alle fall. 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folkeregistrert adresse har ikke noe å si, det er de såkalte faktiske forholdene som betyr noe. MEN! Du må ha meklingsattest for å få stødnadene som enslig forsørger. Men han må ikke vente med å endre adresse, det er noe han faktisk SKAL gjøre innen 7 dager etter flytting. Du kan sende inn søknad til nav, legg da ved timeinnkallingen fra familievernkontoret som du skal ha fått. Det er meget mulig at du får avslag, men du kan prøve. Anonymkode: 0dde3...d00 Men man må legge ved dokumentasjon på oppløst samliv? Hvordan løser man det da liksom? takk for tips Anonymkode: 541fa...145
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overgangsstødnad kan man få selv om man er i jobb, men den blir da avkortet alt etter inntekten. Svar heller saklig i stedet for å komme med eder og galle. Anonymkode: 0dde3...d00 Hvis hun har en fulltidsjobb så er det ikke sikkert at OS blir innvilget i det hele tatt. Hun har selv valgt å få ulønnet permisjon, typisk kvinnefelle. Anonymkode: d98b8...b67 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykepleier i 100% tredelt turnus, så hva jeg skal gjøre med jobb aner jeg ikke. Må vel omskolere meg fullstendig. Kan ikke begynne i jobben jeg har permisjon fra alle fall. Anonymkode: 541fa...145 Det finnes da andre sykepleier-jobber som er mer familievennlige. Venninna mi utdannet seg til sykepleier, da hun ble alene med barna, fordi det er sikkert, godt betalt og fleksibelt. Det er alltid mangel på godt helsepersonell, så jobben hennes har tilpasset turnusen til når hun har barna. Anonymkode: 31817...66a 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes da andre sykepleier-jobber som er mer familievennlige. Venninna mi utdannet seg til sykepleier, da hun ble alene med barna, fordi det er sikkert, godt betalt og fleksibelt. Det er alltid mangel på godt helsepersonell, så jobben hennes har tilpasset turnusen til når hun har barna. Anonymkode: 31817...66a Ikke alle har de mulighetene. Det var uansett ikke trådens tema, jeg prøver å finne ut av dette men trenger tid. Her ser det ut til at jeg blir 100% alenemor, å få en turnus tilpasset det er tilnærmet umulig 😛 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun har en fulltidsjobb så er det ikke sikkert at OS blir innvilget i det hele tatt. Hun har selv valgt å få ulønnet permisjon, typisk kvinnefelle. Anonymkode: d98b8...b67 Jeg har som sagt ikke sjans til å gå tilbake til jobben min. Det må i så fall bli i såpass redusert stilling at jeg ikke har sjans til å få endene til å møtes 😅 Anonymkode: 541fa...145
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan da? Da han prøvde fikk han beskjed om at han måtte legge ved dokumentasjon på samlivsbruddet, blant annet attest? Jeg er sykepleier i 100% tredelt turnus, så hva jeg skal gjøre med jobb aner jeg ikke. Må vel omskolere meg fullstendig. Kan ikke begynne i jobben jeg har permisjon fra alle fall. Men man må legge ved dokumentasjon på oppløst samliv? Hvordan løser man det da liksom? takk for tips Anonymkode: 541fa...145 Om du og eks skriver en bekreftelse på at dere har flyttet fra hverandre og signerer? Anonymkode: d7469...a23
Brunello Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle har de mulighetene. Det var uansett ikke trådens tema, jeg prøver å finne ut av dette men trenger tid. Her ser det ut til at jeg blir 100% alenemor, å få en turnus tilpasset det er tilnærmet umulig 😛 Jeg har som sagt ikke sjans til å gå tilbake til jobben min. Det må i så fall bli i såpass redusert stilling at jeg ikke har sjans til å få endene til å møtes 😅 Anonymkode: 541fa...145 Da må du finne en jobb som ikke er sykepleier. Det er ikke samfunnets ansvar at du ikke vil jobbe som det du har utdannet deg som. Barnets far skal betale bidrag, og burde også hatt barnet slik at du kunne ha jobbet turnus. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 2 timer siden, Brunello skrev: Da må du finne en jobb som ikke er sykepleier. Det er ikke samfunnets ansvar at du ikke vil jobbe som det du har utdannet deg som. Barnets far skal betale bidrag, og burde også hatt barnet slik at du kunne ha jobbet turnus. Men i alle dager da. Hold deg til tema? Barnefar kommer ikke til å ha barnet og kommer ikke til å betale nevneverdig i bidrag. Selvsagt VIL jeg jobbe som det jeg har utdannet meg til, jeg ELSKER å være sykepleier - men skal 1-åringen være alene hjemme da på helg, kveld og natt? Nevn også jobber som ikke innebærer turnus/skift som man lett får som uutdannet? Hva du mener samfunnet skal betale for og ikke er revnende likegyldig, jeg har heldigvis rett på overgangsstønad slik at jeg og barnet slipper å bo på gata mens jeg finner ut av dette her. Anonymkode: 541fa...145 7
Brunello Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 Vaskejobber, butikk, enkle kontorjobber. Det finnes en del jobber. Hovedpoenget er at det som det klare utgangspunkt er den enkeltes ansvar å forsørge seg selv. Hvorfor skal samfunnet betale for at barnets far ikke gidder å bidra?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 22 minutter siden, Brunello skrev: Vaskejobber, butikk, enkle kontorjobber. Det finnes en del jobber. Hovedpoenget er at det som det klare utgangspunkt er den enkeltes ansvar å forsørge seg selv. Hvorfor skal samfunnet betale for at barnets far ikke gidder å bidra? De fleste vaskejobber krever også fagbrev, butikk har turnus osv. Hvorfor skal barnet lide for at barnets far ikke gidder å bidra? For det er barnet det til syven og sist går ut over. Men ingenting av dette var trådens tema, reglene og navsystemet er som det er - at du er uenig spiller ingen rolle. Dette er ferdig diskutert. Det er faktisk ikke drømmesituasjonen for meg heller, å bli alenemor og være avhengig av nav. Er ikke akkurat det jeg har drømt om hele livet. Anonymkode: 541fa...145 5
Brunello Skrevet 2. september 2020 #18 Skrevet 2. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste vaskejobber krever også fagbrev, butikk har turnus osv. Hvorfor skal barnet lide for at barnets far ikke gidder å bidra? For det er barnet det til syven og sist går ut over. Men ingenting av dette var trådens tema, reglene og navsystemet er som det er - at du er uenig spiller ingen rolle. Dette er ferdig diskutert. Det er faktisk ikke drømmesituasjonen for meg heller, å bli alenemor og være avhengig av nav. Er ikke akkurat det jeg har drømt om hele livet. Anonymkode: 541fa...145 Fordi fet er foreldrenes oppgave å ta vare på barna sine. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, Brunello skrev: Fordi fet er foreldrenes oppgave å ta vare på barna sine. Ja og den ene gjør det ikke, nå prøver den andre (jeg) og kompensere - men jeg trenger litt tid på å legge om hele livet mitt. Heldigvis har vi ordninger for å hjelpe meg med det. Anonymkode: 541fa...145 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #20 Skrevet 2. september 2020 Bare overse brunello her, hva hen mener har ingenting å si. Du har rett til overgangsstønad mens du finner ut av ting, og også å overta fars permisjon. Er dere gift siden han ikke får meldt flytting uten å bekrefte samlivsbrudd? Isåfall må dere søke separasjon Anonymkode: 85818...8a1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå