Gå til innhold

"Obesity" Post mortem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så denne dokumentaren på vg+ nylig. Obuksjon av en overvektig kvinne. Virkelig interessant, men ikke for sarte sjeler. Her får vi et tydelig innblikk i hva overvekt gjør med kroppens indre organer, det var et sjokk å se det! (Lager ikke denne tråden for å snakke nedsettende om overvektige, det handler ikke om det). Kroppen som ble obdusert var ikke av de aller største heller (165 cm og 108 kg), men her var dødsårsaken hovedsaklig hjertesvikt. Underveis i obduksjonen ble det oppdaget flere dødelige sykdommer, alt pga for mye lagret fett i mageregionen. Jeg er overveldet og sjokkert av det jeg nylig så. Vil anbefale alle som tør, kan og vil til å se dokumentaren. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en link til denne dokumentaren?

Skrevet

Jepp. HI skriver at det er vg+. Dvs betalingsmur. 

• Liker 3
Skrevet

Den ligger på youtube.

Jeg synes de har "valgt" et lit dårlig objekt for denne dokumentaren,med tanke på at ståa innvendig i denne dama er langt verre enn forventet for noen med hennes vekt. Men veldig flinke og behagelige patologer som ledet denne obduksjonen!

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Marihønepøne skrev:

Den ligger på youtube.

Jeg synes de har "valgt" et lit dårlig objekt for denne dokumentaren,med tanke på at ståa innvendig i denne dama er langt verre enn forventet for noen med hennes vekt. Men veldig flinke og behagelige patologer som ledet denne obduksjonen!

De forklarer jo i starten at kroppen er uheldig med fordelingen av fett og at slike skader ikke vil være like tydelig på en kvinne med fettlager på hofter og rumpe. Her blir det skadelige magefettet tatt for seg. Det at obdusentene selv blir overrasket over skadene viser bare en realitet: At tilstanden innvendig kan være mye verre enn man tror. Er ikke enig i at det var et dårlig objekt, heller tvert om.

Skrevet
5 timer siden, Honey Dew skrev:

Det gikk desverre ikke. Betalingsmur.

Går an å betale for en uke og så avslutte abonnementet. Absolutt verdt å se.

Skrevet

Man kan se den her. Skumle greier. Og som en av kommentarene nevner, litt ironisk at legen som snakker om alle farene med sykelig overvekt er selv i fedme-kategorien. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, XaoS skrev:

Man kan se den her. Skumle greier. Og som en av kommentarene nevner, litt ironisk at legen som snakker om alle farene med sykelig overvekt er selv i fedme-kategorien. 

Fint. Ja, la merke til det, men tenkte at han nok er veldig klar over det selv. De forklarer også på en veldig objektiv måte.

Skrevet

Veldig fascinerende! Jeg tror ikke jeg er skapt som andre mennesker jeg, altså, som finner dette interessant mer enn ekkelt...

Anonymkode: 98941...bbd

• Liker 1
Skrevet

Det er jeg veldig enig i ab...bbd. Jeg har sett halvparten og skal fortsette å se i helga.
Ingenting ekkelt med det jeg ser der, bare informasjon om den virkelige virkeligheten og veldig interessant! :jepp: 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/2/2020 at 7:46 PM, Villja said:

Fint. Ja, la merke til det, men tenkte at han nok er veldig klar over det selv. De forklarer også på en veldig objektiv måte.

«Nok» er klar over det? Folk med overvekt VET det.

Kanskje nettopp derfor han var med. Hadde kanskje vært provoserende med to lange tynne bengler som sto over en stakkars død overvektig. 

Endret av Muskath
  • Liker 3
Skrevet

Den var veldig bra. Så den nå. Sjokkerende å se fettet på ekte. 

Skrevet
2 timer siden, Muskath skrev:

«Nok» er klar over det? Folk med overvekt VET det.

Kanskje nettopp derfor han var med. Hadde kanskje vært provoserende med to lange tynne bengler som sto over en stakkars død overvektig. 

De var uansett profesjonelle, som ikke på noen måte stod og hoverte over en død kropp. Hadde ikke spilt noen rolle hvordan patologene så ut.

Skrevet

Jeg ser dokumentaren nå. Jeg er 163 cm og rett over 100 kg. Så jeg har en del på magen. Jeg har pr i dag "kun" litt plager med korsryggen, men jeg vet at helseplagene kan bli mye verre hvis vekten ikke går ned. Derfor så har jeg bestilt time hos legen for å bli henvist til overvektsklinikken i byen for å få starthjelp til å gå ned i vekt. Å være så overvektig som jeg er, er ikke å anbefale.

Anonymkode: cc5fd...936

Skrevet

Nå fikk jeg dårlig samvittighet her...Nettopp spist en pose chips og en hel rømme med holidaymix dip. 😳 selv om jeg er 163 cm og 58 kg legger alt seg på/rundt magen. Kanskje dette kan hjelpe å kutte drittmat HELT? Må se denne nå. 

Anonymkode: cc8b2...f37

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg dårlig samvittighet her...Nettopp spist en pose chips og en hel rømme med holidaymix dip. 😳 selv om jeg er 163 cm og 58 kg legger alt seg på/rundt magen. Kanskje dette kan hjelpe å kutte drittmat HELT? Må se denne nå. 

Anonymkode: cc8b2...f37

Jeg får ikke lyst på noe usunt etter å ha sett dokumentaren ihvertfall. Får også mye sympati med kroppen som ligger der, hun kunne levd mye lenger hadde det ikke vært for feil mat. De siste årene av hennes liv må ha vært preget av utslitthet og sykdom. 

Skrevet
På 2.9.2020 den 17.49, Villja skrev:

De forklarer jo i starten at kroppen er uheldig med fordelingen av fett og at slike skader ikke vil være like tydelig på en kvinne med fettlager på hofter og rumpe. Her blir det skadelige magefettet tatt for seg. Det at obdusentene selv blir overrasket over skadene viser bare en realitet: At tilstanden innvendig kan være mye verre enn man tror. Er ikke enig i at det var et dårlig objekt, heller tvert om.

Det er også vanlig å lagre fett på magen etter overgangsalder.  Hun er 50-60 kg overvektig.  Det er klart kroppen vil bære preg av det.  Klarte ikke å se så  mye, når hun begynte å klippe ribbeina, slo jeg av.

Anonymkode: 22c05...058

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...