AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #1 Skrevet 2. september 2020 Ja? Er du empat eller kjenner noen som er det? Anonymkode: 6768e...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #2 Skrevet 2. september 2020 Jeg tror ikke folk kan føle andres humør uten å selv være klar over det. Anonymkode: a1467...d35
Cinnamondiva Skrevet 2. september 2020 #3 Skrevet 2. september 2020 Jo jeg, jeg er høysensitiv(empat),
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Jeg var det, men det var tillært. Jeg måtte ha følere ute, og analysere de rundt meg, for overlevelse. Etter jeg havnet i tryggere miljø, og livet har gått videre, er dette helt borte. Får det ikke til om jeg prøver. Sikkert fordi jeg var så dritt lei av det og begynte å gi faen. Jeg har møtt folk som har vært sånn hele sitt liv, og det virker slitsomt. Anonymkode: e8612...a84 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #5 Skrevet 2. september 2020 1 minutt siden, Cinnamondiva skrev: Jo jeg, jeg er høysensitiv(empat), Jeg også, men jeg føler ikke andres indre liv for det. Anonymkode: a1467...d35
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 Ja. Eller, jeg er svært empatisk til tider. Empati var noe som kom i starten av tyveårene. Den ble ikke utviklet sent pga. omsorgssvikt. Om man vokser opp med en mor uten empati, kan det ta tid før man utvikler den selv, og noen utvikler den aldri. Anonymkode: 5bafb...c2f
Cinnamondiva Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg også, men jeg føler ikke andres indre liv for det. Anonymkode: a1467...d35 Nei, da må man gå enda dypere inn på de. Gjerne kjenne de først. Men kan fort bli påvirket av andres sinnstemninger eller kjenne sinnstemninger i et rom. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Eller, jeg er svært empatisk til tider. Empati var noe som kom i starten av tyveårene. Den ble ikke utviklet sent pga. omsorgssvikt. Om man vokser opp med en mor uten empati, kan det ta tid før man utvikler den selv, og noen utvikler den aldri. Anonymkode: 5bafb...c2f Den ble utviklet sent* pga. omsorgssvikt. Litt rask på potene i natt. Anonymkode: 5bafb...c2f
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Jeg var. Så ble jeg alvorlig syk og hadde mer enn nok med å sitte oppreist, svelge mitt eget spytt og å prøve å forstå de enkleste setninger. Man blir temmelig selvfokusert av det og ser ikke lenger enn sin egen nese, nesten bokstavelig talt. Etter noen år ble jeg mye friskere, men ikke frisk. Og empatsiden av meg er ikke kommet tilbake. Man må ha overskudd i en eller annen grad for å ta inn andre mennesker, og det har jeg ikke lenger. Jeg antar det er derfor jeg ikke lenger fungerer på samme måte. Anonymkode: 2feb8...abc
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 17 minutter siden, Cinnamondiva skrev: Jo jeg, jeg er høysensitiv(empat), Høysensitiv og empat er vel ikke helt det samme? Anonymkode: 6768e...0a9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 Morsomt med alle disse som tror de har evner😂 Anonymkode: 0dfdc...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Jeg tror jeg er det. Ikke at jeg har "evner" eller noe, men jeg føler alltid med når jeg møter noen som har det litt vondt, gråter eller er lei seg. Anonymkode: f1778...4b7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Morsomt med alle disse som tror de har evner😂 Anonymkode: 0dfdc...2d8 Å være empat er ikke å ha ’’evner’’. Anonymkode: 6768e...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 På 2.9.2020 den 9.03, AnonymBruker skrev: Morsomt med alle disse som tror de har evner😂 Anonymkode: 0dfdc...2d8 Å være empat handler ikke om evner. Det handler om at man tar inn sinnsstemninger fra andre. Alle sender ut energi/signaler hele tiden, det er bare fakta, og da er det jo den mest naturlige tingen i hele verden at også noen er sensitive nok til å plukke de opp. Du har vel noengang opplevd å merke at venninnen din er i et annet humør enn hun pleier, uten at du klarer å sette fingeren på det? Det er pga signalene og energien hun sender ut. Som det, men at man også tar inn dette fra mennesker man ikke kjenner, kort fortalt. Hvordan forklarer du at en blind dame kan oppdage at en annen person har smerter, uten at de sier det? Anonymkode: caa8a...886 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være empat handler ikke om evner. Det handler om at man tar inn sinnsstemninger fra andre. Alle sender ut energi/signaler hele tiden, det er bare fakta, og da er det jo den mest naturlige tingen i hele verden at også noen er sensitive nok til å plukke de opp. Du har vel noengang opplevd å merke at venninnen din er i et annet humør enn hun pleier, uten at du klarer å sette fingeren på det? Det er pga signalene og energien hun sender ut. Som det, men at man også tar inn dette fra mennesker man ikke kjenner, kort fortalt. Hvordan forklarer du at en blind dame kan oppdage at en annen person har smerter, uten at de sier det? Anonymkode: caa8a...886 Dette må da kalles evner😂. Man "tar inn" det ene og det andre. Sikkert et helvetes sanseapparat😁. Svære greier dette. Anonymkode: 0dfdc...2d8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 Jeg tenkte at empat er at man er veldig empatisk og ofte føler med folk. Er det riktig? Anonymkode: f1778...4b7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #17 Skrevet 3. september 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må da kalles evner😂. Man "tar inn" det ene og det andre. Sikkert et helvetes sanseapparat😁. Svære greier dette. Anonymkode: 0dfdc...2d8 Kall det hva du vil, men syn, hørsel og berøring er også en «evne» hvor man «tar inn» signaler. Det samme er det med følelser. Må være utrolig kjedelig å være så svart-hvit og skeptisk😂 Anonymkode: caa8a...886
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte at empat er at man er veldig empatisk og ofte føler med folk. Er det riktig? Anonymkode: f1778...4b7 Nei, det er to forskjellige ting. Dessuten er det sympatisk du tenker på, det er å føle med folk/synes synd på. Hvis du er empatisk har du evnen til å sette deg inn i en annen person sin situasjon og se den fra hens side. Man kan altså være empatisk uten å være sympatisk. Så, er man empatisk setter man seg inn i noens situasjon. Er man empat opplever man følelsene deres. Anonymkode: caa8a...886
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #19 Skrevet 3. september 2020 Empati kan man få om man kjenner seg igjen i den følelsen, man har opplevd det samme eller noe lignende. Man kan da være bedre på å hjelpe og vite hva som skal til for å få det bedre. Sympati er når man opplever at andre har det vondt, men ikke selv har opplevd å være i denne situasjonen selv. Men man bryr seg og fotstår at det er vanskelig for dem. (F.eks fattighet og sult i andre land) De som gar opplevd mye vonde følelser i livet sitt og klart å kommet seg opp igjen som en sterkere person, dem er veldig gode til å gi støtte og hjelpe andre. De kan få din dårlige dag til å bli lykkedag. Men dette er hvis personen har klart å bearbeide sin fortid og kommet seg opp igjen. Hvis de ikke har klart dette, så vil de kansje oppfattes som en empatiløs person. Men dette er bare en beskyttelse, en vegg som sperrer for dem, slik at de slipper å føle på det igjen. Denne veggen er det psykologen som skal hjelpe å fjerne. De skal bryte ned den veggen, la pasienten få gjenoppleve det vonde og derfra løse dette, slik at man kan bygge opp en styrke og trygghet med seg selv og sine følelser. Da vil dem bli sterke og veldig empatiske fantastiske mennesker. Desverre finnes det personer som er blitt narsisist, og det krever ekstremt mye for å behandle. Vet ikke om de kan bli frisk noen gsng heller. Personlighetsforstyrrelse er vel en skade som ikke kan reparere, men kanske dempe? Vet ikke så mye om akkurat det. Anonymkode: 70ad2...d21
Gjest TheCatLady Skrevet 3. september 2020 #20 Skrevet 3. september 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte at empat er at man er veldig empatisk og ofte føler med folk. Er det riktig? Anonymkode: f1778...4b7 Det trodde jeg også at det var. Noe jeg tenker at det ikke er eller har noen tatt betydningen litt for langt kanskje. Jeg var nok mye mer empatisk tidligere, men har vært nødt til å beskytte meg litt. Man blir utslitt av å føle med andre hele tiden. Men jeg skjønner lett hvordan andre har det og setter meg lett inn i andres sinnsstemning. Det er ikke mer høytsvevende enn at man prater sammen og observerer folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå