Gå til innhold

Trenger tips til jobbklær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne i en ny jobb og er veldig usikker på hvordan jeg skal kle meg.

Samtlige av mine kommende kollegaer er menn, så jeg blir eneste kvinne i bedriften. De går i skjorte på jobb hver dag. Har altså ingen kvinner å sammenligne med. 

Jeg har en sporty stil på privaten som overhodet ikke passer seg i min nye jobb. 

Hva skal jeg gå med? Hva kan jeg kjøpe inn som ikke koster skjorta men som passer inn i en profesjonell/anstendig setting?

Trenger tips til alt fra sko til klær! Helst noe som ikke sprenger budsjettet og helst noe som er noenlunde komfortabelt, spesielt skoene. 

Har tidligere hatt en jobb hvor sporty stil var obligatorisk, så jeg eier pent lite klær utenfor den kategorien... 

På forhånd takk for svar! 

Hilsen en som virkelig er på vei inn i ukjent territorie... 

Anonymkode: 60363...a4a

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De går i skjorte på jobb hver dag.

Hva mer enn skjorte kler de seg i? Olabukser, dressbukser, chinos? Pensko, joggesko? Dressjakke, finstrikket genser, hettejakke? 

Hvis du ikke har fått beskjed om noen spesiell kleskode er det nok ikke det heller. Men kle deg ett hakk finere enn mennene, i hvertfall sånn i starten og så kan du heller endre det etterhvert som du blir bedre kjent med bedriften.

Anonymkode: 547a9...312

• Liker 6
Skrevet

Bukse i samme stil som mennene, og en skjorte fungerer fint. Ta en dressjakke over hvis du føler det blir for casual. Hvis de går i mørke jeans ville jeg gått ut fra at jeg kan gjøre det samme. Jeg liker buksene til Banana Republic (zalando), men de er veldig korte i beina. 

Anonymkode: a17a5...1b2

• Liker 1
Gjest Sugar Plum Fairy
Skrevet

Går mennene i skjorte og jeans, eller skjorte og dressbukse?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mer enn skjorte kler de seg i? Olabukser, dressbukser, chinos? Pensko, joggesko? Dressjakke, finstrikket genser, hettejakke? 

Hvis du ikke har fått beskjed om noen spesiell kleskode er det nok ikke det heller. Men kle deg ett hakk finere enn mennene, i hvertfall sånn i starten og så kan du heller endre det etterhvert som du blir bedre kjent med bedriften.

Anonymkode: 547a9...312

Ikke jeans, men heller ikke dressbukse. Ser ut til at det er chinos det går mest i hos dem. Av sko går de stort sett i svarte eller mørke skinnsko. 

Men hva er sammenlignbart med dette for meg som er kvinne? 

Jeg trenger en idiotforklaring for dette er så langt fra min normale stil som man kan komme 😅

Skrevet

HM har en "kontor" serie, altså skjorter, dressbukser osv som ikke vil sprenge budsjettet ditt. Sko kan være den kvinnelige versjon av herre dress sko, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvordan de ser ut.  Men de passer til det meste.  Skjorte, jeans, fint belte og marineblå dressjakke er for meg en uslåelig kombo.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal kle seg penere enn sjefen.  Hvis sjefen bruker tennissko så er det lov som ansatt også. Med mindre du har en frontstilling som krever at du er ansiktet ut for bedriften. 
jeg hadde gått for Business casual stil. Kanskje vurdert en mer avslappet dressjakke, eller ingen i det hele tatt. Chinos, kostymebukse og en fin skjorte eller bluse. Skjørt til kne eller lenger.  

16F1E4DF-1DA6-4028-9B19-DB962576997B.jpeg

F89AEB78-1DA5-4E2D-8BFE-B854F9956FFA.jpeg

B2A97EA4-12BA-4B37-912E-56192956E0CA.jpeg

918CC0CF-ED57-4640-9E59-8991A930C74A.jpeg

7DBCFB8A-3A55-46B3-AF1B-96641E1EA702.jpeg

0F7F171F-3907-4AC4-8649-FD2C2A17EFEE.jpeg

Anonymkode: e8050...ffb

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at man ikke skal kle seg penere enn sjefen.  Hvis sjefen bruker tennissko så er det lov som ansatt også. Med mindre du har en frontstilling som krever at du er ansiktet ut for bedriften. 
jeg hadde gått for Business casual stil. Kanskje vurdert en mer avslappet dressjakke, eller ingen i det hele tatt. Chinos, kostymebukse og en fin skjorte eller bluse. Skjørt til kne eller lenger.  

16F1E4DF-1DA6-4028-9B19-DB962576997B.jpeg

F89AEB78-1DA5-4E2D-8BFE-B854F9956FFA.jpeg

B2A97EA4-12BA-4B37-912E-56192956E0CA.jpeg

918CC0CF-ED57-4640-9E59-8991A930C74A.jpeg

7DBCFB8A-3A55-46B3-AF1B-96641E1EA702.jpeg

0F7F171F-3907-4AC4-8649-FD2C2A17EFEE.jpeg

Anonymkode: e8050...ffb

Takk for fine tips og råd! 

Jeg ser de fleste modellene har høye hæler. Hvilke sko kan jeg gå med som helst ikke er høye? Som sagt er jeg vant til en sporty stil og hæler av denne typen vil ikke se bra ut på meg rett og slett fordi jeg vil se ut som Bambi på isen 😅

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for fine tips og råd! 

Jeg ser de fleste modellene har høye hæler. Hvilke sko kan jeg gå med som helst ikke er høye? Som sagt er jeg vant til en sporty stil og hæler av denne typen vil ikke se bra ut på meg rett og slett fordi jeg vil se ut som Bambi på isen 😅

Kjøp dress-sko for kvinner, pene støvletter eller kanskje til og med pene ballerinasko. Jeg pleier å bytte sko når jeg kommer på jobb. 

Anonymkode: d138e...f19

• Liker 1
Gjest Sugar Plum Fairy
Skrevet

Jeg pleier å finne stiltips ved å søke på «business casual» eller «minimalist» på Pinterest. Høye hæler blir for drøyt de fleste steder i Norge, men jeg bruker sorte ankelstøvletter, penny loafers eller ballerinasko. 

Skrevet

Skjorte og blazer
skjorte og pen genser
Bluse

pen sort dressbukse

helt enkel kjole uten noe dill kombinert med genser eller blazer

mørk strømpebukse

Sorte loafers (sko) 

Anonymkode: 5c5a6...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...