AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Eller for å spørre på en annen måte; dersom du som forelder skulle fått den beskjeden av ditt barn - hvordan hadde du ønsket å få den? Jeg er veldig usikker på hvordan familien min kommer til å reagere, ettersom jeg har vært oppdratt som ateist. Har dog blitt oppdratt til å ha respekt for andre religioner, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er mye fordommer ute i samfunnet når det kommer til akkurat islam. Det jeg har tenkt litt på, er at det kanskje ikke er den beste fremgangsmåten å si det brått, men at det heller kan være en idé å forberede de, da især foreldrene mine på det, ved å f.eks snakke mer om islam når jeg treffer de. I utgangspunktet har jeg et ganske konservativt syn om mange aspekter i samfunnet, så akkurat rundt f.eks syn på kvinneroller, abort og lignende tror jeg ikke de hadde blitt sjokkert dersom jeg sa at islam har gode poenger. Hva tenker dere? Hva tror dere er den beste måten å formidle dette på? Anonymkode: f10e9...923 1
Guppy88 Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Fortell det ved å ramse opp de tingene som har ført til at du konverterer. F.eks: jeg har savnet åndelighet i livet mitt, og har derfor lett etter hva som er riktig for meg. Jeg finner styrke og ro i dette. Det gir meg mening med livet å tilhøre noe som er større enn meg selv. Si grunnene du har for det du gjør. Og regn med skepsis og oppfølgingsspørsmål. Gransk svarene selv også. Hvorfor akkurst islam og ikke kristendommen jødedommen, katolisismen, buddhismen, hinduismen? Hilsen ateist. 21
AtheismIsACancer Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere? Hva tror dere er den beste måten å formidle dette på? Sett deg ned med dem og forklar grundig hvorfor du ønsker å konvertere, og bruk tid på å sette deg inn i Koranen slik at du kan svare på eventuelle spørsmål de måtte ha. 7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Sett deg ordentlig ned med foreldrene dine og si at du har noe å fortelle dem. På samme måte som hvis du skulle fortalt at du var homo, født i feil kjønn eller liknende. Ikke gå rundt og "varm dem opp" med hint om dine synspunkter på forhånd. Ta heller synspunktene dine og spørsmålene deres etter at du har fortalt det. La dem også få ttid til å fordøye nyhetene i fred og ro hvis de trenger det, og si at du er der nåe de er klare til å snakke om det. Anonymkode: d8fa3...7c1 5
SoWhat? Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Tror det beste er å si det direkte jeg. Ikke gå rundt grøten som det heter. Men sett dere ned og fortell hvorfor du har valgt det. Har du blitt oppdratt til å ha respekt for religioner, så bør det ikke bli så vanskelig? 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Skrevet 2. september 2020 De har vel møtt kjæresten din. Da er de nok allerede forberedt på at du før eller siden kom til å konvertere. Anonymkode: b01f5...308 8
Repus Asserts Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig. ..... Hvorfor jeg ønsker å konvertere er irrelevant for tråden. Det var ikke det jeg spurte om. Anonymkode: f10e9...923 Regner med du var forberedt på den type kommentarer her inne... Visste de ville komme🤦♀️ Enig med dem som sier at du skal være ærlig med foreldrene dine. Og at du bør være godt forberedt/at du har gjennomtenkte og reflekterte svar/grunner for hvorfor du føler det er riktig for deg å konvertere til islam. Og selvfølgelig,ikke prøv å omvende dem. Om jeg forstod det sånn at dette virkelig var noe mitt barn trodde på,at han ikke var blitt ekstrem,og fortsatt hadde sine gode verdier i bunn,ville jeg støttet barnet mitt i hans valg. Endret 2. september 2020 av Repus Asserts
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Hadde nok tenkt at jeg hadde feilet som forelder om avkommet i voksen alder begynte å tro på eventyr. Anonymkode: b2b5c...724 9
Boetica Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 Ha slags forhold har du til foreldrene dine? Hvordan kan det ha seg at du har gått gjennom en (forhåpentligvis) lang prosess med åndelig søken, uten at du har snakket med dem, slik at de ikke vet noe om dette? For jeg håper beslutningen din kommer fra deg selv, og ikke er noe en eventuell kjæreste krever. Finner det underlig at denne type beslutninger skal være nødvendig å slippe som en bombe, dersom dette er gjennomtenkt. 3
youcancallmejune Skrevet 2. september 2020 #10 Skrevet 2. september 2020 Jeg hadde blitt skuffet uansett hvordan det ble lagt fram. Vi har prøvd å oppdra barna til å være fri og uavhengige, og hvis de da frivillig skulle velge et liv med så mange strenge regler og begrensninger ville jeg blitt bekymret for dem i tillegg til skuffet. Det er ikke bare en islam-ting. Jeg ville følt det samme med alle andre religioner som dikterer hvordan man skal tenke, leve, kle seg og te seg. Jeg har også inntrykk av at de som konverterer til islam ofte blir mer ekstreme enn de som er født inn i det. 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Skrevet 2. september 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller for å spørre på en annen måte; dersom du som forelder skulle fått den beskjeden av ditt barn - hvordan hadde du ønsket å få den? Jeg er veldig usikker på hvordan familien min kommer til å reagere, ettersom jeg har vært oppdratt som ateist. Har dog blitt oppdratt til å ha respekt for andre religioner, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er mye fordommer ute i samfunnet når det kommer til akkurat islam. Det jeg har tenkt litt på, er at det kanskje ikke er den beste fremgangsmåten å si det brått, men at det heller kan være en idé å forberede de, da især foreldrene mine på det, ved å f.eks snakke mer om islam når jeg treffer de. I utgangspunktet har jeg et ganske konservativt syn om mange aspekter i samfunnet, så akkurat rundt f.eks syn på kvinneroller, abort og lignende tror jeg ikke de hadde blitt sjokkert dersom jeg sa at islam har gode poenger. Hva tenker dere? Hva tror dere er den beste måten å formidle dette på? Anonymkode: f10e9...923 Gratulerer med å ha valgt islam og beste ønsker for deg og din familie. ❤️ Anonymkode: 136f7...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Skrevet 2. september 2020 Jeg hadde støttet deg uansett, og jobbet hardt for å forstå skikker og plikter slik at vi fortsatt kunne hatt et nært forhold. Du måtte nok vært tålmodig og forklart enkelte ting flere ganger og gitt meg gode ressurser så jeg kunne lest mer, men du hadde vært like mye min datter etter valget slik du var før. Anonymkode: 96924...814 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. september 2020 #13 Skrevet 2. september 2020 Tror det er best å bare si det rett ut, ikke drive med hinting på forhånd. Du får bare ta en samtale en dag det passer og si at du har noe å fortelle dem. Og så får du bare fortelle hvorfor du har valgt dette.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. september 2020 #14 Skrevet 2. september 2020 5 timer siden, youcancallmejune skrev: Jeg hadde blitt skuffet uansett hvordan det ble lagt fram. Vi har prøvd å oppdra barna til å være fri og uavhengige, og hvis de da frivillig skulle velge et liv med så mange strenge regler og begrensninger ville jeg blitt bekymret for dem i tillegg til skuffet. Det er ikke bare en islam-ting. Jeg ville følt det samme med alle andre religioner som dikterer hvordan man skal tenke, leve, kle seg og te seg. Jeg har også inntrykk av at de som konverterer til islam ofte blir mer ekstreme enn de som er født inn i det. Det er noe som heter "mer katolsk enn paven", det lar seg sikkert overføre til islam også. Folk som har konvertert til en religion føler nok oftere at de må bevise at de er dedikerte nok enn folk som er oppvokst i den.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Skrevet 2. september 2020 Som forelder hadde jeg likt det heller dårlig. Men det beste er likevel å bare si det som det er. Anonymkode: cfb10...711 1
bluedot Skrevet 2. september 2020 #16 Skrevet 2. september 2020 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller for å spørre på en annen måte; dersom du som forelder skulle fått den beskjeden av ditt barn - hvordan hadde du ønsket å få den? Jeg er veldig usikker på hvordan familien min kommer til å reagere, ettersom jeg har vært oppdratt som ateist. Har dog blitt oppdratt til å ha respekt for andre religioner, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er mye fordommer ute i samfunnet når det kommer til akkurat islam. Det jeg har tenkt litt på, er at det kanskje ikke er den beste fremgangsmåten å si det brått, men at det heller kan være en idé å forberede de, da især foreldrene mine på det, ved å f.eks snakke mer om islam når jeg treffer de. I utgangspunktet har jeg et ganske konservativt syn om mange aspekter i samfunnet, så akkurat rundt f.eks syn på kvinneroller, abort og lignende tror jeg ikke de hadde blitt sjokkert dersom jeg sa at islam har gode poenger. Hva tenker dere? Hva tror dere er den beste måten å formidle dette på? Anonymkode: f10e9...923 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg må ærlig innrømme at jeg synes at det er veldig rart og samtidig litt fascinerende at folk tar slike valg i voksen alder. Men det er jo ofte personlige grunner som ligger til grunn som andre absolutt ikke trenger å blande seg borti. Du skriver at du har blitt oppdratt til å respektere andre sine livssyn. Det vil jo kanskje være en indikasjon på at dine foreldre er åpne og forståelsesfulle mennesker. Du får bare være så ærlig som mulig og fortelle dem grunnen til at du vil konvertere. Lykke til hva enn du bestemmer deg for. Endret 2. september 2020 av bluedot 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Skrevet 2. september 2020 Gratulerer med å ha funnet den veien som er riktig for deg! Jeg ville sagt det rett ut, men med et forsvarsel i samtalen typ "i det siste har jeg lest mye om islam og føler det appellerer godt med meg". Er selv ateist, men hadde mine har "funnet" religion på egenhånd kunne jeg ikke brydd meg mindre. Så lenge de ikke blir scientologer, da hadde jeg blitt skuffet over oppdragelsen jeg har gitt. Anonymkode: 2face...745 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #18 Skrevet 3. september 2020 Som du ser, så er det utrolig mye fordommer og ignoranse når det kommer til Islam. Islam er i bunn en fredelig og praktisk religion, som ga kvinner frihet og rettigheter. Vestlige kvinner fikk disse frihetene og rettighetene nå på 1900-tallet, mens Islam innførte dem for 1500 år siden. Jeg er selv Ahmadiyya Muslim. Etter å ha fått tilstrekkelig med informasjon/kunnskap om mange religioner og ulike retninger innen Islam så har jeg kommet frem til at dette er den sanne religionen. Men dette er individuelt, alle må gjøre sin egen research og søke etter Gud. Jeg ville ha opplyst og informert dem om hva sann Islam er og deretter informert om konverteringen. https://www.alislam.org/articles/gender-equality-in-islam/ https://www.alislam.org/question/men-women-equal-in-islam/ Anonymkode: d7640...581 1
Edie Skrevet 4. september 2020 #19 Skrevet 4. september 2020 Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og hatefulle utsagn. Edie, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå