AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Del Skrevet 1. september 2020 Forstår at kroppen venner seg til den nye vekten etterhvert. Så om jeg har spist 1700kcal i 8 uker feks, bør jeg redusere til 1650kcal, så 1600, 1550kcal etter dette osv? Men da skjønner jeg ikke helt hvor man skal ende? Man kan jo ikke leve lenge på få kalorier heller. Hvordan henger dette sammen? Anonymkode: a7224...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Del Skrevet 1. september 2020 Nei, kroppen venner seg ikke til den nye vekten. Men en lettere kropp trenger/bruker færre kalorier. Det kan ende med sultedøden, men de aller fleste når ikke engang sin mest ambisiøse målvekt selv om den er sunn, så det er bare en fare hvis man utvikler spiseforstyrrelse, og det er ikke noe man bør bruke som unnskyldning for å ikke gå ned i vekt om man er overvektig. Anonymkode: 16142...33e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Del Skrevet 1. september 2020 Så dette med å stadig må spise mindre kcal etterhver, er helt rett da skjønner jeg? Hvordan kan et vektprogram feks be deg ligge på 1550kcal konstant gjennom 7 måneder da? ts Anonymkode: a7224...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Del Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dette med å stadig må spise mindre kcal etterhver, er helt rett da skjønner jeg? Hvordan kan et vektprogram feks be deg ligge på 1550kcal konstant gjennom 7 måneder da? ts Anonymkode: a7224...559 Nei, det er ikke helt rett. Om du er veldig tung, bruker du ganske mange kalorier bare på å være i live, og enda mer om du er i litt aktivitet, så du kan gå ned ganske fort bare ved å redusere inntaket litt. Etterhvert som du går ned, synker kaloribehovet, og du må da enten redusere inntaket, eller akseptere å gå ned saktere. Men når du nærmer deg målvekt, har du ikke noe valg, du må bare gå saktere ned, for du kan ikke skjære mer ned på inntaket (uten å bli syk). Å ligge på samme inntak hele veien er det enkleste (du slipper å regne ut på nytt), men det blir lettere å gjennomføre, om du justerer underveis. Anonymkode: 16142...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 2. september 2020 #5 Del Skrevet 2. september 2020 Og om du ikke vil ligge på det samme hele veien: jeg har laget min egen plan og regnet ut hvor mye jeg skal justere kcal per 5kg ned. Da vet jeg hele tiden hva jeg har å forholde meg til for å opprettholde samme tempo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #6 Del Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, Tirius skrev: Og om du ikke vil ligge på det samme hele veien: jeg har laget min egen plan og regnet ut hvor mye jeg skal justere kcal per 5kg ned. Da vet jeg hele tiden hva jeg har å forholde meg til for å opprettholde samme tempo. Hvordan har du funnet ut av dette da? Jeg vil gjerne nedjustere hver 5kg. Men slik som nå aner jeg ikke hvor mye det bør være. Har du en tabell eller kalkulator eller noe? Anonymkode: a7224...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 2. september 2020 #7 Del Skrevet 2. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvordan har du funnet ut av dette da? Jeg vil gjerne nedjustere hver 5kg. Men slik som nå aner jeg ikke hvor mye det bør være. Har du en tabell eller kalkulator eller noe? Anonymkode: a7224...559 Bruker en kalkulator, de er jo veldig omtrentlige, men de gir i alle fall en pekepinn på forskjellen på å veie 120 kg og 130 feks, kalorimessig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Del Skrevet 2. september 2020 Du trenger å gå totalt 7000 kcal i underskudd for å ta av en kilo. Da må du regne ut hvor mye du bruker på en dag (aktivitetsarmbånd eller noe sånn?) og så justere ut fra hvor raskt du vil ned. Anbefaler -0,5 kg i uken, som blir et underskudd på 500 kcal pr dag. Anonymkode: c7195...efe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #9 Del Skrevet 2. september 2020 3 minutter siden, Tirius skrev: Bruker en kalkulator, de er jo veldig omtrentlige, men de gir i alle fall en pekepinn på forskjellen på å veie 120 kg og 130 feks, kalorimessig. Kan du linke til den kalkulatoren? Jeg er elendig på å finne ut selv hvor mye jeg forbrenner og regne ut osv.. Anonymkode: a7224...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #10 Del Skrevet 2. september 2020 Fant denne, er det den du bruker? https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg Anonymkode: a7224...559 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #11 Del Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du linke til den kalkulatoren? Jeg er elendig på å finne ut selv hvor mye jeg forbrenner og regne ut osv.. Anonymkode: a7224...559 Du kan bruke appen Lifesum. Der legger du inn nåværende vekt og ønsket vekt, så regnes det ut kaloribehov pr dag. Og du kan velge mellom ulike dietter. Hvis du skal legge inn hva du spiser også, så vær litt obs. Den er ikke alltid riktig. Anonymkode: 023fe...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #12 Del Skrevet 2. september 2020 Gikk ned 35 kg i for noen år siden, og for å holde vekten så må jeg spise rundt 1600-1700 kcal til dagen. Og dette må jeg sannsynligvis leve på resten av livet (+/- nedgang i forbrenning med alder og økt trening). Sånn er det bare. Kjipt, men det er prisen jeg må betale for å ha blitt så overvektig, og for å holde den vekten jeg er komfortabel med Anonymkode: d48ef...dd3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #13 Del Skrevet 2. september 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår at kroppen venner seg til den nye vekten etterhvert. Så om jeg har spist 1700kcal i 8 uker feks, bør jeg redusere til 1650kcal, så 1600, 1550kcal etter dette osv? Men da skjønner jeg ikke helt hvor man skal ende? Man kan jo ikke leve lenge på få kalorier heller. Hvordan henger dette sammen? Anonymkode: a7224...559 Jeg veier 56 kilo og trenger ca. 1550 kalorier hver dag for å holde vekten stabil. Så der ender det for meg. Jeg pleier å trene 4-6 ganger i uken og da får jeg 200-400 kalorier ekstra som jeg spiser. En liten kropp krever lite energi. Anonymkode: 2f60d...550 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 2. september 2020 #14 Del Skrevet 2. september 2020 Du MÅ ikke redusere kaloriene etter hvert, men da må du akseptere at du går saktere ned i vekt etterhvert. Kommer også an på utgangspunktet. Skal du ned 10 kg er det ikke like nødvendig med en justering som hvis du skal ned 50. Men skal du ned 50 kan du begynne lavt med en gang og gå ned MYE først, eller gradvis redusere kaloriene og gå litt saktere ned i starten. Ingen fasit, og folk er veldig forskjellige på hva de foretrekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #15 Del Skrevet 2. september 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veier 56 kilo og trenger ca. 1550 kalorier hver dag for å holde vekten stabil. Så der ender det for meg. Jeg pleier å trene 4-6 ganger i uken og da får jeg 200-400 kalorier ekstra som jeg spiser. En liten kropp krever lite energi. Anonymkode: 2f60d...550 Er du veldig kort? Eller er 1550 hvilestoffskiftet? Jeg veier det samme og er 160 høy og vedlikeholder på 1900. (Trener ikke.) Anonymkode: 16142...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #16 Del Skrevet 2. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du veldig kort? Eller er 1550 hvilestoffskiftet? Jeg veier det samme og er 160 høy og vedlikeholder på 1900. (Trener ikke.) Anonymkode: 16142...33e Nei, hvilestoffskiftet mitt er 1250. Jeg er 165 cm. Hvis jeg ikke trener en dag kan jeg spise 1550. Hvis jeg trener kan jeg vanligvis spise rundt 1800-1900 den dagen. Anonymkode: 2f60d...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #17 Del Skrevet 2. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvilestoffskiftet mitt er 1250. Jeg er 165 cm. Hvis jeg ikke trener en dag kan jeg spise 1550. Hvis jeg trener kan jeg vanligvis spise rundt 1800-1900 den dagen. Anonymkode: 2f60d...550 Så rart. Hvordan registrerer du inntatte kalorier? Anonymkode: 16142...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #18 Del Skrevet 2. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, hvilestoffskiftet mitt er 1250. Jeg er 165 cm. Hvis jeg ikke trener en dag kan jeg spise 1550. Hvis jeg trener kan jeg vanligvis spise rundt 1800-1900 den dagen. Anonymkode: 2f60d...550 Er du 60+ år? I følge kalkulatoren må du være det, om ikke du er sengeliggende eller rullestolbruker? https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Basalforbrenning skal multipliseres med en faktor, avhengig av aktivitetsnivå, og en sengeliggende skal multiplisere med 1,2. Anonymkode: 71444...fa6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #19 Del Skrevet 2. september 2020 La meg prøve å forklare på en veldig enkel måte: Kari er 100 kg. Kroppen til Kari, nå som den er 100 kg, trenger ca. 2000 kalorier hver dag. Dette avhenger også litt av hva slags livsstil hun har (aktiv, stillesittende, sengeliggende, o.l.) så la oss si at hun sitter veldig mye. Hun forbrenner lite ekstra kalorier ved å gå og trene. Så 2000 kalorier trenger Kari for at kroppen hennes skal "gå i null" - hverken gå opp eller ned i vekt. En stor og tung kropp, trenger mer kalorier enn en tynn og lett kropp, bare for å fungere i hverdagen. Men, Kari skal slanke seg. Hun skal nå spise 1600 kalorier om dagen. Det er mye mindre enn det kroppen hennes egentlig trenger, da kroppen hennes faktisk trenger 2000 kalorier for å gå i null. Når hun nå bare spiser 1600 kalorier om dagen, vil Kari sin kropp forbrenne ekstra fett hun har på kroppen sin som energi. For at kroppen hennes skal fungere, må den "spise" 2000 kalorier. Først vil hun forbrenne masse, for den store kroppen hennes trenger masse energi for å fungere. Etter hvert som hun blir slankere, og kroppen hennes mindre, vil den trenge færre kalorier. Da vil ikke kroppen forbrenne så mye ekstra fett på kroppen mer. Da vil vekttapet gå saktere og saktere. Til slutt vil hun nå et punkt (la oss si, 80 kg), der kroppen til Kari sier "nå har jeg akkurat passe. 1600 kalorier er det jeg trenger for å gå i null. Jeg hverken legger på meg eller slanker meg." Sånn kan Kari leve resten av livet hvis hun vil. Hvis Kari vil fortsette å gå ned i vekt, må hun enten: - Spise færre kalorier. Det fungerer på akkurat samme måte som over. Kroppen får ikke nok kalorier, og "spiser" av kroppsfettet sitt. Når hun går ned i vekt og kommer til punktet der kroppen veier lite nok til at kaloriene hun spiser "matcher" forbrenningen, vil hun stoppe opp. - Trene mer, sånn at kroppen forbrenner mer kalorier, så hun slipper å spise mindre mat. Anonymkode: 3d821...d85 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #20 Del Skrevet 3. september 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du 60+ år? I følge kalkulatoren må du være det, om ikke du er sengeliggende eller rullestolbruker? https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Basalforbrenning skal multipliseres med en faktor, avhengig av aktivitetsnivå, og en sengeliggende skal multiplisere med 1,2. Anonymkode: 71444...fa6 Hvilemetabolismen min er 1250. Multipliserer man med aktivitesfaktor de dagene jeg ikke trener forbrenner jeg 1550. For de dagene jeg trener er det 1800-1900 kalorier per dag. Dette er i tråd med Mifflin St Jeor formel og aktivitetsfaktorer: https://www.leighpeele.com/mifflin-st-jeor-calculator Dette stemmer i allefall for meg og er testet ut over mange år hvor jeg har talt kalorier av og på for å holde vekten. Formlene som NHI viser til gir et altfor høyt kalorieforbruk for meg. Anonymkode: 2f60d...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå