Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bytte jobb. Per nå har jeg en avslappende jobb med veldig godt betalt, får ca 35-45 tusen i mnd etter skatt med ett par overtidsvakter, men det er ikke dette jeg har lyst å gjøre resten av livet. Jeg er nyutdannet, og jobben er forsåvidt relevant for videre arbeidsliv. Penger er ikke alt, men klart det hjelper å ha en romslig økonomi. 

Jobben jeg vurderer vil gi 20-25 tusen i mnd etter skatt. Er absolutt ikke drømmejobben, og jeg planlegger "bare" å bli i den ett års tid. Er spennende nok og vil gi gode erfaringer. Denne jobben er mye nærmere drømmejobben, hvor jeg vil tjene ca 25-30 tusen i mnd. 

Har mann, han støtter meg uansett hva jeg velger. Vi ønsker oss to barn etterhvert. Eier leilighet som vi betaler mye ned på i mnd, mer enn nødvendig. Så levestandarden vår forblir den samme, bare at lånet tar lenger tid og ikke like mye sparing til ferier. 

Hadde du byttet?

Anonymkode: 24b2a...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Trivsel er viktigst. 

Anonymkode: 61c36...88b

• Liker 4
Skrevet

Hva slags lavtlønnsyrke er dette?

Anonymkode: 5be19...806

Skrevet

Jeg har faktisk gått ned i lønn ved jobbskifte tidligere (og angret ikke), men det der var en voldsom nedgang! Er du virkelig villig til å halvere lønnen din for en jobb som du selv skriver at ikke er drømmejobben? 

Anonymkode: b9b2b...2c6

• Liker 3
Skrevet

Lønn er ikke viktigst. Det er trivsel...

Anonymkode: fabc9...deb

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv gått ned ca 40.000,- i året ved jobbskifte fordi jeg virkelig ønsket meg ny jobb. Har aldri angret. 
Men tror ikke jeg ville halvert lønnen min, nei. Det hadde jeg nok ikke valgt.
Du må jo se hva som er viktigst for deg og hva denne endringen vil bety på sikt. Er det slik at du ved å gjøre dette skiftet har større muligheter til drømmejobben om kort tid, så er det jo ikke så dumt. Men om du ikke vet om du vil få annen jobb eller høyere lønn på lenge enda, så tror jeg at jeg ville stått i jobben en stund til.

Skrevet

Jeg har også valgt å bytte jobb fra dagtid og 35 000 utbetalt i mnd til tredelt turnus og kun 30 000 utbetalt i mnd. Kjedet meg noe voldsomt i dagjobben. Ingen utviklingsmuligheter eller nye oppgaver. Var som å jobbe på fabrikk. Nå får jeg brukt hele meg og min kompetanse og kjeder meg aldri på jobb. 

Anonymkode: d5407...875

Skrevet

Penger er ikke alt, men jeg ville absolutt ikke byttet om jeg var deg. Det var altfor mye nedgang! Åssen jobb er det du har? 

• Liker 1
Skrevet

Så stor nedgang i lønn når du ikke engang ser for deg å ha den jobben over tid, hadde jeg ikke gjort. 

Hadde heller blitt i jobben, men sett etter ‘drømmejobben’. 

Anonymkode: b2f70...f33

• Liker 2
Skrevet

Jeg er litt i samme sko som deg, har utbetalt 45 etter skatt. Jeg for min del har en veldig stressende jobb og er lei av alt maset og ansvaret. Har lyst på en jobb med mindre ansvar, og at jeg faktisk har fri når jeg har fri. 

Men på en annen side har jeg ikke særlig lyst på mindre lønn... 

Anonymkode: cb95d...bfa

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke byttet, ettersom den nåværende jobb betaler dobbelt(?!) OG er en avslappende jobb. Altså, det ville vært reine galskapen for mitt hode.

Anonymkode: 1eb5d...ee6

• Liker 3
Skrevet

Gjør det som gjør deg lykkelig😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon hvor jeg per dags dato tjener 30-35 000 per mnd i en jobb som jeg er utdannet til. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til å dra på jobb. Det er et slit og mas og jeg gleder meg bare til helg hver uke. Jeg oppdaget derimot ved en tilfeldighet hvor fantastisk det var å jobbe et annet sted og som noe helt annet. Da gledet jeg meg til å dra på jobb hver dag og jeg stortrivdes! Der vet jeg også at jeg kan få jobb, men må da ned til rundt 25-27 000 i mnd. Planen min er derfor å bli i denne jobben 3-5 år og spare opp så mye penger jeg får til for så å leve et enklere, men lykkeligere liv i den andre jobben. Gleder meg til det.

Anonymkode: d9529...f17

Gjest chunkylover53
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å bytte jobb. Per nå har jeg en avslappende jobb med veldig godt betalt, får ca 35-45 tusen i mnd etter skatt med ett par overtidsvakter, men det er ikke dette jeg har lyst å gjøre resten av livet. Jeg er nyutdannet, og jobben er forsåvidt relevant for videre arbeidsliv. Penger er ikke alt, men klart det hjelper å ha en romslig økonomi. 

Jobben jeg vurderer vil gi 20-25 tusen i mnd etter skatt. Er absolutt ikke drømmejobben, og jeg planlegger "bare" å bli i den ett års tid. Er spennende nok og vil gi gode erfaringer. Denne jobben er mye nærmere drømmejobben, hvor jeg vil tjene ca 25-30 tusen i mnd. 

Har mann, han støtter meg uansett hva jeg velger. Vi ønsker oss to barn etterhvert. Eier leilighet som vi betaler mye ned på i mnd, mer enn nødvendig. Så levestandarden vår forblir den samme, bare at lånet tar lenger tid og ikke like mye sparing til ferier. 

Hadde du byttet?

20-25K etter skatt er lavt. Tror ikke du innser hvor lavt det er om du er vant til 35-45K.

Skrevet

TS her:

Takk for svar alle sammen, her kommer litt mer info: 

Om jeg bytter jobb er det for å få samme arbeidsgiver som tilbyr drømmejobben om en liten stund. Jeg vil komme til å gå ned i lønn, men vil da betale mindre på huslånet. Så forbruket vårt blir mye det samme, bare at det tar lenger tid å betale ned lånet. 

Den avslappende jobben er ikke bare avslappende, men jeg liker det når ting skjer og må respondere på en hendelse. Det er rett og slett for kjedelig når "ingenting" annet enn rutinemessige ting skjer. 

Jeg vil selvsagt bytte jobb asap om drømmejobben blir tilgjengelig! Men samtidig er jeg litt beskymret for å virke som ett vinglehue. Har søkt på drømmejobben flere ganger, men alltid blitt forbigått av andre som har jobbet hos arbeidsgiver en stund i mindre relevante stillinger  - mens jeg jobber nå i en relevant stilling med en annen arbeidsgiver.  Det er for å få en fot innafor. 

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Trivsel er viktigst. 

Anonymkode: 61c36...88b

10 hours ago, AnonymBruker said:

Man trives ikke nødvendigvis bedre som fattig. 

TS spør om hun bør bytte jobb av strategiske årsaker, ikke trivselsmessige. I så fall ville jeg nok gjort det samme. Det er bedre å gjøre det nå, enn etter at du har blitt gravid og plutselig er mye mer bundet og avhengig av pengene. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Knirke skrev:

Man trives ikke nødvendigvis bedre som fattig. 

TS spør om hun bør bytte jobb av strategiske årsaker, ikke trivselsmessige. I så fall ville jeg nok gjort det samme. Det er bedre å gjøre det nå, enn etter at du har blitt gravid og plutselig er mye mer bundet og avhengig av pengene. 

Helt uenig. Det er mye bedre å bli gravid og gå ut i permisjon med høyest mulig inntekt.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel øker trivselen i jobber med høyere lønn.

Anonymkode: 0b8bf...4a4

Skrevet

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mann, han støtter meg uansett hva jeg velger.

det er bra. 

ikke alle menn er så forståelsesfulle. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du byttet?

Nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...