Gå til innhold

Perspektiv ang pottetrening

Anbefalte innlegg

Advarsel: Snakk om småbarn, tiss og bæsj.

Når barnet ble 12 månader kjøpte jeg potte. Mest fordi jeg tenkte det ville væra kult å ha den på badet, sånn at hun ser potta over tid. Jeg personlig hadde ikke noe mål med det utover det. Spol frem til 15 måneder. Av og til bæsja hun på potta når jeg hørte litt fis. Jeg satt ho på potta når jeg viste at det uansett kom ein bæsj (hvorfor ikkje tenkte jeg). Hun var kjempestolt over bæsjen, fekk sjå den bli sluppet ned i do. Jeg løfta ho opp for å trykke på knappen (sende vekk bæsjen). Spol fram til 20 måneder, nå vil hun bare bæsje på potte. Hun kommer til meg eller far når hun må bæsje og seie "bæsje bæsj" ho går sjølv entusiastisk inn på badet og stiller seg ved potta, vi tar hjelper ho ta av bleia. Bæsje omtrent ein gang til dagen.

Det jeg lurer på nå er, bør jeg ta med potte i barnehagen? Hun er jo bare 20 måneder. Er ikke det litt tidlig? Vær så snill å ikke skyt meg, vi har bare eit barn og jeg veit at "alle" her på kvinneguiden har barn som er absurd tildig ute med alt. Prøver ikke å væra ei sånn mor! Hun er fremdeles avhengig av bleie for tissing såklart eller for bæsjing når vi er på tur (ute av kjent trygt miljø med tilgang på potte o.l).

Vi har ingen planer om å stresse med dotrening. Har du opplevd noe tilsvarande? Er detta heilt vanlig? Når slutta dine bæsje i bleie? Var dei først tørre med tiss før bæsj? Hvordan gjekk det?

Anonymkode: 9ea7f...eca

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1404855-perspektiv-ang-pottetrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sluttet helt med bleie på dagtid da hun var 21 måneder, hadde ingen uhell heller. Gikk på potte i begynnelsen og så over til de små doene de har i barnehager.

Hva er grunnen til at du ikke vil dotrene henne nå?

Anonymkode: f7dd2...925

• Liker 3

Ville snakket med barnehagen om hva de tenker. Legg det fram slik som du har gjort det her, og hør hvilke muligheter de har for å følge opp og om de ønsker å følge dette opp 😊 Der hvor jeg jobbet tidligere (småbarnsavd.) hadde vi ikke toaletter eller potter som barna kunne gå på, kun stellebord for skift av bleie, så da kunne jeg sett på dette som mer «plag». Der hvor jeg jobber nå har vi do, og da ville jeg definitivt hatt et barn på do i stedet for å skifte bæsjbleie 😊👌🏼

• Liker 2
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine barnehager har hatt potte. Nåværende har en bitteliten do også.. 

Jeg ville absolutt oppmuntret til dette i barnehagen også 

Anonymkode: 78993...0b0

Ja nettopp.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Min sluttet helt med bleie på dagtid da hun var 21 måneder, hadde ingen uhell heller. Gikk på potte i begynnelsen og så over til de små doene de har i barnehager.

Hva er grunnen til at du ikke vil dotrene henne nå?

For å væra heilt ærlig er jeg litt redd for at folk skal tro at vi prøver å ta vekk bleia for tidlig. Fleste i vår krets har barn som bruker bleie til omtrent 3 år eller lenger. Vi er mest opptatt av å følje hun, ikke gjøre hun større enn hun faktisk er. Men samtidig ha respekt for dei signal som kjem. Det er jo og meir bråk i barnehagen, så det er ikke sikkert at hun er klar for potte der. Men det kan jo henda det går heilt fint.

Annonse

4 minutter siden, Shenzi said:

Ville snakket med barnehagen om hva de tenker. Legg det fram slik som du har gjort det her, og hør hvilke muligheter de har for å følge opp og om de ønsker å følge dette opp 😊 Der hvor jeg jobbet tidligere (småbarnsavd.) hadde vi ikke toaletter eller potter som barna kunne gå på, kun stellebord for skift av bleie, så da kunne jeg sett på dette som mer «plag». Der hvor jeg jobber nå har vi do, og da ville jeg definitivt hatt et barn på do i stedet for å skifte bæsjbleie 😊👌🏼

Da gjør vi det :) Barnehagen har ikke potter, men vi har ekstra potte som er helt lik. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mi slutta med bleie 2 måneder før hun ble 2 år. Hun var klar og barnehagen hadde både potte, doring og liten do. Gikk veldig bra😊 

Anonymkode: b4ebc...e46

Så bra :)

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja nettopp.

For å væra heilt ærlig er jeg litt redd for at folk skal tro at vi prøver å ta vekk bleia for tidlig. Fleste i vår krets har barn som bruker bleie til omtrent 3 år eller lenger. Vi er mest opptatt av å følje hun, ikke gjøre hun større enn hun faktisk er. Men samtidig ha respekt for dei signal som kjem. Det er jo og meir bråk i barnehagen, så det er ikke sikkert at hun er klar for potte der. Men det kan jo henda det går heilt fint.

Men å la henne gå med bleie i kanskje et år lenger enn hun trenger for å tekkes andre er jo ganske dårlig gjort mot barnet? I mange andre kulturer er det helt uvanlig at barn over 2 år ikke er ferdig pottetrente/dotrente.

Vi tok forøvrig ikke vekk bleia før hun var tørr, synes ikke noe om uhell. Tok henne på potte veldig ofte i begynnelsen, etterhvert var det ingenting i bleia i løpet av hele dagen, da tok vi den vekk.

• Liker 3
Just now, AnonymBruker said:

Men å la henne gå med bleie i kanskje et år lenger enn hun trenger for å tekkes andre er jo ganske dårlig gjort mot barnet? I mange andre kulturer er det helt uvanlig at barn over 2 år ikke er ferdig pottetrente/dotrente.

Vi tok forøvrig ikke vekk bleia før hun var tørr, synes ikke noe om uhell. Tok henne på potte veldig ofte i begynnelsen, etterhvert var det ingenting i bleia i løpet av hele dagen, da tok vi den vekk.

Ja absoulutt. Det er ikke bra.

Min mor sa forøvring at fleste barn slutta tidlegare rundt 1980 fordi mange hadde tøybleier som ble våte og ekkle. Barn ville ikke ha dei på når dei var våte, trur det er noe sannhet i det. Vist det hun seie stemmer slutta eg og søstera mi 2 år (og noen månader over).
Da snakker vi med barnehagen og tar det i hennes tempo.

• Liker 2

Annonse

Vi begynte tidlig med potte og førstemann hadde minimalt med bæsjebleier fra bhg start (ved ett år) til bleieslutt ved 22 mnd. Barnehagen satt ham på do på eget initiativ og oppfordret til bleieslutt. Nr to er 9 mnd og både bæsjer og tisser på potte. Tisser selvfølgelig i bleien, men så lenge de voksne følger litt med på hennes signaler slipper vi stort se bæsjebleier. Så synes du skal snakke med barnehagen og se om de kan følge opp

Vår begynte selv å si fra om han hun måtte på do rundt 9 mnd. Hadde ikke jobbet noe for det, men merket at hun ble ukomfortabel og ville inn på badet. Der inne holdt hun seg til stellebordet og bæsjet i bleia. Så begynte vi å holde henne over do i stedet, og det var hun fornøyd med, og så kjøpte vi en potte som hun bruker daglig til både tiss og bæsj. Mesteparten av tisset går fortsatt i bleia, men all bæsj går i potta. Barnehagen vår var veldig positivt innstilt til å "rutinepotte" henne som de kalte det da hun begynte der, altså sette henne der ved bleieskift,  og nå som hun er 14 mnd, har gått i barnehagen en måneds tid og kjenner de ansatte har hun begynt å si ifra der også. Peker på at hun vil inn om de er ute og mot doen om de er inne. 

Så jeg tror potting i barnehagen er en kjempesmart 😃 De klarer mer enn vi tror disse små, og det er sikkert ikke første gang for barnehagen heller med bleieslutt før 2 år. 

Anonymkode: 0995f...61e

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...