AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 For noen dager siden møtte jeg ei venninne av meg som jeg ikke har møtt på veldig lenge. Vi var på shopping og tuslet rundt i byen. Noen timer etter at jeg var kommet hjem, sendte hun melding hvor hun skrev at hun har slitt med hoste de to siste dagene (jeg merket ikke noe til det når vi var sammen) og nå mente hun at hun har feber også. Jeg skrev da til henne at hun burde sjekke ut hvorvidt hun bør testes eller ikke. Hun tok ta kontakt med helseapparatet i kommunen vi bor i, og fikk time til testen. I og med at vi var sammen over "lenger" tid tenker jeg jo at hvis hun har viruset så kan det være at jeg har blitt smittet - og på min jobb har vi, naturlig nok, ekstremt strenge regler på når vi ikke skal møte på jobb grunnet mistanke om smitte. Problemet oppstod derimot, for min del, når venninna mi sendte meg melding igjen og skrev at hun hadde avbestilt timen fordi hun mente det var for langt for henne å gå. 40 minutter! Det stod i informasjonen hun fikk i forbindelse med timen at hun ikke måtte benytte seg av kollektivtransport, og hun mener at hvis hun er smittet kan hun ikke gå i 40 minutter for å komme seg til testen. Hva tenker dere? Jeg tenker at hvis hun bruker munnbind, holder avstand og unngår alle former for kollektivtransport så burde hun fint klare gå 40 minutter for å komme seg til testen. Jeg er redd for at hun skal være smittet og at jeg bærer på smitte nå - og jeg tenker da i forbindelse med at jeg kan smitte andre uten å være klar over det selv.. Nå har vi hatt en skikkelig krangel hvor jeg skriver at jeg synes hun bør teste seg for alle andre sin del, men hun står på sitt og mener at det er for lang avstand fra hennes leilighet til helsestasjonen hun fikk beskjed om å møte opp på. Hun sier hun skal ta kontakt med kommunen for å høre om det finnes en teststasjon nærmere hennes bosted.. jeg mener at det er å kaste bort tiden, hun burde bare få tatt testen så fort som mulig. Anonymkode: 7bab2...9e0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Ta og test deg du da? Anonymkode: 3776c...859 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta og test deg du da? Anonymkode: 3776c...859 Jeg har jo ikke symptomer. Vil ikke ta en plass i køen for de som faktisk har symptomer. Uansett så tenker jeg ikke bare på for min del, men for alle hun er i nærkontakt med, så burde hun få tatt testen så fort som mulig i stedet for å klage på litt gåavstand. Anonymkode: 7bab2...9e0
Humle Brumle Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 (endret) Kan ikke du kjøre henne dit? 40 min er langt å gå når man føler seg dårlig. Endret 1. september 2020 av Humle Brumle 16
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Kanskje hun kan få refusjon på en ev taxi. Siden testingen er pålagt av myndighetene. Altså at dette skaper merkostnader for en person.. Anonymkode: 6d5f7...024
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 skjønner godt at hun ikke gidder å gå 40 minutter, det hadde ikke jeg gjort heller. Test deg du da om du er så stresset? Anonymkode: 3bbcc...faf 13
Humle Brumle Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 Hvis du kan kjøre henne kan dere jo også bruke disse rådene: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/rad-for-transport-av-personer-med-mistenkt-eller-bekreftet-covid-19-sykdom-via-pasientreise/ 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 2 minutter siden, Humle Brumle skrev: Kan ikke du kjøre henne dit? 40 min er langt å gå når man føler seg dårlig. Jeg har ikke bil. Anonymkode: 7bab2...9e0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: skjønner godt at hun ikke gidder å gå 40 minutter, det hadde ikke jeg gjort heller. Test deg du da om du er så stresset? Anonymkode: 3bbcc...faf Da er nok bare jeg og venninna mi (og du) forskjellige. Jeg hadde gått 40 minutter hvis jeg trodde jeg hadde korona og måtte tenke på andres beste også, ikke bare for min egen del. Jeg har allerede svart på hvorfor jeg ikke tar testen enda, men om jeg begynner merke noen symptomer skal jeg selvfølgelig ta den. Anonymkode: 7bab2...9e0 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 Jeg tok kollektivt da jeg skulle testes. Med munnbind og avstand såklart. Var altså forkjølelsessymptomer uten annen grunn til å mistenke korona, noe som er noe helt annet enn hvis man skal testes etter kontakt med smittet. Det er ikke ideelt, men de hos poliklinikken var enig. Jeg var ikke i form til å gå 50 min hver vei, ville ikke rukket det heller (fikk time på kort varsel). Anonymkode: 4c864...aa1 3
Humle Brumle Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er nok bare jeg og venninna mi (og du) forskjellige. Jeg hadde gått 40 minutter hvis jeg trodde jeg hadde korona og måtte tenke på andres beste også, ikke bare for min egen del. Jeg har allerede svart på hvorfor jeg ikke tar testen enda, men om jeg begynner merke noen symptomer skal jeg selvfølgelig ta den. Anonymkode: 7bab2...9e0 Ja, men dette må venninna di få bestemme selv. Hun sier jo at hun skal spørre om en test nærmere der hun bor. Forstår at du er bekymret, men du er ikke moren hennes og hun må få bestemme dette selv. Det jeg reagerer mest på var at hun ble med på shopping med hoste da. 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #12 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, Humle Brumle skrev: Ja, men dette må venninna di få bestemme selv. Hun sier jo at hun skal spørre om en test nærmere der hun bor. Forstår at du er bekymret, men du er ikke moren hennes og hun må få bestemme dette selv. Det jeg reagerer mest på var at hun ble med på shopping med hoste da. Det er det her jeg heller ikke skjønner. Jeg la som sagt ikke merke til at hun hostet noe nevneverdig, og jeg vil jo tro at i disse tider så hadde jeg lagt merke til hosting. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke sa ifra til meg om at hun var dårlig, spesielt når det var på hennes initiativ vi møttes. Anonymkode: 7bab2...9e0
Humle Brumle Skrevet 1. september 2020 #13 Skrevet 1. september 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det her jeg heller ikke skjønner. Jeg la som sagt ikke merke til at hun hostet noe nevneverdig, og jeg vil jo tro at i disse tider så hadde jeg lagt merke til hosting. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke sa ifra til meg om at hun var dårlig, spesielt når det var på hennes initiativ vi møttes. Anonymkode: 7bab2...9e0 Rart, kan det ha vært en misforståelse? Jeg er også veldig ømfintlig til hosting i disse tider, så hadde merka det med en gang😂 Endret 1. september 2020 av Humle Brumle
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #14 Skrevet 1. september 2020 Da jeg ringte for å få test sa de at det er valgfritt å testes, jeg måtte uansett holde meg for meg selv, ikke gå ut osv. Før jeg var symptomfri. Om hun tenker det kan være corona, kan hun ikke bare sette seg i isolasjon til hun har vært symptomfri i 3 dager iht coronaretningslinjene? Da unngår hun å smitte andre. Anonymkode: 49f35...73c 1
tussi84 Skrevet 1. september 2020 #15 Skrevet 1. september 2020 De gangene jeg er syk og hoster masse + evt har feber er jeg ikke form til å gå ned til bussen engang (10 min unna). Så ikke snakk om at jeg ville gått 40 min for å teste meg. Det har med formen å gjøre og ikke vilje. Enten hadde jeg krevd drosje rekvisisjon, eller spurt om de kunne komme å teste hjemme. Hadde ikke det gått måtte jeg spurt noen om de kunne kjørt meg. Ei venninne av meg bodde rundt 45 min unna av test sted og skulle testes for corona for en stund siden. Hun fikk faktisk besjed om å ta bussen om hun ikke fant noen til å kjøre henne, men at hun måtte bruke munnbind osv. 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #16 Skrevet 1. september 2020 Det er frivillig å teste. Om du får symptomer vent en dag så test deg. Avtal time først via koronatlf. Husk å reg nr på bil klart. Anonymkode: b447a...c24 1
sminkebord Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 Skjønner at hun ikke gidder å gå så langt om hun føler seg syk! Hun har ikke en sykkel da? Evt mulighet til å låne en? Hun kan uansett ikke tvinges til å testes, så om jeg var deg ville jeg ikke brukt mye energi på det.
tussi84 Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, sminkebord skrev: Skjønner at hun ikke gidder å gå så langt om hun føler seg syk! Hun har ikke en sykkel da? Evt mulighet til å låne en? Hun kan uansett ikke tvinges til å testes, så om jeg var deg ville jeg ikke brukt mye energi på det. Er vel ikke noe bedre å sykle om man er dårlig og hoster mye.. 1
sminkebord Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, tussi84 skrev: Er vel ikke noe bedre å sykle om man er dårlig og hoster mye.. Det kan iallfall være litt mindre anstrengende, og gå litt raskere. Men når det er sagt skjønner jeg om hun ikke orker å sykle heller😅 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #20 Skrevet 1. september 2020 Hun kan testes hjemme,? Anonymkode: c0954...033
Anbefalte innlegg