Gå til innhold

Sovner deres barn alene? Om leggerutiner osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre barn trenger en del støtte for å sovne, noe som er slitsomt, men ok. Jeg klarer ikke la dem gråte seg i søvn, i alle fall ikke før natta, og er livredd for at de skal bli utrygge. 4åringen synger vi til, til han sovner. Tar mellom 10 min til max 30. Egentlig ok, og koselig, men selvsagt litt slitsomt enkelte dager. 1åringen er det litt krise med, jeg ammer i søvn enda, og våkner mye på kveld og natt. Her vet jeg vi må ta en kamp, men jeg vil fortsatt ikke gå fra hn. Er det vanlig at barna sovner etter at en sier godnatt og går ut? Min mor mener nemlig at dette er hårreisende, og sier at jeg må lære dem å sovne selv. Det er jo enkelt å si.. Jeg vil gjerne korte ned leggetida, bruker 1 til 2 timer på begge, og det er slitsomt. Men jeg finner liksom ingen måte å gjøre det på, slik at det føles greit for både meg og barna. De er ikke trygge på at jeg går ut av rommet noen av de. Hva gjør man? Gode råd? 

Anonymkode: 581c9...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn nr 1: mye støtte til søvn første 10 mnd. Så sovnet hun selv og vi kunne bare går ut uten gråt fra 10-18mnd (aldri tatt noen kamp eller gråte kur dette har hun ordnet med selv) og nå må vi sitte der å synge for henne. 
trenger hun oss så skal hun få den kosen og støtten. Alle sier denne barne tiden går fort så jeg stoler på det så da vil jeg være hos henne om det er det hun vil.

barn 2: bare 6 mnd men han også sitter jeg hos.

jeg ammet barn nr 1 i søvn foresten, dette sluttet jeg bare med, ammet i stuen eller i i en stol på soverommet der det var rolig og la henne i hennes egen seng så hun lærte seg det, det gikk fint for oss

Anonymkode: a5ad7...270

Skrevet

8-åringen vår trenger fortsatt støtte for å sovne.  Det kan være litt slitsomt når det trekker ut i tid, men det er også koselig å få avsluttet dagen hennes sammen med henne. Hun er litt sensitiv, og blir lett utrygg og redd, så da får det heller være at det er slitsomt for oss foreldre. Det varer forhåpentligvis ikke evig. 

Anonymkode: b8ed5...aa7

Skrevet

Eldste i tredje klasse sovner alene, synger bare en nattasang og prater litt om hvordan dagen har vært.

Mellomste følger vi inn, legger i senga å synger en sang før vi går ut, men h*n vil da være alene etterpå. H*n kan også finne på å leke litt på rommet sitt eller komme i stua, men da går vi bare inn på rommet, legger h*n ned, sier det er natta osv å går ut igjen. Gjentar så lenge det trengs, her får h*n ikke gråte seg i søvn. Leggingen kan ta da mellom 15 minutter til 2 timer (om barnet er overtrøtt osv). Er 3,5 år.

Yngste på nesten 2,5 år ammes i søvn, ammer på natt og samsover. Her må jeg ligge sammen med barnet til barnet sover, kan ta alt mellom 5 minutter til 1 time. 

Anonymkode: e396d...002

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn nr 1: mye støtte til søvn første 10 mnd. Så sovnet hun selv og vi kunne bare går ut uten gråt fra 10-18mnd (aldri tatt noen kamp eller gråte kur dette har hun ordnet med selv) og nå må vi sitte der å synge for henne. 
trenger hun oss så skal hun få den kosen og støtten. Alle sier denne barne tiden går fort så jeg stoler på det så da vil jeg være hos henne om det er det hun vil.

barn 2: bare 6 mnd men han også sitter jeg hos.

jeg ammet barn nr 1 i søvn foresten, dette sluttet jeg bare med, ammet i stuen eller i i en stol på soverommet der det var rolig og la henne i hennes egen seng så hun lærte seg det, det gikk fint for oss

Anonymkode: a5ad7...270

Takk for svar. Er det jeg hadde håpet litt på, at det går litt av seg selv, men 4åringen er jo enda ikke klar. Prøver å amme i stol før jeg legger 1åringen, men hn hyler med en gang jeg legger hn oppi sengen. Jeg må oppi sammen med hn, og puppen ut🙊 Så er forberedt på litt kamp mtp på puppen, men sånn ellers så ønsker jeg ikke at de skal måtte gråte seg i søvn, og jeg vil være der for dem (helst uten at det skal ta timesvis 🤪

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eldste i tredje klasse sovner alene, synger bare en nattasang og prater litt om hvordan dagen har vært.

Mellomste følger vi inn, legger i senga å synger en sang før vi går ut, men h*n vil da være alene etterpå. H*n kan også finne på å leke litt på rommet sitt eller komme i stua, men da går vi bare inn på rommet, legger h*n ned, sier det er natta osv å går ut igjen. Gjentar så lenge det trengs, her får h*n ikke gråte seg i søvn. Leggingen kan ta da mellom 15 minutter til 2 timer (om barnet er overtrøtt osv). Er 3,5 år.

Yngste på nesten 2,5 år ammes i søvn, ammer på natt og samsover. Her må jeg ligge sammen med barnet til barnet sover, kan ta alt mellom 5 minutter til 1 time. 

Anonymkode: e396d...002

Åh, godt å høre jeg ikke er alene om å amme "store" barn i søvn, tør ikke si det så høyt, da jeg får mange kommentarer 🙈 Fellesen er at jeg må jo lære dem å sovne selv... Men jeg vet jo ikke hvordan! Ts

Skrevet

Din mor lærte vel at man skulle lukke døra, og lukke øra.. Henne om det tenker jeg, hun har fått oppdra sine barn akkurat som hun ville, og det kan heldigvis du og 🤗 Det har jeg sagt til min mor, som mente det var hårreisende at vår ammet i søvn eller at hun sov i bæretøy/sov oppå oss osv. De får himle med øynene, men det er faktisk deg og en evnt partner sitt valg hvordan dere vil ha det. Ingenting galt med å støtte barn når de skal sove.  

Vår ettåring (14 mnd) sluttet å amme i søvn av seg selv rundt 8 mnd, det hender innimellom om hun er veldig sår, syk eller lignende. Men fra hun sluttet å amme i søvn (eller båret i søvn da pappa la) rundt da, har hun klart å sovne i senga selv de fleste netter. Har litt roe-ned-tid med kveldsmat og kos før kveldsstell, også holder vi henne mens vi slukker lyset, skrur på hvit støy og synger 3 faste nattasanger. På siste legger vi henne ned og sier "Nå er det natta, nå må du sove". Også setter vi oss på en stol ved siden av sengen. Noen dager legger hun seg rett ned og sovner, andre ganger holder hun litt på med å kaste ut kosedyret sitt, organisere dyna eller prate med seg selv – og noen ganger gråter hun litt. Da lener jeg meg inn mot senga, slik at hun kan legge kinnet inntil mitt – og hysjer og stryker på. Da roer hun seg og legger seg ned. Dette funker også om hun våkner før typ kl 2. Etter det er det bare senga vår som gjelder 😉 Det hender også at vi ikke får roet henne uten å plukke opp, og da holder vi henne og synger til hun blir slapp før vi legger henne ned igjen. Hos besteforeldre gjør de det samme, og der sovner hun alltid tvert. 

Anonymkode: bb281...1ea

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Din mor lærte vel at man skulle lukke døra, og lukke øra.. Henne om det tenker jeg, hun har fått oppdra sine barn akkurat som hun ville, og det kan heldigvis du og 🤗 Det har jeg sagt til min mor, som mente det var hårreisende at vår ammet i søvn eller at hun sov i bæretøy/sov oppå oss osv. De får himle med øynene, men det er faktisk deg og en evnt partner sitt valg hvordan dere vil ha det. Ingenting galt med å støtte barn når de skal sove.  

Vår ettåring (14 mnd) sluttet å amme i søvn av seg selv rundt 8 mnd, det hender innimellom om hun er veldig sår, syk eller lignende. Men fra hun sluttet å amme i søvn (eller båret i søvn da pappa la) rundt da, har hun klart å sovne i senga selv de fleste netter. Har litt roe-ned-tid med kveldsmat og kos før kveldsstell, også holder vi henne mens vi slukker lyset, skrur på hvit støy og synger 3 faste nattasanger. På siste legger vi henne ned og sier "Nå er det natta, nå må du sove". Også setter vi oss på en stol ved siden av sengen. Noen dager legger hun seg rett ned og sovner, andre ganger holder hun litt på med å kaste ut kosedyret sitt, organisere dyna eller prate med seg selv – og noen ganger gråter hun litt. Da lener jeg meg inn mot senga, slik at hun kan legge kinnet inntil mitt – og hysjer og stryker på. Da roer hun seg og legger seg ned. Dette funker også om hun våkner før typ kl 2. Etter det er det bare senga vår som gjelder 😉 Det hender også at vi ikke får roet henne uten å plukke opp, og da holder vi henne og synger til hun blir slapp før vi legger henne ned igjen. Hos besteforeldre gjør de det samme, og der sovner hun alltid tvert. 

Så nei, vi går ikke ut før hun sover. Da blir hun veldig lei seg. Det har hendt at vi tror hun har sovet og gått ut, da reiser hun seg opp og noen ganger blir hun lei seg andre ganger bare legger hun seg ned for å sove igjen uten en lyd. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en fin leggerutine! ❤️ Den tror jeg vi skal ta litt utgangspunkt i, etter at puppen er avvendt. Hvit støy, er det suksess altså? På tlf da, eller egen spiller? 

Takk for oppmuntring, jeg vet at hun sikkert har lært det annerledes, og vi vet jo mye mer og tilknytning og trygghet nå enn da, men hun har en egen evne til å få meg til å tvile på meg selv 🙈 Hun har sterke meninger. Jeg er også en "mildere" type, elsker å få dem inn til meg om natta og samsove feks, det var det første hun avvendte sa hun, for vi måtte sove alene på egne rom. Ts

Skrevet

Vår 14 åring legger seg greit selv 😜 og vår 20 mnd legger seg også greit. Sluttet å amme han I søvn rundt 9 mnd, og sluttet å nattamme rundt 1 år. Bruker også å roe ned med en dusj hvis det er behov, litt barnetv også kveldsmat. Så går vi inn i senga også synger jeg 3 faste sanger, gir nuss også sier natta og går ut. Som regel ligger han å tuller og synger i senga selv en 30 min, vi går kjapt inn hvis han roper på oss. 

På ferie er det andre boller, da må vi sitte der inne fram til han sovner, noe som kan ta oppmot en time.. 

Jeg har tenkt at etter 1.år med trøblete søvn og oppmot 15 oppvåkninger per natt, så får vi nå en periode å hente oss inn igjen, ingen garanti for at han fortsetter med å være så flink til å legge seg og sove for alltid 😅 

Unger kommer ikke med en bruksanvisning og en fasit, man må nesten bare prøve seg fram og se hva som funker for dere. Har barna behov for at dere er der til de sovner, så gjør dere det uten å skulle måtte unnskylde det for noen 🙂

Skrevet

Jeg ammet jenta mi i søvn lenge, men husker ikke helt nøyaktig hvor lenge. Var sammen med henne under legging til hun var nærmere 1,5. Da funket det plutselig å synge nattasang, gi kos og så gå ut døra. Hun lå gjerne lenge og pludret, men så sovnet hun selv. Fikk ofte med seg en leke. Så hadde vi en periode nå når hun var 3 og sprinklene forsvant hvor hun rømte mye fra senga. Det har vi løst med lydbok på senga. 

Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige. Noen barn trenger støtte lenger og noen foreldre blir utslitte og pottesure av å bruke lang tid på legging. Så finner man løsninger som funker for sin familie. 

Skrevet

Nå er mine store nå (12, 14 og 17), så de legger seg jo selv nå, men her er det jeg husker at jeg gjorde: Fra de var nyfødt hadde jeg fast kveldsrutine med mat, rolig stell, tannpuss når tennene kom, pysj og en sang. Mørkt rom med døra på gløtt. Da de ble eldre, leste vi sammen på senga ca 15 min og pratet litt, før sangen og god natt. Det holdt vi på med til de ble så store at de heller ville lese selv. Jeg har trua på rolige, koselige og faste rutiner. Alle barn er forskjellige, men det ligger mye trygghet i rutiner. Dessuten er det lett for andre, f.eks om man skal ha barnevakt, å følge. Amming til barnet er 2.5 år, er å gjøre seg selv en stor bjørnetjeneste...

Anonymkode: 21217...b40

• Liker 3
Skrevet

Eldstemann er snart 2,5 og hun sovner av seg selv i løpet av 5-20 minutter etter at jeg har sunget to faste sanger og sagt noen faste ord om at vi er glade i henne og passer på henne osv. Hun har sluttet å sove på dagtid, hviler i barnehagen. Hvis hun har sovnet under hvilen kan leggingen fort ta tre timer. Hun har vært vanskelig å legge tidligere, og barnehagen beskriver henne som en "mester i å holde seg våken". Jeg har ammet i søvn, vi har bysset og sunget til vi ble hese. Jeg sov inne hos henne på en madrass til hun var 1,5 år. Hvorfor det har blitt lettere, er jeg ikke sikker på. Men vi har i hvert fall trappet gradvis ned på støtten. Vi hadde en periode med "nå kan jeg synge én sang til, vil du sitte på fanget eller ligge i senga" og så uttallige "nei, nå har vi sunget, nå er det sovetid, i morra skal vi synge og leke mere, glad i deg" og så gått ut og inn og ut og inn. 

Babyen på 8 mnd. ammer jeg i søvn. Men det hender at hun sovner alene selv mens jeg legger storesøster. Jeg tenker hver gang at yes, nå fikk hun litt erfaring med å sovne selv. Men hun gråter ikke. Det hadde storesøster gjort, og da hadde jeg gått inn. 

Anonymkode: 365ef...793

Skrevet

Jeg er veldig klar på at min aldri skal gråte seg i søvn, så det gjør hun ikke. Hun er 1,5 år, og vi begynner med ei flaske varm melk etter kveldsmat for den roer henne ned. Så er det tannpuss og i seng. Da synger vi tre sanger, koser masse og snakker litt sammen, før vi avslutter med en nattasang. Da legger jeg henne i senga, sier god natt, går ut og lukker døra. Som regel ligger hun da og synger for seg selv, skravler litt og turner i 10-15 minutter, noen ganger tar det lenger tid. Gråter hun, gir vi henne et minutt eller to for å se om hun roer seg ned selv siden det noen ganger bare er smokken hun ser etter, tar det lenger tid enn det går vi inn til henne, stryker henne litt på ryggen og sier natta på nytt. Når hun først har sovnet, sover hun som regel uten oppvåkninger.  

Anonymkode: cf90b...455

Skrevet

4,5 åring her. Han har akkurat lært seg å finne søvnen på egenhånd, men han må få ligge å se i et blad eller en bok. Pleier å sovne på 10-20 minutter. Han har alltid trengt mye støtte og samsov til han var 4. Vet helt ærlig ikke hva som gjorde at han plutselig sovna selv, han valgte det på egenhånd

Anonymkode: 5f80b...6b8

Skrevet

Får melk og legges i egen seng på eget rom før vi går ut. 2 år. Gråter han går vi alltid inn for å dekke behovet som oppstår, men tror det er viktig at de får prøve å sovne selv også. 90% av gangene er ikke det noe problem. Fulgt denne «rutinen» siden 1 årsdagen. Trygg og fornøyd unge.

Anonymkode: 4e5cb...05f

• Liker 1
Skrevet
On 9/1/2020 at 9:55 PM, AnonymBruker said:

Det var en fin leggerutine! ❤️ Den tror jeg vi skal ta litt utgangspunkt i, etter at puppen er avvendt. Hvit støy, er det suksess altså? På tlf da, eller egen spiller? 

Takk for oppmuntring, jeg vet at hun sikkert har lært det annerledes, og vi vet jo mye mer og tilknytning og trygghet nå enn da, men hun har en egen evne til å få meg til å tvile på meg selv 🙈 Hun har sterke meninger. Jeg er også en "mildere" type, elsker å få dem inn til meg om natta og samsove feks, det var det første hun avvendte sa hun, for vi måtte sove alene på egne rom. Ts

Tenker det viktigste er at man selv er komfortabel, og at man får til noe som ikke tar så lang tid at man mister gnisten i både livet og forholdet. Så kommer jo an på både foreldrene og barnet hvilken fremgangsmåte som er best :) men er jo et utgangspunkt! Om dere sover bra med barnet i sengen/på rommet deres, så er det jo helt topp! 

vi bruker en Bluetooth høyttaler til å spille white noise fra Spotify :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...