AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Hei. Leser at man bør vaske nye, ubrukte babyklær. Holder det å vaske på kort program? Ønsker liksom at det skal se litt nytt ut når det blir tatt i bruk også..Hvilket vaskemiddel anbefaler dere? Hva med sengtøy, dyne? torketrommel eller henge til tørk? Vasket dere babytøyet før bruk? Og kan jeg vaske det nå (uke 35) for å være på den sikre siden, eller vil det bli "gammelt" om babyen evt. kommer om 5-7 uker🤔 Anonymkode: 35861...2e2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Ville brukt parfymefritt vaskemiddel. Det holder sikkert med en hurtigprogram? Tørketrommel kan du jo også bruke, men det sliter jo mer på klærne, sånn mtp at du ønsket at det skulle se mest mulig nytt ut. Jeg har begynt å vaske babytøyet nå, er også i uke 35 😊 Anonymkode: d0ceb...4a2 2
Skogkløver Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Jeg vasker alt babytøy med forvask 40 grader, med noen ekstra skyllinger. Da bør alt av fargerester og støv være borte samt alt vaskemiddel være skylt bort. Hvis du vil plaggene skal se "nye" ut kan du ta en runde med strykejernet etterpå 😊 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Jeg ville ikke ha vaska klærne på hurtigprogram. Det er også anbefalt å kjøre noen ekstra skyllinger for å få vekk alle kjemikalierestene som sitter i klærne når de er nye. Anonymkode: a322e...6b3 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Jeg vasket absolutt alt baby skulle ha mot huden. Klær, kluter, sengetøy og bamser. Brukte parfymefritt vaskemiddel og minst 40 grader med skylling. Jeg har også droppet alt av kremer og parfyme på egen hud i babytiden siden man er så nære babyen. Det verste jeg vet er når vi har hatt barselbesøk og babyen lukter sterkt av parfyme etterpå! Har brukt lite såpe på babyen de første månedene også, stort sett bare babyolje og en sjelden gang mild såpe på rumpa. Vasker forresten alltid nye klær før bruk, også til meg selv. Anonymkode: fbbf0...469 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasket absolutt alt baby skulle ha mot huden. Klær, kluter, sengetøy og bamser. Brukte parfymefritt vaskemiddel og minst 40 grader med skylling. Jeg har også droppet alt av kremer og parfyme på egen hud i babytiden siden man er så nære babyen. Det verste jeg vet er når vi har hatt barselbesøk og babyen lukter sterkt av parfyme etterpå! Har brukt lite såpe på babyen de første månedene også, stort sett bare babyolje og en sjelden gang mild såpe på rumpa. Vasker forresten alltid nye klær før bruk, også til meg selv. Anonymkode: fbbf0...469 Husker jeg lå på barsel på sykehuset for noen få år siden, og der jobbet en eldre dame, hun var vel barnepleier. Hun stinka av dårlig parfyme! Skikkelig dynka seg i det liksom. Hadde ikke lyst at hun skulle røre babyen min 😅 Spesielt at de ikke har fått beskjed om å ikke bruke parfyme og sånn når de jobber med nyfødte. Anonymkode: d0ceb...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #7 Skrevet 2. september 2020 Vask det på et langt program for å få ut mest mulig. Egentlig er brukte klær best, for der er det minst rester igjen. Ville vasket alt som skal være i nærheten av baby. Anonymkode: c6e59...eab
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #8 Skrevet 2. september 2020 Jeg vasker alle nye klær (som skal rett mot huden) før bruk, både til barn og voksne. På vanlig 40 graders program (eller det klærne tåler), og med vaskemiddel uten parfyme. Men hvis du har mye klær i de minste størrelsene, så ville jeg ventet med å ta av lappen / vaske alt før jeg visste hvor stor baby du får, og hvor mye klær dere evt får i gave. Jeg byttet noen pakker med bodyer og pysjer til større størrelser, da det viste seg at vi hadde for mye i de aller minste størrelsene. Så noe lå klart og vasket i kommoden (sammen med nyvasket arvetøy) mens noe lå med lappen på i en egen skuff. Anonymkode: 1d5df...4d9 1
boblevann Skrevet 2. september 2020 #9 Skrevet 2. september 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker jeg lå på barsel på sykehuset for noen få år siden, og der jobbet en eldre dame, hun var vel barnepleier. Hun stinka av dårlig parfyme! Skikkelig dynka seg i det liksom. Hadde ikke lyst at hun skulle røre babyen min 😅 Spesielt at de ikke har fått beskjed om å ikke bruke parfyme og sånn når de jobber med nyfødte. Anonymkode: d0ceb...4a2 Huff ja, jeg husker da svigermor kom på barselbesøk på sykehuset luktet hele rommet parfyme. Hun skulle jo holde babyen og jeg var totalt ute av stand til å ta noen kamp, så babyen stinket parfyme etterpå også 😳 Mannen ble kommandert til fullt bad og skift av babyen så snart de var gått 😅😅 TS: jeg vasker alt babytøy på fullt program med x3 skylling. Det er mye viktigere for meg at klærne er farge-, parfyme- og kjemikaliefri når de skal på babyen, enn at de ser fine og nye ut 🤷🏽♀️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå