Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når legger deres baby på 3 mnd seg, og hvordan har dere gått frem fra 3 mndsalder for å få rutiner på soving på dag, og fast leggetid? Er det mulig nå?

Anonymkode: c8d80...036

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for tidlig. Du kan implementere kveldsrituale f.eks bading, pysj. Lik rekkefølge kvar gang. Eit så lite barn kan ikkje leggest for natta. Rytme på dagtid er ofte sprikande også.

Anonymkode: 64101...bee

Skrevet

Vår var klar for rutiner rundt den alderen, dagsoving tok lengre tid å få inn i en rytme men fast leggetid og fast tid å stå opp på gikk ganske raskt. Opp kl 7 og leggetid kl 7, så tre lurer på dagen. Første lur ca 2 timer etter vi sto opp, ca 1 times dupp. Så neste lur 2 timer etter det, prøvde på en lang lur på 2 timer men det tok mye tid før vi greide det med noe særlig suksess så måtte ofte deles opp i to. Så siste lur ca halv fem, en litt kortere lur. Vi var konsekvente på å legge på samme sted ved alle lurer, samme rutiner med skift, sang, white noise og mørkt rom, så det var alltid samme miljø ved innsovning. 

Anonymkode: 10c78...5bf

• Liker 1
Skrevet

Vi brydde oss aldri om å ha noen rutiner på våre før de begynte i b.hagen. De sov når de var trøtte og våknet når de hadde sovet nok. Dette gjorde at alt var veldig fleksibilitet og vi kunne ha de med oss overalt og de sovnet der vi var.

Etter at de begynte i b.hagen var eneste forandring at de begynte å sovne tidligere på kvelden fordi vi vekket dem tidlig om morgenen. Så da justerte det seg helt av seg selv.

Anonymkode: 38a12...f69

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ingen faste rutiner, men to uker før hun ble 3 mnd begynte hun å sovne på en av oss i stua i 8-9tiden og ville helst sove til 01-02 og hyyylgråt om vi flyttet på henne. Begynte derfor å legge henne i ei vugge ved siden av senga kl 8-9 før hun sovner på oss (hun er egentlig vant til samsoving) og det har gått kjempefint. Sover nå i vugga fra 8-9 til 01-02 og da tar jeg henne over i min egen seng hvor hun sover vidre etter å ha spist. 

Har siden fødsel alltid hatt det mørkt på soverommet om natta og badet når vi skal skifte bleie eller spise. Snakker ikke til henne på natta om det ikke er nødvendig. Prøver å unngå øyekontakt og stimuli. Om morgenen når klokka blir 8-9 så sier jeg "Heeeeeii! God morgen! Nå er det dagtid! Har du sovet godt" osv.  

Har fungert veldig bra her for oss. På dagtid sover hun i dagslys i barnevogna nede med oss.

Har ikke styra med nattasang eller kveldsbad eller en spesiell pysj..

Anonymkode: ca442...84f

• Liker 1
Skrevet

Det varierer fra baby til baby, og fra foreldre til foreldre hva de ønsker å jobbe med. Babyen til venninnen min har hatt et imponerende fast søvnmønster fra rundt 3 mnd. Hun er et rutinemenneske, kanskje babyen har arvet noe av det. 

Ingen av våre har hatt det, men vi har heller ikke prøvd så veldig. Med yngste nå, oppdaget vi at hun ofte var trøtt og sovnet rundt 20, så da begynte vi med kveldsstell litt før det og la henne på rommet. Da var hun 3,5 mnd, og det var på en måte hun som "tok initiativet". Hun har hatt fast leggetid siden det, men det er først nå ved 7,5 mnd. det begynner å bli mer forutsigbart med dagsøvnen. 

Anonymkode: 62591...4d5

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde faste kveldsrutiner fra hun var nyfødt. Da var det bad annenhver til hver tredje dag før vi tok på pysj. Dette gjorde vi ca 19 hver dag, men jeg tror hun var rundt fire måneder før hun begynte å sove i lange intervaller på kveldstid/natt. Først falt hun til ro rundt ni, og hadde da to-tre oppvåkninger hvor hun fikk flaska si, så gikk det gradvis nedover. Hun sov på stua til vi gikk og la oss til hun var ca 5/6 måneder, etter det la vi henne i egen seng til en fast tid hver kveld. 

Anonymkode: b6fdf...4aa

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er for tidlig. Du kan implementere kveldsrituale f.eks bading, pysj. Lik rekkefølge kvar gang. Eit så lite barn kan ikkje leggest for natta. Rytme på dagtid er ofte sprikande også.

Anonymkode: 64101...bee

Det var da veldig bastant. Min andre hadde tydelig døgnrytme omtrent fra fødselen av. Hun var overtrøtt, utrøstelig og krakilsk fra klokken 19 hver kveld. Nektet å sove i stua eller vogn. Da hun var 2 måneder begynte jeg å legge henne for kvelden kl. 18. Plutselig sov hun til over midnatt og ble en helt annen unge. Siden har hun hatt samme mønster (snart 1 år nå). Eldste begynte jeg å legge tidligere da han var rundt 3 måneder. Da var han klar for det.

Babyer er forskjellige, så du må nesten se an din baby. Mine har altså vist veldig tydelige tegn når de har hatt behov for å legge seg tidlig, mens andre er ikke klare for det før senere. Men faste rutiner i form av kveldsrituale er det lurt å begynne med tidlig. Her har jeg hatt rituale med  kveldsstell, pysj, nattasang osv. helt fra fødselen. 

Anonymkode: e3ce3...0c5

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...