AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #21 Del Skrevet 1. september 2020 Kanskje en privat psykolog med avtale. Eller samtaler med noen i kommunen? Støttekontakt som kan få deg ut? Anonymkode: 2e82b...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 1. september 2020 #22 Del Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg sliter iallfall og må få riktig behandling, hvis ikke kommer jeg til å ta livet mitt snart. Familien min er sliten av meg. Anonymkode: abab3...2ec Hvis du har det så vanskelig burde du jo henvises til videre behandling. Men ikke sikkert det blir noe revolusjonerende nytt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #23 Del Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje en privat psykolog med avtale. Eller samtaler med noen i kommunen? Støttekontakt som kan få deg ut? Anonymkode: 2e82b...6e8 Jeg har lest om mennesker som har fått riktig behandling, og de har kommet tilbake til livet og fungerer normalt igjen. Anonymkode: abab3...2ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #24 Del Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, Fru2020 skrev: Hvis du har det så vanskelig burde du jo henvises til videre behandling. Men ikke sikkert det blir noe revolusjonerende nytt... Så det er ingen hjelp å få? Anonymkode: abab3...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru2020 Skrevet 1. september 2020 #25 Del Skrevet 1. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så det er ingen hjelp å få? Anonymkode: abab3...2ec Jo, hjelpen for upf er samtaleterapi. Det kan du henvises til. Men behandling tar lang tid. Ting kan bli annerledes med en ny behandler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #26 Del Skrevet 1. september 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er ingen hjelp å få? Anonymkode: abab3...2ec Jeg er litt nysgjerrig på hva slags hjelp det er du er ute etter? Hva tror du egentlig det er de tilbyr på dps? Terapi er ikke magi, de kan bare gjøre verktøyene tilgjengelig for deg, men det er deg selv som må bruke dem. Anonymkode: f6b41...bd9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #27 Del Skrevet 1. september 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Du gikk der i 5 år. Og ingen hjelp å få." Hva gjorde du der i fem år da? Gruppeterapi er helt, helt feil behandling for ditt problem, men det skal jo spares..... Veien videre: Du har vært noen runder i systemet så nå må du antageligvis søke privat tenker jeg. Det er bare det du har fått som de har å tilby. Anonymkode: e5558...780 Hvor har du hørt dette? Har unnvikende og emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Gått i terapi i snart 5 år og skal nå starte opp på gruppe nr 2 om noen måneder. I forrige gruppen så var vi 4 av 7 med unnvikende, resten hadde emosjonell/borderline. Behandlingstilbudet har vært gruppe + individualterapi samtidig. Jeg har kommet langt og er mer eupf enn unnvikende. Før var jeg så unnvikende at behandling var nesten umulig å få noe utbytte av. Første runde med terapi var bare individualterapi 2 ganger i uken i 2 år. Før jeg ga opp og sluttet, fordi jeg ble bare sykere og verre. Tok en pause, ga opp livet for en stund, isolerte meg og ble bare verre, også gikk jeg tilbake igjen noen år senere og denne runden (som nå har vart i 5 år sammenhengende) har jeg gått all in og jobbet hardt med meg selv, og da naturlig nok fått resultater. Jeg var ikke klar for terapi første gang, og hovedproblemet mitt var at jeg gikk å ventet på at noen skulle fikse meg. Bare sånn at du er fullstendig klar over det: det er vi pasientene som skal gjøre jobben, ikke psykologene! Det er tungt og krevende å jobbe med personlighetsforstyrrelser. jeg hadde tatt PTSD og sosial angst any day! Bring it on, jeg har blitt frisk av det en gang tidligere og jeg kan gjøre det igjen. Det er absolutt ingenting i forhold til personlighetsforstyrrelse, men det er fortsatt mulig å få livet tilbake. Så lenge man er villig til å gjøre jobben. Gruppeterapi har også vært det som har gitt mest fremgang. I selve gruppen så har det ikke alltid vært så suksessfullt, fordi jeg ble lammet av unnvikende og angst. Men det har allikevel hjulpet ufattelig mye og det er også derfor jeg skal tilbake på nyåret. Anonymkode: 2b5e4...4ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #28 Del Skrevet 1. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er ingen hjelp å få? Anonymkode: abab3...2ec Å si "hjelp" blir litt feil, det er du som skal gjøre jobben, ikke psykologene. Veiledning og støtte er det alltids mulighet for, så lenge du er villig til å ta imot det. Anonymkode: 2b5e4...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #29 Del Skrevet 1. september 2020 Vil ikke ha hjelp med personlighetsforstyrrelse. FIFY Anonymkode: 987b1...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #30 Del Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Å si "hjelp" blir litt feil, det er du som skal gjøre jobben, ikke psykologene. Veiledning og støtte er det alltids mulighet for, så lenge du er villig til å ta imot det. Anonymkode: 2b5e4...4ad Da kan man like gjerne lese en bok om tema eller se videor på nett da eller? Anonymkode: ae8ab...258 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #31 Del Skrevet 1. september 2020 Jeg har diagnosen upf, sosial angst og tilbakevendende depresjon. Skjønner hva du mener, jeg personlig syns det er veldig vanskelig å snakke om de virkelige dype følelsene mine. Har gått på DPS med psykolog 1 til 1 i ca 1.5 år. Er nå over i gruppeterapi. Syns gruppe er vanskelig, jeg har delt svært lite. Blir bare sittende å høre på de andre og føle selv at en ikke klarer å fortelle noe. Så jeg prøver nå å forsone meg med at sånn er jeg. Det er kun jeg som kan "forandre" meg. Syns det er vanskelig å sette ord på dette da det er så jeg nesten ikke forstår det selv. Syns det er trist at denne pf skal ødelegge såpass i livet ditt. Hva som kan hjelpe vet jeg ikke. Men sender over en god klem til deg☺️ Anonymkode: c1cd8...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #32 Del Skrevet 1. september 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da kan man like gjerne lese en bok om tema eller se videor på nett da eller? Anonymkode: ae8ab...258 så lett er det ikke. unnvikende, tilknytning- og relasjonsskader, mangel på tillit og evne til å åpne seg kan ikke hjelpes med en bok. Det blir å unngå det som er et av de vanskeligste punktene med diagnosene; kontakt med andre mennesker, og ofte kontakt med seg selv, egne traumer og følelser sammen med et annet menneske. Sosial angst kan fikes med en bok, ja, for svært mange så kan det være mer enn nok. Men det over, nei. Fordi det krever en form for "trening" og eksponering av det man sliter med og unngår. Anonymkode: 2b5e4...4ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #33 Del Skrevet 1. september 2020 Kan man regne det som hjelp når det ikke har ført til faktisk bedring? TS, det er ikke noe uvanlig kombo med unnvikende pf pga emosjonsreguleringsvansker. Jeg gikk fra utagerende emosjonelt ustabil, til stabil men med sterke unnvikende trekk. Man skal ha ganske flaks for å treffe på riktig terapeut og metode. Ikke gi deg. Jeg har troa på deg! Anonymkode: 2db16...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #34 Del Skrevet 1. september 2020 Hvor får dere hjelp, da? Dere som har fått hjelp? Jeg er snart 40 år og trenger behandling mot personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: abab3...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #35 Del Skrevet 1. september 2020 For at personer med unnvikende personlighetsforstyrrelse (UPF) skal kunne nyttiggjøre seg av gruppeterapi, bør de ha "en viss evne til å gjenkjenne egne reaksjoner og kunne mentalisere" (noe de flere av oss ikke har). Kilde: http://matrixtidsskrift.no/wp-content/uploads/2018/06/Matrix_1_2018_EnMentaliseringsbasertForstaelse.pdf (for øvrig er dette en veldig god artikkel om UPF skrevet av en psykologspesialist og en psykiatrisk sykepleier). Har selv UPF og opplever god nytte av psykoterapi. Tviler på at jeg hadde hatt nytte av gruppeterapi. Dessverre har jeg flyttet og ble henvist fra DPS i gamle byen min hvor jeg fikk svært god hjelp til ny DPS, og jeg fikk avslag. Synes det er synd at det skal være så vanskelig å få behandling/bli prioritert når man har PF og da særlig UPF virker å bli nedprioritert. Anonymkode: 3fcd7...5a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #36 Del Skrevet 1. september 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For at personer med unnvikende personlighetsforstyrrelse (UPF) skal kunne nyttiggjøre seg av gruppeterapi, bør de ha "en viss evne til å gjenkjenne egne reaksjoner og kunne mentalisere" (noe de flere av oss ikke har). Kilde: http://matrixtidsskrift.no/wp-content/uploads/2018/06/Matrix_1_2018_EnMentaliseringsbasertForstaelse.pdf (for øvrig er dette en veldig god artikkel om UPF skrevet av en psykologspesialist og en psykiatrisk sykepleier). Har selv UPF og opplever god nytte av psykoterapi. Tviler på at jeg hadde hatt nytte av gruppeterapi. Dessverre har jeg flyttet og ble henvist fra DPS i gamle byen min hvor jeg fikk svært god hjelp til ny DPS, og jeg fikk avslag. Synes det er synd at det skal være så vanskelig å få behandling/bli prioritert når man har PF og da særlig UPF virker å bli nedprioritert. Anonymkode: 3fcd7...5a4 Rart at man ikke skal få hjelp... Det er egentlig skremmende. Jeg kjenner meg ikke så mye igjen i upf, men mer i emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hvis jeg kunne fått hjelp, kunne jeg klart å leve et normalt liv. Men staten prioriterer ikke psykisk helse, neida Anonymkode: abab3...2ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #37 Del Skrevet 1. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan man regne det som hjelp når det ikke har ført til faktisk bedring? TS, det er ikke noe uvanlig kombo med unnvikende pf pga emosjonsreguleringsvansker. Jeg gikk fra utagerende emosjonelt ustabil, til stabil men med sterke unnvikende trekk. Man skal ha ganske flaks for å treffe på riktig terapeut og metode. Ikke gi deg. Jeg har troa på deg! Anonymkode: 2db16...9a1 Hvor fikk du hjelp, da? Er så sliten etter å ha stevd i så mange år... Anonymkode: abab3...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #38 Del Skrevet 1. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart at man ikke skal få hjelp... Det er egentlig skremmende. Jeg kjenner meg ikke så mye igjen i upf, men mer i emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hvis jeg kunne fått hjelp, kunne jeg klart å leve et normalt liv. Men staten prioriterer ikke psykisk helse, neida Anonymkode: abab3...2ec Jepp. Det er helt krise, DPS her mener PF + et par tilleggsdiagnoser er psykisk lidelse med "mild alvorlighetsgrad". Men man må ikke gi opp! Jeg skal klage på avslaget og psykologen min fra gamle DPS har sagt han skal ta saken videre, men jeg har ikke troa på at de blir å endre avgjørelsen dessverre. Hvis de opprettholder sin avgjørelse klager jeg videre til Helsetilsynet, selv om jeg ikke tror det heller endrer noe, men da har jeg i hvert fall gjort det jeg kan. Angrer på at jeg flyttet nå for å si det sånn, for jeg fikk så god hjelp i hjembyen. Staten prioriterer ikke psykisk helse nok, og særlig personlighetsforstyrrelser blir ikke prioritert i psykiatrien. Man er avhengig av å finne en behandler som virkelig ønsker å hjelpe og som ser deg på ordentlig. Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du kan bli henvist til DPS hvis du ikke allerede har blitt det? Eller så kan du bli henvist til avtalespesialist med driftsavtale, da betaler du like mye som en vanlig psykologtime og det regnes med i frikortgrensa. Hvis du ikke opplever at psykologen passer til deg, kan du bytte. Selv måtte jeg prøve et par behandlere før jeg fant psykologen min som bare var fantastisk! Ikke gi opp, det er hjelp å få, selv om veien dit dessverre kan være unødvendig krunglete. Anonymkode: 3fcd7...5a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #39 Del Skrevet 1. september 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Det er helt krise, DPS her mener PF + et par tilleggsdiagnoser er psykisk lidelse med "mild alvorlighetsgrad". Men man må ikke gi opp! Jeg skal klage på avslaget og psykologen min fra gamle DPS har sagt han skal ta saken videre, men jeg har ikke troa på at de blir å endre avgjørelsen dessverre. Hvis de opprettholder sin avgjørelse klager jeg videre til Helsetilsynet, selv om jeg ikke tror det heller endrer noe, men da har jeg i hvert fall gjort det jeg kan. Angrer på at jeg flyttet nå for å si det sånn, for jeg fikk så god hjelp i hjembyen. Staten prioriterer ikke psykisk helse nok, og særlig personlighetsforstyrrelser blir ikke prioritert i psykiatrien. Man er avhengig av å finne en behandler som virkelig ønsker å hjelpe og som ser deg på ordentlig. Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du kan bli henvist til DPS hvis du ikke allerede har blitt det? Eller så kan du bli henvist til avtalespesialist med driftsavtale, da betaler du like mye som en vanlig psykologtime og det regnes med i frikortgrensa. Hvis du ikke opplever at psykologen passer til deg, kan du bytte. Selv måtte jeg prøve et par behandlere før jeg fant psykologen min som bare var fantastisk! Ikke gi opp, det er hjelp å få, selv om veien dit dessverre kan være unødvendig krunglete. Anonymkode: 3fcd7...5a4 Hvor holdt psykologen din til? Holder på å lete etter en psykologspesialist eller psykiater. Vet ikke hvem jeg skal velge. Anonymkode: abab3...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #40 Del Skrevet 1. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor holdt psykologen din til? Holder på å lete etter en psykologspesialist eller psykiater. Vet ikke hvem jeg skal velge. Anonymkode: abab3...2ec I Nord-Norge. Anonymkode: 3fcd7...5a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå