Gå til innhold

Danmark innfører samtykkelov

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet ut en bunke med skjema der vi begge skriver under og påfører dato og klokkeslett så jeg er klar 😄 
Jeg skjønner ikke hvordan denne loven skal endre noe som helst. Det blir som oftest ord mot ord uansett.

Anonymkode: cc037...cdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Med denne lovgivningen så er sex en ulovlig handling inntil du får en klar godkjenning.

Dette er da sant nå også. Man har ikke sex uten å ha fått samtykke, det er overgrep. 

Anonymkode: fd057...378

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da sant nå også. Man har ikke sex uten å ha fått samtykke, det er overgrep. 

Joda, det kan du si og jeg er for så vidt enig med deg, men det er en prinsipiell forskjell som er særdeles viktig for rettssikkerheten:

I dag er sex en lovlig handling så lenge du ikke handler mot en annen persons vilje, den sover eller er bevisstløs på annen måte.

Med en slik endring så kriminaliseres sex frem til du har fått et aktivt samtykke du kan etterprøve. I så måte flyttes bevisbyrden fra påtalemyndigheten, som i dag må bevise at mistenkte har handlet mot en annen persons vilje, til den mistenkte, som må bevise at den fikk et samtykke, noe som blir særdeles vanskelig uten et skriftlig samtykke eller lydopptak av det. Dette er helt krise for rettssikkerheten til alle i dette landet, for det gjør at når noen anfører at de har blitt voldtatt, så blir det den anklagede sin jobb å motbevise det. Slik er det ikke i rettsstater.

Jeg forstår at overgrep er et særdeles sensitivt tema, og det er et veldig komplisert tema også innenfor jussen, men vi kan ikke gi slipp på rettsprinsipper fordi det er vanskelig å bevise et overgrep utover enhver rimelig tvil. Hensikten med straffesystemet er ikke at noen skal bli dømt for lovbruddet, det er at den som faktisk har gjort lovbruddet skal dømmes slik at vedkommende forhåpentligvis kan rehabiliteres.

Endret av chunkylover53
Skrevet
9 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Med en slik endring så kriminaliseres sex frem til du har fått et aktivt samtykke du kan etterprøve.

Så bra. 
Kanskje folk lærer seg hva samtykke faktisk er da? Som sett i denne tråden, virker det som flere sliter med det. 

Det er veldig enkelt å ikke bli tatt for en person som voldtar, det er bare å ikke voldta. Så jeg ser ikke problemet ditt. 

• Liker 2
Skrevet
På 1.9.2020 den 22.31, SlemUlv skrev:

Ok likevel, så skjer det. 

Hvor ofte og hvordan? Faktum er jo at de aller fleste voldtekter skjer der en mann voldtar en kvinne. 

Anonymkode: 05fd3...05b

Skrevet
14 minutter siden, chunkylover53 skrev:

Joda, det kan du si og jeg er for så vidt enig med deg, men det er en prinsipiell forskjell som er særdeles viktig for rettssikkerheten:

I dag er sex en lovlig handling så lenge du ikke handler mot en annen persons vilje, den sover eller er bevisstløs på annen måte.

Med en slik endring så kriminaliseres sex frem til du har fått et aktivt samtykke du kan etterprøve. I så måte flyttes bevisbyrden fra påtalemyndigheten, som i dag må bevise at mistenkte har handlet mot en annen persons vilje, til den mistenkte, som må bevise at den fikk et samtykke, noe som blir særdeles vanskelig uten et skriftlig samtykke eller lydopptak av det. Dette er helt krise for rettssikkerheten til alle i dette landet, for det gjør at når noen anfører at de har blitt voldtatt, så blir det den anklagede sin jobb å motbevise det. Slik er det ikke i rettsstater.

Jeg forstår at overgrep er et særdeles sensitivt tema, og det er et veldig komplisert tema også innenfor jussen, men vi kan ikke gi slipp på rettsprinsipper fordi det er vanskelig å bevise et overgrep utover enhver rimelig tvil. Hensikten med straffesystemet er ikke at noen skal bli dømt for lovbruddet, det er at den som faktisk har gjort lovbruddet skal dømmes slik at vedkommende forhåpentligvis kan rehabiliteres.

Problemet er at med dagens regelverk har kvinner ingen rettigheter når det gjelder voldtekt, og deres seksualitet er fritt vilt. Av alle anmeldte voldtekter ender kun 1 prosent med dom, i tillegg til alle mørketallene der kvinner ikke tør eller ikke ser vitsen i å anmelde. Selvfølgelig må det gjøres noe, sånn som det er nå er ikke holdbart. 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte og hvordan? Faktum er jo at de aller fleste voldtekter skjer der en mann voldtar en kvinne. 

Det er dessverre mange mørketall, da mange menn skammes vekk fra å anmelde. 

"Pfft, kvinner kan da ikke voldta menn"
"Åååh du fikk sex! Du likte det sikkert" 

osv osv.. 

Gjest chunkylover53
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra. 
Kanskje folk lærer seg hva samtykke faktisk er da? Som sett i denne tråden, virker det som flere sliter med det. 

Det er veldig enkelt å ikke bli tatt for en person som voldtar, det er bare å ikke voldta. Så jeg ser ikke problemet ditt. 

Det aller fleste vet hva et samtykke er for noe.

Problemet er at med en slik lovgivning gjøres alle seksuelt aktive mennesker i Norge til overgripere dersom de ikke kan redegjøre for samtykket i enhver seksuell handling og de har blitt anmeldt for voldtekt. Om jeg skal bruke meg selv som eksempel, så har jeg aldri tvunget noen til å ha sex og jeg har aldri forgrepet meg på noen. Jeg har altså fått samtykke til alle seksuelle handlinger, men jeg kan likevel ikke redegjøre for samtykket for et samleie for 10 år siden dersom jeg blir anmeldt for det.

Dette snur hele rettssikkerheten på hodet og er ikke holdtbart.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at med dagens regelverk har kvinner ingen rettigheter når det gjelder voldtekt, og deres seksualitet er fritt vilt. Av alle anmeldte voldtekter ender kun 1 prosent med dom, i tillegg til alle mørketallene der kvinner ikke tør eller ikke ser vitsen i å anmelde. Selvfølgelig må det gjøres noe, sånn som det er nå er ikke holdbart. 

Kvinner har like mye rettigheter som ved drap og andre alvorlige voldslovbrudd. Problemet er bare at skyldspørsmålet må bevises utover enhver rimelig tvil. Vi kan ikke kaste folk i fengsel fordi noen hevder seg voldtatt. Det er ikke slik verden fungerer. Situasjonen er ikke ideell, men situasjonen Danmark bygger opp til er verre.

Skrevet

Det er bare feil på alle mulige plan. 

De som foreslår dette, har null innsikt i hva sex er, og enda verre, de har null innsikt i hva voldtekt er. 

Voldtekt er heldigvis forbudt i vårt samfunn, men det foregår desverre til tross for dette. 

En slik idiot regel vil ikke stanse voldtekter. Det som stanser voldtekt er å skape et samfunn med individer som har respekt for sine medmennesker. Da særlig respekt for kvinner. Ikke bare i seksuallivet, men på ALLE områder i livet. 

Anonymkode: 7c42f...2dc

Skrevet

Dette er en såkalt "gummiparagraf" som gjør at påtalemyndighet og domstoler kan dømme hvem de vil for voldtekt. Man er altså skyldig i voldtekt hvis man ikke kan bevise at det ble gitt samtykke, og det er jo de færreste som sikrer opptak e.l. for å bevise dette. Altså kan i praksis alle som beskyldes for voldtekt dømmes. Dette gjør godt på oppklaringsstatistikken, men gjør også at kvinner får et kraftig hevnvåpen der de kan få en mann kastet i fengsel etter eget ønske.

Det hjelper heller ingenting å skrive et skriftlig samtykke heller, for kvinnen kan bare hevde at hun trakk samtykket tilbake under akten, og da må mannen bevise at dette ikke er skjedd.

Anonymkode: 314a8...73a

• Liker 1
Skrevet

Så bra 👍🏻 Ja Norge bør helt klart også innføre en samtykke lov.

Skrevet
På 3.9.2020 den 9.20, chunkylover53 skrev:

🤣

Overfall er på ingen måte et stort samfunnsproblem. Voldtekt skjer som regel av noen offeret kjenner fra før av.

Du må gjerne flytte til Nord-Korea. Vi ønsker ikke et slikt samfunn her i rettsstaten Norge.

Jo det vil mange. Bre overvåkning hadde ført til trygghet og sikkerhet. Er vel kun de perverse lovbryterne som har noe å skjule, som ikke liker dette.

Og jo, overfall, misbruk og trakkassering er et stort samfunnsproblem. Ikke noe bedre at det gjennomføres ofte av kjenninger - enda viktigere med bevisbyrde og strengere straffer.

Anonymkode: e4e74...2e8

Gjest HarryDotter
Skrevet

For en syk syk verden vi nærmer oss nå. Er så sjeleglad jeg er "gammel" og ferdig med dating og damer.

Gjest someone_here
Skrevet
21 timer siden, Example skrev:

Man snur bevisbyrden. Det er jo poenget med en samtykkelov, ellers vil den jo ikke endre noe som helst.

Det legger byrden over på den anklagede, og sex blir sett på som voldtekt, med mindre man har samtykke. Dette istedenfor at sex er sex, mens voldtekt er sex uten samtykke.

Tenk om man gjør dette med andre forbrytelser. Du kjører alltid for fort, med mindre du kan bevise at du kjørte under fartsgrensen. Du kjører alltid i ruspåvirket tilstand, med mindre du kan bevise at du er edru. Alt du kjøper er tyveri, med mindre du har kvitteringer på alt du eier.

Dette👍

Gjest someone_here
Skrevet

Men er ikke sånn at kvinner må også få samtykke før de frem til sex?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fordi man har et rettsvern i Norge.

Fokuset burde heller være på å få alle kvinner til å anmelde voldtekt umiddelbart etter det har skjedd. Skal man få folk domfelt, må dette gjøres, fordi det øker mulighetene betraktelig for at man skal få noen dømt. Og selv da er vanskelig. Rett og slett fordi man må bevise voldtekt, og ikke sex.

Og sånn må det være, fordi det å angre på sex er ikke det samme som voldtekt. De fleste av oss har hatt sex vi angrer på. Det betyr ikke at en part voldtok en annen.

En samtykkelov vil gjøre sex til et lotteri for menn. Er man uheldig nok til å ha sex med en kvinne som er villig til å gå langt nok, kan man få en lang dom og et ødelagt liv for noe man ikke har gjort.

Skrevet
2 timer siden, Example skrev:

Dette er fordi man har et rettsvern i Norge.

Fokuset burde heller være på å få alle kvinner til å anmelde voldtekt umiddelbart etter det har skjedd. Skal man få folk domfelt, må dette gjøres, fordi det øker mulighetene betraktelig for at man skal få noen dømt. Og selv da er vanskelig. Rett og slett fordi man må bevise voldtekt, og ikke sex.

Og sånn må det være, fordi det å angre på sex er ikke det samme som voldtekt. De fleste av oss har hatt sex vi angrer på. Det betyr ikke at en part voldtok en annen.

En samtykkelov vil gjøre sex til et lotteri for menn. Er man uheldig nok til å ha sex med en kvinne som er villig til å gå langt nok, kan man få en lang dom og et ødelagt liv for noe man ikke har gjort.

Fokuset må faktisk bort fra kvinner/offer og over på den som utøver makt for å påføre andre ufrivillig sex.

Samtykke er ikke for å kriminalisere sex, men å fjerne de helt urimelige kravene til hvordan et voldtektsoffer i sjokk og krise skal mestre en umenneskelig situasjon de aldri har bedt om å havne i. 

Dette gjelder ikke den gjensidige sexen med 2 aktivt deltagere, men der en person er pådriver og den andre har gått i frys eller motsetter seg. 

Samtykkelov plasserer et ansvar hos enhver for å sørge for å sjekke at han eller hun er velkommen i en annens kropp. 

I dag er det krav til at offeret skal bråke og herje, men det er ikke den vanlige måten for ofre å reagere på. Gruppevoldtekter frikjennes fordi offeret ikke er "flink nok" til å prøve å forsvare seg mot noen de ikke er i stand til å forsvare seg mot. Jeg er 51 kg. Hvis jeg ble angrepet av 3 menn, er resultatet gitt. Gruppevoldtektsutøvere har blitt frifunnet for voldtekt fordi jenta ikke starter opp igjen med like mye motstand på mann nummer 2, ergo er det ikke bevist at nummer 2 ikke var frivillig osv. Det er til å gråte av.

På sikt kan det også få ned antall overgrep, fordi det kan bevisstgjøre den store gruppen av utøvere som begår overgrep ved å presse eller ved å bare ta seg fysisk til rette overfor den andre. Dem som ikke primært tenner på overgrep i seg selv, men som likevel tråkker over andres grenser for å få sex. Psykopatene får man nok ikke gjort så mye med, men de fleste er ikke det.

Skal du kjøre bil, er du pliktig å sjekke skilting, trafikkbildet og speedometer. Skal du inn i noens kropp, sjekk at den andre viser lyst, deltar aktivt eller bekrefter at hun/han vil.

Skrevet
On 9/3/2020 at 8:59 PM, AnonymBruker said:

Dersom dette medfører noen praktiske eller prinsipielle konsekvenser for dere, så tenker jeg at dere er "målgruppen".

Anonymkode: d3f4d...bc1

Og jeg tenker at det begynner å bli ganske typisk på KG å bli anklaget for å være en del av problemet, bare fordi at man ikke er enig, eller forstår synspunktet. Verden er faktisk ikke svart-hvit. Er du fargeblind er du naturligvis unnskyldt.

Anonymkode: 201d2...c46

Skrevet
12 minutter siden, Biloba skrev:

Fokuset må faktisk bort fra kvinner/offer og over på den som utøver makt for å påføre andre ufrivillig sex.

Samtykke er ikke for å kriminalisere sex, men å fjerne de helt urimelige kravene til hvordan et voldtektsoffer i sjokk og krise skal mestre en umenneskelig situasjon de aldri har bedt om å havne i. 

Dette gjelder ikke den gjensidige sexen med 2 aktivt deltagere, men der en person er pådriver og den andre har gått i frys eller motsetter seg. 

Samtykkelov plasserer et ansvar hos enhver for å sørge for å sjekke at han eller hun er velkommen i en annens kropp. 

I dag er det krav til at offeret skal bråke og herje, men det er ikke den vanlige måten for ofre å reagere på. Gruppevoldtekter frikjennes fordi offeret ikke er "flink nok" til å prøve å forsvare seg mot noen de ikke er i stand til å forsvare seg mot. Jeg er 51 kg. Hvis jeg ble angrepet av 3 menn, er resultatet gitt. Gruppevoldtektsutøvere har blitt frifunnet for voldtekt fordi jenta ikke starter opp igjen med like mye motstand på mann nummer 2, ergo er det ikke bevist at nummer 2 ikke var frivillig osv. Det er til å gråte av.

På sikt kan det også få ned antall overgrep, fordi det kan bevisstgjøre den store gruppen av utøvere som begår overgrep ved å presse eller ved å bare ta seg fysisk til rette overfor den andre. Dem som ikke primært tenner på overgrep i seg selv, men som likevel tråkker over andres grenser for å få sex. Psykopatene får man nok ikke gjort så mye med, men de fleste er ikke det.

Skal du kjøre bil, er du pliktig å sjekke skilting, trafikkbildet og speedometer. Skal du inn i noens kropp, sjekk at den andre viser lyst, deltar aktivt eller bekrefter at hun/han vil.

Det er ingen som er uenig i det, problemet er å bevise det i retten. Tvilen skal alltid komme tiltalte tilgode og det er påtalemyndighet og anklager som må bevise skyld. Det er det gode grunner til.

Det er svært få som ønsker voldtekter skal skje, og de fleste ønsker at de skal bli straffet. Samtidig kan man ikke la dette gå utover rettsvernet til alle. Det er bedre at en voldtektsmann går fri enn at en uskyldig mann blir satt inn, så enkelt er det bare.

En samtykkelov kunne kanskje få dømt flere voldtektsmenn, men den kommer garantert også til å sende uskyldige mennesker i fengsel. Den ville krevd omfattende rettslige endringer som får konsekvenser utenfor seksuallovgivingen, fordi den vil gi påtalemyndighet mulighet til å dømme folk uten å bevise skyld. Med mindre man i utgangspunktet velger å gjør sex til en ulovlig aktivitet, som man kan få visse unntak til å gjøre.

Det ville selvfølgelig svekke Norges befolknings syn på det norske lovverket. Seksualdriften finnes i de fleste av oss.

Skrevet

Håpløst. En gjeng med mennesker som tror alt kan løses med paragrafer. Voldtekter skjer jo primært fordi

1. Noen feiltolker signalene
2. Noen gir faen i hva andre mener 

Loven gjør egentlig ingen ting med noen av delene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...