Gå til innhold

Danmark innfører samtykkelov

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som skjer er vel at ingen menn og kvinner tør å ha sex og så dør menneskeheten i Norge ut. Kanskje like greit. 

Anonymkode: 9a9af...1ac

Men tydeligvis kun i Norge, til tross for at Danmark og Sverige har innført denne loven.

Fordi nordmenn ikke skjønner hva samtykke er eller? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verden har blitt trist 😪

• Liker 4
Gjest Porstarmax
Skrevet
32 minutter siden, Energidronning skrev:

år 2100: 

alle får kamera overvåking, hele tida, 100%, alt du gjør! 

gjør du noe ulovlig, så myndighetene skal bare se på opptakene! 

Hva med personvernet?

Skrevet
4 minutter siden, Porstarmax skrev:

Hva med personvernet?

blir nedprioritert. 

trygghet og sikkerhet blir viktigere verdier. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke se for meg at ei lita dame på 150 cm kan voldta en mann på 190 cm

Anonymkode: 1fa38...2a2

Du har aldri hørt om psykisk vold før?? Ei dame kan manipulere en mann, true med ting osv. Ikke uvanlig med sovevoldtekt av menn heller eller der mannen er så full at han ikke kan ta vare på seg selv. Der kvinnen drar med seg mannen hjem, knuller han og stjeler verdisakene hannes foreksempel. 

Selv om en mann er 190 høy kan han være usikker på seg selv å ha lav selvtilitt til å ikke tørre å si nei også.

Anonymkode: 1dc1d...fb4

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har aldri hørt om psykisk vold før?? Ei dame kan manipulere en mann, true med ting osv. Ikke uvanlig med sovevoldtekt av menn heller eller der mannen er så full at han ikke kan ta vare på seg selv. Der kvinnen drar med seg mannen hjem, knuller han og stjeler verdisakene hannes foreksempel. 

Selv om en mann er 190 høy kan han være usikker på seg selv å ha lav selvtilitt til å ikke tørre å si nei også.

Anonymkode: 1dc1d...fb4

Lurer på hva statistikkene for dette er, kontra det omvendte.... 

Anonymkode: ba4b7...4c6

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Burde Norge innføre dette ?

Tror dere det vil få menn til å slutte å voldta ?

Anonymkode: 1fa38...2a2

Jeg tror at dette er bare en av disse symbol lovene som vanskelig kan håndheves i praksis dessverre. Men en tydeliggjøring av eksisterende lover er på sin plass. 

https://youtu.be/YaxRjWCFCu0

Anonymkode: 3a17c...33d

• Liker 2
Skrevet

Galskap.

Jeg ser for meg at dette vil bli et helvete for domstolene.

Hvordan skal det bevises at noen ikke har samtykket? Eksplisitt og i klartekst, hvordan skal samtykke forstås. Domstolen kan jo ikke være med deg i senga, så med mindre man har vitner eller andre bevis, blir det veldig fort ord mot ord.

Jeg er imot dette av rent rettsikkerhetsmessige årsaker.

Jeg ser for meg at dette i grove trekk kan føre til følgende uheldige scenarier:

1) Uskyldig dømte fordi det ikke kan bevises at samtykke fant sted

eller

2) at den etter lovens definisjon voldtatte ikke blir trodd fordi det ikke kan bevises at samtykke ikke fant sted.

Jeg er glad jeg ikke er jurist.

Anonymkode: ca03e...c71

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke skikkelig statistikk på dette fordi man enten må bygge på domfellelser eller selvrapportering.

Anonymkode: 4293f...e11

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre finnes det mye  mørketall. Siden menn skammes fra å anmelde :( 

"Pfft, kvinner kan da ikke voldta menn"
"Åååh du fikk sex! Du likte det sikkert" 

osv osv.. 

• Liker 2
Gjest chunkylover53
Skrevet (endret)

"I følge den nye loven Danmarks regjering og støttepartiene vil innføre må alle parter gi klart samtykk til sex. Uten samtykke kan sexen bli regnet som voldtekt. Loven innebærer at man må være sikker på at den man har sex med, også har lyst på sex. Samtykke må være frivillig, og bestemmelsen vil også gjelde i parforhold, opplyser nyhetsbyrået Ritzau."

Og på hvilken måte skiller dette seg fra gjeldende lovgivning i Norge...?

Endret av chunkylover53
Skrevet

Man må i alle fall se hva som er nytt i forhold til dagens lovverk. Det er allerede forbudt å ligge med noen som sover eller er beruset. Det er også forbudt å ligge med noen som sier eller viser at de ikke vil. Altså er det ikke disse tilfellene dette handler om.

Det som er nytt med en samtykkelov er at man er skyldig i voldtekt hvis ikke partneren aktivt gir samtykke,

Dette betyr at en kvinne som går ned på kjæresten om morgenen mens han er våken er skyldig i voldtekt. han må aktivt gi grønt lys først. Det er veldig usannsynlig at slike tilfeller blir anmeldt så klart, og det er sikkert ikke intensjonen med loven. I et normalt forhold vil de fleste akseptere at partneren gjør et sånt fremstøt, og helle si "nei"  hvis man ikke har lyst.

Jeg tror effekten av loven blir at 80% av alle kvinner er og menn per definisjon blir skyldige i voldtekt. Jeg er sikker på at mange av de som støtter loven her en eller annen gang har gjort noe med partneren uten at han aktivt har gitt grønt lys først.

Jeg tror ikke flere blir dømt. Det er nøyaktig samme krav til bevis, og den som voldtar kan bare sin han opplevde kroppsspråket som om hun hadde lyst. Egentlig akkurat som i dag.

Jeg synes det ser ut som symbolpolitikk. Jeg tror det vil undergrave kampen mot voldtekt fordi det kan bli vanskelig å skjønne at grensen mellom uskyldig og minimum 3 års fengsel skal være så hårfin. Jeg synes ikke man kan innføre en lov bare for å "få flere dømt". Det er veldig mange som går fri i økonomisk kriminalitet også, men ingen snakker om å utvide loven eller senke beviskravene bare for å "ta flere".

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke dette bare gi vann på mølla til mennesker som mener "alt er voldtekt nå om dagen?". Dersom man lager lover hvor skillet mellom vanlig seksuell omgang og voldtekt blir enda mer utvisket, gjør ikke det ting noe enklere.

• Liker 2
Skrevet

Så endringen er at at påtalemakten kan forlange at mistenkte gjør rede for hvordan denne visste at andre parten samtykket? Det høres da greit ut?

Anonymkode: d3f4d...bc1

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så endringen er at at påtalemakten kan forlange at mistenkte gjør rede for hvordan denne visste at andre parten samtykket? Det høres da greit ut?

Anonymkode: d3f4d...bc1

Man snur med det bevisbyrden.

Tenk deg om det gjaldt for eksempel tyveri. Politiet mener du begikk et innbrudd mens du i realiteten lå og sov hjemme. Hvordan kan en bevise det, dersom man sover alene hjemme?

For å ikke snakke om at mange voldtektssaker kommer opp lenge etter det skjedde. Hvis man har et aktivt sexliv, kan det være vanskelig å huske akkurat hvordan sexpartneren 28. august 2015 samtykket på hvordan dere hadde sex, særlig om man hadde sex mange ganger før eller etter.

• Liker 2
Skrevet

Jaha... og som om ord mot ord står sterkt som bevis i en eventuell rettssak.  🙃 For nå så er alle voldtekter med samtykke, for vi har jo ingen god samtykkelov som gjør at vi kan velge å ikke bli voldtatt.

Den loven der har like mye verdi som papiret den er skrevet ned på. Hva slags fjortiser har skrevet den dumme loven? Virker som at det er en gjeng unge politikere som leker politikere som har fått i gruppeoppgave å lage en ny lov.
"Samtykke kan gis ved ord eller handlinger, som kyss, berøringer og lyd. Flørting og kyssing ved et tidligere tidspunkt regnes ikke som samtykke.".
Hvordan i helsike kan en lyd, hvilken som helst lyd, være et samtykke? "sorry, jeg stønnet ikke da du tok meg på tissen, så jeg samtykket ikke, så da er det voldtekt!" 🙄

Det mest logiske og det eneste som hadde funket i praksis er en bindende  samtykkekontrakt som alle norske stadsborgere får til sendt i posten gratis hver måned. Og den kontrakten må signeres av begge parter med både underskrift og en digital bank-id signering via QR-kode. Om man går tom for kontrakter eller glemmer å ta den med i papirform på en fyllekule så kan du logge inn på helse-norge og bruke en nødskontrakt digitalt som kun er gyldig for standard vaginal og oralsex, intet annet da det vil klassifiseres som voldtekt. :ironi:
Uten en slik kontrakt-system så er en slik samtykkelov ren bullshit!  

Synes en slik lov blir like dum som å lage en lov om at tannkost produsenter må ifølge en ny lov påpeke i all markedsføring og reklame for tannkoster at de skal brukes sammen med tannkrem for å forebygge karies og gi god munnhygiene. En unødvendig lov med andre ord. Når jeg tenker meg om så lurer jeg på om det kanskje finnes en slik lov allerede, lakrispiper var jo ulovlig før i tiden så alt er mulig i teite Norge. 
Voldtekt er allerede ulovlig, en slik samtykkelov er bare patetisk og lite verdt for både offer og voldtektsmann. 

PS: Om Erna eller noen andre i regjeringen eller unge politikere leser dette; bare ta Ideen min, den er gratis og kan faktisk hjelpe voldtekstofre, i motsetning til den dumme loven som blir nevnt i den artikkelen. 

Anonymkode: 076eb...74f

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Og Norge følger etter, og snart må ein ha kontrakten med når ein skal ha sex.     Undres bare på hvordan dette reint praksis skal la seg igjennomføre.

Skrevet
On 9/1/2020 at 10:33 PM, AnonymBruker said:

Kommer sånne regelverk egentlig til å "forandre" på noe som helst da? 

Skal en person voldta noen, så kan vel denne personen påstå at offeret sa JA til samleie. Hvordan skal offeret egentlig bevise hvorvidt man egentlig hadde sagt JA eller NEI da?    

Anonymkode: 42f48...5bb

Forskjellen loven gjør er at det blir lettere å dømme voldtektsmenn! Mange menn har blitt frikjent fordi retten mente offeret ikke gjorde nok motstand. Straffene burde økes også, voldtektsmenn burde få 5 år i fengsel minst. I dag har voldtekt praktisk talt ingen straff fordi nesten alle de få sakene som blir anmeldt henlegges.

Anonymkode: 70a88...ba3

• Liker 3
Skrevet

Ja burde vært samtykkelovher også + mer overvåkning. Personvern burde vike for trygghet. Nå er voldtekt og overfall et stort samfunnsproblem, så jeg ville heller vært overvåket hele tiden, enn at kvinner skal gå rundt redde når de går alene/i mørket etc. Trygghet og sikkerhet i samfunnet før privatliv og personvern. Har man ikke noe å skjule, er det ikke et problem. Sånn chip i hånda/under huden hadde vært fint som hadde gps og målte nivåer i kroppen (stress etc) kunne f.eks vært med å å bedømme samtykke.

Anonymkode: e4e74...2e8

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Og Norge følger etter, og snart må ein ha kontrakten med når ein skal ha sex.     Undres bare på hvordan dette reint praksis skal la seg igjennomføre.

Kunne vært f.eks en app, eller at man bare slutter å ha sex i fylle og har faste parnere og at man er tydelige på at begge vil. Ikke vanskelig overhodet (men om man utnytter fulle folk/har sex på byen etc, må man såklart skjerpe seg).

Anonymkode: e4e74...2e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...