Gå til innhold

Vanlig at noen kaster opp i klasserommet, eller i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har emetofobi, vurderer likevel å ta utdannelse å jobbe med barn. Jeg vil komme over denne fobien. Jeg er glad i barn og har omsorg. Har opplevd som barn at en kastet opp i klasserommet da jeg var barn, husker det som i går. Bør jeg vurdere noe annet?

Anonymkode: 5b1ce...5ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skjer det at barn plutselig kaster opp, både i bhg og på skole. 

Hvis du tror du klarer å bli kvitt fobien går det nok bra. 

• Liker 13
Skrevet

Herregud, du bør heller gå i behandling. Tror nok du møter på situasjoner der folk spyr oftere andre steder, enn i klasserommet. Er det et så stort problem trenger du hjelp. 

Anonymkode: eb050...496

• Liker 8
Skrevet

Det vil nok kunne skje. Avhengig av alder vil barn ofte ha vansker med å innse at de skal spy før de spyr. 

Skrevet

Det kan absolutt skje, ja. Mitt barn kastet plutselig opp da jeg leverte han i barnehagen. Har også blitt oppringt pga barn som kastet opp. Omgangssyke går jo og barnehagebarn og også i småskolen slipper ofte ikke unna. 

Anonymkode: 18775...07c

• Liker 5
Skrevet

Det skjer rett som det er. 

Anonymkode: a7090...a0b

Skrevet

Jeg har vært lærer i 17 år. Har aldri opplevd oppkast på jobb. (Mellomtrinn)

Anonymkode: 3342b...8b3

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud, du bør heller gå i behandling. Tror nok du møter på situasjoner der folk spyr oftere andre steder, enn i klasserommet. Er det et så stort problem trenger du hjelp. 

Anonymkode: eb050...496

Jeg går i behandling. Det er mange som har denne fobien.

Anonymkode: 5b1ce...5ba

• Liker 6
Skrevet

Jeg har jobbet 13 år som barnehagelærer og har bare opplevd at barn har kastet opp noen få ganger. 

Anonymkode: 50e2f...4bc

Skrevet

Har kun opplevd oppkast på skolen én gang, og da var det jeg som spydde. Ved pulten i første klasse. Utrolig pinlig, så jeg husker det godt. Turte ikke å rekke opp hånda og spørre om å få gå på do. 

Sikkert mer vanlig med oppkast i barnehage. Men det trenger ikke skje så ofte der heller. Jenta mi går tredje året og har ikke hatt omgangssyke ennå. Vi kan sikkert takke korona for det (håndsprit). 

Takler du bleier (bhg)? 🙂

Anonymkode: b7ce3...502

Skrevet

Jeg har også fobi/angst for spy, og jeg jobber som lærer. Husker jeg tenkte masse på dette sommeren før jeg skulle starte med 1. trinn. Har etter 7 år i skolen ikke opplevd at noen har spydd, men har avtale med kollegaer om at de tar over dersom det skjer 😅

Anonymkode: 2def1...caa

• Liker 4
Skrevet

Må også nevne: Har sett oppkast bare en gang i løpet av skoleårene, men det har skjedd to ganger mens jeg var på jobb i matbutikk. Småbarn som spydde ned handlekurv. 🤢  Og et par ganger på ekspressbussen. Så det er ikke sikkert du er så utsatt i barnehage eller skole altså 🙂

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må også nevne: Har sett oppkast bare en gang i løpet av skoleårene, men det har skjedd to ganger mens jeg var på jobb i matbutikk. Småbarn som spydde ned handlekurv. 🤢  Og et par ganger på ekspressbussen. Så det er ikke sikkert du er så utsatt i barnehage eller skole altså 🙂

Forskjellen er at når noen spyr på bussen kan man snu seg bort eller freake ut eller hva som helst, men når man jobber i barnehage, skole eller andre omsorgsyrker må man aktivt forholde seg til situasjonen og håndtere det uten å vise hvor redd man er. 

Anonymkode: d7c93...d92

• Liker 7
Skrevet

Ja, det kan skje.. men ikke så ofte. I en barnehage er det mange voksne, og om det skjer kan du få andre til å ta det. Men jobb med deg selv ang dette. Ikke la denne fobien stå i veien for utdannelsen og drømmene dine. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at når noen spyr på bussen kan man snu seg bort eller freake ut eller hva som helst, men når man jobber i barnehage, skole eller andre omsorgsyrker må man aktivt forholde seg til situasjonen og håndtere det uten å vise hvor redd man er. 

Anonymkode: d7c93...d92

For meg var det veldig mykje verre å vere fanga på bussen med spylukt (blir lett bilsjuk) enn om eg hadde vore i eit klasserom og kunne ha tørka opp klisset med det samme. Pluss at det ville vore enkelt å lufte ut av klasserommet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er lærer og det skjer med jevne og ujevne mellomrom at barn kaster opp på skolen.

Anonymkode: 24932...b86

• Liker 3
Skrevet

Jobber i barnehage og har gjort det i mange år. Blitt kastet opp på flere ganger i året. Tørker opp oppkast enda flere ganger i året. En ansatt som blir kastet opp på og må dusje/skifte, en ansatt som må tørke opp oppkast og en som må vaske og skifte på barnet som kastet opp. De andre barna må bare klare seg selv 😅 (Neida, joda..). Sånn er livet i barnehagen. 

Akkurat nå, Sunnys skrev:

Ja, det kan skje.. men ikke så ofte. I en barnehage er det mange voksne, og om det skjer kan du få andre til å ta det. Men jobb med deg selv ang dette. Ikke la denne fobien stå i veien for utdannelsen og drømmene dine. 

Nei, det er ikke mange voksne. Det er to/tre voksne på 10 småbarn eller 18 storbarn. Du er alene på både tidlig og senvakt, og ved eventuell sykdom er du enda mer alene. Å frike ut pga oppkast, diaré og snørr er litt upassende i en barnehagejobb. Mange brekker seg og får tårer i øynene, men det må jo gjennomføres.

Anonymkode: 0bec0...c72

• Liker 5
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage og har gjort det i mange år. Blitt kastet opp på flere ganger i året. Tørker opp oppkast enda flere ganger i året. En ansatt som blir kastet opp på og må dusje/skifte, en ansatt som må tørke opp oppkast og en som må vaske og skifte på barnet som kastet opp. De andre barna må bare klare seg selv 😅 (Neida, joda..). Sånn er livet i barnehagen. 

Nei, det er ikke mange voksne. Det er to/tre voksne på 10 småbarn eller 18 storbarn. Du er alene på både tidlig og senvakt, og ved eventuell sykdom er du enda mer alene. Å frike ut pga oppkast, diaré og snørr er litt upassende i en barnehagejobb. Mange brekker seg og får tårer i øynene, men det må jo gjennomføres.

Anonymkode: 0bec0...c72

Ja, hvis du skal sette det på spissen så. Men det er alltid folk på huset en kan be om hjelp fra. Vi har ansatte i barnehagen vår som kaster opp ved bæsj bleier. Hun har jobbet der i mange år, og det har aldri vært problem 

Skrevet

I barnehage vil du nok støte på spy i alle fall, litt sjeldnere på skolen.

Jeg er også ganske "redd" for oppkast, og jeg har egne barn... Har likevel overlevd halvparten av barndommen deres ;) Men tar heller ti drittbleier enn å tørke spy. Jeg vet ikke helt hva det er, men det er en blanding av at det er ekkelt og skremmende. Kanskje en levning fra forhistorisk tid, da man kunne daue av alt mulig, da var det lurt å stikke når noen spydde.

Anonymkode: 93ad7...a35

• Liker 4
Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage og skole i 20 år. Det har hendt at unger både her og der plutselig har spydd, ja - men det er ikke sånn at det skjer hver uke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...