Swoosh Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Når gjør barna dine lekser etter skolen? Hvor gamle er de? Gjør de det selv, sitter dere med de, eller ser dere over ila kvelden at det er gjort?
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Barnet er seks år, og får ukeplan hver mandag. Hen gjør leksene med én gang hen kommer hjem, og er ferdig med ukeplanen tirsdag ettermiddag (de får ikke med alt hjem på én gang). Ekstralekser fra læreren kommer tirsdag og påbegynnes når elevene har lyst - dette for å unngå at sterke elever kjeder seg mens de svakere knoter med å lære S og A og tallene 1-10. Barnet går rett fra leksene til middag, og så er det leking og kos. Om kvelden leser barnet 30 minutter for en voksen, og så leser vi høyt for barnet på sengen etterpå. Anonymkode: 3b65d...49a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er seks år, og får ukeplan hver mandag. Hen gjør leksene med én gang hen kommer hjem, og er ferdig med ukeplanen tirsdag ettermiddag (de får ikke med alt hjem på én gang). Ekstralekser fra læreren kommer tirsdag og påbegynnes når elevene har lyst - dette for å unngå at sterke elever kjeder seg mens de svakere knoter med å lære S og A og tallene 1-10. Barnet går rett fra leksene til middag, og så er det leking og kos. Om kvelden leser barnet 30 minutter for en voksen, og så leser vi høyt for barnet på sengen etterpå. Anonymkode: 3b65d...49a Wow, kan barnet lese i 30 min? Utrolig👍😁 Anonymkode: 9115d...6d0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #4 Skrevet 1. september 2020 Gjør lekser rett etter middag! En av oss foreldre sitter sammen med barnet. Nettopp begynt på skolen i år. Anonymkode: 9115d...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #5 Skrevet 1. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Wow, kan barnet lese i 30 min? Utrolig👍😁 Anonymkode: 9115d...6d0 Ja, barnet har kunnet lese siden det var 4 år. Det går i LeseLøve-bøker, og vi fokuserer på gleden ved å kunne lese lengre tekster - siden de ikke får gjøre dette i undervisningen på skolen ennå. Anonymkode: 3b65d...49a 1
GammelKaktus Skrevet 1. september 2020 #6 Skrevet 1. september 2020 Her varierer det. Hvis han kommer hjem uten venner på slep så pleier han å gjøre leksene med en gang sånn at han er ferdig å kan gjøre det han vil. Har han venner med hjem så pleier han å ta det på kvelden. Jeg er jo alltid rundt mens han gjør leksene, mer for min del enn hans 😄 Men liker å få med meg hva de holder på med, han gjør alt selv og slikt men er litt gøy når det blir samtaler rundt emnet de holder på med. Mange rare tanker i de små. Selv synes jeg de får veldig lite lekser, er den obligatoriske halvtimen med lesing. Kanskje 20 min engelsk og 20 min matte. Går i fjerde klasse.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #7 Skrevet 1. september 2020 13 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Her varierer det. Hvis han kommer hjem uten venner på slep så pleier han å gjøre leksene med en gang sånn at han er ferdig å kan gjøre det han vil. Har han venner med hjem så pleier han å ta det på kvelden. 😄 Sånn gjør vi det også. Bortsett fra at hvis han har med noen som pleier å bli til kvelden, så gjør de lekser sammen med en gang. Om den som er med må hjem til middag så kan leksene vente. Jeg må være til stede og fortelle ham hva han skal gjøre, ellers blir ingenting gjort. Men det begynner å bli bedre, nå kan jeg si at han skal gjøre oppgavene på side x, i stedet for å peke på hver enkelt oppgave. 😅 Fjerde klasse her også. Anonymkode: 4244a...74a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #8 Skrevet 1. september 2020 Hovedregelen er lekser før lek. Blir gjort med en gang hun kommer hjem fra skolen, da gjerne med noe lett å spise til. Har praktisert dette siden skolestart, 5 kl nå. Jeg er hjemmeværende så kan hjelpe til når som helst. Hun vil gjøre det mer og mer helt uten meg til stedet, men jeg går alltid gjennom leksene. Anonymkode: 3f58b...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 Lekser er stort sett gjort til jeg kommer hjem fra jobb. De hjelper hverandre. 2., 4. og 6. trinn Anonymkode: a352c...7a9
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 Førsteklassing her. Ser litt an dagsformen for når det passer, men prøver å gjøre lekser før middag. Må sitte sammen med han, men kommer nok etter hvert til å bare se over at han har gjort det han skal. Anonymkode: c8478...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 Hadde lite struktur før, men nå er det lekser med en gang etter skolen. Fungerer overraskende veldig fint. 4. klassing her. Jeg sitter ved siden av litt og noen ganger til og fra. Men må følge opp hele tiden hvis ikke er fokuset på skoleoppgaver labert. Anonymkode: 23f14...79d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #12 Skrevet 3. september 2020 På 1.9.2020 den 20.30, Swoosh skrev: Når gjør barna dine lekser etter skolen? Hvor gamle er de? Gjør de det selv, sitter dere med de, eller ser dere over ila kvelden at det er gjort? Har barn på mellomtrinn, ungdomsskole og vidergående. Eldste vil klare seg selv. De andre vil jeg skal sitte med de til det er gjort om jeg har mulighet. De får bedre motivasjon og de får hjelpen de trenger. Har alltid tilbudt meg å sitte med de, eller drive med ting rundt og være i nærheten. De gjør lekser i løpet av ettermiddagen, har ikke fast tidspunkt. Ofte gjør de det rett etter skolen, men andre dager er de for slitne eller de har planer med venner. Dette styrer de mye selv. Anonymkode: 75bb4...07c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #13 Skrevet 3. september 2020 Barn på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Eldste styrer det selv, men spør om hjelp hvis hun trenger det. Yngste må vi mase mer på. Han er ikke så flink til å planlegge. Gjør stort sett lekser før middag og fritidsaktiviteter. Greit når det er ukelekser, så man kan fordele de utover i uka selv. Må fortsatt følge opp ganske tett. Sitter noen ganger ved siden av, men ikke alltid. Kommer an på hva leksa er. Anonymkode: 17061...792
Arkana Skrevet 3. september 2020 #14 Skrevet 3. september 2020 Mine går på 2., 4. og 7. trinn- Alle tre gjør leksene mer eller mindre straks de er hjemme fra skolen. Alle er selvgående og gjør leksene uten at vi trenger sitte sammen med dem (de spør selvsagt om hjelp hvis de trenger det), men jeg ser raskt over de to yngstes lekser når de er ferdige.
Hr. Aktiv Skrevet 3. september 2020 #15 Skrevet 3. september 2020 Rett etter skoleslutt. Synes det er best. På kvelden blir det mye diskusjoner og bidrar ikke til læring, men mere krangling. Da lærer de bare at lekser og skolearbeid er negativt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #16 Skrevet 3. september 2020 Lekser med en gang man kommer hjem. Han sitter ved kjøkkenøya og vi voksne er der. Trenger ikke hjelp, men han går bare i førsteklasse og liker at vi er rundt Anonymkode: 51f63...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå