AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #1 Skrevet 1. september 2020 Hei, mini har slutta å amme selv for et par mnd siden – er nå 17 mnd. Men har i det siste begynt å våkne kl 5 og er veldig tydelig på at han er sulten. Sier nam nam, prøver å amme litt men blir lei seg for at det ikke kommer noe. Vi har derfor begynt å gi han en flaske med havremelk på morgenen. Han er ikke kresen på melka, og liker den godt kjøleskapskald selv om den kommer på vanlig flaske med smokketut (ja, sikkert for stor for det men han synes det er kos), så vi har hatt kald melk liggende på termos. Problemet er at han blir lys våken av å styrte en flaske kald melk, så jeg tenkte kanskje å prøve å gi den med litt lunk for å se om han blir søvnig av dette. Men om jeg må gå ned på kjøkkenet i en annen etasje for å varme opp havremelk, så blir det helt kaos og masse hyl og skrik. Er det mulig å holde den i lunka temperatur på termos gjennom natta? Eller er det fare for bakterievekst? Det er jo plantebasert og ikke like skumle bakterier som vanlig melk, men ble litt usikker. Anonymkode: edf57...fc2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #2 Skrevet 1. september 2020 Ville du selv drukket melk som har stått lunken hele natten? Jeg ville ikke, og hadde derfor ikke gitt det til ungen min. Anonymkode: 54460...f1f 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #3 Skrevet 1. september 2020 Er det et alternativ å gi mme da? Da kan di ha varmt vann på termos og blande rett før bruk. Eller så får man vel tak i havremelk som kan oppbevares i romtemperatur før åpning. Anonymkode: e65a9...5df 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #4 Skrevet 2. september 2020 Jeg villd heller brukt et par netter på å fortelle at nå er det natt, og ikke tid for frokost til en så stor unge. Gi vann, kan være han er tørst. Gir du han melk vil han bare fortsette å våkne av vane for å få melka klokken 5. Han trenger god sammenhengende søvn, og gode sovevaner, heller enn en klunk melk midt på natta. 3 dager med konsekvent "nå er det natta, du må sove. Det er ikke frokost nå" og han sover igjen. Anonymkode: 847fa...d7f 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #5 Skrevet 3. september 2020 On 9/2/2020 at 7:37 AM, AnonymBruker said: Jeg villd heller brukt et par netter på å fortelle at nå er det natt, og ikke tid for frokost til en så stor unge. Gi vann, kan være han er tørst. Gir du han melk vil han bare fortsette å våkne av vane for å få melka klokken 5. Han trenger god sammenhengende søvn, og gode sovevaner, heller enn en klunk melk midt på natta. 3 dager med konsekvent "nå er det natta, du må sove. Det er ikke frokost nå" og han sover igjen. Anonymkode: 847fa...d7f Absolutt, og det har jo vært sånn tidligere. Men etter barnehagestart nå i høst merker vi at han våkner og er sulten. Spiser masse på dagen og kvelden, men likefullt romler det i magen klokka 5. Kanskje han er i en vekstperiode. Men klart, vanskelig å vite når det har gått fra sult til vane, hehe. Anonymkode: edf57...fc2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #6 Skrevet 3. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Absolutt, og det har jo vært sånn tidligere. Men etter barnehagestart nå i høst merker vi at han våkner og er sulten. Spiser masse på dagen og kvelden, men likefullt romler det i magen klokka 5. Kanskje han er i en vekstperiode. Men klart, vanskelig å vite når det har gått fra sult til vane, hehe. Anonymkode: edf57...fc2 Da er det nok like fult viktig å ikke legge det første måltidet til klokken 5... De er gode til å regulere matinntaket selv, så er det opp til oss foreldre å regulere til hvilke tider de spiser (når de har blitt så store i alle fall, ikke når de er helt ferske) Nå romler nok magen av vane. Husk at det absolutt ikke er farlig å være sulten, verken for voksne eller barn. Sulten er han maks i to netter, på den tredje er det bare vanen ved å våkne man må kvitte seg med 😅 Lykke til! Anonymkode: 847fa...d7f
AnonymBruker Skrevet 3. september 2020 #7 Skrevet 3. september 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det nok like fult viktig å ikke legge det første måltidet til klokken 5... De er gode til å regulere matinntaket selv, så er det opp til oss foreldre å regulere til hvilke tider de spiser (når de har blitt så store i alle fall, ikke når de er helt ferske) Nå romler nok magen av vane. Husk at det absolutt ikke er farlig å være sulten, verken for voksne eller barn. Sulten er han maks i to netter, på den tredje er det bare vanen ved å våkne man må kvitte seg med 😅 Lykke til! Anonymkode: 847fa...d7f Du har sikkert rett. Han avvendte seg selv med nattamming rundt 6 mnd, så er ganske uvant for meg at han plutselig vil ha mat. Anonymkode: edf57...fc2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå