Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få praksis i barnevernet? Leverer jeg åpen søknad direkte på kontoret eller må jeg henvende meg via telefon? Noen andre som har gjort dette?

Anonymkode: 8d11b...4f1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken utdannelse har du? Så vidt meg bekjent ansettes det ikke praksiskandidater i barnevernet. 

Likevel kan du nok få god praksis der gjennom studier, da fortrinnsvis sosionom eller bv pedagog studier. 

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke praksis i BV. Det er høysensitivt og du må ha utdanning for å jobbe der

Anonymkode: 01d9a...db1

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du skal ha obligatorisk praksis ifbm bachelor/master i sosialt arbeid/barnevern kan du glemme det! Du får ikke arbeidstrening i barnevernet. 

Anonymkode: ecc91...fc8

• Liker 11
Gjest chunkylover53
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få praksis i barnevernet? Leverer jeg åpen søknad direkte på kontoret eller må jeg henvende meg via telefon? Noen andre som har gjort dette?

Praksis i barnevernet? Da må du gå barnevernpedagog eller sosionom først...

Endret av chunkylover53
Skrevet

Noen som har et litt mer relevant svar?

det handler ikke om min utdanning, men muligheten for praksis, om det så er mulig. Jeg har relevant utdanning, så det står det ikke på. Jeg har gjort min research, men finner ingenting angående praksis. Det eneste jeg lurer på er hvordan man går frem for å få praksis eller om det heller lønner seg å søke direkte på jobb/sende åpen søknad

jeg har en venn som jobber i barnevernet, ble sponset utdanning og etterutdanning av bedriften. Det er dessverre ingen mulighet for meg å forhøre meg der eller søke da vi bor i forskjellige fylker. Jeg kjenner heller ingen med en fot innenfor i min egen kommune/fylke, derfor spør jeg her.

håper på litt flere relevante svar etter denne tilleggsinformasjonen

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det går ikke an å få praksis i bv, med mindre du er bv-student tilknyttet en høyskole. 

Anonymkode: 3f947...c17

• Liker 8
Gjest chunkylover53
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det handler ikke om min utdanning, men muligheten for praksis, om det så er mulig. Jeg har relevant utdanning, så det står det ikke på. Jeg har gjort min research, men finner ingenting angående praksis.

Nei. Det går ikke an. Du må være student i praksis eller ha en arbeidsavtale der.

Hvorfor vil du egentlig har utbetalt praksis når du har relevant utdannelse?

Skrevet

Takk for ordentlig svar. Da ser det ut til at jeg må jobbe med søknad isteden

gikk litt fort i svingene. Er ferdig med utdannelsen min snart, er kun noen få mnd igjen av studieløpet. Grunnen til at jeg ser etter praksis er fordi jeg fremdeles går som student, så vil da bli beregnet som praktikant/lærling. Tror ikke folk ansetter under fast ansettelse. Samt personlige grunner jeg ikke vil uttale meg om på nett

noen som vet om jobber i kommunen med barn/unge? Noe liknende barnevern eller noe helt nytt? Jeg er åpen for alt så lenge det er jobb med barn og/eller unge. Er det noe jeg er nødt til å ringe kommunen om eller kontakte «avdelingen» direkte?

ikke det åpenbare som skole. Saksbehandling innenfor yrket er ingen problem. Vil gjerne jobbe med de i nød/litt mer alvorlige saker, men er som sagt åpen for alt av forslag

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg ser etter praksis er fordi jeg fremdeles går som student, så vil da bli beregnet som praktikant/lærling. Tror ikke folk ansetter under fast ansettelse. Samt personlige grunner jeg ikke vil uttale meg om på nett

Dette ga ingen mening.

Skrevet

Hei chunkylover

kan prøve å forklare det litt nærmere.

jeg er student per dd og et krav i mitt studie er praksis/lærling/fast ansettelse. Jeg har mange arbeidsplasser å velge mellom i forhold til min utdanning, så jeg vil gjerne trå forsiktig når det kommer til arbeidssteder så jeg ikke blir «låst» inn på et sted i en stilling som jeg det er en 50/50 prosent sjanse at jeg kommer til å føle meg miserabel i. I tillegg til dette har jeg andre personlige grunner til hvorfor jeg ikke vil hoppe i gang på det første og beste. Jeg håper dette blir respektert og at du nå skjønner litt bedre hva jeg mener

ift min helse kan jeg ikke velge det enkleste, så jeg må velge utifra det som passer meg. Får jeg jobb i bv og ender opp med å ikke trives/helsen min får en knekk/hva enn det måtte være, kan jeg ikke bare si opp på dagen og lete etter noe nytt. Det er litt den friheten man har med praksis. Jeg har valgt feil flere ganger før og jeg vil ikke være en av de som har 100 forskjellige arbeidssteder på CVen min fordi arbeidsforholdet ikke passet med helsen min. Da mener jeg det er bedre å få en praksis og trå forsiktig ut i det

Håper dette oppklarer det litt. Er det mulig å flytte fokuset vekk fra min situasjon/personlige helse/utdanning og heller komme med noen forslag til denne tråden? Gjerne i forbindelse med den forrige kommentaren/posten jeg skrev, jeg quoter den igjen;

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for ordentlig svar. Da ser det ut til at jeg må jobbe med søknad isteden

gikk litt fort i svingene. Er ferdig med utdannelsen min snart, er kun noen få mnd igjen av studieløpet. Grunnen til at jeg ser etter praksis er fordi jeg fremdeles går som student, så vil da bli beregnet som praktikant/lærling. Tror ikke folk ansetter under fast ansettelse. Samt personlige grunner jeg ikke vil uttale meg om på nett

noen som vet om jobber i kommunen med barn/unge? Noe liknende barnevern eller noe helt nytt? Jeg er åpen for alt så lenge det er jobb med barn og/eller unge. Er det noe jeg er nødt til å ringe kommunen om eller kontakte «avdelingen» direkte?

ikke det åpenbare som skole. Saksbehandling innenfor yrket er ingen problem. Vil gjerne jobbe med de i nød/litt mer alvorlige saker, men er som sagt åpen for alt av forslag

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er student per dd og et krav i mitt studie er praksis/lærling/fast ansettelse

Da må du søke praksisplass i barnevernet gjennom studiestedet ditt.

Skrevet

Praksis tror jeg du kun kan få via studier dessverre. Det skader jo ikke å ringe bort og høre. Tror de bare blir glade for sånt:) jeg vet her i kommunen jeg bor i har de mangel på ansatte i barnevernet. Tanten min var ferdigutdannet barne og ungdomsarbeider i 05 og hun fikk tips om å søke i barnevernstjenesten som tilsynskoordinator av en bekjent da hun hverken fikk jobb i barnehage eller skole. Der er de som regel litt greieee for der trenger du ingen høy bachelor eller masterutdanning for å jobbe. Er nok en fordel med jobb eller utdanning med barn da du skal besøke de i fosterhjem og vurdere tiltak videre med barnevernet . hun jobbet vel der ca 5 år før hun ble fast ansatt i tjenesten. Om hun fikk utdanningen betalt av barnevernet eller sparte oppp selv det vet jeg ikke, men du skal aldri si aldri ! de har ofte bruk for tilsynskoordinatorer i store kommuner, ikke i store byer som Oslo, men de som er litt tilsidesatte med tettsteder da de aller færreste søker der. Dette er bare det jeg har hørt av min tante, skal ikke si så mye på det selv da jeg jobber i helsetjenesten og ikke kan så mye om dette hehe:)

Ellers kan du vel prøve adopsjonsenheten i kommunen? Ser du skriver saksbeh er ok, de ansetter også saksbehandlere i bvtjensten. Det er de som tar tlf når du ringer inn. Utdannede barnevernspedagoger vil ikke bruke 3 års utdanning på å sitte i resepsjon, ta imot saker og drive generell saksbehandling, så det kan hende du treffer nåløyet der

Ikke gi opp og ikke la helsen din stoppe deg. Sliter med helsen da jeg har fibro men det har ikke stanset meg en eneste dag fra å jobbe med det jeg elsker. Noen ganger må du prøve litt hardere enn Andre, mene det er slikt man lyktes av!!

Lykke til!!

Anonymkode: 0ebf7...77a

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er de som regel litt greieee for der trenger du ingen høy bachelor eller masterutdanning for å jobbe

Det var i 2005. Det er andre tider i 2020.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser du skriver saksbeh er ok, de ansetter også saksbehandlere i bvtjensten.

Alle i barneverntjenesten er saksbehandlere, med mindre de er ledere eller jurister.

Anonymkode: 9929b...498

• Liker 3
Skrevet

Hvordan gjør jeg det? De fleste andre på studiet mitt har allerede fast jobb, som regel i BHG. Nå skal det sies at min lærer er litt vel gammeldags. Jeg sier ikke at man nødvendigvis er mindre kompetent, men jeg merker mye gir lite mening av det læreren sier. Har ikke fått info om hjelp ang det heller, men det kan være alderen da dette er en litt eldre lærer

poenget mitt er at jeg ikke er 100% sikker på om det er rette person å gå til med dette. Vil helst gjøre det selv, men da blir det litt hvordan? Hvordan legger jeg det fram for lærer hvis vi ikke forstår hverandre helt? Det er ikke krise om dette ikke blir gjort i hu og hast, for det haster ikke, men jeg tror ikke jeg blir godt nok forstått om du skjønner?

• Liker 1
Gjest chunkylover53
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan gjør jeg det? De fleste andre på studiet mitt har allerede fast jobb, som regel i BHG. Nå skal det sies at min lærer er litt vel gammeldags. Jeg sier ikke at man nødvendigvis er mindre kompetent, men jeg merker mye gir lite mening av det læreren sier. Har ikke fått info om hjelp ang det heller, men det kan være alderen da dette er en litt eldre lærer

poenget mitt er at jeg ikke er 100% sikker på om det er rette person å gå til med dette. Vil helst gjøre det selv, men da blir det litt hvordan? Hvordan legger jeg det fram for lærer hvis vi ikke forstår hverandre helt? Det er ikke krise om dette ikke blir gjort i hu og hast, for det haster ikke, men jeg tror ikke jeg blir godt nok forstått om du skjønner?

Går du på videregående eller studerer du ved høyskole eller universitet?

Skrevet

Takk for utfyllende svar, anonym!

er tilsynskoordinator det samme som tilsynsfører? For jeg vet faktisk om noen som er/var det, men de var heller ikke utdannet bvpedagog. De jobbet ihvertfall i kommunen og var overraskende nok mye mer kompetent enn bvpedagogen jeg hadde med å gjøre. Dette er jo flere år siden da, men jeg tror faktisk vedkommende har stillingen fortsatt. Hvordan søkte tanten din? Hadde hun allerede en fot inne i bedriften mtp den bekjente som foreslo dette for henne? Jeg har tenkt litt på det samme selv, men avventet det mtp andre yrker som muligens er mer «fast». Tilsynskoordinator/fører er vel kun engasjement/prosjekt? Gjerne korriger meg dersom jeg tar feil. Jeg har en del erfaring med barnevernet fra før og har også jobber med ungdommer, så utifra det du sier spiller det vel positivt inn...? Nå som jeg blir ferdigutdannet, står jeg vel med sterkere kort også. Jeg låser meg selvsagt ikke inn i denne bedriften, men vil veldig gjerne få alt av erfaring mens jeg kan, slik at jeg kan jobbe med familier senere.

hvem jobber/kan jobbe på adopsjonsenheten? Jeg har prøvd å søke litt på det, men finner ikke så mye om det. Regner med det er en del saksbehandling der også? Det er null problem for meg, jeg ser egentlig bare på det som en fordel. Variert arbeidsdag med varierte arbeidsoppgaver. Notering fra møter, journal osv osv. Jeg skjønner jo hvordan de jobber, det handler bare om å bli sett. Jeg er veldig organisert av meg også. Driver med saksbehandling på fritiden, så det treffer meg i blinken. Fullt forståelig, men jeg har ikke tenkt noe særlig på det før. Du har gitt meg mer håp, takk!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver med saksbehandling på fritiden

Uhm, okey 🤔

Anonymkode: 9929b...498

• Liker 11
Skrevet

Bare hyggelig! Jeg prøver å skrive ned alt jeg vet, men ikke ta mitt ord på alt. Det er tanten min som sitter med kunnskapen her 😊 Det er det samme, ja, men de bruker tilsynsfører som stillingstittel. De jobber ikke kun i fosterhjem skal det sies, men ut i fra behov. De kan komme på uanmeldte besøk også, så vel som planlagte. I starten får du med deg en barnevernspedagog. Du får full opplæring også 😊 Du jobber på oppdrag, men kan ha flere barn og familier samtidig. Hvor mye du jobber er helt opp til hva barnevernstjenesten ser som nødvendig, MEN du kan også komme med forslag selv. Barn trenger ofte tid til å føle seg trygge på tilsynsføreren for du skal være et bindeledd mellom familien, barnet og barnevernstjenesten. I starten kan det godt være oftere, men sjeldnere etter hvert. Kan bli en del reising, men ikke nødvendigvis. Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan hun søkte, men det var vel kun vanlig søknad regner jeg med. Det pleier som regel å være informasjon på kommunens hjemmesider, ellers kan du jo som sagt ringe og høre dersom det ikke står noe der. Etter coronaen kom til Norge ble det hyppigere med tilsyn der min tante jobber, pga tettere kontakt innad familien samt mer skjult mishandling. I perioden Mars – Juni jobbet de på spreng og de manglet faktisk en del tilsynsførere. Det har blitt bedre sier hun, men de merker fremdeles ettervirkningene av coronabølgen. Skulle ikke forundre meg om det var slik flere steder, men la oss nå ikke håpe på det. Hun hadde ingen fot innenfor systemet, men hennes bekjent gikk allerede barnevernstudiet på skolen. Der fikk de info om de forskjellige stillingene i barnevernstjenesten også. Det var jo bare et tips, men det fikk henne inn i et godt yrke! Hun stortrives og jobber der fortsatt 😊 hun skulle egentlig bli barnehagelærer, men hun kunne ikke tenkt å bytte jobb med det første.

Ta med alt av erfaring, det lover GODT! Ikke overdriv som mange gjør, men det er viktig å være ærlig. I forhold til praksis kan det å nevne helseproblemer være fornuftig, men ikke et krav. Når du er tilsynsfører jobber du ikke hver dag heller, så jeg ville ikke satset på det som 100% jobb. Det er godt å ha noe på siden.

Adopsjonsenheten kan jeg enda mindre om dessverrr hehe, men det tenker jeg også står på kommunens nettsider. Anbefaler deg å søke litt mer rundt, spør noen bekjente eller dra på rådhuset. De pleier å være ganske rause med info der 😊

Har egentlig ikke så mye mer info å komme med, men jeg kan spørre tanten min om du lurer på noe mer😊

Anonymkode: 0ebf7...77a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...